Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
-
Asiantuntija
Viestit: 8787 Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
|
 Lähetetty: Ma 24.01.2005 17:49
Petri M. kirjoitti:Aikamoisia tehopelejä nämä vapari 300D:t on...hieman syöttöä lisää ja sillä hiillostetaan jo 300:sta pensakonetta  ai niin bensallahan pestiin pensselit  unohdin jo..
onhan nämä  .. kemi-tornio motarilla ei meinannu 300CE päästä karkuun ku liikenneympyrästä lähdettiin ja kiihdytettiin sinne 160 hujakoille. ei tullu montaa kymmentä metriä rakoa  ite olin 300D farmari lintalla...
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: To 03.02.2005 08:51
S.K.P kirjoitti:nyt meinaa aihe rönsyillä: onko kellään kokemuksia ruuvatusta 3 litran 24v vaparikiisselikoneesta? olisi kiva tietää miten hengittävämpi kansi edesauttaa syötön lisäyksen vaikutuksia. ja jos joltain löytyy vastaava mylly jopa isommilla tapeilla(!) varustettuna niin tuntemuksia tänne vaan.. 
On automaatti laatikolla, ei ole vertailukelponen manuaalin kans, mutta kyllä pysyy hyvin muun liikenteen mukana, jos ei ole liukasta, tosi onneton värkki liukkaalla.
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 13864 Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30 Paikkakunta: Haapavesi
|
 Lähetetty: To 03.02.2005 17:25
Kirjoitin aiemmin:
"Ei, kyllä tuo minun säätö lienee vielä ihan maltillinen - ei ainakaan näytä kovin savuavan ? "
Senverran pitää perua puheita savun suhteen että tuossa valoisalla kiihdyttelin pitävämmällä alustalla kolmosvaihteella, ja jossain 90-120 välillä lykkää selvästi erottuvan savupilven, joka jää taustapeilistä näkyvänä leijumaan taakse.
Pienemmillä kierroksilla ei juuri savua.
Pahus kun onnistui hyvin tuo säätöhomma näin ensikertalaiselta kiitos forumin kuvien ja neuvojen.
www.mbosa.fi
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 8787 Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
|
 Lähetetty: To 03.02.2005 18:00
tarkistimpa ajoituksen eilispäivänä... 4astetta jykk.  ihme ku on kalissutkin kylmänä aikatavalla. säädin sen 13ast. jykk. johan alko käymään nätisti. kovassa vauhdissa moottorin äänikin katosi  savutus väheni myös huomattavasti. ei tainnut keminmaan tiiselipaja tietää miten ajoitus säädetään. ex omistaja käytti auto siellä vähän ennenkuin ostin tuon pirssin...
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: La 05.02.2005 15:33
Eipä tuo 24-tappinen näytä paljo ripeämpi olevan.
Ei ollu sekuntaattoria, mutta rannekellolla mitattuna kolmosella (automaatti)
90 - 120 km/h n. 6 sek.
60 - 90 km/h n 6 sek. kolmosella
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
-
Valvoja
Viestit: 11874 Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53 Paikkakunta: SKG
|
 Lähetetty: La 05.02.2005 15:52
dealer kirjoitti:Kirjoitin aiemmin: "Ei, kyllä tuo minun säätö lienee vielä ihan maltillinen - ei ainakaan näytä kovin savuavan ? " Senverran pitää perua puheita savun suhteen että tuossa valoisalla kiihdyttelin pitävämmällä alustalla kolmosvaihteella, ja jossain 90-120 välillä lykkää selvästi erottuvan savupilven, joka jää taustapeilistä näkyvänä leijumaan taakse. Pienemmillä kierroksilla ei juuri savua. Pahus kun onnistui hyvin tuo säätöhomma näin ensikertalaiselta kiitos forumin kuvien ja neuvojen. 
Tarviiko noita säädellä takaisin päin kun savumittaukseen mennään, kuten itse ainakin teen ?
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 13864 Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30 Paikkakunta: Haapavesi
|
 Lähetetty: La 05.02.2005 16:13
Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
www.mbosa.fi
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: La 05.02.2005 17:20
dealer kirjoitti:Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
Voihan sitä alppiventtiilistä rajoittaa.
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
-
Valvoja
Viestit: 11874 Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53 Paikkakunta: SKG
|
 Lähetetty: La 05.02.2005 19:16
Esko R kirjoitti:dealer kirjoitti:Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
Voihan sitä alppiventtiilistä rajoittaa.
