W124 Alipaine ongelmaa (edelleen)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

W124 Alipaine ongelmaa (edelleen)

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Onko sellasia tietäjiä, jotka ymmärtää alipaineen muodostumis periaatteesta näissä 124:ssa
Pumppuhan sen tietenkin tekee, mutta kun auto on sammuksissa, onko siellä joku takaisku joka pitää paineita yllä seuraavaa käyttö kertaa varten, vai tuleeko uudet alipaineet heti käynnistyksen yhteydessä pumpulta?

Omassani on edelleen Semmonen oire, että kun auton käynnistää alipaineet on OK. Mutta kun lähtee parkista ja ajaa 100m-1000m alipaineet katoaa jarrutehostimelta.
Tympeä jarrutella kun tulee risteykseen eikä tehostin toimi.

Jarrupoljin palautuu normaaliksi jonkin matkaa ajettua(muutaman minuutin kuluttua), niin ja autoa ei myöskään saa sammumaan avaimesta silloin kun jarrutehostinkaan ei toimi. :evil:

Letkut ja liitokset näyttää olevan kunnossa, automaattilaatikko vaihtaa samalla tavalla oli tehostin toiminnassa eli ei, elikkä laatikkoon menee alipaineet oikein.
Ihme vika?
Onkohan kellään tullut vastaan tämmöstä?
Onkohan siellä kuitenkin jossain joku vuoto?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Lada Raider
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 07.10.2004 14:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Lada Raider »

Jarrutehostimen letkussa on takaiskuventtiili. Olisiko se jumissa?
LADA 1600S TC ///AMG '77 - 80's styling special edition
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Ottaakohan sammutin samasta linjasta alipaineet, vai miten se toimii?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Lada Raider
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 07.10.2004 14:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Lada Raider »

Kyllä.
LADA 1600S TC ///AMG '77 - 80's styling special edition
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

124sissa on alipaine pumpussa omat lähdöt jarrutehostajalle ja muille alipainelaitteille... molemmissa linjoissa on minusta takaiskuventtiilit. eli jos jarutehostin ei toimi ja samaan aikaan auto ei sammu niin vika on minusta silloin alipainepumpussa... koska se on ainut yhteinen osa jarrutehostimen ja muiden alipainelaitteiden välillä. tuo kyllä ihmetyttää jos laatikko vaihtaa yhtä pehmeästi joka tilanteessa... jos laatikolta katoaa alipaine niin se vaihtaa melko terävästi. ja vaikka nuo takaiskuventtiilit ei toimisikaan nin alipaineet nousee parissa sekunnissa käynnistyksen jälkeen... mitattu on.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Alipaineet nousee heti käynnistyksen jälkeen , mutta katoaa sitte joksikin aikaa,kunnes taas palautuu, ja tämä tapahtuu startin jälkeen ainoastaan kerran, "kylmällä koneella".
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17263
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oudolta kuulostaa.

Mitäs sellaista alipaineella toimivaa Eskon autossa olisi, että se toimii vain kylmällä koneella ?
Jotain joutokäynnin kohotus tms. systeemiä ?

Joku järjestelmä ne alipaineet hukkaa.
wiimax.fi
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Ei ilmastoinissakaan/lämmityslaitteessa ole tieten semmosia osia jotka tarttee alipainetta?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

on siellä.. muttei jarrutehostimen alipaine katoa jos muualta alipaineet pääseekin vuotamaan. ei ainakaan mulla... ja päin vastoin.. jos auton käydessä pumppaa jarrua niin ettei pumppu kerkeä kehittää alipainetta tarpeeksi niin toisessa linjassa ei alipaine laske. tämäkin on mitattu...
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Asiaa tarkemmin tutkittua, alipaineet pysyy vaikka auto on sammuksissa, sen takia tuntuu että alipaineet ovat ok , kun auto käynnistetään, mutta kun muutaman kerran painaa jarrua, ap:t tietysti katoaa, koska pumpulta ei tule imua.
Elikkä pumppu ei jostain syystä tuota imua, ennenkuin se lämpiää, tässä olis mun diaknoosi. Voiko se enää muualta johtua kun pumpusta?

Pumpultahan lähtee paksu putki joka menee suoraan tehostajalle, ennen takaiskuventtiiliä on ohuemman putken yhde, josta voi helposti todeta että alipainetta ei tule.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Millainen alipainepumppu Viton 108:ssa??

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Laitoin uudeksi aiheeksi ja poistin tästä viestin sisällön. Aloittelija ....
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Löytyisköhän tuosta alipainepumpusta periaate kuvaa, joka valaisis sen toimintaa, tai osaisko joku selittää millä periaatteella se toimii?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Sehän on kuin kompura mut toimii toisin päin . Se kun kuluu tarpeeksi niin se ei jaksa tuottaa alipainetta . Volvossa yleinen vika vanhana
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Oireilu loppui kun alipainepumppu käytettiin irti, syöttöjen lisäyksen yhteydessä, sen jälkeen ajettu n. 10 000 km, kun oireet alkovat taas vaivaan, alipainepumppu ei silloin näyttänyt kovin kuluneelta.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Esko R kirjoitti:Alipaineet nousee heti käynnistyksen jälkeen , mutta katoaa sitte joksikin aikaa,kunnes taas palautuu, ja tämä tapahtuu startin jälkeen ainoastaan kerran, "kylmällä koneella".
En osaa neuvoja antaa vikaan, mutta saman olen kokenut itsekkin..

Eli vuonna 2000 kun oli talon rakennus meneillään, teki auto satunnaisesti samaa, lähinnä pakkasten aikaan sitä, että alipaineet katosivat hetkeksi kylmästä lähdettäessä. Oli kuitenkin muutakin tärkeämpää ajateltavaa kun alkaa autoa korjaa ja en tehnyt asialle mitään. Sitten vika oli jo unohtunut kun oiretta ei seuraavana talvena ollutkaan, eikä senkään jälkeen.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kylmällä kelillä saattaa tosiaan olla vaikutusta asiaan, täytyypä seurata tilannetta.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä ne pumpussa olevat lautaset saattavat jumittaa helposti.Oli joskus samoja oireita ja satuin silloin talvea vastaan laittamaaan notkeet oljyt koneeseen ja vika hävisi.Vaihdoin kylläkin pumpun hetimiten se kun on suht halpa ostos 140ekee. Välillä taas on tullut vastaan todellisia kestomalleja kun yhdestäkin alkoi pellikoppa tippumaan jo pois ja silti ei muuta vikaan kuin öljynen piha.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Esko R kirjoitti:Kylmällä kelillä saattaa tosiaan olla vaikutusta asiaan, täytyypä seurata tilannetta.
Veikkaus: kun siellä kumminkin ilmaa liikkuu "suonistossa", niin voisko sen kosteus jumitella jotain venttiiliä satunnaisesti, vrt. kuorkkien paineilmajarrut?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Mika.T kirjoitti:124sissa on alipaine pumpussa omat lähdöt jarrutehostajalle ja muille alipainelaitteille... molemmissa linjoissa on minusta takaiskuventtiilit.
Lainaan hieman tätä topiccia..
Paljon sitä alipainetta pitäisi löytyä minimissään? Jarrutehostajalle menevässä letkussa näyttäisi olevan 0.7-0.8 bar alipainetta, mutta toisella osastolla vain 0.4-0.5 bar alipainetta, enintään. Kokeilin tukkia hetkeksi akun luona olevan suodattimen, jonka läpi ilmaa tuntuu vetävän, niin alipaineet oli luokkaa 0.7 - 0.8 bar.. Kuuluuko sen vetää sieltä koko ajan ilmaa? Auto siis 124 300tdt.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuo 0.7-0.8 kiloa alipainetta on oikea. tuosta akun luona olevasta suodattimesta ei ole tietoa... taitaa löytyä vain turbo malleista... ei kai sen koko aikaa kuuluisi imeä sieltä...
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Aku P kirjoitti:
Esko R kirjoitti:Kylmällä kelillä saattaa tosiaan olla vaikutusta asiaan, täytyypä seurata tilannetta.
Veikkaus: kun siellä kumminkin ilmaa liikkuu "suonistossa", niin voisko sen kosteus jumitella jotain venttiiliä satunnaisesti, vrt. kuorkkien paineilmajarrut?
Sammuttimelle ja jarrutehostajalle näyttää menevän eri linjat pumpulta.

Nopeasti ajateltuna jäljet johtaa sylttytehtaalle eli pumppuun, mutta en tunne pumpun toiminta mekanismia, voiko se olla välillä toimimatta ja sitten taas alkaa toimia?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

voihan se heittää pumppaamasta jos mäntä jää "ylä" asentoon. syöttöpumpun ennakonsäätö levyssä on alipaine pumpulle "vuoristorata" joka painaa alipainepumpun männän "ylä"asentoon kaksikertaa kierroksen aikana...
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Pumpun toimintaperiaate?

