Mersukonsernin johtaja eroaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Mersukonsernin johtaja eroaa

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Taisi tulla mersun ruosteista ja muista ongelmista mitta täyteen. No, ei varmaankaan tartte tyhjin käsin lähtee.
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jaa sitä se aamuinen oli? Napsautin vahingossa telkkarista Deutsche Wellen päälle ja uutisissa lähettivät kuvaa mersun tehtaalta ja jotain pamppuja seurattiin.
Pirukas, kun ei tuosta kielestä juuri ymmärrä....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Taisi suurimmilta osakkeenomistajilta mennä kuppi nurin Jürgenin kanssa. Jürgen on muistaakseni viime vuosina pannut mersun rahoja iloisesti jakeluun ympäri maailmaa: Mitsun kanssa meni vajaa 2 miljadria, Smarttiin on tainnut upota toiset 2 miljardia ja Chryslerista maksoivat reilusti ylihintaa, joten taisi olla aikakin Jürgenin lähteä. Ainakin pörssi kiitteli lähtöä yli 10% kurssinousulla ja se on aika kova lukema kun vaihdetaan johtoa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1465
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No joo, toivottavasti vihdoinkin tajuavat ja alkavat tekemään taas Mersuja eikä mitään räpellyksiä... :twisted: Rahat siis oikeaan paikkaan! Muistelee kaihoisasti nimimerkki "Hersteller Daimler-Benz AG"...
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

jusamb kirjoitti: Ainakin pörssi kiitteli lähtöä yli 10% kurssinousulla ja se on aika kova lukema kun vaihdetaan johtoa.
Itseasiassa ilmiö on jokseenkin normaali kun pörssiyhtiöstä on kyse. Kun pörssiyhtiö irtisanoo väkeä (työntekijöitä) on lähes aina seurauksena kurssinousu..ja mitä enemmän väkeä lähtee sitä enemmän kurssin pomppaa.

Sama ilmiö käy hyvin usein myös johtoa vaihdettaessa..ja onhan se ihan loogistakin että jos/kun johtoa vaihdetaan niin sijoittajat odottavat uuden johdon tuovan mukanaan uusia tuulia, energiaa ja ideoita jotka sitten parantavat tuottavuutta..ja sitä kautta kurssinousu on selviö.

Tosin useimmiten näissä johdon vaihdoksien tai irtisanomisten yhteydessä kurssi pomppaa huomattavasti ylöspäin vain hetkellisesti, pudotakseen sitten taas suht nopeasti siihen "normaaliin" vaihteluväliin.

Toki nämä ovat niitä tilanteita joista "isot pojat" käärivät hyviä tuottoja muutamassa päivässä JOS osaavat ennakoida lähitulevaisuuden tapahtumia..ja jotenkin ihmeesti he tuntuvat osaavan, vaikka sisäpiirin tiedon käyttäminen ei olekaan sallittua.. No, eihän se yksin sitä toki ole.
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

jva kirjoitti:
jusamb kirjoitti: Ainakin pörssi kiitteli lähtöä yli 10% kurssinousulla ja se on aika kova lukema kun vaihdetaan johtoa.
Sama ilmiö käy hyvin usein myös johtoa vaihdettaessa..ja onhan se ihan loogistakin että jos/kun johtoa vaihdetaan niin sijoittajat odottavat uuden johdon tuovan mukanaan uusia tuulia, energiaa ja ideoita jotka sitten parantavat tuottavuutta..ja sitä kautta kurssinousu on selviö.
10 pinnan nousu, vaikkakin hetkellinen on melko paljon. Mersun kokoisissa yrityksissä se on yleensä 4-6 pinnaa, joten kovat on odotukset.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Nojoo..mutta olen kuitenkin eri mieltä siitä onko 10prossan hetkellinen heilahdus suuntaan tai toiseen vielä kuitenkaan kovin dramaattista heilahtelua.

