w210 290td tehot hiipuneet
w210 290td tehot hiipuneet
Tuntuu että tuossa väykyssä olis tehot ruvennu vähä hiipumaa (ajettu n.500tkm) kone ei syö öljyä eikä pidä ylimääräistä ääntä. Olisikohan nokkaketju vaihdon tarpeessa? Vai mitäköhän vaikuttaisi jos ottaisi takaisinkierrätyksen pois käytöstö? Vai onko kokemusta mikä on vialla?
Yksi ääni lisää ilmamassamittarille
Nimim. kerran vaihtanut (tosin ei mersuun)
Ilmamassamittari kun tuppaa menemään nimenomaan pikkuhiljaa hiipuen. Ja jossain vaiheessa alkaa sitten mahdollisesti temppuilemaan vikatilan kanssa. Pahimmassa tapauksessa rekkaa ohittaessa heittää vikatilan päälle. Käy Veholla tai Boschin mittarit omistavalla autosähkökorjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja mieluiten testeriajo vielä päälle, hintaa Jyväskylässä noin 40 euroa. Näkyy, onko vikaa ilmamassamittarissa, ahtopaineensäätimessä tahi jossain muualla..

Nimim. kerran vaihtanut (tosin ei mersuun)

Ilmamassamittari kun tuppaa menemään nimenomaan pikkuhiljaa hiipuen. Ja jossain vaiheessa alkaa sitten mahdollisesti temppuilemaan vikatilan kanssa. Pahimmassa tapauksessa rekkaa ohittaessa heittää vikatilan päälle. Käy Veholla tai Boschin mittarit omistavalla autosähkökorjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja mieluiten testeriajo vielä päälle, hintaa Jyväskylässä noin 40 euroa. Näkyy, onko vikaa ilmamassamittarissa, ahtopaineensäätimessä tahi jossain muualla..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
No joo, tietty tuo putken tsekkaaminen on se helpoin - tai ainakin halvin. Mutta testerillä ajo on kyllä sitten se toiseksi helpoin ja kertoo täysin varmasti, onko siellä antureissa vikaa. Turha niitä osia on sinne arvalla vaihtaa, kun testeri kertoo vikapaikan. Meinaan itse vaihdoin ensin arvalla Seattiini ahtopaineensäätimen - se kun oli halvempi kuin ilmamassamittari
Turhaa työtä tein, kun testeriajo kertoi sitten totuuden... Onneksi ottivat takaisin sen säätimen.

