500 secin ahtaminen?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
500 secin ahtaminen?
elikkäs suunniteltiin faijan mersun ahtamista. ahtimeksi jonkinlainen remmiahdin, yksi vortech s-trim olisi tiedossa joka olisi käypänen kuulemma ainakin 430 mersuihin ja on ilmeisesti myös samanlainen kuin lorinserin virisarjoissa on...mutta kiinnostais enemmän tietää miten kaikkien alipaine hässäköiden käy...elikkäs kun ruiskussakin on monta alipaineletkua...olikos jollain foorumilaisella ahdettu 560:nen? olisin kiitollinen jos joku kuka tietää antais jonkinlaisia vastauksia ettei tarvis ihan vaan kokeilemalla todeta ettei onnistu
Kuulin vähän huhua, että Taxanan 560:stä olis vähän piristetty ja tais Danon W140 500SE:ssäkin olla muutama polle lisää... Mutta antaa asianomaisten kertoa lisää.
Pari tiiseriä: 1 2 3
Pari tiiseriä: 1 2 3
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kuukauden nettikatko teknisistä syistä johti hitaaseen vasteaikaan... eli siis käytössäni on Vortech V-2 SQ-trim ja vesi-ilmacooleri.
Vortech sopii hyvin M117 keulalle, mutta ahtimen kannakkaiden, hihnan vetäminen ja hihnankiristimen tukeminen vaativat luovaa hulluutta. Tilaa ei keulalla ole loppupeleissä kovinkaan ruhtinaallisesti, joten esim. tuulettimen siipiä piti kaventaa, jotta ne eivät koskettaisi hihnaa.
Omassa ahtimen sijoittelussa tilaongelmaa korostaa ilmanputsarin pakollinen sijoituspaikka oikeanpuoleisen pakosarjan päälle coolerin alle erittäin ahtaaseen rakoon. Muuta järkevää paikkaa putsarille ei konehuoneesta löydy, sillä Vortecilta on käytettävä mallia jossa imuilmanotto osoittaa alas pakosarjaan päin ja painepuoli on suoraan sen yläpuolella. Tuloilman lämpötilan kannalta huonompaa vaihtoehtoa ei voisi olla, joten ilmanputsari on suojattava pakosarjan lämmöltä, koteloitava ja putkitettava ilmanotto putsarille keulasta.
Koneen päälle jää kyllä melko mukavasti vapaata tilaa alkuperäisen ilmanputsarin poistamisen jälkeen, mutta se on niin matala tila ja painekotelon halkoma, ettei sitä pysty oikein järkevästi hyödyntämään kuin esim. coolerille.
Alipaineet ovat riittäneet hyvin matalilla ahtopaineilla, eikä alipainejärjestelmään ole tarvinnut tehdä suurempia muutoksia.
Vakioruisku ei sen sijaan missään tapauksessa riitä, rikot vain koneen jos se käy laihalla. Omassa ongelma on ratkaistu lisäruiskulla. Nakutuksentunnistus olisi lisäksi hyvä olla olemassa.
560:sen virittely on ollut hyvin hankala, aikaa vievä ja kallis prosessi, joka vieläkään ei ole valmis. Odottamattomia ongelmia on ilmennyt lähes joka vaiheessa. En voi suositella projektia kenellekään. Miten olisi 500:sen stroukkaaminen käytetyillä 560:sen männillä ja kampiakselilla? Ammattitaitoinen koneistaja voisi saada vielä moottorin tilavuuden kasvatettua lähelle AMG:n M117 6,0 L tasoa ja avarrettua kannen hengitystä. Lisäksi vanhat myllyt laiskistuvat ajan myötä; omassani oli ennen muutoksia tallella 257 hp vrt. 300 tehtaan lupaamat, joten perinteisillä virityskonsteilla ja koneen kunnostamisella pitäisi päästä aika pitkälle.
Vortech sopii hyvin M117 keulalle, mutta ahtimen kannakkaiden, hihnan vetäminen ja hihnankiristimen tukeminen vaativat luovaa hulluutta. Tilaa ei keulalla ole loppupeleissä kovinkaan ruhtinaallisesti, joten esim. tuulettimen siipiä piti kaventaa, jotta ne eivät koskettaisi hihnaa.
