Vauhtipyörän kevennys?
Vauhtipyörän kevennys?
Niin, kannattaako/vaikuttaako vauhtipyörän kevennys dieselissä samallalailla kuin bensakoneessa? Haulla koitin etsiä mutten onnistunut . Taitaa kuitenkin olla jo käsitelty tätäkin asiaa.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Saa sillä ainakin jännitystä elämään. Kaverin kevennetty vauhtipyörä sai vipinää tallissa aikaiseksi. Koekäytön yhteydessä kaveri päätti hieman kaasutella moottoria moottoritilasta käsin. Seuraavaksi vauhtipyörä päättikin poistua kytkin kopasta. Autosta meni mm etupalkki halki, lämmityslaitteen ilmanotto osui myöskin tielle ja tallin katosta poistuivat valaisimet. Romua oli pihalla asti. Kytkin levy ja sen keskiö löytyivät eri puolilta pihaa
Ymmärrettävsäti kaveri oli "hieman järkkyttynyt" koska oli itse ollut koko ajan moottoritilassa kaasuttelemassa. Oli moottori ollut kuitenkin kiitettävän kierrosherkkä.
Minä jättäisin keventämättä. Pistää vaikka hieman syöttöä lisää.
Ymmärrettävsäti kaveri oli "hieman järkkyttynyt" koska oli itse ollut koko ajan moottoritilassa kaasuttelemassa. Oli moottori ollut kuitenkin kiitettävän kierrosherkkä.
Minä jättäisin keventämättä. Pistää vaikka hieman syöttöä lisää.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Jos ensin on kasvattanut maksimiväännöt 2-3 -kertaiseksi ja huippukierroksia esim 20% lisää (5 -> 6 krpm) niin eipä tulisi ensimmäisenä mieleen keventää alkuperäistä valurautavauhtipyörää. Valurauta kun kestää muutenkin huonosti vetojännitystä, jota esim "keskipakovoima" aiheuttaa. Voima kun kasvaa vielä kierrosnopeuden toisessa potenssissa.
Jos herkkyyttä haluaa lisää niin voi teettää kevyen teräsvauhtipyörän jonka ulkokehälle kiinnitetään orkkishammaskehä lämpösovitteella. Lisäksi pienihalkaisijainen kaksilevykytkin, niin pitäisi reagoida pirteästi kaasuun.
Kotitehtäväksi jätämme lukijalle pohdittavaksi, miksi kiihdytysautoissa vaaditaan amerikkalaisen SFI-hyväksyntälaitoksen hyväksymä räjähdyksenkestävä kytkinkoppa...
Jos herkkyyttä haluaa lisää niin voi teettää kevyen teräsvauhtipyörän jonka ulkokehälle kiinnitetään orkkishammaskehä lämpösovitteella. Lisäksi pienihalkaisijainen kaksilevykytkin, niin pitäisi reagoida pirteästi kaasuun.
Kotitehtäväksi jätämme lukijalle pohdittavaksi, miksi kiihdytysautoissa vaaditaan amerikkalaisen SFI-hyväksyntälaitoksen hyväksymä räjähdyksenkestävä kytkinkoppa...
So long, and thanks for all the fish
Kiitos kommenteista. Summa summarum, herkkyyttä tulee siis lisää niinkuin arvelinkin. Ja jos ainetta poistaa vain ulkokehälta, sen pyörän keskipakovoimathan vain pienenee? Tosin ulkokehän kestävyys myös pienenee... Ja tuo kotitehtävä, olen myös nähnyt vauhtipyöran tekemän aukon, kuskin onneksi eri jalkatilassa... Onkohan pakun vauhtipyörä raskaampi kuin henkilöautossa. Jonkun kilon siitä voisi hävittää, kun on sellainen monttumallinen, asetelma upotettu tosi syvälle.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
ei ole haettu herkyyttä vaan pitoa kykimeen.... ja tännään jatkuu vielä jyrsin koneen laulu pitkälle iltaanMelitos kirjoitti:Jos ensin on kasvattanut maksimiväännöt 2-3 -kertaiseksi ja huippukierroksia esim 20% lisää (5 -> 6 krpm) niin eipä tulisi ensimmäisenä mieleen keventää alkuperäistä
Jos herkkyyttä haluaa lisää niin voi teettää kevyen teräsvauhtipyörän jonka ulkokehälle kiinnitetään orkkishammaskehä lämpösovitteella. Lisäksi pienihalkaisijainen kaksilevykytkin, niin pitäisi reagoida pirteästi kaasuun.
...
www.thaiklupi.fi