Tyhjäkäynti 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Tyhjäkäynti 124

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Moottorinpesun jälkeen auto kävi tyhjäkäyntiä ihan normaalisti noin 10 min. ..
sitten yht äkkiä käynti aleni huomattavasti. Alenemisen yhteydessä kiekkamittari tippui nolliin.. liekkö se ylijännitesuojarele... joten oikosessa tai kastunu.. :shock:
pikaista jelppiä... :!: Ja kärsiikö ajaa normaalisti..

Auto 124 300 DT -87
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Huhuu... ei voi niin ihmeelliseltä kuulostaa.. Onko niitä vastaavia kokemuksia.... :o Missä kohin se ylijännitesuojarele on..? eikös se ohjaa tuota kiekkamittaria..
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Terve. Menee arvaukseksi mutta muistan kun edellistä 124 200D pestiin moottori niin korjaamopoika meinas alkaa pesemään ylämäessä niin että keula oli ylempänä kuin perä niin isäntä juoksi toimistosta ja sanoi että mersun moottori pitää pestä niin että auto on tasasella muuten menee vettä pyörijään.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Harrastelija kirjoitti:Terve. Menee arvaukseksi mutta muistan kun edellistä 124 200D pestiin moottori niin korjaamopoika meinas alkaa pesemään ylämäessä niin että keula oli ylempänä kuin perä niin isäntä juoksi toimistosta ja sanoi että mersun moottori pitää pestä niin että auto on tasasella muuten menee vettä pyörijään.
Ei päde mun tapauksessa... nimittäin motinpesu tapahtui aivan tasaisella.. :!:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Harrastelija kirjoitti:124 200D. pitää pestä niin että auto on tasasella muuten menee vettä pyörijään.
:D Vettä pyörijään vaikka oli diisseli? :D kyllä diisselin kestää pestä vaikka ylösalaisin.

Tosiaan nuo Rikun auton oireet vaikuttaa juuri ylijännitesuojareleen kummittelulta.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Siis Kaksi oiretta... tyhjäkäynti tippui puoleen raksuttaa vaivalloisesti.. kylmänä ja kuumana sama ja toiseksi kikkamittari tippui nolliin ja myös pysynyt siellä... :?

Kaikki nämä motinpesun jälkeen, pesu tapahtui painepesurilla.. varoin sähkö osiin suhauttelua.. :!:
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Harrastelija kirjoitti:Terve. Menee arvaukseksi mutta muistan kun edellistä 124 200D pestiin moottori niin korjaamopoika meinas alkaa pesemään ylämäessä niin että keula oli ylempänä kuin perä niin isäntä juoksi toimistosta ja sanoi että mersun moottori pitää pestä niin että auto on tasasella muuten menee vettä pyörijään.
Jaa , dieselissä pyörijä ,, :o

Isäntä on "asiantuntija" näköjään !! :lol:
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Akun takaa kaksi relettä.. mustamuovi mötikkä ja pienempi metallikuorinen, jossa sulake kunnossa... kummatkin putsailin suhautin liitospintoihin kontakti spreitä...Rasiassa sulakkeet kunnossa .. :roll: Ei vaikutusta :cry:
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Ylijännite suojarele on akun takana. Rele on "kiiltävä"- pintainen ja siinä on punainen hattu ja läpinäkyvä suojakansi päällä, jonka alla on sulake. Haluatko vielä tarkennusta??? :shock: :lol:
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Sielä akun takana on sun autossa muistaakseni sellanen rele kun ELR. Avaa se ja tarkista juotokset. Ei johdu välttämättä pesusta. Saattaa olla vain yhtäaikaa tullut vika. Kaikkihan on mahdollista. ELR-rele ohjaa mun muistin mukaan kierroslukumimttaria ja moottorin tyhjäkäyntiä. Korjatkaa jos olen väärässä....
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Auto -87 mallia Ei siellä oo kun ne kaksi pientä "musta" ja "hopeinen" mötikkä ja kaksi isoa mötikkää toinen ainakin absin ohjainboxi..!
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

juu eli edeltävä oli väärää tietoa sun autoon.... jotenkin vain oletin että sulla oli W124 300TDT. Mutta eipä se kai maailmaa kaatanut. Otappa se ylijännite suojarele käteen ja irrota sulake. Sen jälkeen avaa se ja tarkista juotokset. Ei siinäkään häviä mitään....... :lol:
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

joo erehyin on siellä sellanen punainenhattu, jossa sulake päällä mut siinä ei ollu sitä lasikantta.. enään paikallaan se tais hämätä...hävinnynnä aikojen saatossa... :lol:
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Huomasin samalla et ilmastoinnin kompura ei lähde pyörii... Vaikuttaako tuo samainenrele myös ilmastointiin...imastointi pelas aikasemmin moitteetta kun kiekka ja tyhjäkäyntikin...

