hukkaporteista?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

hukkaporteista?

Viesti Kirjoittaja dansku »

tommonen hx40 tuli ostettua ja auto on 300TDT, turbo on varustettu omalla hukkaportilla, mutta aikaisemmin ostin jo kunnollisen erillisen mäntä hukkiksen.

eli kannattaako poistaa käytöstä oma hukkis, ja virittää pakosarjaan erillinen, vai ajaako holsetin alkuperäinen asian yhtä hyvin?

huomaako käytännössä mitään eroja kummalla hukkiksella on ahdot rajattu? painerajaksihan tulee varmaan tulee joku 1.5? tai mitä noissa s-turboissa nyt on käytetty?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mulla ei HX40:n oma hukkaportti piisaa. jos pitää kaasun pohjassa ahdot karkaa vaikka 3 kiloon. ajattelin pitää integroidun toiminnassa vaikka laitankin erillisen hukkaportin.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Meikän hx40sen hoonattu portti piisaa oikein hyvin.Melkeimpä vaikeempaa saada paineita?
Syöttö täysillä ilman kunnon alasyöttöä ei paineet nouse yli 1,7bar.Portin tankoa kiristetty aika tiukalle ja nyt täyden alasyötön kera paineet nousee jonnekkin 2bar tienoille.Pumppu siis aivan täysillä ja kaikki tuntuu palavan noilla paineilla.Kuulostaako toi normaalilta vai pitäisikö tuolta irrota enemmän ainetta?

Paljonko näissä uudemmissa evo pumpuissa olikaan maksimisyöttömäärä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Cooler kirjoitti:Paljonko näissä uudemmissa evo pumpuissa olikaan maksimisyöttömäärä?
Paine ei yksinään kerro paljonko ilmaa tai siis happea menee sylinteriin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

veskola kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Paljonko näissä uudemmissa evo pumpuissa olikaan maksimisyöttömäärä?
Paine ei yksinään kerro paljonko ilmaa tai siis happea menee sylinteriin :roll:
Kyllä kai paineen nosto sitä kuitenkin hiukan avittaa?ainakin kärytys loppui.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Cooler kirjoitti:Kyllä kai paineen nosto sitä kuitenkin hiukan avittaa?ainakin kärytys loppui.
Juu kyllä, täällä ollaan jo vapun vietossa ja painetta pallossa :oops:

Niin, pumpustako on otettu kaikki irti eikä tunnu missään, niin se nälkä kasvaa syödessä. Oliko sinulla niitä aiempia pumppuja, ovat puhuneet 130 kuutiomillistä/1000 syöttöä näissä mitä nyt on laitettu, mutta mistäs sen tarkalleen tietää, jollei sitten soita mynään ja kysy.

Tarvii sinun varmaan tehdä versiopäivitys pumppuun, jollei muuten tunnu...

Niin , kone kun hengittää hyvin niin ei se hukkaporttikaan joudu töihin...kaikki tarjolla oleva ilma ehtii koneeseen ja läpikin vielä. [ja konehan hengittää hyvin jos on cooler :lol: ]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Cooler kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Paljonko näissä uudemmissa evo pumpuissa olikaan maksimisyöttömäärä?
Paine ei yksinään kerro paljonko ilmaa tai siis happea menee sylinteriin :roll:
Kyllä kai paineen nosto sitä kuitenkin hiukan avittaa?ainakin kärytys loppui.
Kuten veskolakin jo sanoi, ei se yksistään paineen nosto autuaaks tee. Aina kun painetta aletaan nostaa, tulee eteen rajoittavia tekiöitä virtauksen kannalta, kuten cooleri, putkistot, painekotelot, turbon ilmanotto jne. Se ilmamäärä ei suinkaan kasva samassa suhteessa, kuin turbon antama paine kasvaa. Kun painetta nostetaan nousee myös ahdetun ilman lämpötila ja tällöin taas ilman happipitoisuus muuttuu jne. Elikkä tässä on taas se loputon kierre joka taas tunnetusti maksaa

Tais jo mennä niin OT:ksi että jatkakaa vaan alkuperäisestä aiheesta :oops: :oops:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

veskola kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Kyllä kai paineen nosto sitä kuitenkin hiukan avittaa?ainakin kärytys loppui.
Juu kyllä, täällä ollaan jo vapun vietossa ja painetta pallossa :oops:

Niin, pumpustako on otettu kaikki irti eikä tunnu missään, niin se nälkä kasvaa syödessä. Oliko sinulla niitä aiempia pumppuja, ovat puhuneet 130 kuutiomillistä/1000 syöttöä näissä mitä nyt on laitettu, mutta mistäs sen tarkalleen tietää, jollei sitten soita mynään ja kysy.

Tarvii sinun varmaan tehdä versiopäivitys pumppuun, jollei muuten tunnu...

Niin , kone kun hengittää hyvin niin ei se hukkaporttikaan joudu töihin...kaikki tarjolla oleva ilma ehtii koneeseen ja läpikin vielä. [ja konehan hengittää hyvin jos on cooler :lol: ]
Kaik on irti otettu ja tuntuuhan tuo mutta ainahan se maksimi pelivara täytyy saada ulos jos sellainen on mahdollista.Sitä koitankin saada tässä selville.
Tämä taitaa olla noita vm.86-89 pumppuja ja Mynä Evo? viime kesältä.

