190 turbod:ni tehorajat? (Liitteenä kuva rekisteriotteesta)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

kimmo l kirjoitti:Onko varma ettei ole lisäosaa rek.otteeseen?
Itselläni ollut samanlainen juttu jossa luki autoon asennettu pakokaasuahdin.
:roll:
Ei ole lisäosaa....

Ja jos lukee, että autoon asennettu pakokaasuahdin niin sekäänhän ei vielä haittaa mitään, ellei ahtimen tyyppiä ole merkattu...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Jube kirjoitti:
kimmo l kirjoitti:Onko varma ettei ole lisäosaa rek.otteeseen?
Itselläni ollut samanlainen juttu jossa luki autoon asennettu pakokaasuahdin.
:roll:
Ei ole lisäosaa....

Ja jos lukee, että autoon asennettu pakokaasuahdin niin sekäänhän ei vielä haittaa mitään, ellei ahtimen tyyppiä ole merkattu...

Toivo niin!!Ja jos on nii tee siitä nii suuri ku voi.. :wink: Makso mitä makso!
MB&Audi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

akelta ei ainakaan löytyny mitään tietoja ku soitin ja luettelin mitä rek.otteessa lukee niin samat tiedot löytyivät myös sieltä....

Ja sitäpäitsi tuossa ahtimessa lukee vain stt mikä tuossa nyt on...
Eihän joskus kultaisella 80-luvulla ole vaadittu mitään tehotodistuksi ja todistuksia ahtimet tyypistä ym 1000:tta lappua ja lippua, mitä nykyisin vaaditaan vaikka aikoisit vain ilmanputsarin vaihtaa :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

onhan tuo ruost.. komea mersu nyt varmasti kilvissä ettei tartte rekisteröintikatsastusta suorittaa?? jos ei ole, voi olla että se menee taasen voimassaolevien sääntöjen mukaan ja teho merkataan ylös, tästä ei ole varmuutta :?:
mullaki on mese
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

pate kirjoitti:onhan tuo ruost.. komea mersu nyt varmasti kilvissä ettei tartte rekisteröintikatsastusta suorittaa?? jos ei ole, voi olla että se menee taasen voimassaolevien sääntöjen mukaan ja teho merkataan ylös, tästä ei ole varmuutta :?:
Tähän olin juurikin tulossa, eli ei ole rekisterissä, mutta käsittääkseni kun minulla on vanha rek.ote niin kun auto rekisteröidään uudelleen niin uuteen otteeseen tulee samat tiedot jotka oli vanhassakin....
Tai vaikka otetta ei olisikaan niin uusi rekisteriotehan tulostetaan aken tietokannassa olevien tietojen perusteella... :?:

Ei kai se mitenkään siihen vaikuta jos auto on ollut pois rekisteristä?

Meinaan, että jos johonki autoon on tehty tietyt muutokset joskus niin olisihan aika ihmeellistä jos autoa ei saisikaan enää kilpii samanlaisena jollaisena se on kilvistä poistettu :roll:
Koska kilvistähän auto voidaan joutu poistamaan myös itsestäriippumattomasta syystä (lunari)...
Viimeksi muokannut Jube, Ke 23.02.2005 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja jamo »

mulla lukee otteen lisäosassa, pakokaasuahdin asennettu enne vuotta 89 ja moottori vaihdettu sillä ja sillä luvalla plaa plaa plaa. elikkä mullakin on ollu kuuleri aina kiinni katsastuksessa, vaikkei sitä erikseen mainita otteessa. se saa olla kun ei ole mitään tehorajaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ihme jännittämistä, eihän noista HX40:sistäkään ole kukaan saanut valituksia, eikä niitä auton tehoja siellä penkissä merkitä rekisteriotteeseen, joten miten se inssi voi edes tietää onko siinä kiulussa 100 vai 400 hv, eli mitä ihmeen tekoa on autolla jossa näennäisesti ei ole tehorajaa.

Ja toinen asia mikä nousee jatkuvasti esille on tuo kysymys: tarviiko vaihtaa osia jos nostaa tehoja? Totta kai tarvii jos nostetaan reippaasti, ei se jarrujen ja alustan päivittäminen pidä tapahtua inssiä miellyttääkseen, vaan oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mauri H. kirjoitti:Ihme jännittämistä, eihän noista HX40:sistäkään ole kukaan saanut valituksia, eikä niitä auton tehoja siellä penkissä merkitä rekisteriotteeseen, joten miten se inssi voi edes tietää onko siinä kiulussa 100 vai 400 hv, eli mitä ihmeen tekoa on autolla jossa näennäisesti ei ole tehorajaa.
No se siinä on minulle tärkeää nus nus. tyyppi ku olen, että jos autossa ei ole tehorajaa ja se on hyväksytty ahdettuna niin se on laillinen !
Jos uhraan projektiin tuhansia euroja niin minulle on todella tärkeää että se on täysin laillinen mm. siksi, että jos joudun osalliseksi vakavaan liikenneonnettomuuteen ja autoani aletaan oikeasti tutkimaan (jos onnettomuus sattuisi vaikka olemaan minun syy) ja paljastuu että autossa on 2.0d:n paperit ja konehuoneessa turbot ja coolerit ja tehoa 300hv niin voi äkkiä joutua vaikeuksiin ja maksumieheksi....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jube kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Ihme jännittämistä, eihän noista HX40:sistäkään ole kukaan saanut valituksia, eikä niitä auton tehoja siellä penkissä merkitä rekisteriotteeseen, joten miten se inssi voi edes tietää onko siinä kiulussa 100 vai 400 hv, eli mitä ihmeen tekoa on autolla jossa näennäisesti ei ole tehorajaa.
No se siinä on minulle tärkeää nus nus. tyyppi ku olen, että jos autossa ei ole tehorajaa ja se on hyväksytty ahdettuna niin se on laillinen !
Jos uhraan projektiin tuhansia euroja niin minulle on todella tärkeää että se on täysin laillinen mm. siksi, että jos joudun osalliseksi vakavaan liikenneonnettomuuteen ja autoani aletaan oikeasti tutkimaan (jos onnettomuus sattuisi vaikka olemaan minun syy) ja paljastuu että autossa on 2.0d:n paperit ja konehuoneessa turbot ja coolerit ja tehoa 300hv niin voi äkkiä joutua vaikeuksiin ja maksumieheksi....
No oli miten tehorajaa tai ei, niin alustan pitää olla tehoja vastaava.

Ja miten niitä auton tehoja voi määritellä osien perusteella, jos omassani on HX40 ja cooleri laillisesti, niin kuka tietää paljonko siinä sitten on tehoa? 177 hv vai 477 hv? Sen tietää vaan dynossa ja onnettomuusautoja harvoin kai ajetaan dynossa.

No jokainen tavallaan jne.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mauri H. kirjoitti:
No oli miten tehorajaa tai ei, niin alustan pitää olla tehoja vastaava.

Ja miten niitä auton tehoja voi määritellä osien perusteella, jos omassani on HX40 ja cooleri laillisesti, niin kuka tietää paljonko siinä sitten on tehoa? 177 hv vai 477 hv? Sen tietää vaan dynossa ja onnettomuusautoja harvoin kai ajetaan dynossa.

No jokainen tavallaan jne.
Tämä on nyt ihan tyhmä kysymys sinänsä, mutta pitääkö alustan olla tehoja vastaava jos on luvat turbolle ilman tehorajaa?
Siis tottakai jokainen täysjärkinen tekee alustan tehojavastaavaksi...

Eihän kukaan tiedäkkään että onko siinä 177 vai 477hv, mutta jos on esim. nykyaikana ahdettu 2.0D jossa on otteessa elin ~90hv ja koneessa onkin 250hv niin kylläkai tuon eron persaustuntumalla huomaa...

Siis periaatteessahan tuon pitäisi, HOX, pitäisi onnistua mennä konttorille, että 2.0:ssa on 280hv jos ei ole tehorajaa.
Tosin sehän on varma, että käytännössä se ei onnistu eikä sitä kannata kenenkään edes yrittää...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ihme vauhkoomista puolelta ja toiselta, lopettakaa jo :roll:

ja onnee uudesta pelistä :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti:Ihme vauhkoomista puolelta ja toiselta, lopettakaa jo :roll:

ja onnee uudesta pelistä :shock:
Ei tää mitää vauhkoamista oo... :wink:
Haluan vaan selvittää asian perin pohjin koska tosiaan ku tulen "satsaamaan" tuohon tuhansia euroja niin en halua että rekisteröimään mennessäni inssi sanno, että "tehotodistus ja kaikki muut 1798 lappua ja lippua" muuten ei leimaa tipu...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jube kirjoitti:Ei tää mitää vauhkoamista oo... :wink:
Haluan vaan selvittää asian perin pohjin koska tosiaan ku tulen "satsaamaan" tuohon tuhansia euroja niin en halua että rekisteröimään mennessäni inssi sanno, että "tehotodistus ja kaikki muut 1798 lappua ja lippua" muuten ei leimaa tipu...
joo forumissahan se AKE:n totuus lepää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti: joo forumissahan se AKE:n totuus lepää...
Jostainhan tätä tietoa on yritettävä saada ku akesta sitä ei saanut :!:
Voi olla etteivät halunneet vaan sanoa, että autossasi ei ole tehorajaa :?:

Ja löytyihän täältä pari kaveria jolla oli omakohtaista kokemusta autoista joissa on ollut tehon kohdalla pelkkä A-kilowattia...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jube kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Ihme jännittämistä, eihän noista HX40:sistäkään ole kukaan saanut valituksia, eikä niitä auton tehoja siellä penkissä merkitä rekisteriotteeseen, joten miten se inssi voi edes tietää onko siinä kiulussa 100 vai 400 hv, eli mitä ihmeen tekoa on autolla jossa näennäisesti ei ole tehorajaa.
No se siinä on minulle tärkeää nus nus. tyyppi ku olen, että jos autossa ei ole tehorajaa ja se on hyväksytty ahdettuna niin se on laillinen !
Jos uhraan projektiin tuhansia euroja niin minulle on todella tärkeää että se on täysin laillinen mm. siksi, että jos joudun osalliseksi vakavaan liikenneonnettomuuteen ja autoani aletaan oikeasti tutkimaan (jos onnettomuus sattuisi vaikka olemaan minun syy) ja paljastuu että autossa on 2.0d:n paperit ja konehuoneessa turbot ja coolerit ja tehoa 300hv niin voi äkkiä joutua vaikeuksiin ja maksumieheksi....
Ongelmia voi tulla tuosta, että cooleria ei ole merkitty otteeseen. Voi olla että vaativat teholapun coolerin asennuksen jälkeen, jolloin tehoraja saattaa yht´äkkiä löytyäkin.
Auto on laiton myös silloin jos siinä on cooleri mitä ei ole merkitty otteeseen.
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja jamo »

Ongelmia voi tulla tuosta, että cooleria ei ole merkitty otteeseen. Voi olla että vaativat teholapun coolerin asennuksen jälkeen, jolloin tehoraja saattaa yht´äkkiä löytyäkin.
Auto on laiton myös silloin jos siinä on cooleri mitä ei ole merkitty otteeseen.[/quote]


voi hyvvee päivee. ei kuuleria ole merkattu erikseen otteeseen ennen, tai ei ole minulla ainakaan kummassakaan autossa ollu, ja on ollu katsastuksessa paikoillaan eikä ole kyselleet mitään. nykyään merkkaavat. ne mitkä on rakennettu vanhojen säännösten mukaan, ni ne on vielä voimassa vaikka tulee mitä uusia säännöksiä. jos kuuleria ei ole merkattu otteeseen, ni eihän sitä ole jälkeen päin laitettu, jos joku kysyy ni sehän on ollu siinä aina. eikö ole yksinkertaista, mistä ne sitä tietää katsastuksessa onko ollu vai ei. jos sitä kerta ei missään lue. ei muutakun laittaa eikä kysele mitään.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Joo eipä tuosta A-merkinnästä taida olla mitään lisäarvoa. Ainoana pointtina se, että jarruja ei tarvisi vaihtaa verrattuna että muutos tehtäisiin johonkin toiseen koriin. Kuuleria kun ei ole merkitty otteeseen niin ei sitten saisi olla keulalla.

Tehomittauksesta on turha tehdä kovin suurta kynnyskysymystä muutoskatsastukseen. Päivittää jarrut 16V:n tasolle ja käy ajamassa sopivat käyrät lapulle. Jarruistahan ei enää mene edes muutosprosentteja 1.3. jälkeen. Mistäpä ne dynotuksen jälkeen tietää että syöttöruuvia on vähän väännelty.
So long, and thanks for all the fish
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

:shock: :shock: :roll:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei kai auton todellisilla tehoilla ole mitään tekemistä vuosikatsastuksen kanssa, jos ahdin on hyväksytty otteessa. Kunhan pakokaasutestistä selviät, niin eihän tehoja mitata. Syötöt on kyllä oltava pienellä, jos haluaa selvitä ryntäytystestistä.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää mitä pykälissä sanotaa :?:

5 §
Moottorin vaihto
i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

tuossahan se selvästi lukee :roll:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Näyttäkääpä sellainen rekisteriote jossa COOLERI on merkitty :lol: Eipä ole kohdalle sattunut vaikka jokunen auto on käsien kautta kulkenut :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12610
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun exässä luki otteessa cooleri
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mikko K. kirjoitti:Näyttäkääpä sellainen rekisteriote jossa COOLERI on merkitty :lol: Eipä ole kohdalle sattunut vaikka jokunen auto on käsien kautta kulkenut :roll:
Eli täytyy vielä "käsitellä" autoja :lol: :lol:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mikko K. kirjoitti:Näyttäkääpä sellainen rekisteriote jossa COOLERI on merkitty :lol: Eipä ole kohdalle sattunut vaikka jokunen auto on käsien kautta kulkenut :roll:
Mulla lukee myös.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kannattasko vetästä vähän happea välillä? Jos vaikka rakentas autoa tai jotain... :lol: :lol: :lol:
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mulla kans tehoksi on merkitty toi A ja on alkuperäinen 2.5turbo
en kyl sitä oo pahemmi miettiny kun ei sil nii välii...ku teholapust saa sellase ku haluaa
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

vesa kirjoitti:Kannattasko vetästä vähän happea välillä? Jos vaikka rakentas autoa tai jotain... :lol: :lol: :lol:
Samaa mieltä :lol: :lol:
Sittenhän se insinööri kertoo lopulta missä meni vikaan :lol: :lol:
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
:mrgreen:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kimmo l kirjoitti:Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
:mrgreen:
Turbo hommissa hyvin suunniteltu on puoliksi rikottu :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mitähän kaikkee meidän dieseli Colfille voi tehdä kun teho merkintää ei ole ollenkaan otteessa ja -85 vuosi malli ja Mesen otteessa tehon kohdalla on 93A Mitähän sille :?:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin