OM 352 ja tyhjäkäyntisavutus
OM 352 ja tyhjäkäyntisavutus
Terve.
Kaverin veneen voimanlähde on peräisin kuorma-autosta. Otsikonmukainen Mersun kone on ahdettu jälkikäteen, moottorissa on uutta:
-Kansi
-Turbo
-Suuttimet
-Läpikäyty (mitä lie tarkoittaneekaan, ehkä laakeroitu)
Jakajapumppu on vakio ja tarkastamaton
Ahtopaine on suurimmillaan 1,4 bar ja kone ei syö öljyä. Tyhjäkäynnillä putkesta tulee sinistä savua ja märkää.
Jos sininen savu olisi pakokaasua, olisiko syytä rukata pumppua? Mitä sille olisi tehtävissä? Vai voiko jälkikäteen ahtaminen saada jonkin paikan alipaineiseksi tyhjäkäynnillä ja sitä myöten imemään moottoriöljyä palotapahtumaan?
Vastauksista kiittäen.
Kaverin veneen voimanlähde on peräisin kuorma-autosta. Otsikonmukainen Mersun kone on ahdettu jälkikäteen, moottorissa on uutta:
-Kansi
-Turbo
-Suuttimet
-Läpikäyty (mitä lie tarkoittaneekaan, ehkä laakeroitu)
Jakajapumppu on vakio ja tarkastamaton
Ahtopaine on suurimmillaan 1,4 bar ja kone ei syö öljyä. Tyhjäkäynnillä putkesta tulee sinistä savua ja märkää.
Jos sininen savu olisi pakokaasua, olisiko syytä rukata pumppua? Mitä sille olisi tehtävissä? Vai voiko jälkikäteen ahtaminen saada jonkin paikan alipaineiseksi tyhjäkäynnillä ja sitä myöten imemään moottoriöljyä palotapahtumaan?
Vastauksista kiittäen.
Tuo kone on siis ilmeisesti suoraruiskutteinen. Suoraruiskutuskone alkaa savuttaaa sinistä aika helposti tyhjäkäynnillä, jos ruiskutusennakko on pielessä. Liian aikainen ennakko ja vähän kylmä kone saa aikaan niin pistävää sinistä savua että vesi alkaa valua silmistä. Tämä vain vihjeenä.
Haiseeko se savu palamattomalle dieselille (Kuten mersu pakkasaamuna ) vai öljylle, kuten hevosmiehillä (ei millään pahalla )
Haiseeko se savu palamattomalle dieselille (Kuten mersu pakkasaamuna ) vai öljylle, kuten hevosmiehillä (ei millään pahalla )
Mitenkähän on onko tuossa 5,7 litraisessa hehkuja laisinkaan?
Oma kokemus noista koneista on että kyllä ne käryävät aikalailla järjestään. Jollei öljyä kulu paljon en olisi huolissani. Nyt löytyy tallista 814 mersu jossa on moinen kone vähän päivitettynä - ajettu 610tkm ja kylmänä tyhjäkäynnillä käry on aika mahtava. OM 352 kone taisi olla myös unimogissa joka meillä oli aikanaan ja sekin kyllä kärtsäsi.
Oma kokemus noista koneista on että kyllä ne käryävät aikalailla järjestään. Jollei öljyä kulu paljon en olisi huolissani. Nyt löytyy tallista 814 mersu jossa on moinen kone vähän päivitettynä - ajettu 610tkm ja kylmänä tyhjäkäynnillä käry on aika mahtava. OM 352 kone taisi olla myös unimogissa joka meillä oli aikanaan ja sekin kyllä kärtsäsi.
Onkohan 613:sessa sama mylly, suorakutonen ja vapaasti läähättävänä jotain 130hv? Tuollainen edellä mainittu suora 5,7l 6:nen oli aikanaan matkailuautossa keulalla, josta tuota tyhjäkäynnillä sinisen savutusta koitettiin toistuvasti poistaa, siinä onnistumatta... Sininen savu palasi vähän aikaa koneen rengastamisen jälkeen, eikä savutusta saatu kokonaan pois koskaan. Väheni se tosin huomattavasti rempan ja ennakon säädön jälkeen, mutta kokonaan savutus ei poistunut ikinä.Antti K kirjoitti:Mitenkähän on onko tuossa 5,7 litraisessa hehkuja laisinkaan?