Oisko kellään sitä ylijännitesuojarelettä myynnissä..Tuntuis vähän et tuossa ois häikkä.. :roll: KL:ssä 95 egua rele aikas hintava..
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Toimiiko kickdown?

Meinaan eikös se climate-control ja kickdown rele ole samassa mötikässä yhdessä, jos ei KD toimi niin voisiko olla että seon ottanu nokkiinsa?

.risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Malm kirjoitti:Toimiiko kickdown?

Meinaan eikös se climate-control ja kickdown rele ole samassa mötikässä yhdessä, jos ei KD toimi niin voisiko olla että seon ottanu nokkiinsa?

.risto
KD kyllä pelaa normaalisti.. eli kun tallan painaa pohjaan pistää pienempää silmään.. :wink:
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Samanlainen ilmiö tyhjäkäynnin suhteen tapahtuu jos sinulla on vika että moottori ei sammu kun käännät virta-avaimesta. Virrat on poissa, avaimet kädessä ja moottori käy tyhjäkäynnillä mutta vain " puolteholla". Voisko olla maajohto irti ???
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Vaihtaa pykälää pienemmälle vai laittaa niin pienelle kuin sillä nopeudella on laitteiston puolesta mahdollista? Ja vaihtaako vasta sitten kun poljin on painanut sitä nappia vai vaihtaako jo aikaisemmin?

noh, tämä nyt on tämmöstä hakuammuntaa ja p*ilkunn*ssintaa..

Mutta pääsikö sulla sen pesun yhteydessä vettä sinne relekotelolle?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Malm kirjoitti:Vaihtaa pykälää pienemmälle vai laittaa niin pienelle kuin sillä nopeudella on laitteiston puolesta mahdollista? Ja vaihtaako vasta sitten kun poljin on painanut sitä nappia vai vaihtaako jo aikaisemmin?

noh, tämä nyt on tämmöstä hakuammuntaa ja p*ilkunn*ssintaa..

Mutta pääsikö sulla sen pesun yhteydessä vettä sinne relekotelolle?

-risto
Vaihtaa pykälän pinemmälle..ja vasta kun poljin painaa sitä nappia...niin kuin pitääkin..
En suihkutellu akun suuntaan... mut mikäs se musta laaatikko siinä kuskin puolen lokaripellissä on.. Siihen kyl vettä lensi pesun yhteydessä.. :roll:
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

se musta laatikko on hehkurele..js seon kyllä aika hyvin suojattu ettei sinne sisuskaluihin pääse vettä..

Toivottovasti vika löytyy.. :?
Onko se tehnyt tuon vain kerran vai tekeekö se sitä vieläkin?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Malm kirjoitti:se musta laatikko on hehkurele..js seon kyllä aika hyvin suojattu ettei sinne sisuskaluihin pääse vettä..

Toivottovasti vika löytyy.. :?
Onko se tehnyt tuon vain kerran vai tekeekö se sitä vieläkin?

-risto
Enkakerran omistusaikanani... pesun jälkeen tuli siitä on viikkotakaperin aikaa..
Tuon viikon ajan kokoajan samassa vikatilassa kuumana..kylmänä... :x Onkai vissiin se ylijänniterele uusittava... aikas pirun kallis vaan releeksi.. :shock:

Toinen tuo ilmastointikompura... :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

käytä se rele ensin auki ja juota kaikki juotokset uusiksi... voi hyvinkin toimia sen jlk aivan hyvin. Ja se ilmastoinnin kompura... Tarkistuta jossaki ilmastointi huollossa ilmastointi järjestelmässä oleva kylmäaine määrä ja paine.. jos tavaraa on liian vähän niin kompura ei lähde päälle vaikka kunnossa olisikin. Ja kaiken lisäksi se ei tarvi vuotoa että paine vähenee vuosien saatossa.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Totta.. uuden ylijännitereleen investointi kannatti... Tyhjäkäynti ja kiekkamittari taas pelittää normaalisti... On tää vaan hyvä paikka Foorumi... :D

Kiitosta vinkeistä...
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Lisäksi ilm. kompura rupes ilosesti pyörähtelee... ylijännite taitaa ohjata vähä muutakin kuin tyhjäkäyntiä ja kiekkaa... :wink:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hei "Riku", onko vanha ylijänniterele tallessa, vois piirtää siitäkin kytkentäkuvan niin sais senkin sielunelämästä jotain selkoa. Lainaa se mulle niin saat sen korjattuna takaisin ( jos mahdollista korjata ). Tätä menoa on kohta koko MB piirretty. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

mjo33400 kirjoitti:Hei "Riku", onko vanha ylijänniterele tallessa, vois piirtää siitäkin kytkentäkuvan niin sais senkin sielunelämästä jotain selkoa. Lainaa se mulle niin saat sen korjattuna takaisin ( jos mahdollista korjata ). Tätä menoa on kohta koko MB piirretty. :lol:

On talessa... pistä osoitetiedot..pistetään postiin.... :wink:
Vastaa Viestiin