Toki 10% heilahdus on suuri, mutta ei se minusta tämän kaltaisissa tilanteissa mitenkään erityisen suuri ole..varsinkin kun sitä peilaa sen aiheuttaneeseen syyhyn (pomon "potkut"), joka on jo itsessään tietyllä tavalla dramaattinen muutos.

Sanoisin että JOS Mersu-konsernin kurssi jää pysyvästi (jos niin nyt koskaan voi pörssikurssin kohdalla sanoa?!) sille +10% tasolle niin sitten voidaan puhua normaalista poikkeavasta tapahtumasta.

Myönnän etten ole kovin tarkoin seurannut MB-konsernin tilannetta, joten käsitys perustuu enemmänkin "mutu:uun" kun väitän että kurssi palaa hyvin pian takaisin muutosta edeltäneelle tasolle..
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

jva kirjoitti: Sanoisin että JOS Mersu-konsernin kurssi jää pysyvästi (jos niin nyt koskaan voi pörssikurssin kohdalla sanoa?!) sille +10% tasolle niin sitten voidaan puhua normaalista poikkeavasta tapahtumasta.

Myönnän etten ole kovin tarkoin seurannut MB-konsernin tilannetta, joten käsitys perustuu enemmänkin "mutu:uun" kun väitän että kurssi palaa hyvin pian takaisin muutosta edeltäneelle tasolle..
Olen samaa mieltä että kurssi palautuu "normaalille" tasolle. Tämä uusi Dieter on saanut paljon hyvää aikaan Chryslerin puolella, mutta saako sitä myös koko DaimlerChryslerissa onkin toinen juttu. Silti kurssinousu oli kova juttu, koska keskiviikkona kurssi oli alle 44$ ja kun torstaina Jürgenin lähdöstä tiedotettiin, niin heti pörssin avauduttua hinta pompsahti yli 48$ jossa se oli vielä perjantainakin pörssin sulkeutuessa. Yleensä tämän tyyppisissä jutuissa lasku alkaa jo samana päivänä ja nyt se on kestänyt jo 2 päivää.

Katsotaan saako Dieter tehtyä saman DaimlerChryslerille, minkä Lee Iacocca teki nostaessaan Chryslerin ylös suosta 80-luvulla. Toivotaan parasta!
Teme
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:56

Viesti Kirjoittaja Teme »

jusamb kirjoitti:
jva kirjoitti:
Katsotaan saako Dieter tehtyä saman DaimlerChryslerille, minkä Lee Iacocca teki nostaessaan Chryslerin ylös suosta 80-luvulla. Toivotaan parasta!
Iacoccalla oli käytössään sellaisia valttikortteja, mitä enää ei voi saada. Kuten suoraan usa:n presidentiltä anottu(kiristetty taitaa olla oikeastaan parempi termi) miljardin taalan valtion takaama laina ja muuta sen tyylistä kuten sanelemalla toteutettu vähemmän liksaa/etuja ja enemmän töitä työntekijöille. Eli Kraisun nostoon tehtiin muutakin kuin vain alettiin tehdä kivempia autoja, paikat revittiin juuria myöten auki ja laitettiin radikaalisti uuteen uskoon.
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Teme kirjoitti: Iacoccalla oli käytössään sellaisia valttikortteja, mitä enää ei voi saada. Kuten suoraan usa:n presidentiltä anottu(kiristetty taitaa olla oikeastaan parempi termi) miljardin taalan valtion takaama laina ja muuta sen tyylistä kuten sanelemalla toteutettu vähemmän liksaa/etuja ja enemmän töitä työntekijöille. Eli Kraisun nostoon tehtiin muutakin kuin vain alettiin tehdä kivempia autoja, paikat revittiin juuria myöten auki ja laitettiin radikaalisti uuteen uskoon.
Eikös tilanne mersun osalta ole sama, kirveelle riittää töitä. Mutta totta on että pakka josta Iacocca sai korttinsa ei ole nyt tässä pelissä mukana. Löysät pois ja ruuvia kireemmälle -toimia saatetaan kuitenkin nähdä. Kunhan Saksa saa ennenaikaiset vaalinsa hoidettua, saattaa autoteollisuuden työntekijöiltä muutama "saavutettu" etu hieman pienentyä. Voi olla että alkaa jahreswagenit vähenemään Saksan markkinoilla.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Niin..useimmiten näissä ei ihan pikkuhommista ole kyse.
Se on selvä että paraskaan ukko ei yksin saa aikaiseksi käytännössä juuri mitään vaan hän tarvitsee tuekseen hyvän ja toimivan lähipiirin. Ja kun tämä on hoidossa, on mahdollista alkaa rukkaamaan koko organisaatiota uusiksi..ja käsittääkseni se on useimmiten (työntekijöiden kannalta) kivuliain, mutta omistajien/sijoittajien kannalta tehokkain tapa tehdä suuria uudistuksia.
En kovin hyvin tunne MB:n organisaatiota, mutta tuntuma on se että kyseessä on suht vanhoillinen ja/tai paikoilleen jämähtänyt organisaatio joka sen seurauksena on enemmän tai vähemmän kyvytön tai ainakin hidas reagoimaan uusiin haasteisiin.
Muutenkin olen siinä käsityksessä että Saksalainen autoteollisuus on vähän kuin paperiteollisuus Suomessa (tai ainakin oli vielä alkukesästä), eli työntekijät ovat vuosien mittaan pikkuhiljaa haalineet itselleen toinen toistaan epärealistisempia etuisuuksia ja valtaa joka ei heille yhtiön toimivuuden ja tuottavuuden kannalta kuulu. Suomessa siihen lyötiin lopun alun tahdit kesällä ja luulempa että Saksan autoteollisuudessa on jotain samansuuntaista edessä ennemmin tai myöhemmin.