Omassa ahtimen sijoittelussa tilaongelmaa korostaa ilmanputsarin pakollinen sijoituspaikka oikeanpuoleisen pakosarjan päälle coolerin alle erittäin ahtaaseen rakoon. Muuta järkevää paikkaa putsarille ei konehuoneesta löydy, sillä Vortecilta on käytettävä mallia jossa imuilmanotto osoittaa alas pakosarjaan päin ja painepuoli on suoraan sen yläpuolella. Tuloilman lämpötilan kannalta huonompaa vaihtoehtoa ei voisi olla, joten ilmanputsari on suojattava pakosarjan lämmöltä, koteloitava ja putkitettava ilmanotto putsarille keulasta.
Koneen päälle jää kyllä melko mukavasti vapaata tilaa alkuperäisen ilmanputsarin poistamisen jälkeen, mutta se on niin matala tila ja painekotelon halkoma, ettei sitä pysty oikein järkevästi hyödyntämään kuin esim. coolerille.
Alipaineet ovat riittäneet hyvin matalilla ahtopaineilla, eikä alipainejärjestelmään ole tarvinnut tehdä suurempia muutoksia.
Vakioruisku ei sen sijaan missään tapauksessa riitä, rikot vain koneen jos se käy laihalla. Omassa ongelma on ratkaistu lisäruiskulla. Nakutuksentunnistus olisi lisäksi hyvä olla olemassa.
560:sen virittely on ollut hyvin hankala, aikaa vievä ja kallis prosessi, joka vieläkään ei ole valmis. Odottamattomia ongelmia on ilmennyt lähes joka vaiheessa. En voi suositella projektia kenellekään. Miten olisi 500:sen stroukkaaminen käytetyillä 560:sen männillä ja kampiakselilla? Ammattitaitoinen koneistaja voisi saada vielä moottorin tilavuuden kasvatettua lähelle AMG:n M117 6,0 L tasoa ja avarrettua kannen hengitystä. Lisäksi vanhat myllyt laiskistuvat ajan myötä; omassani oli ennen muutoksia tallella 257 hp vrt. 300 tehtaan lupaamat, joten perinteisillä virityskonsteilla ja koneen kunnostamisella pitäisi päästä aika pitkälle.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
- JustMy2Cents
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: La 08.05.2004 12:58
- Paikkakunta: Helsinki
Olisikohan kenelläkään mitään havaintoa paikasta, jonne voisin ajaa oman seccini viritettäväksi. Tuo Taxanan kertoma ahtimen asennusrumba ei oikein tunnu suotavalta IT -nörtin yritettäväksi. Lisäksi kustannusarvio kiinnostaa. Oma sec on luonnollisesti 560 ja rekisteriotteessa on kaikki mahdolliset kiroukset vähäpäästöisyydestä yms viherpiiperryksiä.
virityspaja
Kysäse MB-Stock Vantaa Köyhämäentie vai oliko se nykyään joku Onkeroistentie?
Terveisin Jamppa
ps.tossa puljussa tunnetaan mesen v8
Terveisin Jamppa
ps.tossa puljussa tunnetaan mesen v8
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Hihasta ravistaen luulisin 5000e olevan jonkinmoinen minimisijoitus. Paljon enemmänkin saa menemään.
Motissa on puristukset 10:1 joten niitä pitäisi mieluusti laskea -> kone auki ja uudet männät. Tiivisteet ja laakerit tietty samalla uusiksi. Vanhempi 560 olisi helpompi kun puristukset jo valmiiksi matalammat 9:1.
Ahdin, hihnapyörät, putket, mahdollinen cooleri. 2000eur->
Moottorinohjaus 1000eur ->
VTT testit ~2000eur
VTT:n testeissä voi säästää jos löytyy TÜV-hyväksytty ahdinpaketti. Ongelmaksi muodostunee 20% tehoraja, koska saksalaisissa sarjoissa tehonlisä on yleensä suurempi.