Oma kokemus noista koneista on että kyllä ne käryävät aikalailla järjestään. Jollei öljyä kulu paljon en olisi huolissani. Nyt löytyy tallista 814 mersu jossa on moinen kone vähän päivitettynä - ajettu 610tkm ja kylmänä tyhjäkäynnillä käry on aika mahtava. OM 352 kone taisi olla myös unimogissa joka meillä oli aikanaan ja sekin kyllä kärtsäsi.
Muistelen kuitenkin että tuossa koneessa olis ollu rivipumppu, ja että tuo olisi ollu etukammiokone ilman hehkuja. Muistikuva voi kyllä pettää
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Ikävä kyllä en päässyt nyt haistelemaan, joten vastaus olisi vain arvaus. Jos ruiskutusennakko olisi pielessä, missä muualla se näkyisi? Vaikuttaako ahtimen jälkeenpäin lisääminen ennakkovaatimukseen tyhjäkäynnillä?Perttu K kirjoitti:...savuttaaa sinistä aika helposti tyhjäkäynnillä, jos ruiskutusennakko on pielessä. Liian aikainen ennakko ja vähän kylmä kone saa aikaan niin pistävää sinistä savua
Haiseeko se savu palamattomalle dieselille vai öljylle...
BTW: Se ahtopaine on 0,4 bar, ei 1,4 bar kuten aiemmin virheellisesti kirjoitin. Tuo 1,4 olisikin ollut melko paljon tuollaiseen "työkoneeseen". Ja ahtimen lähtökohtakin selvisi: Se on peräisin OM 366-koneesta.
Tämä motti siis savuttaa sekä kylmänä että lämpimänä tyhjäkäynnillä. Kierroksilla sautusta ei ainakaan huomaa.
Jos savutusta on saatu hetkellisesti pois rengastuksella, niin siellähän oli sitten väljää? Miten tällaisen koneen ennakko säädetään kun työkaluina on vain nippu sormia ja työkalut (mutta ei pakokaasuanalysaattoria)?
Jos savutusta on saatu hetkellisesti pois rengastuksella, niin siellähän oli sitten väljää? Miten tällaisen koneen ennakko säädetään kun työkaluina on vain nippu sormia ja työkalut (mutta ei pakokaasuanalysaattoria)?
Mulla on ollu mokki ja työkunta mese noilla koneilla ja kyllä ne ainakin savutti.Työkunta mesessä ei ollut hirmu kilometrejakaan,mutta piti siihen pakokaasuletku hommata kun huoltohommissa sitä tarvi ja auto ite oli käynnissä.Onhan täällä kyllä kavereita jotka ruuvaa pumppua vaikka silmät kiinni,ehkä heistä joku sais savut kohilleenE300TD kirjoitti:Savuuttako vain kylmänä vai kuumana? vai sekä että?
Autosporting
Aika hankala on muusta päätellä liikaa ennakkoa. Joissakin moottoreissä käyntiääni muuttuu terävämmäksi. Sen tunnistamiseen tarvitaan jonkin verran musiikki korvaa ja hyvä muistikuva siitä miltä moottorin pitää kuullostaa.Tapi kirjoitti:Ikävä kyllä en päässyt nyt haistelemaan, joten vastaus olisi vain arvaus. Jos ruiskutusennakko olisi pielessä, missä muualla se näkyisi? Vaikuttaako ahtimen jälkeenpäin lisääminen ennakkovaatimukseen tyhjäkäynnillä?Perttu K kirjoitti:...savuttaaa sinistä aika helposti tyhjäkäynnillä, jos ruiskutusennakko on pielessä. Liian aikainen ennakko ja vähän kylmä kone saa aikaan niin pistävää sinistä savua
Haiseeko se savu palamattomalle dieselille vai öljylle...
BTW: Se ahtopaine on 0,4 bar, ei 1,4 bar kuten aiemmin virheellisesti kirjoitin. Tuo 1,4 olisikin ollut melko paljon tuollaiseen "työkoneeseen". Ja ahtimen lähtökohtakin selvisi: Se on peräisin OM 366-koneesta.
Ahdin ei vaikuta ennakon tarpeeseen, varsinkaan tyhjäkäynnillä. Suuttimien ja myös sylinterikannen kunto vaikuttaa savutukseen. Suoraruiskutteiset moottorit ovat huomattavasti tarkempia ennakosta ja suutiimien kunnosta. Sinistä savua syntyy aika herkästi.
