Vauhtipyörän kevennys?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Vauhtipyörän kevennys?

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Niin, kannattaako/vaikuttaako vauhtipyörän kevennys dieselissä samallalailla kuin bensakoneessa? Haulla koitin etsiä mutten onnistunut :oops: . Taitaa kuitenkin olla jo käsitelty tätäkin asiaa.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hiukan kierrosherkkyyttä lisää pienemmillä vaihteilla. Ilman muita suurempia virityksiä en alkaisi hommaan, koska vääntö kärsii jonkin verran.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Saa sillä ainakin jännitystä elämään. Kaverin kevennetty vauhtipyörä sai vipinää tallissa aikaiseksi. Koekäytön yhteydessä kaveri päätti hieman kaasutella moottoria moottoritilasta käsin. Seuraavaksi vauhtipyörä päättikin poistua kytkin kopasta. Autosta meni mm etupalkki halki, lämmityslaitteen ilmanotto osui myöskin tielle ja tallin katosta poistuivat valaisimet. Romua oli pihalla asti. Kytkin levy ja sen keskiö löytyivät eri puolilta pihaa :lol:

Ymmärrettävsäti kaveri oli "hieman järkkyttynyt" koska oli itse ollut koko ajan moottoritilassa kaasuttelemassa. Oli moottori ollut kuitenkin kiitettävän kierrosherkkä.

Minä jättäisin keventämättä. Pistää vaikka hieman syöttöä lisää. 8)
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

katsotaan mitä tapahtuu kunhan saan vauhti pyörän paikoilleen. aika paljon siitä on tavaraa lähteny....... :shock:
www.thaiklupi.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jussi k kirjoitti:katsotaan mitä tapahtuu kunhan saan vauhti pyörän paikoilleen. aika paljon siitä on tavaraa lähteny....... :shock:
Muistitko tasapainoituksen?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jos ensin on kasvattanut maksimiväännöt 2-3 -kertaiseksi ja huippukierroksia esim 20% lisää (5 -> 6 krpm) niin eipä tulisi ensimmäisenä mieleen keventää alkuperäistä valurautavauhtipyörää. Valurauta kun kestää muutenkin huonosti vetojännitystä, jota esim "keskipakovoima" aiheuttaa. Voima kun kasvaa vielä kierrosnopeuden toisessa potenssissa.

Jos herkkyyttä haluaa lisää niin voi teettää kevyen teräsvauhtipyörän jonka ulkokehälle kiinnitetään orkkishammaskehä lämpösovitteella. Lisäksi pienihalkaisijainen kaksilevykytkin, niin pitäisi reagoida pirteästi kaasuun.

Kotitehtäväksi jätämme lukijalle pohdittavaksi, miksi kiihdytysautoissa vaaditaan amerikkalaisen SFI-hyväksyntälaitoksen hyväksymä räjähdyksenkestävä kytkinkoppa...
So long, and thanks for all the fish
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Kiitos kommenteista. Summa summarum, herkkyyttä tulee siis lisää niinkuin arvelinkin. Ja jos ainetta poistaa vain ulkokehälta, sen pyörän keskipakovoimathan vain pienenee? Tosin ulkokehän kestävyys myös pienenee... Ja tuo kotitehtävä, olen myös nähnyt vauhtipyöran tekemän aukon, kuskin onneksi eri jalkatilassa... Onkohan pakun vauhtipyörä raskaampi kuin henkilöautossa. Jonkun kilon siitä voisi hävittää, kun on sellainen monttumallinen, asetelma upotettu tosi syvälle.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

Jussi k kirjoitti:katsotaan mitä tapahtuu kunhan saan vauhti pyörän paikoilleen. aika paljon siitä on tavaraa lähteny....... :shock:
Joko tänään nähdään kyseinen episodi :wink:
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos auto on automaatti niin kevyempiä pyöriä löytyy ihan tehtaan jäljiltä.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Melitos kirjoitti:Jos ensin on kasvattanut maksimiväännöt 2-3 -kertaiseksi ja huippukierroksia esim 20% lisää (5 -> 6 krpm) niin eipä tulisi ensimmäisenä mieleen keventää alkuperäistä

Jos herkkyyttä haluaa lisää niin voi teettää kevyen teräsvauhtipyörän jonka ulkokehälle kiinnitetään orkkishammaskehä lämpösovitteella. Lisäksi pienihalkaisijainen kaksilevykytkin, niin pitäisi reagoida pirteästi kaasuun.
...
ei ole haettu herkyyttä vaan pitoa kykimeen.... ja tännään jatkuu vielä jyrsin koneen laulu pitkälle iltaan :o
www.thaiklupi.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa paikallaan 2.3-16V:n kytkin ja vauhtipyörä, sitä ennen oli 2.0E:n vastaavat. On huomattavasti herkemmän oloinen mitä dieselin vauhtipyörällä, mutta liikkelle lähtö paljon vaikeampaa kun ei ole painoa millä kone pyörisi. Ajettava vähän kuin pensiini autolla :evil:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

aika hyviä jo nuo tehtaan tekemät pyörät. ei ollu ku alle satasen heitto sorvissa, elikkä jos välttämättä haluaa keventää niin ei muuta kun lastua pois, mutta varmasti parempi ja varmempi konsti on laittaa pensa auton kiekko :P mulei vaan sopinu toi 250mm kytkin vakio pyörään...... :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on 230:en vauhtipyörä paikoilllaan 200d:n perässä ja vastaa kaasuun hiukan herkemmin. Liikkeelle lähdössä ei perstuntumalla ole eroa. Ei meinaa taaskaan tuo 228mm kytkinkään enää pitää.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kevyempi vetolevy antaa herkkyyttä kummasti :lol:
Vastaa Viestiin