Turbo pois pelistä
Turbo pois pelistä
Mikähän mahtaa vaivata -99 Vitoa (110D), kun toisinaan liikkeelle lähdettäessä turbo ikäänkuin ei lähde mukaan. Auto kulkee tosi laiskasti. Vaivaan auttaa se, että käyttää avaimesta virrat pois ja starttaa uudestaan. Kyseessä lienee sähkövika? Mistä kannattaisi aloittaa ongelman etsintä. Vaiva esiintyi aluksi harvakseltaan, mutta on nyt tihentynyt.
HEP!!!
Joo vie suosiolla vikakoodin lukuun auto!!
Vika voi olla monessa eri osassa joita ei "kotikonstein" saa selville..
alipainesäätimet, ilmamäärämittari, ym..
Itsellä oli 300TDT:ssä samanlainen vika...
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
~Kimmo~
Joo vie suosiolla vikakoodin lukuun auto!!
Vika voi olla monessa eri osassa joita ei "kotikonstein" saa selville..
alipainesäätimet, ilmamäärämittari, ym..
Itsellä oli 300TDT:ssä samanlainen vika...
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
~Kimmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Kiitoksia vinkeistä! Tässä pyhäpäivänä kattelin forumista vastaavanlaisia ongelmia. Eräässä jutussa käskettiin katella imusarjasta lähtevää letkua, joka haarautuu ilmeisesti painetta tutkivalle kytkimelle (pieni mutiainen, johon tulee johto) ja toinen haara menee pumpun sylinterinmalliselle osalle (oliko se nyt morkuuli nimeltään ). Laittelin letkut sillain, että kytkin jäi vapaan letkun päähän ja imusarjasta letku menee pumpulle. Auto toimii loistavasti, kun polkee tallaa kohtuullisesti, mutta kun vetää hanat auki, niin se "kyykkää". Auttaakohan tämä tieto selvittämään, onko se sähkömutiainen rikki vai onko vika muualla? Sen painekytkimen pystyy varmaan mittaamaan, onko se ehyt?
Mielestäni tuossa voi olla kaksi tai ehkäpä kolme vaihtoehtoa:
a) Ilmamassamittari näyttää puutaheinää ja sitä kautta egr ei toimi oikein ja ohjauslaite menee vikatilaan.
b) Se magneettiventtiili ja ahtopainetunnistin hässäkkä, eli tämä:
ei toimi. Tämä on helpoin selvittää kun jättää ylipainetunnistimen kokonaan pois, eli letku imusarjasta suoraan pumppuun.
c) Ahtimen hukkaportti ei toimi oikein, jolloin ahtopaine menee rajan yli ja sitä kautta 'morkooli' pienentää syötöt.
Minun veikkaus olisi juurikin tuo kohta b, ja se on helppo testata. Kohdan c) testaamisessa tarvittaisiin sitten se ahtopainemittari, josta näkee nouseeko paine yli 0,9:n barin.
Kohdan a) ilmamassamittarin vika selvinnee sitten taasen testerissä.
a) Ilmamassamittari näyttää puutaheinää ja sitä kautta egr ei toimi oikein ja ohjauslaite menee vikatilaan.
b) Se magneettiventtiili ja ahtopainetunnistin hässäkkä, eli tämä:
ei toimi. Tämä on helpoin selvittää kun jättää ylipainetunnistimen kokonaan pois, eli letku imusarjasta suoraan pumppuun.
c) Ahtimen hukkaportti ei toimi oikein, jolloin ahtopaine menee rajan yli ja sitä kautta 'morkooli' pienentää syötöt.
Minun veikkaus olisi juurikin tuo kohta b, ja se on helppo testata. Kohdan c) testaamisessa tarvittaisiin sitten se ahtopainemittari, josta näkee nouseeko paine yli 0,9:n barin.
Kohdan a) ilmamassamittarin vika selvinnee sitten taasen testerissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
meillä firman spirtterissä ollu samaa vikaa jo pitkään ja ihmetellyt sitä aina kun oon ajellu että ompa laiska verrattuna omaan 300 tdt ja sit tossa lauantaina otin ihan asiakseni katsoa autoa ja ainakin firman sprintteriin tuli taas elämä takas kun välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa olevan anturin putsasin joka näyttää vähän kuumalanka ilmamäärä mittarilta aikas pieni anturi jossa menee kaksi lankaa ja se oli ihan nokinen ku tuossakin on ne takaisin kierrätykset ja muut , sen kun putsasin kunnolla nii johan tuli vedot takas, meillä sprintteri teki sitä että ahdin oli mukana mut yksin kertasesti polttoainetta ei tullut ja ylhäältä vedot hävis kokonaan piti oikeestaan ajella vaan alaväännöillä( siis ahdot ei noussu paljoa kun ei tullut evästä)
Käytin Vitoa Veholla johdon nokassa. Vikakoodien perusteella häikkää on joko ilmamäärämittarissa tai sitten ahtopainemuuntimessa. Saas nähdä, viimeksi poistivat ko. Vitosta ajonestolaitteena olevan magneettiventtiilin ja vaihtoivat polttoaineen siirtopumpun, kunnes huomasivat, että jakopään ketju on poikki! Ketjun oli katkaissut (ilmeisesti) ruiskutuksen ennakonsäätimen palanen, joka oli tipahtanut ketjun väliin. Ainakin remonttien hinnat ovat nousussa kuin pörssikurssit parhaina aikoina sen jälkeen, kun osti Viton... Huomenna katellaan lisää.
Mikäs se semmonen on ?vesatak kirjoitti:ahtopainemuuntimessa.
Ahtopaineanturi ? Eikös se oli tuossa kuvassa mokkula A, vai oliko egr koneessa muitakin antureita.
Vai muuntaisko se yhden barin kahdeksi, semmonen pitää saada
Lisää tietoa: www.skg.fi