Jos kyseessä on käytettynä maahantuotu auto niin ei-vähäpäästöiseksi muutoskatsastus saattaa olla mahdollista. Tällöin säästää heti reilusti.
Motissa on puristukset 10:1 joten niitä pitäisi mieluusti laskea -> kone auki ja uudet männät. Tiivisteet ja laakerit tietty samalla uusiksi. Vanhempi 560 olisi helpompi kun puristukset jo valmiiksi matalammat 9:1.
Ahdin, hihnapyörät, putket, mahdollinen cooleri. 2000eur->
Moottorinohjaus 1000eur ->
VTT testit ~2000eur
VTT:n testeissä voi säästää jos löytyy TÜV-hyväksytty ahdinpaketti. Ongelmaksi muodostunee 20% tehoraja, koska saksalaisissa sarjoissa tehonlisä on yleensä suurempi.
Jos kyseessä on käytettynä maahantuotu auto niin ei-vähäpäästöiseksi muutoskatsastus saattaa olla mahdollista. Tällöin säästää heti reilusti.
So long, and thanks for all the fish
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Petehri kirjoitti:Niin ja miksiköhän noin vanhaa autoa pitäisi käyttää VTT testissä????
Pidetään ne silmät auki...JustMy2Cents kirjoitti:Oma sec on luonnollisesti 560 ja rekisteriotteessa on kaikki mahdolliset kiroukset vähäpäästöisyydestä yms viherpiiperryksiä.
So long, and thanks for all the fish
Unohda koko juttu. Taloudellisesti siedettävään lopputulokseen voi päästä vain alunperin katittomalla runsaspäästöisellä autolla. Oma autoni oli viimeinen 126 ilman kattia maahantuotu yksilö keväällä -88. Saastemittauksilta vältyin jälkiasennetuilla kateilla.JustMy2Cents kirjoitti: Oma sec on luonnollisesti 560 ja rekisteriotteessa on kaikki mahdolliset kiroukset vähäpäästöisyydestä yms viherpiiperryksiä.
Vaikka käyttäisitkin saksalaista valmista virityssarjaa, jollaisia ei enää ole ollut M117 koneeseen yli kymmeneen vuoteen tarjolla, mikään ei takaa sitä että saisit koneen katsastettua VTT:n testien jälkeenkään. Koneesta pitää olla ilmeisesti alkuperäiset tyyppihyväksytyt päästömittaustulokset, joihin ahdetun koneen päästöjä VTT:llä verrataan; VTT-mittauksista enemmän tietävät täydentäköön. Jostain syystä minulla on vähän sellainen kutina, että ei siitä koneesta nyt ainakaan ympäristöystävällisempi ja vähäpäästöisempi tule ahtimen asennuksen jälkeen (oma keskikulutus 21,5 l / 100 km). Koko saastejärjestelmä pitäisi siis myös ylimitoittaa, jotta auto olisi vähäpäästöisempi kuin vakiona muutostöiden jälkeen. Lisäksi tuosta valmiista virityspaketista pitäisi tosiaan kuristaa tehoja niin paljon, ettei tuo 20% tehonlisäys ylity mittauksessa.
Tottakai voit nostaa auton tehoja rajattomasti, jos on millä mällätä; kun 20% lisäteho ei riitä, mm. alusta ja jarrut on teetettävä auton tehoreservejä vastaaviksi ja VTT:llä auto syynätään tämän jälkeen läpi käytännössä kuten kokonaan uusi automalli.
Kyselin muuten aikoinaan Laakson innostusta viritellä omaa peliäni, mutta hän ei lämmennyt koko projektille. Suurin ongelma on valmiiden virityssarjojen puute, sillä esim. AMG ei toimita vanhoihin peleihin kuin varaosia.
Jos aiot tosissasi teettää ahtimen asennuksen ja kaikki sen edellyttämät muutostyöt ulkopuolisella virityspajalla listahinnoilla katalysaattoreilla varustettuun vähäpäästöiseen SECciin, niin budjetoi alkuvaiheessa projektiin noin 15-20 000 €.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
http://www.artec-power.fi/ on käyttänyt muutaman ja on mennyt läpi