Tasavirtalaturi...ei lataa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Tasavirtalaturi...ei lataa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mulla on ongelma w109 latauksen kanssa, ei lataa??
Laturi nähdäkseni on kunnossa koska se toimii hyvin sähkömoottorina.
Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
Mitenkäs tälläinen tolppa - jännitteensäädin tarkastetaan, Liittyisikö siihen vielä muita releitä????
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasavirtalaturi...ei lataa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lucky-Dog kirjoitti:Mulla on ongelma w109 latauksen kanssa, ei lataa??
Tasavirtalaturi on periaatteessa samanlainen kuin tavallinen tasavirtasähkömoottori, paitsi että kestomagneettistaattori (paikallaan pysyvä osuus) on korvattu käämityksellä (kenttäkäämi). Herätevirta on tähän käämiin johdettava virta, jolla säädellään laturin lähtöjännitettä. Säädön hoitaa se lataussäädin, johon tosiaan menee kaksi johtoa, toinen on kenttä (yleensä "F") ja toinen laturin ulos antama sähkö ("A" niinkuin armature). Säätimessä on yleensä kolme piuhaa, nuo kaksi ja akkuun menevä.
Jotenkas, mikäli F löytyy niin mitataan siitä jännite, mikäli jännitettä ei löydy pakkosyötetään siihen jännitettä suoraan akusta -> Lataako, jos kyllä -> lataussäädin ei säädä pinnaan F jännitettä oikein...jostain syystä [=onko rikki?].
Lisää tietoa: www.skg.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Tasavirtalaturi...ei lataa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Lucky-Dog kirjoitti:Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
Ohjeet täältä http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... .nokia.com
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tasavirtalaturi...ei lataa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Melitos kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Miten tapahtuu tämä magnetisointi ??
Ohjeet täältä http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... .nokia.com
Tehdäänkö se F juttu tosiaan maajohdolla ? Mikäli niin pitää korjata heti tuota paskaa mitä kirjoitin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kiitoksia tähän asti.
:lol:
Noi jutut on tehty. Mitenkäs tommonen tolppa jännitteensäädin tsekataan ja miten ne piuhat menee säätimelle / minkä kautta kiertää yms.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Niitä säätimiähän oli aikanaan pääasissa kahdenlaisia 2 ja 3 tolppaisia. Toiminta käytännössä aivan sama, 2 tolppaisessa virta ja jännite säädin on yhdistetty samaan tolppaan ja 3 tolppaisessa erillään. Se jäljelle jäävä on takavirtarele joka estää akun purkautumisen laturin läpi kun laite seisoo.
Avaa kansi ja tarkasta mekaaninen kunto kärjistä käämeistä ja vastuksista. Boschissa navoitukset meni vahasta muistista näin B+ akulta D+ laturilta päävirta DF laturilta magnetointi ja se toinen pieni napa latausvalo.
Säätämään ei kannata mennä ilman kunnon ohjeita ja myös vehkeitä koska jännite pitäisi tarkastaa avoimella virtapiirillä ts käyttää yhteys akulle poikki " lennosta". Pikatestinä käytettiin takavirtareleen kärkien painamista yhteen kun laturin hihna oli poistettu jos laturi alkoi pyörimään oli se kunnossa. Rele saattaa jäädä päälle ja vedettävä käsin takaisin auki tai käytettävä akunkenkää irti..
Akun kytkentä väärin päin hitsasi nämä käret yleensä yhteen.
Nämä yön tunteina muistista poimittuna, korjannette jos selviä mokia mukana.
Vastaa Viestiin