Ahaa, sehän on hieno juttu, olisikin liian vaikea säätää aina takaisin päin kerran vuodessa. [tuli tuokin katsastusohje tänne kirjatuksi  ]
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 73 Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42 Paikkakunta: Tuusula
|
 Lähetetty: Ma 07.02.2005 22:46
Kiinnostuin tuossa kellottamaan itsellenikin noita aikoja:
60-80 5.v 21.5s
60-80 4-5v 11s
vaaka kertoi aamulla auton kokonaispainoksi 3970kg
otsapinta 2,6x 2,3m
110 hv
Alkanut viehättämään " pumpun ja ahtimen säätö"
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 465 Liittynyt: Su 26.09.2004 22:46 Paikkakunta: Tikkakoski
|
 Lähetetty: Ma 21.02.2005 23:08
Esko R kirjoitti:dealer kirjoitti:Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
Voihan sitä alppiventtiilistä rajoittaa.
Tuli taas vanhaan topicciin kajottua. Mikäs toi alppiventtiili on? Liittyy ilmeisesti vuoristoajoon? Onko se se tötsä siinä pumpun päällä, jossa on keskellä ruuvi? Voikos siitä siis antaa pumpulle myös hienosäätöä, eli pikkuisen lisää/vähemmän syöttöä, vai mitä sillä tehdään, jotta katsastukseen saadaan savutusta pienemmälle?
ex: 300 TD -91 ex: 300 TDT -91 ex: S211 E220 CDI -08 ex: R500 -06 ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98 ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
|
|
|
-
Valvoja
Viestit: 5513 Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04 Paikkakunta: Varsinais-suomi
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 08:22
Alppiventtiili on tarkoitettu vuoristoajoon, jossa ilmanpaine on pienempi korkeudesta johtuen. Venttiili siis vähentää syöttöä ilmanpaineen laskiessa pääasiallisesti ehkäistäkseen savutusta.
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 204 Liittynyt: To 02.12.2004 10:27 Paikkakunta: Joensuu
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 09:37
Arvoisat asiantuntijat, en ymmärrä näistä jutuista kuin sieltä täältä jotain ja
sen että jotenkin pumppuun liittyy tämä tehon lisäys.
Pitääkö tehdä muutakn kuin säätöä? (syöttöä lisää?)
Voisiko joku vääntää rautalangasta mitä tälle em. autolleni voisi tehdä kun se
tuntuu nuhaiselta.
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 50 Liittynyt: Ke 01.09.2004 20:03 Paikkakunta: Lpr
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 09:48
jariay kirjoitti:Pitääkö tehdä muutakn kuin säätöä? (syöttöä lisää?) Voisiko joku vääntää rautalangasta mitä tälle em. autolleni voisi tehdä kun se tuntuu nuhaiselta.
Lisäät syöttöä joko itse (esim. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7901) tai viet dieselpajalle (esim. PP-dieselille tai mynään). Ennakkoa voi säätää samalla. Ammattilaisen säätämä pumppu voi tuoda paremman lopputuloksen kulutuksen / savutuksen / kulkemisen osalta..
-92 300 TD Turbo
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 14:07
veppe kirjoitti:Esko R kirjoitti:dealer kirjoitti:Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
Voihan sitä alppiventtiilistä rajoittaa.
Tuli taas vanhaan topicciin kajottua. Mikäs toi alppiventtiili on? Liittyy ilmeisesti vuoristoajoon? Onko se se tötsä siinä pumpun päällä, jossa on keskellä ruuvi? Voikos siitä siis antaa pumpulle myös hienosäätöä, eli pikkuisen lisää/vähemmän syöttöä, vai mitä sillä tehdään, jotta katsastukseen saadaan savutusta pienemmälle?
Mun autossa säädettiin pumppu siten, että kun 3- kierrosta vännetään alppiventtiilinruuvia kiinnipäin, päästään säätökortin antamiin arvoihin, näillä korkeuksilla.
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1078 Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10 Paikkakunta: Riksu
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 14:31
Esko R kirjoitti:veppe kirjoitti:Esko R kirjoitti:dealer kirjoitti:Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
Voihan sitä alppiventtiilistä rajoittaa.
Tuli taas vanhaan topicciin kajottua. Mikäs toi alppiventtiili on? Liittyy ilmeisesti vuoristoajoon? Onko se se tötsä siinä pumpun päällä, jossa on keskellä ruuvi? Voikos siitä siis antaa pumpulle myös hienosäätöä, eli pikkuisen lisää/vähemmän syöttöä, vai mitä sillä tehdään, jotta katsastukseen saadaan savutusta pienemmälle?
Mun autossa säädettiin pumppu siten, että kun 3- kierrosta vännetään alppiventtiilinruuvia kiinnipäin, päästään säätökortin antamiin arvoihin, näillä korkeuksilla.
Sama juttu täällä, hyvin pelaa.
ex. Mersut: E280T (S124) -95 S420L -95 C250T Turbodiesel -96/97 Digituned E300D -93 PP D 300TD -89 200D -85 (W123) 280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08 Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97 BMW 530D Touring -99 emännän kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203 projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 465 Liittynyt: Su 26.09.2004 22:46 Paikkakunta: Tikkakoski
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 17:55
Esko R kirjoitti:veppe kirjoitti:Esko R kirjoitti:dealer kirjoitti:Ei tarvi, jos on arvot liian korkealla niin laitetaan tilapäinen rajoitin pumpun ulkopuolelle.
Voihan sitä alppiventtiilistä rajoittaa.
Tuli taas vanhaan topicciin kajottua. Mikäs toi alppiventtiili on? Liittyy ilmeisesti vuoristoajoon? Onko se se tötsä siinä pumpun päällä, jossa on keskellä ruuvi? Voikos siitä siis antaa pumpulle myös hienosäätöä, eli pikkuisen lisää/vähemmän syöttöä, vai mitä sillä tehdään, jotta katsastukseen saadaan savutusta pienemmälle?
Mun autossa säädettiin pumppu siten, että kun 3- kierrosta vännetään alppiventtiilinruuvia kiinnipäin, päästään säätökortin antamiin arvoihin, näillä korkeuksilla.
Mutta toimiikos se samainen ruuvi myös toisin päin? Eli avaamalla lisää syöttöä.. Jos näin, niin kuinka paljon siitä on hyötyä ja kuinka paljon voi avata ennenkuin ruuvi on kourassa ja pumpussa kilisee loput osat
Itseä kun harmittaa jo, ettei tullut PP:llä enempää ruuvattua syöttöä. Eikä ole heti tallia, jossa pääsis itse säätämään lisää (ei millään viitsi tuolla pakkasessa..)
ex: 300 TD -91 ex: 300 TDT -91 ex: S211 E220 CDI -08 ex: R500 -06 ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98 ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: Ti 22.02.2005 20:22
Ei kyllä toimi toisinpäin, Kyllä syöttöruuvista pitää lisätä syötöt, AV:stä voi vaan rajoittaa niitä.
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 1403 Liittynyt: Ma 18.08.2003 20:26 Paikkakunta: Hki
|
 Lähetetty: Ma 28.02.2005 12:13
Väänsin valkoisesta 300D:stä kolme kierrosta lisää syöttöä ja maksimikierrokset tappiin ja piti eilen ihan kellotella paljon puhuttua 60-90 väliä. Mahdollisimman tasaisen pätkän löydyttyä lentokentän kupeesta tein muutamia vetoja kolmosvaihteella mittarinopeuksien 65-95 välillä saaden tuloksiksi 6,2 s; 6,2 s; 6,3 s; 6,4 s. Mene ja tiedä kuinka luotettavia ovat mutta vetoja tuli kyllä selvästi lisää, vastaa nyt paljon hanakammin pieniinkin polkimen liikkeisiin.
Pari huonoa ja väsynyttä videota sessiosta suunnilleen kyseisten nopeuksien väliltä ettei ihan satusedäksi haukuta: video1 , video2
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 465 Liittynyt: Su 26.09.2004 22:46 Paikkakunta: Tikkakoski
|
 Lähetetty: Ma 28.02.2005 22:26
Leka kirjoitti:... maksimikierrokset tappiin... .
sovitaanko, että ensimmäinen, jolla motti pamahtaa, ilmoittelee itsestään
Itsellä on sen verran huono itsekuri, että en viitsi kyllä tappiin ruuvata kierroksia. Käy muuten aikaa myöten hassusti
ex: 300 TD -91 ex: 300 TDT -91 ex: S211 E220 CDI -08 ex: R500 -06 ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98 ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 1403 Liittynyt: Ma 18.08.2003 20:26 Paikkakunta: Hki
|
 Lähetetty: Ma 28.02.2005 23:13
Nooh, eipä siellä enää tuntunut olevan kuin kierros varaa, eikä se mielestäni aikaisemmin kiertänyt mitenkään hävyttömän paljoa. Pumpulla oli käyty jo erään aikaisemman omistajan toimesta. Matikki varjelee ylikierroksilta tuolla liikenteessä
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 8787 Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
|
 Lähetetty: Ti 01.03.2005 00:13
kuten on jo aikasemmin useaan otteeseen sanottu että sillä maksimikierrosten nostolla haetaan usein sitä ettei pumppu ala rajottamaan syöttöä ennenaikojaan. kyllähän jokainen sen verran käsittää ettei isoa tiisseliä kannata väkisin huudattaa sinne 6500kierrokseen asti  eli se maksimikierrosten nosto tuo lisä puhtia jo noin 4000kierroksesta ylöspäin.
|
|
|
-
Valvoja
Viestit: 11874 Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53 Paikkakunta: SKG
|
 Lähetetty: Ti 01.03.2005 07:44
Leka kirjoitti:Pari huonoa ja väsynyttä videota sessiosta suunnilleen kyseisten nopeuksien väliltä ettei ihan satusedäksi haukuta: video1 , video2
Itsekkin videoita yrittäneenä on pakko kysyä, oliko sinulla suussa se kamera kun kuvasit nuo ?
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 1403 Liittynyt: Ma 18.08.2003 20:26 Paikkakunta: Hki
|
 Lähetetty: Ti 01.03.2005 12:25
veskola kirjoitti:Itsekkin videoita yrittäneenä on pakko kysyä, oliko sinulla suussa se kamera kun kuvasit nuo ? 
Heh, kädessä se oli ja toinen käsi ruorilla... Taitaa vitossa/vianossa olla mittaristo enemmän alaviistossa vaikeuttaen kuvaamista.
|
|
|
-
Asiantuntija
Viestit: 1036 Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31 Paikkakunta: Kajaani
|
 Lähetetty: Ti 01.03.2005 12:35
veppe kirjoitti:Leka kirjoitti:... maksimikierrokset tappiin... .
sovitaanko, että ensimmäinen, jolla motti pamahtaa, ilmoittelee itsestään Itsellä on sen verran huono itsekuri, että en viitsi kyllä tappiin ruuvata kierroksia. Käy muuten aikaa myöten hassusti 
Minä, minä. Mulla pamahti ekana
|
|
|
-
Sisäänajossa
Viestit: 8 Liittynyt: La 13.11.2004 11:30
|
 Lähetetty: Ke 02.03.2005 22:15
60-->100km/h todellista vauhtia.tasavauhdista 63 lähtö ja samalla kello käymään ja 105-->seis.3.4s BMW330d eikä ole mynäpumppua ja isoja nestepäitä.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 1124 Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23 Paikkakunta: Heinävesi
|
 Lähetetty: To 03.03.2005 11:01
Ei saa todellista aikaa näin talvikelissä, kun lyö tuon luistoneston päälle kaikilla vaihteilla.  Jotenka odotellaan kesäkelejä, niin otetaan sitten selvää mitenkä tuo cdi tykittää.
|
|
|
-
Mersumies
Viestit: 588 Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23 Paikkakunta: Eura
|
 Lähetetty: Pe 04.03.2005 05:51
W123 240D, ajettu on paljon ja hieman lisääkin.
60-90 (mittarinopeus) kolmosella 7,8 sekunttia, nelosella 10,4 sekunttia.
80-100 nelosella 8,3 sekunttia.
Ajanottovälineenä Nokia merkkinen sekunttikello.
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: Ti 08.03.2005 13:30
dealer kirjoitti:Kirjoitin tuossa ylempänä:
"Omalla 60-120 ... kolmosella 11 sekuntia Ja 60-90 kolmosella 4,8-5,2 sekuntia
Lisäsin tekstiin aamulla tekemäni maltillisen syötön lisäyksen jälkeen mitatut lukemat punaisella värillä..
Onko nämä dealerin ajat nyt 300D-12V vaparin pohjat ?
Mielestäni aika hyvät ajat.
Viikonloppuna tuli kokeiltua tuolla omalla, ajanottovehkeellä(NOKIA)
tuli semmosia aikoja kun
90 - 120 kolmosella 6,2 - 6,3 sek
60 - 90 kolmosella 5,66 - 5,75 sek
Syöttöjä on maltillisesti lisätty, vähän savuuttaa yläkierroksilla.
dealerin aika parempi 60 - 90
Viimeksi muokannut Esko R päivämäärä Ti 08.03.2005 13:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
-
Vakiokalustoa
Viestit: 420 Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
 Lähetetty: Ti 08.03.2005 13:41
Melitos kirjoitti:Esko R kirjoitti:Viikonloppuna tuli kokeiltua tuolla omalla, ajanottovehkeellä(NOKIA) tuli semmosia aikoja kun
60 - 120 kolmosella 6,2 - 6,3 sek 60 - 90 kolmosella 5,66 - 5,75 sek
Elikä 90-120 vajaassa sekunnissa? Melkein voisin väittää tuloksia epäuskottavaksi... Nuo ylemmät lukemat taitaa olla oikeaasti 90-120 eikä 60-120?
No perskules, ku tuli kirotus virhe, korjataanpa
Kyllä Mersu on aina Mersu
C219 320CDI Exät: S211 270CDI S203 200CDI S210 E300TDT (Mynä-D) W124 E300D -24V (PP-D) S124 250D (PP-D) W210 E220D W124 200D (HP-D)
|
|
|
Paluu Koeajot
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa
|
|
|