Vaikka kuinka asiaa koittaa työntekijän kannalta katsoa niin kyllä se kuitenkin vaan niin on että yhtiön perimmäinen tarkoitus on olla omistajilleen tuottava..ja sen kanssa on elettävä, myös työntekijöiden..
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuo mersun homma korjataan sillä, että työntekijöitä pihalle ja johdolle kunnon optiot ja tavaralle 15% hinnan korotus. :twisted: Näin se yleensä menee, että työntekijät maksaa johdon hulluttelut. :x Valitettavasti. Aina, kun puhutaan tuosta työntekijän kalliista palkasta, niin paljonko se sitten saisi työntekijä yhtiölle maksaa, vai pitäisikö todellakin työntekijän maksaa, että saa käydä työssä.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tässä kun hieman puhuttiin Iacoccasta niin kyllä toinen velho on Carlos Ghosn. 5 vuotta sitten Nissan oli konkurssin partaalla, Renault osti yhtiön ja pisti Ghosnin johtoon. Japanin markkinoilta karsittiin rajusti paikallisia malleja, samoja osia alettiin käyttää useammissa malleissa ja lisäksi alettiin suunnittelemaan yhteisiä pohjalevyjä Renaultin kanssa. Tulokset näkyvät jo nyt, Nissan on noussut suosta ja saanut nuorennettua mallitarjontaansa.

Lienee samanlaista odotettavissa myös Mersun puolelta. Smart ei ole kai koskaan täyttänyt sille aikanaan ennustettuja odotuksia. Eikös nelivetoinen Smart juuri kuopattu ja nähtäväksi jää saavatko nykyiset mallit enää seuraajia. Tilanne vaikuttaa jossain määrin aika mahdottomalta myös MB:n puolella, mallisarjoja alkaa olemaan liiankin paljon ja ne kilpailevat osittain toistensa kanssa. R-sarjan jälkeen ei lie enää varaa esitellä uusia mallisarjoja, vaan kenties jopa miettiä voisiko jonkun jättää pois (lähinnä jonkun avo- tai coupemallin).

