Mulla on ongelma w109 latauksen kanssa, ei lataa??
Laturi nähdäkseni on kunnossa koska se toimii hyvin sähkömoottorina.
Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
Mitenkäs tälläinen tolppa - jännitteensäädin tarkastetaan, Liittyisikö siihen vielä muita releitä????
Tasavirtalaturi...ei lataa
Re: Tasavirtalaturi...ei lataa
Lucky-Dog kirjoitti:Mulla on ongelma w109 latauksen kanssa, ei lataa??
Jotenkas, mikäli F löytyy niin mitataan siitä jännite, mikäli jännitettä ei löydy pakkosyötetään siihen jännitettä suoraan akusta -> Lataako, jos kyllä -> lataussäädin ei säädä pinnaan F jännitettä oikein...jostain syystä [=onko rikki?].Tasavirtalaturi on periaatteessa samanlainen kuin tavallinen tasavirtasähkömoottori, paitsi että kestomagneettistaattori (paikallaan pysyvä osuus) on korvattu käämityksellä (kenttäkäämi). Herätevirta on tähän käämiin johdettava virta, jolla säädellään laturin lähtöjännitettä. Säädön hoitaa se lataussäädin, johon tosiaan menee kaksi johtoa, toinen on kenttä (yleensä "F") ja toinen laturin ulos antama sähkö ("A" niinkuin armature). Säätimessä on yleensä kolme piuhaa, nuo kaksi ja akkuun menevä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Tasavirtalaturi...ei lataa
Ohjeet täältä http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... .nokia.comLucky-Dog kirjoitti:Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
So long, and thanks for all the fish
Re: Tasavirtalaturi...ei lataa
Tehdäänkö se F juttu tosiaan maajohdolla ? Mikäli niin pitää korjata heti tuota paskaa mitä kirjoitin ?Melitos kirjoitti:Ohjeet täältä http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... .nokia.comLucky-Dog kirjoitti:Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niitä säätimiähän oli aikanaan pääasissa kahdenlaisia 2 ja 3 tolppaisia. Toiminta käytännössä aivan sama, 2 tolppaisessa virta ja jännite säädin on yhdistetty samaan tolppaan ja 3 tolppaisessa erillään. Se jäljelle jäävä on takavirtarele joka estää akun purkautumisen laturin läpi kun laite seisoo.
Avaa kansi ja tarkasta mekaaninen kunto kärjistä käämeistä ja vastuksista. Boschissa navoitukset meni vahasta muistista näin B+ akulta D+ laturilta päävirta DF laturilta magnetointi ja se toinen pieni napa latausvalo.
Säätämään ei kannata mennä ilman kunnon ohjeita ja myös vehkeitä koska jännite pitäisi tarkastaa avoimella virtapiirillä ts käyttää yhteys akulle poikki " lennosta". Pikatestinä käytettiin takavirtareleen kärkien painamista yhteen kun laturin hihna oli poistettu jos laturi alkoi pyörimään oli se kunnossa. Rele saattaa jäädä päälle ja vedettävä käsin takaisin auki tai käytettävä akunkenkää irti..
Akun kytkentä väärin päin hitsasi nämä käret yleensä yhteen.
Nämä yön tunteina muistista poimittuna, korjannette jos selviä mokia mukana.
Avaa kansi ja tarkasta mekaaninen kunto kärjistä käämeistä ja vastuksista. Boschissa navoitukset meni vahasta muistista näin B+ akulta D+ laturilta päävirta DF laturilta magnetointi ja se toinen pieni napa latausvalo.
Säätämään ei kannata mennä ilman kunnon ohjeita ja myös vehkeitä koska jännite pitäisi tarkastaa avoimella virtapiirillä ts käyttää yhteys akulle poikki " lennosta". Pikatestinä käytettiin takavirtareleen kärkien painamista yhteen kun laturin hihna oli poistettu jos laturi alkoi pyörimään oli se kunnossa. Rele saattaa jäädä päälle ja vedettävä käsin takaisin auki tai käytettävä akunkenkää irti..
Akun kytkentä väärin päin hitsasi nämä käret yleensä yhteen.
Nämä yön tunteina muistista poimittuna, korjannette jos selviä mokia mukana.