Kannattaako 200D:stä rakentaa oikeaa superturboa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Kannattaako 200D:stä rakentaa oikeaa superturboa?

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

750 bemarin myynti osoittautui odotettua vaikeammaksi. Lopulta siinä kuitenkin onnistuin. Samassa kaupassa pihaan ilmestui 200D -88, jossa hinta ja väri on aika kohdallaan. Jos tuosta nyt alkaisi rakentelemaan, niin voimansiirtohan menisi ilman muuta uusiksi, mutta mitä muuta eroa alustassa on isompiin malleihin? Homma on suunnitteluasteella. 300E pitänee kuitenkin ostaa joko aihioksi tai varaosaautoksi.
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Etujarrut ja -kallistuksenvakaaja
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tähän väliin kysyisin, että löytyykö keltään eroavaisuustodistusta 200D ja 300D turbon (tai vaikka tehokkaamman) välille? Mahdollisesti pientä korvausta vastaan.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Itsekkin tässä mittinyt 200d:n ostamista ja etsinyt tietoo 200d:n ja 250/300 dt:n mäntien + kankien eroa. Öljysuihkutus nyt on helppo tehdä itekkin, mutta noi muut alakerran osien keskenään sopiminen on auki.

Oisko kellään noitten osien mittoja tiedossa? :)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

ytte kirjoitti:Itsekkin tässä mittinyt 200d:n ostamista ja etsinyt tietoo 200d:n ja 250/300 dt:n mäntien + kankien eroa. Öljysuihkutus nyt on helppo tehdä itekkin, mutta noi muut alakerran osien keskenään sopiminen on auki.

Oisko kellään noitten osien mittoja tiedossa? :)
Turbon männät ja veivit käy 200d koneeseen. Mutta edellyttää öljysuihkutusta männälle, koska männäntapin voitelu on öljyruiskutuksen varassa. Öljyruisku on saatava tasan oikeaan kohtaan, muuten ei pelitä, tilaa kampiakselin ja lohkon välissä on tosi vähän. Lisäksi vaparinlohkonvalu on erilainen verrattuna turbonlohkoon. Poikkeuksena alkuperäinen "öljyruisku"kone, joka on 200d kokoluokassa superharvinainen. Alkuperäiset öljyruiskut ei käy oikein mitenkään vaparinlohkoon, yritetty on. Jotkut muut saattaisivat käydä paremmin.

Itse olen risteyttänyt vaparin kanget ja turbon männät, vaatii koneistamon apua, johtuen eripaksuisista männäntapeista...
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Onko mitään kuvaa noista männäntapin voitelusta? Onhan noissa voortin koneissakin männäntappi kelluva, eikä sinne muuten öljyä mene kun ruikkimalla :) Lohko ei varmaankaan ole se heikoinlenkki, edes "superturbo" tehorajalla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

ytte kirjoitti:Onko mitään kuvaa noista männäntapin voitelusta? Onhan noissa voortin koneissakin männäntappi kelluva, eikä sinne muuten öljyä mene kun ruikkimalla :) Lohko ei varmaankaan ole se heikoinlenkki, edes "superturbo" tehorajalla.
Turbodieselin männässä on noin 10mm halkaisijaltaan oleva reikä, johon öljysuihkun pitäisi osua. Sieltä öljy johtuu pieniä kanavia pitkin männän sisään, josta käsin tippuu veivissä olevista reistä kiertokangen helalle samalla jäähdyttäen mäntää. Pitäisi ottaa kuvia ja laittaa näkyviin, mutta helpompi vaihtaa se mäntä, kun laittaa kuvia :roll:

Lohko kestää kyllä, ei ole ongelma. Henk. koht näkisin, että männän kuumenenminen liikaa on ongelma vaparista tehdyissä.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

hmm... Onkos noi 250 ja 300dt koneet alakerraltaan muuten saman näköset, paitsi että mäntä tai pari on tullut lisää? Mitenkäs tuo öljysuihkutus on toteutettu vakiona dt:ssä? Meneekö öljypumpulta putkella vai lohkossa öljykanava?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ruiskut on kiinni pääöljykanavassa. Ruiskuissa on lisäksi ventiili, joten ruiskut ei ruiskuta ennen kuin painetta on riittävästi.

Vaparin kiertokangissa on öljykanavat suoraan kk-laakerista männäntapille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Vaparin kiertokangissa on öljykanavat suoraan kk-laakerista männäntapille.
Ja tähän liittyi se, jotta turbon laakeriin porataan se reikä vai miten se meni. Löytyy juttua jostain topicista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Turbo kangissakin on oljykanava männäntapille? Onko niissä kangissa nyt sitten lujuudellaan mitään eroa toisiinsa?

http://photobucket.com/albums/y227/Jarm ... rawing.jpg

Tuossa Cosworth:n versio öljysuihkusta
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Turbon kangissa ei sitä kanavaa ole, kuten ei myöskään turbon laakereissa ole öljyreikää. On vielä aika tuoreessa muistissa, kun koneen alakerran kasasin maaliskuussa.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Just. Melkein viisain on tehdä näin.

