Turbot ja tehot?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Turbot ja tehot?

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Olen koittanut sivusta seurailla näitä teidän turbo-keskusteluja, mutta semmoinen asia on jäänyt mietityttämään, jotta:

Onko tietyillä ahtimilla jotkin tietyt tehorajat, jotka voi koneesta järkevästi (l. konetta särkemättä) ottaa ulos.

Seuraa korruptoitunutta vääräuskoisen valittelua, mutta olkoot - kuuluu asiaan silti :? :

...tämä nyt lähinnä siksi, että emäntä kurja meni ostamaan 9000:sen Saabin 2.3litrasella koneella. Siinä on muistaakseni Garretin TD04-mutka. Tämän mallin tehot oli 175hv. Moottorinohjausyksikön vaihdolla eräät yritykset lupaavat jopa 60hp tehonlisäyksiä.

Alkaako kiemura jo ahdistamaan niillä tehoilla?
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Eikös siinä muka oo tuon enempää tehoa?Velipojalla on tuollanen -87 tonnari kakslitrasella turbo koneella ja siinäki on tuo 175heppaaja ahdin on kai garretin03(ja on pienen näkönen). Mun käsityksen mukaan niistä kyllä uskaltaa niitä tehoja vähä nostaa ilman mitään turbon vaihtoja eikä kai niihin oo pakko ees mitää lastuja ostaa. Saap-klupin sivuilta varmasti löytyy tietoa aiheesta paljonkin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
teejay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 07.11.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja teejay »

Tuo 2.3 litranen on matalapaineturbo. Elikkä ei muuta eroa 200 hv "normaalipaineiseen" kuin lastu ja ehkä magneettiventtiili. Kyllä tosta 2.0 175 hv garretin T03 pystyy ottaa jotakuinkin 230-250 hv ja 1.4-1.5 barin ahdot on maksimi jota kannattaa laittaa, pakopaineet suuret ja ahdin jaksaa ehkä just ja just. Ja kone kestää mutta vaihelaatikon kans saa olla tarkkana ettei hajota. Kyllä tuossa 2.3 turbossa on ihan Garretin t25 ahdin, aeroissa on sitten mitsun TD04 ahdin. Tuo T25 riittää varmaan tuonne jonkin verran päälle 200 hv, 250 hv on mahdollista mutta pakopaineet alkaa olee jo suuret.

Ja tosiaan tuota APC:tä pystyy ite muokkamaan -88 vanhemmissa. Uudemmissa tarvii kyllä lastua koska suorasytkä ja apc on samassa tai trionic.
Vastaa Viestiin