Jonkinasteista yhteistyötähän on jo tehty Chryslerin kanssa mutta tästä ei ole juuri ollut hyötyä MB:lle, vaan Chrysler on saanut käyttöönsä vanhentuneita MB:n alustaratkaisuja (Chrysy 300C = peltien alta väyrynen).
So long, and thanks for all the fish
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

petri.n kirjoitti:Tuo mersun homma korjataan sillä, että työntekijöitä pihalle ja johdolle kunnon optiot ja tavaralle 15% hinnan korotus. :twisted: Näin se yleensä menee, että työntekijät maksaa johdon hulluttelut. :x Valitettavasti. Aina, kun puhutaan tuosta työntekijän kalliista palkasta, niin paljonko se sitten saisi työntekijä yhtiölle maksaa, vai pitäisikö todellakin työntekijän maksaa, että saa käydä työssä.
Niin..vaikka se kuinka raadolliselta tuntuukin niin liikeyrityksen, oli se sitten pieni tai iso, tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa..ei tehdä hyväntekeväisyyttä työntekijöille.

Se on toki iät ja ajat tiedossa ollut totuus että tyytyväinen työntekijä tekee parhaan tuloksen ja näinollen parhaan tuoton omistajille..mutta silti on päivänselvää että työvoimakustannukset ovat monessa maassa ja monella alalla hyvin merkittävä menoerä..ja sitä kautta tuoton laskija.
Veikkaan että aika harva työntekijä tulee koskaan ajatelleeksi sitä mitä esim Suomessa työntekijä TODELLA maksaa työnantajalle! Suuruusluokkana voisi melkein heittää että jos työntekijän palkka on kuvitteellinen 1000e, niin sen päälle on muita kuluja vielä ehkä 600-700e, puhumattakaan siitä mitä työntekijän irtisanominen aiheuttaa välittömiä ja välillisiä kuluja.

Eli: vaikka se voi jonkun korvaan kovasti raadolliselta kalskahtaakin niin totuus on se että "sen lauluja laulellaan kenen leipää syödään" ja liikeyrityksen on tarkoitus tuottaa voittoa nimenomaan omistajilleen..sillä SE on koko homman perimmäinen tarkoitus.
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

jva kirjoitti: Veikkaan että aika harva työntekijä tulee koskaan ajatelleeksi sitä mitä esim Suomessa työntekijä TODELLA maksaa työnantajalle! Suuruusluokkana voisi melkein heittää että jos työntekijän palkka on kuvitteellinen 1000e, niin sen päälle on muita kuluja vielä ehkä 600-700e, puhumattakaan siitä mitä työntekijän irtisanominen aiheuttaa välittömiä ja välillisiä kuluja.
Palkan sivukulut on toimialasta riippuen n. 22-45%. Irtisanominen on helppoa, irtisanomisajat lyhyitä, eikä yrityksen tarvitse maksaa erillisiä irtisanomispaketteja, elleivät jostain syystä halua. Kustannukset jäävät enempi yhteiskunnan piikkiin. Esim. Saksassa työnantajan pitää maksaa irtisanotulle ns. sosiaalipaketti, jonka työnantaja ja ammattiliitto neuvottelee ja jos he eivät pääse sopimukseen, niin erillinen sovitteluelin tai tuomioistuin. Sikäläinen SAK on hoitanut hommansa hyvin, työhistoriasta riippuen työnantaja joutuu maksamaan irtisanottavalle 4-18 kuukauden palkkan + mahdollisen uudelleenkoulutuksen.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

jusamb kirjoitti:
jva kirjoitti: Veikkaan että aika harva työntekijä tulee koskaan ajatelleeksi sitä mitä esim Suomessa työntekijä TODELLA maksaa työnantajalle! Suuruusluokkana voisi melkein heittää että jos työntekijän palkka on kuvitteellinen 1000e, niin sen päälle on muita kuluja vielä ehkä 600-700e, puhumattakaan siitä mitä työntekijän irtisanominen aiheuttaa välittömiä ja välillisiä kuluja.
Palkan sivukulut on toimialasta riippuen n. 22-45%. Irtisanominen on helppoa, irtisanomisajat lyhyitä, eikä yrityksen tarvitse maksaa erillisiä irtisanomispaketteja, elleivät jostain syystä halua. Kustannukset jäävät enempi yhteiskunnan piikkiin. Esim. Saksassa työnantajan pitää maksaa irtisanotulle ns. sosiaalipaketti, jonka työnantaja ja ammattiliitto neuvottelee ja jos he eivät pääse sopimukseen, niin erillinen sovitteluelin tai tuomioistuin. Sikäläinen SAK on hoitanut hommansa hyvin, työhistoriasta riippuen työnantaja joutuu maksamaan irtisanottavalle 4-18 kuukauden palkkan + mahdollisen uudelleenkoulutuksen.
Lyhyellä tähtäimellä tuollainen kuulostaa hyvälle työntekijän kannalta. Käytännössä Saksan kansainvälinen kilpailukyky on heikko, ja koko maan talous rapakunnossa. VW:kin joutui neuvottelemaan erikoissopimuksen henkilöstön kanssa jotta kulutaso pysyy kilpailukykyisellä tasolla.

Ranskassa muuten tulee kohta voimaan laki että alle 20 hengen yritykset voivat irtisanoa alle 2 vuotta töissä olleet ilman irtisanomisaikaa ja ilman perusteita. Näin rohkaistaan yrityksiä työllistämään ilman pelkoa että ei pystyisi vähentämään porukkaa jos kaikille ei riitä töitä. Tämä koskee siis niitä jotka on palkattu ko lain voimaantulon jälkeen. Hyvä idea!!
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

On tullut oltua useampia vuosia työnantajana, porukkaa oli toista kymmentä. Lystin lopetin viitisen vuotta sitten ja vaihdoin vaivattomaan palkollisen olotilaan. Tuota taustaa vasten osaa ajatella asioita myös työnantajan näkökulmasta juuri noiden kustannusten suhteen, jotka Suomessa ovat huikeat. Laskutusta/myyntiä täytyy syntyä melko lailla, että työntekijä saa edes omat kulunsa peittoon.

Meidän alallamme sivukulut olivat n. 40% telleine, sotuine ja muine maksuineen.
Oletaan, että bruttopalkka on esim. 2000 €. Sivukulut lisäävät pottia 800 eurolla. Kokonaiskustannus palkan osalta on siis 2800. Otetaan veroa tyypilliset 35%.
Työntekijälle jää 1300€. tuosta 2800 € kokonaiskakusta.
Tuolla summalla mennään siis plusmiinusnolla -linjalla, yritykselle ei ole vielä syntynyt senttiäkään tuottoa, kuluja kylläkin itse työn tekemisestä - työkalut, laitteet, materiaalit, vuokrat, sähköt, vedet... ja voittoakin pitäisi jäädä. Myös "ylimääräistä" ns. suoranaisesti tuottamattomien tehtävien palkkoihin, kuten hallinto, myynti yms.
Kun kaikki nämä lasketaan yhteen, niin hintojen on oltava melko kovat. Työnantajalle kustannus työntekijästä on kaikkineen ollut n. 3000€, josta työn suorittaja saa siis vaivaiset 1300€.

Työntekijää ei vielä ole päästetty pälkähästä eikä välillisten verojen pinteestä. Alveja maksetaan joka käänteessä 17-22%, veroa on erilaisia prosentteja sähkössä, vakuutuksissa, nautintoaineissa, autoissa ja pisteenä iin päällä bensalitrassa 75%. Kun nämä vielä lasketaan pois nettoansiosta, niin lopulta valtion kassaan on päätynyt 70% työntekijän bruttotuloista, kulutustottumuksista riippuen :twisted: .

On sanottu, että veroministerin ylin ystävä on yksin elävä, omalla autollaan tupakki suupielessä viinakauppaan ajeleva henkilö :lol: :shock:

Mitä tällä oli sitten tekemistä DB:n pääjohtajaepisodin kanssa... ei sitten mitään, mutta näin se ketju kirjoittajaa ohjailee :oops:

P.S. Nyt toimitaan taas yksityisyrittäjän lipun alla, mutta ainakaan kovin monen työntekijän ottaminen on melkoisen kynnyksen takana.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:P.S. Nyt toimitaan taas yksityisyrittäjän lipun alla...
Taitaa olla varsinainen kultakaivos kun on varaa lomaillakin kuukausikaupalla... :twisted: :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Hyvin sanottu Kaapo!

Asia on sikäli varsin nurinkurinen että kuitenkin fakta on viimekädessä se että Suomalien yhteiskunta elää ja voi hyvin juuri yrittäjien ja yritysten ansiosta..oli ne sitten suuria tai pieniä..ja silti yrittäminen on Suomessa melkoisen kallista hommaa.

Minun mielipiteeni on se että Suomi on edelleen melkoinen piilokommunismi jossa yrittäjä nähdään ainakin epäsuorasti jonkinlaisena "riistäjäroistona joka työntekijän selkänahasta repii kaiken mitä irti saa..."

Toki on totta että ilman työntekijäosapuolta ei yritykset toimisi..mutta vaikka melkoisen tiiviissä symbioosissa työnantaja ja työntekijä elääkin, on silti hyvä muistaa että työnantaja on nimenomaan työnANTAJA, jota ilman ei niitä töitäkään olisi..
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Matti R kirjoitti:VW:kin joutui neuvottelemaan erikoissopimuksen henkilöstön kanssa jotta kulutaso pysyy kilpailukykyisellä tasolla.
VW taisi nopeuttaa niitä neuvotteluja rahalla, kun eikös siellä muutama johtaja molemmilta puolilta pöytää lähtenyt muihin hommiin pienehkön lahjusepäilyn vuoksi... :roll:

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/4351499.asp
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

jusamb kirjoitti:
Matti R kirjoitti:VW:kin joutui neuvottelemaan erikoissopimuksen henkilöstön kanssa jotta kulutaso pysyy kilpailukykyisellä tasolla.
VW taisi nopeuttaa niitä neuvotteluja rahalla, kun eikös siellä muutama johtaja molemmilta puolilta pöytää lähtenyt muihin hommiin pienehkön lahjusepäilyn vuoksi... :roll:
VW kustansi muutamalle luottamusmiehelle luksusmatkan Espanjaan (ilman vaimoja) ja vastineeksi tuhansilta duunareilta alennettiin tuloja.
Kertoo aika hyvin miten pitkälle firmat ovat valmiita menemään kun työehtosopimukset ei jousta vaikka ympäristö muuttuu.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti:Taitaa olla varsinainen kultakaivos kun on varaa lomaillakin kuukausikaupalla... :twisted: :lol:
Varasta en tiedä, mutta kun on pakko 8) Meidän tuotettamme ei voi tehdä etukäteen varastoon, vaan jokainen suorite on tilauksesta mittatyönä tehty sen mukaan mitä asiakas kulloinkin keksii tarvita, toimitusajat 1 vrk - 2 vk.
Ja kun asiakkaat ovat perinteisesti heinäkuun lomalla, niin kovin rauhassa täällä toimistossa olisi saanut olla :lol: Mutta käsien liike kiihtyy ajan kuluessa, pari kolme lomien jälkeistä päivää mennään vielä pehmeää laskua, mutta sitten alkaa (t)yövalo palaa
:shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

jva kirjoitti: Minun mielipiteeni on se että Suomi on edelleen melkoinen piilokommunismi jossa yrittäjä nähdään ainakin epäsuorasti jonkinlaisena "riistäjäroistona joka työntekijän selkänahasta repii kaiken mitä irti saa..."
Ja tästä kostona valtio repii yrityksistä sen minkä irti saa :twisted: . Tosin ajat ovat jo hieman helpottaneet. Kun historiaa lehteilee muutaman kymmenen vuotta taaksepäin, niin eipä olisi ollut herkkua toimia yrittäjänä 60-70 -lukujen taistolaisvuosina, kun yrittäjiä miltei julkisesti hirtettiin isompien kaupunkien toreilla ja Agit Prop lauloi tappotuomioitaan. Tuolloin toiminta oli jopa toivottavaa, lieneekö Tehtaankadun politrukit rahoittaneet puuhastelua neuvostovaroin :evil:
Jos samanlaista provosointia ja herjausta olisi harjoitettu oikealta vasemmalle, niin siitä olisi tullut sota.

