Turbo pois pelistä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Turbo pois pelistä

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Mikähän mahtaa vaivata -99 Vitoa (110D), kun toisinaan liikkeelle lähdettäessä turbo ikäänkuin ei lähde mukaan. Auto kulkee tosi laiskasti. Vaivaan auttaa se, että käyttää avaimesta virrat pois ja starttaa uudestaan. Kyseessä lienee sähkövika? Mistä kannattaisi aloittaa ongelman etsintä. Vaiva esiintyi aluksi harvakseltaan, mutta on nyt tihentynyt.
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No turbolle ei juuri sähköjä mene, se kyllä ahtaa jos pakokaasuja saapi.
Ja ku ei oikeen voi olla kipinässäkään vikaa diiseliautossa...
Taitaa olla ruokapuolella häikkää; pumppu / ruisku?
Tarkistappa muuten latausjännite, jos sähkövehkeet ei saa kunnon virtaa, niin ne vi***ilee.
timpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 23.03.2004 21:51

Viesti Kirjoittaja timpe »

Se voi olla joku anturi vikakin.
Mahtaa olla helpointa käyttää merkkiliikkeen testerissä,
sieltä löytyy vikakoodi oikeaan paikkaan heti.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!!

Joo vie suosiolla vikakoodin lukuun auto!!
Vika voi olla monessa eri osassa joita ei "kotikonstein" saa selville..
alipainesäätimet, ilmamäärämittari, ym..

Itsellä oli 300TDT:ssä samanlainen vika...
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=

~Kimmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaverilla sprintterissä samaa vikaa. Saattaa kesken ajo yhtä äkkiä hyytyä ja ei kulje kuin 100km/h kaasupohjassa. Ahtopaine anturi vaihdettu ja toimi hyvin noin vuoden päivät ja taas tekee samaa. Kivasti on vetoja kun toimii :D
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

turboton

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Menee vikatilaan .esim.ilmaa polttoaine järjestelmään(tyhjä tankki),
kuittautuu uudelleen startatessa


Terveisin Jamppa
ps.sprintterissä ollut sama vaiva
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Menisköhän siellä joku "nilkuta-kotiin-nippa-nappa" -varasysteemi päälle.
Varmaan viisain tosiaan viedä testein piuhaan.
Systeemiinhän jää vikatilat muistiin, joten sieltä se löytynee.
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Kiitoksia vinkeistä! Tässä pyhäpäivänä kattelin forumista vastaavanlaisia ongelmia. Eräässä jutussa käskettiin katella imusarjasta lähtevää letkua, joka haarautuu ilmeisesti painetta tutkivalle kytkimelle (pieni mutiainen, johon tulee johto) ja toinen haara menee pumpun sylinterinmalliselle osalle (oliko se nyt morkuuli nimeltään ). Laittelin letkut sillain, että kytkin jäi vapaan letkun päähän ja imusarjasta letku menee pumpulle. Auto toimii loistavasti, kun polkee tallaa kohtuullisesti, mutta kun vetää hanat auki, niin se "kyykkää". Auttaakohan tämä tieto selvittämään, onko se sähkömutiainen rikki vai onko vika muualla? Sen painekytkimen pystyy varmaan mittaamaan, onko se ehyt?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mielestäni tuossa voi olla kaksi tai ehkäpä kolme vaihtoehtoa:
a) Ilmamassamittari näyttää puutaheinää ja sitä kautta egr ei toimi oikein ja ohjauslaite menee vikatilaan.
b) Se magneettiventtiili ja ahtopainetunnistin hässäkkä, eli tämä:
Kuva
ei toimi. Tämä on helpoin selvittää kun jättää ylipainetunnistimen kokonaan pois, eli letku imusarjasta suoraan pumppuun.
c) Ahtimen hukkaportti ei toimi oikein, jolloin ahtopaine menee rajan yli ja sitä kautta 'morkooli' pienentää syötöt.

Minun veikkaus olisi juurikin tuo kohta b, ja se on helppo testata. Kohdan c) testaamisessa tarvittaisiin sitten se ahtopainemittari, josta näkee nouseeko paine yli 0,9:n barin.

Kohdan a) ilmamassamittarin vika selvinnee sitten taasen testerissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juuso h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 11.02.2005 20:11
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso h »

meillä firman spirtterissä ollu samaa vikaa jo pitkään ja ihmetellyt sitä aina kun oon ajellu että ompa laiska verrattuna omaan 300 tdt ja sit tossa lauantaina otin ihan asiakseni katsoa autoa ja ainakin firman sprintteriin tuli taas elämä takas kun välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa olevan anturin putsasin joka näyttää vähän kuumalanka ilmamäärä mittarilta aikas pieni anturi jossa menee kaksi lankaa ja se oli ihan nokinen ku tuossakin on ne takaisin kierrätykset ja muut , sen kun putsasin kunnolla nii johan tuli vedot takas, meillä sprintteri teki sitä että ahdin oli mukana mut yksin kertasesti polttoainetta ei tullut ja ylhäältä vedot hävis kokonaan piti oikeestaan ajella vaan alaväännöillä( siis ahdot ei noussu paljoa kun ei tullut evästä)
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Käytin Vitoa Veholla johdon nokassa. Vikakoodien perusteella häikkää on joko ilmamäärämittarissa tai sitten ahtopainemuuntimessa. Saas nähdä, viimeksi poistivat ko. Vitosta ajonestolaitteena olevan magneettiventtiilin ja vaihtoivat polttoaineen siirtopumpun, kunnes huomasivat, että jakopään ketju on poikki! Ketjun oli katkaissut (ilmeisesti) ruiskutuksen ennakonsäätimen palanen, joka oli tipahtanut ketjun väliin. Ainakin remonttien hinnat ovat nousussa kuin pörssikurssit parhaina aikoina sen jälkeen, kun osti Viton... Huomenna katellaan lisää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vesatak kirjoitti:ahtopainemuuntimessa.
Mikäs se semmonen on ?

Ahtopaineanturi ? Eikös se oli tuossa kuvassa mokkula A, vai oliko egr koneessa muitakin antureita.

Vai muuntaisko se yhden barin kahdeksi, semmonen pitää saada :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin