Käyttöauto

Tasavirtalaturi...ei lataa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa
ViestiLähetetty: Ke 25.05.2005 10:43
Mulla on ongelma w109 latauksen kanssa, ei lataa??
Laturi nähdäkseni on kunnossa koska se toimii hyvin sähkömoottorina.
Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
Mitenkäs tälläinen tolppa - jännitteensäädin tarkastetaan, Liittyisikö siihen vielä muita releitä????

Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11485
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Ke 25.05.2005 21:10
Lucky-Dog kirjoitti:Mulla on ongelma w109 latauksen kanssa, ei lataa??


Tasavirtalaturi on periaatteessa samanlainen kuin tavallinen tasavirtasähkömoottori, paitsi että kestomagneettistaattori (paikallaan pysyvä osuus) on korvattu käämityksellä (kenttäkäämi). Herätevirta on tähän käämiin johdettava virta, jolla säädellään laturin lähtöjännitettä. Säädön hoitaa se lataussäädin, johon tosiaan menee kaksi johtoa, toinen on kenttä (yleensä "F") ja toinen laturin ulos antama sähkö ("A" niinkuin armature). Säätimessä on yleensä kolme piuhaa, nuo kaksi ja akkuun menevä.


Jotenkas, mikäli F löytyy niin mitataan siitä jännite, mikäli jännitettä ei löydy pakkosyötetään siihen jännitettä suoraan akusta -> Lataako, jos kyllä -> lataussäädin ei säädä pinnaan F jännitettä oikein...jostain syystä [=onko rikki?].
Lisää tietoa: www.skg.fi

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 13:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
ViestiLähetetty: Ke 25.05.2005 23:41
Lucky-Dog kirjoitti:Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??


Ohjeet täältä http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... .nokia.com
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11485
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 26.05.2005 00:09
Melitos kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??


Ohjeet täältä http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... .nokia.com


Tehdäänkö se F juttu tosiaan maajohdolla ? Mikäli niin pitää korjata heti tuota paskaa mitä kirjoitin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa
ViestiLähetetty: To 26.05.2005 08:20
Kiitoksia tähän asti.
:lol:
Noi jutut on tehty. Mitenkäs tommonen tolppa jännitteensäädin tsekataan ja miten ne piuhat menee säätimelle / minkä kautta kiertää yms.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 22:30
Paikkakunta: Kempeleestä
ViestiLähetetty: La 09.07.2005 01:12
Niitä säätimiähän oli aikanaan pääasissa kahdenlaisia 2 ja 3 tolppaisia. Toiminta käytännössä aivan sama, 2 tolppaisessa virta ja jännite säädin on yhdistetty samaan tolppaan ja 3 tolppaisessa erillään. Se jäljelle jäävä on takavirtarele joka estää akun purkautumisen laturin läpi kun laite seisoo.
Avaa kansi ja tarkasta mekaaninen kunto kärjistä käämeistä ja vastuksista. Boschissa navoitukset meni vahasta muistista näin B+ akulta D+ laturilta päävirta DF laturilta magnetointi ja se toinen pieni napa latausvalo.
Säätämään ei kannata mennä ilman kunnon ohjeita ja myös vehkeitä koska jännite pitäisi tarkastaa avoimella virtapiirillä ts käyttää yhteys akulle poikki " lennosta". Pikatestinä käytettiin takavirtareleen kärkien painamista yhteen kun laturin hihna oli poistettu jos laturi alkoi pyörimään oli se kunnossa. Rele saattaa jäädä päälle ja vedettävä käsin takaisin auki tai käytettävä akunkenkää irti..
Akun kytkentä väärin päin hitsasi nämä käret yleensä yhteen.
Nämä yön tunteina muistista poimittuna, korjannette jos selviä mokia mukana.

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa











AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com