Ja nuo Antti Vn mainitsemat hengitys hilppeet pitäisi olla aika hyvin kunnossa.

Menee tosiaan alkuperäisen aiheen vierestä, sorry vaan :oops:

Ja Veskola nyt nukkumaan, muuten ei hukkaportti avaudu aamulla :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä Coolerilla on kalut autossa ihan sopivat, HX40:nen on hyvällä hyötysuhteella ainakin 2.5 kiloon asti, ja noi 60 mm putket tuntuu piisaavan. Mutta jos ei savuta niin turha ahtoja on enää nostaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: hukkaporteista?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

dansku kirjoitti:tommonen hx40 tuli ostettua ja auto on 300TDT, turbo on varustettu omalla hukkaportilla, mutta aikaisemmin ostin jo kunnollisen erillisen mäntä hukkiksen.

eli kannattaako poistaa käytöstä oma hukkis, ja virittää pakosarjaan erillinen, vai ajaako holsetin alkuperäinen asian yhtä hyvin?

huomaako käytännössä mitään eroja kummalla hukkiksella on ahdot rajattu? painerajaksihan tulee varmaan tulee joku 1.5? tai mitä noissa s-turboissa nyt on käytetty?
Kova jätkä muuten kun ysivitoseen laittaa tuollaisia osia :D

Ootkos varmasti ottanut selvää ettei VTT kutsu.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

en mä meinaa sitä muutos katsastaa..

käyn eka ensirekisteröimässä sen normaali hiluilla, sitte paan muut rojut sisään.

mitä väliä sillä on onks se 93 vai 95? kummassakin on pakokiertosysteemi, ja katti pohjassa. en ymmärrä??
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mites mauri.. onks se nyt sit juuri huippupaineista kiinni se hukkaportin riittävyys?

ja minkälaisia huippupaineita ihmiset käyttää näissä s-turboissa? kun näkee aika ihmeellisiä painelukuja täällä :shock:

jollain on ymmärrettävät reilu kilo.. jotkut taas sanovat että yli kahdessa kilossa alkaa vasta elämä :roll:

onko tosiaan viisasta laittaa maksimipaineet yli kahteen kiloon näissä 12v moottoreissa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eli meinaat joka vuosi poistaa coolerin, turbon ja pakosarjan, laittaa katin takas ja alkuperäisen turbon, pakosarjan ja kierrätyksen hilut. Huh, on hommaa.

Vähäpäästöisten kanssa saattavat olla tiukkana, täällä on ainakin nähty että kaverit nilkuttaa kotiin vaihtamaan vakio-osaa pellin alle takaisin.

Huippupaineet määräytyy käytettävän syötön mukaan, siten että savutus loppuu. Suuri paine kuormittaa kankia ja kantta.

Kuka käyttää mitäkin, omalla vastuulla, ja riippuu paljon myös koneen kunnosta. Suuri ohivuoto ja suuret ahdot tietää kyllä remonttia.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

eli paineet kannattaa säätää siten että täys kaasulla ei tulisi helv...ti mustaa savua? kuulostaa mun mielestä ainakin huomattavasti mielyttävämmältä :wink:

siis ajattelin ihan pitää hilut vuosi katsastuksessa kiinni.. kun auto on kuitenkin turboksi rekisteröity, eli saahan siellä olla toinen turbo, jos alkuperäinen vaikka rikkoontuu, ei kai sitä juuri alkuperäis turboa tarvi ostaa.

se että se on niin iso, saattaa kyllä sit herättää katsastus miehen huomion, mutta ymmärtääkseni saa se olla kai isompi, mutta teholaput pitää löytyä todistaakseen ettei tehot ole kasvanu! :wink:

mitä sit cooleriin tulee, niin se on kyl vaikeesti selitettävissä, mutta jos rupee iniseen, niin vaikka paikan päällä ottaa mukaan putken jolla ohittaa coolerin, ja vetää sen turbosta suoraan imusarjaan :?

no ei.. täytyy koputtaa puuta ja toivoa ettei siinä tule ongelmaa.

mutta niinkuin ajattelin, kai se on sama onko se 93 vai 95, missä samat merkinnät rek. otteessa.
Viimeksi muokannut dansku, Ma 14.11.2005 00:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa taitaa homma mennä niin että vähäpäästöisiin ei saa tehdä mitään muutoksia, jos vaihdat turbon, voivat vaatia testiä, koska sinun pitää pystyä osoittamaan että päästötasot täyttyy, ja siihen ei riitä savutustesti.

Toinen ongelma on kierrätyksen poisto, kettumainen inssi voi alkaa urputtamaan siitäkin.

Itse en vähäpäästöistä uskaltaisi virittää kovin radikaalisti.

Coolerin asentaminen on kanssa ongelma, enkä todellakaan usko että sen ohittaminen kelpaa, ollaanhan nyt suomessa.
Vastaa Viestiin