Tuollainen savutus ei kuitenkaan yleensä ole vaarallista, lähinnä ärsyttävää. Joihinkin moottoreihin sininen savu vain kuuluu.
Tässä tapauksessa epäilisin vahvasti väärää ennakkoa. Oli se pielessä kumpaan suuntaan tahansa, niin sinistä tulee.
Miten se nyt menikään.... Musta on voimaa ja sininen sitkeyttä!
Re: OM 352 ja tyhjäkäyntisavutus
Minkä merkkinen syöttöpumppu tuossa on.
Jos CAV:n pumpulla niin tuo sininen savu on ominaisuus niin kylmänä kuin kuumanakin ja katoaa konetta kuormitettaessa. Jos sitä sinistä ei tule niin sitten on jotakin hämminkiä
Taitaa kuitenkin olla bossin pumppu tuossa...
ahtamisella ei ole merkitystä tuon sinisen savun kanssa...
ennakko on kohillaan kun käy nätisti, sen kyllä huomaa, jos liian myöhäsellä tai aikasella...
Jos CAV:n pumpulla niin tuo sininen savu on ominaisuus niin kylmänä kuin kuumanakin ja katoaa konetta kuormitettaessa. Jos sitä sinistä ei tule niin sitten on jotakin hämminkiä
Taitaa kuitenkin olla bossin pumppu tuossa...
ahtamisella ei ole merkitystä tuon sinisen savun kanssa...
ennakko on kohillaan kun käy nätisti, sen kyllä huomaa, jos liian myöhäsellä tai aikasella...
Re: OM 352 ja tyhjäkäyntisavutus
[quote="Tapi"]Terve.
Kaverin veneen voimanlähde on peräisin kuorma-autosta. Otsikonmukainen Mersun kone on ahdettu jälkikäteen, moottorissa on uutta:
-Kansi
-Turbo
-Suuttimet
-Läpikäyty (mitä lie tarkoittaneekaan, ehkä laakeroitu)
Jakajapumppu on vakio ja tarkastamaton
Ahtopaine on suurimmillaan 1,4 bar ja kone ei syö öljyä. Tyhjäkäynnillä putkesta tulee sinistä savua ja märkää.
Jos sininen savu olisi pakokaasua, olisiko syytä rukata pumppua? Mitä sille olisi tehtävissä? Vai voiko jälkikäteen ahtaminen saada jonkin paikan alipaineiseksi tyhjäkäynnillä ja sitä myöten imemään moottoriöljyä palotapahtumaan?
Vastauksista kiittäen.[/quote
LISÄYS ! : kone on alkuperäinen turbokone. Turbon malli KKK-5327 970 6290 vesijäähdytetty (turboa käytetään koneessa, versio MTU-6 R 099 TE 51/61/91 OM-366 LA). Ahtopaine 2400 kierroksella 0.4. (Aikaisemmin väärää tietoa) Koneeseen on tehty täysi remontti, putkitettu uusi kansi, uusi turbo ja uusi välijäähdytin
Kaverin veneen voimanlähde on peräisin kuorma-autosta. Otsikonmukainen Mersun kone on ahdettu jälkikäteen, moottorissa on uutta:
-Kansi
-Turbo
-Suuttimet
-Läpikäyty (mitä lie tarkoittaneekaan, ehkä laakeroitu)
Jakajapumppu on vakio ja tarkastamaton
Ahtopaine on suurimmillaan 1,4 bar ja kone ei syö öljyä. Tyhjäkäynnillä putkesta tulee sinistä savua ja märkää.
Jos sininen savu olisi pakokaasua, olisiko syytä rukata pumppua? Mitä sille olisi tehtävissä? Vai voiko jälkikäteen ahtaminen saada jonkin paikan alipaineiseksi tyhjäkäynnillä ja sitä myöten imemään moottoriöljyä palotapahtumaan?
Vastauksista kiittäen.[/quote
LISÄYS ! : kone on alkuperäinen turbokone. Turbon malli KKK-5327 970 6290 vesijäähdytetty (turboa käytetään koneessa, versio MTU-6 R 099 TE 51/61/91 OM-366 LA). Ahtopaine 2400 kierroksella 0.4. (Aikaisemmin väärää tietoa) Koneeseen on tehty täysi remontti, putkitettu uusi kansi, uusi turbo ja uusi välijäähdytin