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Tunteeko joku uudemman mallisen pumpun toimintaperiaatteen? Siis ei kalvopumpun vaan sen ns. rotaatiotoimisen eli pyörimisliikkeeseen perustuvan pumpun toiminnan. Onko siinä ko. vuoristoratasysteemiä vai vain kiinteä akselitloiminen pyörivä pumppu?
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Vitossa ei ole vuoristorataa, pumpun pyöritys hoituu semmosella ristikko palalla
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Eli näin maallikosta tuntuu, että tällainen pumppu on kestävämpi. Vai ootteko kuullut, että näitäkin olisi hajonnut niin, että ketju on katkennut?
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Tänään ei oo ollu yhtään niin paljo alipaine ongelmaa ku eilen, alipaineet toimineet normaalisti. :shock:
Käyty taas 150 km töissä :D
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

nyt ei pysty purematta nieleen että olisi auto jossa jarrujen alipaine tehostimellle tuotettais alipaine jollain pumpulla,vaikuttais mielestäni jopa autolainsäädännön vastaiselta viritykseltä:)eiköhän se alipaine tule imusarjalta sinne jarrutehostimelle kuten omassa 124 koppasessa 230te himmelissä:)pumpulta tulee mulle ainakin käsitykseni mukaan vaan keskus lukko.Ajovalojen säätö ja jarrutehostin ja sytkän alipaine otetaan imusarjalta.

tahi sitten se on edellisten omistajien virityksiä mulla.Pääasia että toimii.

sanokaa ny joku jotain että paljonko puppua kirjotin tosta jarrutehostin asiasta :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pietu71 kirjoitti:nyt ei pysty purematta nieleen että olisi auto jossa jarrujen alipaine tehostimellle tuotettais alipaine jollain pumpulla,vaikuttais mielestäni jopa autolainsäädännön vastaiselta viritykseltä:)eiköhän se alipaine tule imusarjalta sinne jarrutehostimelle kuten omassa 124 koppasessa 230te himmelissä:)pumpulta tulee mulle ainakin käsitykseni mukaan vaan keskus lukko.Ajovalojen säätö ja jarrutehostin ja sytkän alipaine otetaan imusarjalta.

tahi sitten se on edellisten omistajien virityksiä mulla.Pääasia että toimii.

sanokaa ny joku jotain että paljonko puppua kirjotin tosta jarrutehostin asiasta :)
joka ikisessä diiselikoneella varustetussa autossa on alipaine pumppu joka kehittää jarrutehostimen tarviman alipaineen.. joissain se on laturin perässä joissain nokka-akselin pyörittämä. joissain taas ketjupyörittää pumppua.. jne jne jne... bensat erikseen niissä on imusarjasssa kaasuläppä joka sulkee imuaukon jolloin imusarjaan muodostuu alipainetta.. tiiseleissä ei ko. läppää ole..
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mun mesessä on alipaine otettu imusarjasta jarrutehostajalle ( pensakone ). Mut ajovalojen säätö otetaan pumpulta. Kokeile vaikka ajovalojen säätöä niin et auto ei käy, kun aikansa on säädellyt ja laittaa ovet lukkoon kauko-ohjaimella ( keskuslukko ) niin voipi olla, et ei enää aukea suraavalla kerralla kauko-ohjatusti. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mjo33400 kirjoitti:Mun mesessä on alipaine otettu imusarjasta jarrutehostajalle ( pensakone ). Mut ajovalojen säätö otetaan pumpulta. Kokeile vaikka ajovalojen säätöä niin et auto ei käy, kun aikansa on säädellyt ja laittaa ovet lukkoon kauko-ohjaimella ( keskuslukko ) niin voipi olla, et ei enää aukea suraavalla kerralla kauko-ohjatusti. :lol:
tuohan ei nyt pidä kyllä paikkaansa... valojen säätö toimii samalla alipaineella ku jarrutehostinkin... putkiin vain jää alipainetta kun mootori sammutetaan niin ne valot liikkuu muutaman kerran ylösalas ja sit lopettaa liikkeensä... sählöpumpulla toimii vain keskuslukko ja mahdollinen ortopedi penkki.
Vastaa Viestiin