750 bemarin myynti osoittautui odotettua vaikeammaksi. Lopulta siinä kuitenkin onnistuin. Samassa kaupassa pihaan ilmestui 200D -88, jossa hinta ja väri on aika kohdallaan. Jos tuosta nyt alkaisi rakentelemaan, niin voimansiirtohan menisi ilman muuta uusiksi, mutta mitä muuta eroa alustassa on isompiin malleihin? Homma on suunnitteluasteella. 300E pitänee kuitenkin ostaa joko aihioksi tai varaosaautoksi.
Tähän väliin kysyisin, että löytyykö keltään eroavaisuustodistusta 200D ja 300D turbon (tai vaikka tehokkaamman) välille? Mahdollisesti pientä korvausta vastaan.
Itsekkin tässä mittinyt 200d:n ostamista ja etsinyt tietoo 200d:n ja 250/300 dt:n mäntien + kankien eroa. Öljysuihkutus nyt on helppo tehdä itekkin, mutta noi muut alakerran osien keskenään sopiminen on auki.
ytte kirjoitti:Itsekkin tässä mittinyt 200d:n ostamista ja etsinyt tietoo 200d:n ja 250/300 dt:n mäntien + kankien eroa. Öljysuihkutus nyt on helppo tehdä itekkin, mutta noi muut alakerran osien keskenään sopiminen on auki.
Oisko kellään noitten osien mittoja tiedossa?
Turbon männät ja veivit käy 200d koneeseen. Mutta edellyttää öljysuihkutusta männälle, koska männäntapin voitelu on öljyruiskutuksen varassa. Öljyruisku on saatava tasan oikeaan kohtaan, muuten ei pelitä, tilaa kampiakselin ja lohkon välissä on tosi vähän. Lisäksi vaparinlohkonvalu on erilainen verrattuna turbonlohkoon. Poikkeuksena alkuperäinen "öljyruisku"kone, joka on 200d kokoluokassa superharvinainen. Alkuperäiset öljyruiskut ei käy oikein mitenkään vaparinlohkoon, yritetty on. Jotkut muut saattaisivat käydä paremmin.
Itse olen risteyttänyt vaparin kanget ja turbon männät, vaatii koneistamon apua, johtuen eripaksuisista männäntapeista...
Onko mitään kuvaa noista männäntapin voitelusta? Onhan noissa voortin koneissakin männäntappi kelluva, eikä sinne muuten öljyä mene kun ruikkimalla Lohko ei varmaankaan ole se heikoinlenkki, edes "superturbo" tehorajalla.
ytte kirjoitti:Onko mitään kuvaa noista männäntapin voitelusta? Onhan noissa voortin koneissakin männäntappi kelluva, eikä sinne muuten öljyä mene kun ruikkimalla Lohko ei varmaankaan ole se heikoinlenkki, edes "superturbo" tehorajalla.
Turbodieselin männässä on noin 10mm halkaisijaltaan oleva reikä, johon öljysuihkun pitäisi osua. Sieltä öljy johtuu pieniä kanavia pitkin männän sisään, josta käsin tippuu veivissä olevista reistä kiertokangen helalle samalla jäähdyttäen mäntää. Pitäisi ottaa kuvia ja laittaa näkyviin, mutta helpompi vaihtaa se mäntä, kun laittaa kuvia
Lohko kestää kyllä, ei ole ongelma. Henk. koht näkisin, että männän kuumenenminen liikaa on ongelma vaparista tehdyissä.
hmm... Onkos noi 250 ja 300dt koneet alakerraltaan muuten saman näköset, paitsi että mäntä tai pari on tullut lisää? Mitenkäs tuo öljysuihkutus on toteutettu vakiona dt:ssä? Meneekö öljypumpulta putkella vai lohkossa öljykanava?
Turbon kangissa ei sitä kanavaa ole, kuten ei myöskään turbon laakereissa ole öljyreikää. On vielä aika tuoreessa muistissa, kun koneen alakerran kasasin maaliskuussa.
ytte kirjoitti:Just. Melkein viisain on tehdä näin.
-Vaparin kanget
-Turbon männät
-Turbon laakerit joihin poraa reiät
-Väkertää itse öljysuihkutuksen joka tulee mukaan vasta määrätyllä öljynpaineella.
Mielenkiinnosta kysyn, en siis kyseenalaista kun en asiasta mitään muuta tiedä kuin täältä lukemaani juttua, mutta tarvitseeko sitä öljykanavaa käyttää eli porata reikää, mikäli saa sen öljysuihkun pelaamaan...vai onko se sitten vain varmuuden maksimointina.
Tässä vasta spekuloin minkä mallisen 124 hommaa, jos kannattaa hommata Parempi suunnitella vähä ennenku rupee ees tekee. Ois tuossa voortissakin tuota savottoo jo ihan tarpees, mut tiisseli käyttis pitää vaan laittaa.
ytte kirjoitti:Ehkä paras aihio ois nyt nettiautossa oleva 250dt farkku jossa pumppu vika, 2500e.
Sehän näyttää olevan 250 TD eli T=farmari ja D=diesel. Kyseessä siis vaparikone. Ei sen parempi aihio kuin 200D:kään, jos ei erityisesti farmaria halua (=painava).
Melitos kirjoitti:Sehän näyttää olevan 250 TD eli T=farmari ja D=diesel. Kyseessä siis vaparikone. Ei sen parempi aihio kuin 200D:kään, jos ei erityisesti farmaria halua (=painava).
Joko Pertulla alkaa valmistua se Kainuulainen superturbo? Mielenkiinnolla odotellaan jo savuja. Pitää poiketa projektia morjestamasta, kun on tuota aikaakin vapautunut tuolta työmaalta.
Teretulemast vaan. Kunhan saan pähkäiltyä, mihinkä rupean sitä tekemään, niin sitä näkemistäkin alkaa sitten olla. . Saattaa olla, että jos ei minulta kukaan tätä 200D:tä vie, niin sen vehkeen elämässä koittaa uusi huomattavan vauhdikas kausi
Projekti etenee siitä huolimatta. Tällä tai sitä seuraavalla viikolla saan kannen Hyväriseltä. Hyvähän kannesta tietenkin tulee, sen näkee jo koneistamon nimestä, mutta kun hinta-arviokin oli ihan kohtuullinen, niin olen kansihommaan ainakin toistaiseksi hyvin tyytyväinen. Eli kun kansi saapuu, niin ruuvaan sen paikalleen ja kasaan koneen valmiiksi.