-Vaparin kanget
-Turbon männät
-Turbon laakerit joihin poraa reiät
-Väkertää itse öljysuihkutuksen joka tulee mukaan vasta määrätyllä öljynpaineella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ytte kirjoitti:Just. Melkein viisain on tehdä näin.

-Vaparin kanget
-Turbon männät
-Turbon laakerit joihin poraa reiät
-Väkertää itse öljysuihkutuksen joka tulee mukaan vasta määrätyllä öljynpaineella.
Mielenkiinnosta kysyn, en siis kyseenalaista kun en asiasta mitään muuta tiedä kuin täältä lukemaani juttua, mutta tarvitseeko sitä öljykanavaa käyttää eli porata reikää, mikäli saa sen öljysuihkun pelaamaan...vai onko se sitten vain varmuuden maksimointina.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

En itekkään tiedä miten se öljy sinne parasta oisi ottaa, mutta luulishan tuota pumpulta nyt öljyä saavan kun vaan kehtaa muokata :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ytte kirjoitti:En itekkään tiedä miten se öljy sinne parasta oisi ottaa, mutta luulishan tuota pumpulta nyt öljyä saavan kun vaan kehtaa muokata :)
jep, pistäppä kuvia tulemaan. Pitkään aikaan ei ole taasen näitä mukavia projekteja ollut luettavana. Niitä on mukava lueskella kun itse ei pysty :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Tässä vasta spekuloin minkä mallisen 124 hommaa, jos kannattaa hommata ;) Parempi suunnitella vähä ennenku rupee ees tekee. Ois tuossa voortissakin tuota savottoo jo ihan tarpees, mut tiisseli käyttis pitää vaan laittaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kai sitä 200 D:tä kannata harkita jos auto on vielä ostamatta ja aikoo superturboa tehdä ?

Nettiautossahan oli nytkin 300D automaatti 124 myynnissä 2800 eurolla jos en väärin muista; siitä aihio ?
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Ehkä paras aihio ois nyt nettiautossa oleva 250dt farkku jossa pumppu vika, 2500e.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

ytte kirjoitti:Ehkä paras aihio ois nyt nettiautossa oleva 250dt farkku jossa pumppu vika, 2500e.
Sehän näyttää olevan 250 TD eli T=farmari ja D=diesel. Kyseessä siis vaparikone. Ei sen parempi aihio kuin 200D:kään, jos ei erityisesti farmaria halua (=painava).
So long, and thanks for all the fish
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos en ole väärin ymmärtänyt, Perttu K:lla on jo valmis 300:nen turpo kone ja nyt ois vaan koria vailla :?:

Eli eikös Perttu kyselly mitä eroo on muualla kuin moottorissa ja voimansiirrossa?
Korjatkaa, jos olen väärässä.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Melitos kirjoitti:Sehän näyttää olevan 250 TD eli T=farmari ja D=diesel. Kyseessä siis vaparikone. Ei sen parempi aihio kuin 200D:kään, jos ei erityisesti farmaria halua (=painava).
Niinpäs olikin td eikä dt, muistin väärin.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

muistelisin että joku täälä foorumilla joskus sanoi että 200d uudemmassa koneessa jossa siis pakokaasun kierrätys niin että siinä olis öljysuohkutus??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ole läheskään kaikissa.
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Joko Pertulla alkaa valmistua se Kainuulainen superturbo? Mielenkiinnolla odotellaan jo savuja. Pitää poiketa projektia morjestamasta, kun on tuota aikaakin vapautunut tuolta työmaalta.
MB 300 TDT -87 A
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Teretulemast vaan. Kunhan saan pähkäiltyä, mihinkä rupean sitä tekemään, niin sitä näkemistäkin alkaa sitten olla. . Saattaa olla, että jos ei minulta kukaan tätä 200D:tä vie, niin sen vehkeen elämässä koittaa uusi huomattavan vauhdikas kausi 8)

Projekti etenee siitä huolimatta. Tällä tai sitä seuraavalla viikolla saan kannen Hyväriseltä. Hyvähän kannesta tietenkin tulee, sen näkee jo koneistamon nimestä, mutta kun hinta-arviokin oli ihan kohtuullinen, niin olen kansihommaan ainakin toistaiseksi hyvin tyytyväinen. Eli kun kansi saapuu, niin ruuvaan sen paikalleen ja kasaan koneen valmiiksi.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

ei ole tainnu muut ilmoitella 200d:een tehoista kuin jp, vai ei eikö ole tehokkaampaa pikku lohkoa löytynny :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pertullahan on isolohko kone, joka vaan odottaa koppaa. Eli kakssatasen koppa saa uuden sydämmen.
Vastaa Viestiin