Mielellään viljeltiin mielikuvaa, että kun yritys laskuttaa esim. kuukaudessa 100.000 mk ja maksaa palkkoja 30.000 mk, niin tälle riistäjälle jää omaan taskuun 70.000 mk. Sillä eihän toiminnasta mitään kuluja ole, ei veroja... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Toisaalta yritys saa verotuksessa vähentää toiminta kulunsa ja palkat yms. . Työntekijä ei valitettavasti tänä päivänä saa vähentää verotuksessa enää oikeastaan yhtään mitään. :cry: Voi, että minä olisin iloinen mies, jos saisin bruttona 2000 ekeä kuukaudessa, :D kun tahtoo jäädä siihen puoleen ja siitä verot pois. :evil: Tästä syystä johtuen joutuu tekemään parhaimmillaan 3 eri työtä ja perhe tykkää ja verottaja rankaisee työntekijää, kun työnantajalle kehitellään jatkuvasti kaikenmaailman vero helpotuksia. Neljä tuntia yössä on pitkät unet. :twisted:
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Pääjohtajan vaihdoksesta tullut mielenkiintoisia uutisia:
-kurssi pysynyt +10%
-Saksan arvopaperimarkkinoita valvova viranomainen tutkii mahdollisia sisäpiirikauppoja
Jürgen Schrempp
-ei saa mitään mitään erityiskorvausta lähdöstään
-ei nouse DaimlerChryslerin hallitukseen
-ei toimi konsulttina mersulle
-ei saa sopimuksen mukaista palkkaansa vuoden 2008 loppuun asti

Jürgen on itse kehunut eronsa ajoitusta loistavaksi ja korostaa itse halunneensa luopua sopimuksen mukaisesta palkasta ja kultaisesta kädenpuristuksesta. Ei tainnut olla väyrysen ruosteet ainoat Jürgenin ongelmat, ettei vain kaipaisi vielä hyvää rikosjuristia pesemään mustaa valkoiseksi. Eikä tässä vielä kaikki, tänä vuonna kilpailijat ovat myyneet Euroopassa selvästi enemmän autoja (Audi 13,4% ja BMW 16,1%) kun taas mersun myynti on tippunut -5,7%. E-mallin myynti on tippunut -36,7%, joka on aiemmin ollut mersun tärkein tulolähde. Pahaalta näyttää, joko nyt olisi pohjat nähty?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

http://www.autozine.org/0_News/Archive/ ... frame.html melkein sivun alareunassa on juttua myös tästä tapahtumasta.

Taustalta löytyy tuon lähteen mukaan Deutsche Bank joka on ollut Schemppin kannattaja ja tukija. Pankin vähentäessä omistuksensa alle 7%:iin se menetti samalla myös vaikutusmahdollisuutensa ja tästä johtuen Schemppillä ei enää ole ollut kannatusta.
So long, and thanks for all the fish
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Melitos kirjoitti:Taustalta löytyy tuon lähteen mukaan Deutsche Bank joka on ollut Schemppin kannattaja ja tukija. Pankin vähentäessä omistuksensa alle 7%:iin se menetti samalla myös vaikutusmahdollisuutensa ja tästä johtuen Schemppillä ei enää ole ollut kannatusta.
Voi olla yksi syy muiden joukossa. Jürgenilla on täytynyt olla tosi hyviä kavereita pankissa, koska kun hän tuli CEO:ksi kurssi oli n. 70$, josta se on laskenut hänen kautensa aikana melko tasaisesti 40$ pintaan. Joissain firmoissa isot omistaja hermostuvat vähän nopeammin. Oisko Jürgenin vaimo omaa sukuaan Deutsche Bank? :roll:
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

jusamb kirjoitti: Eikä tässä vielä kaikki, tänä vuonna kilpailijat ovat myyneet Euroopassa selvästi enemmän autoja (Audi 13,4% ja BMW 16,1%) kun taas mersun myynti on tippunut -5,7%.
Nojoo..en tosin tiedä minkä mallien myynnistä ko luvut johtuvat, mutta jos miettii asian taustaa niin ehkei ole edes ihme että noin on käynyt.
Tilannehan on se että BMW toi yhdestä volyymimallistaan (3-sarja) uuden sukupolven markkinoille. Samaan aikaan Audi toi omasta volyymimallistaan A4:stä (näennäisesti) voimakkaasti uudistetun face-liftin, sekä myös erityisesti Euroopassa suositun A6:n seuraavan sukupolven. Mersun C-sarja joka kilpailee 3-sarjan ja A4:n kanssa on sensijaan tuotu myyntiin jo vuonna 2000 ja A6:n kilpailija E-sarjakin esiteltiin jo vuonna 2002, joten ei liene odottamatonta että BMW ja Audi haukkaavat ainakin hetkellisesti hyvän palan kokonaiskakusta.

Mutta tarkastellaanpa hiukan tulevaisuutta: Audin A4:n face-lift on todellakin VAIN face-lift näennäisestä suuresta muutoksesta huolimatta..ja pian sen huomaa kuluttajatkin-> A4 vanhentuu nopeasti. Sen sijaan C-sarjan seuraava sukupolvi tekee tuloaan, ilmeisesti 2006/2007 vaihteessa ja se tulee taatusti viemään asiakkaita ainakin Audilta. Uusi S on jo esitelty ja sekin varmaan ottaa oman osuutensa markkinoista sekä BMW:n 7-sarjalta että Audin 8:silta jotka kuitenkin ovat jo jonkin aikaa markkinoilla olleita.

BMW sensijaan pärjännee hyvin 3-sarjansa kanssa. Siitähän on vasta esitelty neliovinen sedan ja farkku, coupe ja KOVAKATTOINEN cabrio sensijaan antavat odottaa vielä itseään..ennakkotietojen mukaan hyvin samoihin aikoihin kun Mersu aikoo esitellä uuden sukupolven C-sarjan..joten 3-sarjan uutuudenviehätys jatkuu sinne asti. Eli vaikuttaisi siltä että BMW:llä on joku jopa hiukan miettinyt näitä uutuuksien julkistamisajankohtia...

Se on sitten makuasia olisiko Mersun kannattanut tuoda uusi C-sarja tähän samaan aikaan BMW:n ja Audin uutuuksien kanssa..ehkä, mutta toisaalta sillä olisi tavallaan petetty ainakin osa Mersun omistajista jotka ovat tottuneet siihen että Mersumallien elinkaari on pitkä..ja muutenkin uskon että uusi C-sarja tulee ottamaan osansa markkinoista koska kilpailijoilla ei ole siihen väliin iskeä kuin korkeintaan faceliftausta vastaan.
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

jva kirjoitti:
jusamb kirjoitti: Eikä tässä vielä kaikki, tänä vuonna kilpailijat ovat myyneet Euroopassa selvästi enemmän autoja (Audi 13,4% ja BMW 16,1%) kun taas mersun myynti on tippunut -5,7%.
Nojoo..en tosin tiedä minkä mallien myynnistä ko luvut johtuvat, mutta jos miettii asian taustaa niin ehkei ole edes ihme että noin on käynyt.
Luvut on muistaakseni kokonaismyynti kaikki mallit. Ja kyllähän mallisarjojen elinkaaret tuovat muutoksia näihin lukuihin. E-sarjan myynnin laskuun Saksassa on osasyyllisenä sähköjarrujen takaisinkutsu. Jos asiakkaalle tulee mielikuva että jarruissa on jotain ongelmia, niin merkki/mallisukollisuus joutuu koville. Autobaanalla 200 mittarissa ei viitsisi miettiä että toimiiko jarrut vai ei.
Vastaa Viestiin