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Aika jännä juttu oli kun kurkkasin oman yksilön tuohon putkeen ja siihen valuimusarjaan...musta se oli ja märkä mutta minkäänlaista karsakerrostumaa ei ollut ei putkessa eikä imusarjassa...tosin autossa ei ole ollut takaisinkierrätys päällä kuin ensimmäiset 40tkm...nyt mittarissa 245tkm
GLE 580 2021
ilmamassamittari
Vai ei muka ole Spritterissä. Avaa konepelti vasemmalla kädellä muovisessa
imuputkessa kurvissa ,ahtopaine anturan kieppeillä. Ja vaikuttaa varmasti kulkuun.
Niin malli 312 d
Terveisin Jamppa
Mersuja on
imuputkessa kurvissa ,ahtopaine anturan kieppeillä. Ja vaikuttaa varmasti kulkuun.
Niin malli 312 d
Terveisin Jamppa
Mersuja on
BRC kirjoitti:Aika jännä juttu oli kun kurkkasin oman yksilön tuohon putkeen ja siihen valuimusarjaan...musta se oli ja märkä mutta minkäänlaista karsakerrostumaa ei ollut ei putkessa eikä imusarjassa...tosin autossa ei ole ollut takaisinkierrätys päällä kuin ensimmäiset 40tkm...nyt mittarissa 245tkm
Mitenkähän tämän takaisinkierrätyksen saa pois päältä?
Tuskinpa tuo tehojen hiipuminen on kiinni yhdestä ja tietystä asiasta, kaikki vaikuttaa vähän ja yhteisvaikutuksena hiipuminen alkaa tuntumaan jo persuksessakin...
Mikäli pakokaasun kierrätys on ollut käytössä niin imusarja lienee varsin saastainen...putsaus ei paljon euroja syö mikäli itse kykenee tekemään.
Pakoputkessa kun on alkuosassa ne "pöntöt", jotkut puhuu katalysaattoreista, mutta ei kai dieselissä mitäään katteja ole?? Jotkut puhdistushässäkät kuitenkin saattavat myös alkaa ahdistamaan. Kaatamalla mahdollisimman kuumaa vettä putkeen pakokaasujen virtaussuuntaa vastaan saattaa putkesta irrota aikamoista moskaa, putki pitää tietysti olla irti...Isäukon 290teedeehen tuo tehtiin joskus ja vaikutuksen huomasi ja konekin alkoi käydä hieman viileämpänä(tai sitten me vaan luultiin niin...)
Tässä ainakin kaksi mahdollista tehojen hiipumisen aiheuttajaa, mitä on turha lähteä vikakoodeista selvittämään
Mikäli pakokaasun kierrätys on ollut käytössä niin imusarja lienee varsin saastainen...putsaus ei paljon euroja syö mikäli itse kykenee tekemään.
Pakoputkessa kun on alkuosassa ne "pöntöt", jotkut puhuu katalysaattoreista, mutta ei kai dieselissä mitäään katteja ole?? Jotkut puhdistushässäkät kuitenkin saattavat myös alkaa ahdistamaan. Kaatamalla mahdollisimman kuumaa vettä putkeen pakokaasujen virtaussuuntaa vastaan saattaa putkesta irrota aikamoista moskaa, putki pitää tietysti olla irti...Isäukon 290teedeehen tuo tehtiin joskus ja vaikutuksen huomasi ja konekin alkoi käydä hieman viileämpänä(tai sitten me vaan luultiin niin...)
Tässä ainakin kaksi mahdollista tehojen hiipumisen aiheuttajaa, mitä on turha lähteä vikakoodeista selvittämään
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Mullakin oli tossa keväällä pikku projekti ton mahtavan keksinnön, eli takaisinkierrätyksen ansiosta sotkeutuneen imusarjan puhdistuksessa. Parhaan lopputuloksen sai, kun antoi sinne kunnolla rasvanpoistoainetta ja perään painepesuria. Sitä tavaraa tuli muuten todella paljon.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Kyllä dieseleissäkin on toisinaan katalysaattori, joissakin vähäpäästöisissä on ja toisissa vähäpäästöisisää ei ole. Meillä 97 mallissa ei ollut ja 98 taasen oli, mutta asiasta ei ollut mainintaa otteessa, joten katti meni poistoon.
Tuolla on kuva katista, ja omistajan mukaan ei tuo ainakaan vakiotehoista (100 hv) autoa vielä ahdistanut, eli siis katin poisto ei tuonut mitään lisätehoja mukanaan. Toki katti kannattaa poistaa, kun konetta alkaa kiristämään tai mikäli se on täysin ummessa.
Samaa juttua oli ffp forumille, eli katti ei ahdistaisi ollessaan kohtuu kunnossa. Ei sitä kattia kannata ainakaan särkeä kun/jos se tarvii laittaa paikalleen aikanaan.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 909#215909
Tuolla on kuva katista, ja omistajan mukaan ei tuo ainakaan vakiotehoista (100 hv) autoa vielä ahdistanut, eli siis katin poisto ei tuonut mitään lisätehoja mukanaan. Toki katti kannattaa poistaa, kun konetta alkaa kiristämään tai mikäli se on täysin ummessa.
Samaa juttua oli ffp forumille, eli katti ei ahdistaisi ollessaan kohtuu kunnossa. Ei sitä kattia kannata ainakaan särkeä kun/jos se tarvii laittaa paikalleen aikanaan.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 909#215909
Kone ei saa ilmaa tai ajoitukset on poskellaan. Paljonkohan ahtopaine mahtaa olla oikeasti.Sportline kirjoitti:Savua tulee tosi mukavasti
Tässä on sellainen rajoitus, jota onneksi katsastusmiehet eivät noudata, eli vähäpäästöisen auton pakoputkistoa ei saa mennä muuttamaan...mutta tosiaan tuo on "ei saisi" kun menee katsastukseen. Tuosta löytyy juttua ake:n sivuilta.PaHa kirjoitti:Mikäli autolle suomeen tuotaessa ei ole annettu verohelpotuksia (katin) vähäpäästöisyyden takia saa katin huoletta poistaa. Volsuistahan ne kaikista otetaan pois, ihan järjestään..
Saako tuota ilmamäärämittaria mitattua millään lailla ettei se toimi kunnolla kunnes vasta sitten kun se on jo ihan kaput?veppe kirjoitti:Yksi ääni lisää ilmamassamittarille![]()
Nimim. kerran vaihtanut (tosin ei mersuun)
Ilmamassamittari kun tuppaa menemään nimenomaan pikkuhiljaa hiipuen. Ja jossain vaiheessa alkaa sitten mahdollisesti temppuilemaan vikatilan kanssa. Pahimmassa tapauksessa rekkaa ohittaessa heittää vikatilan päälle. Käy Veholla tai Boschin mittarit omistavalla autosähkökorjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja mieluiten testeriajo vielä päälle, hintaa Jyväskylässä noin 40 euroa. Näkyy, onko vikaa ilmamassamittarissa, ahtopaineensäätimessä tahi jossain muualla..
Nimin. n 1 sek hukassa... edelleen..
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Ilmamassamittari on "vastuslanka", joten kyllähän sen saa mitattua, kun vain tietää, mitä pitäisi kunnossa ollessaan olla milläkin kierroksilla... Olikohan niin, että se on eräänlainen potikka, eli tietyistä navoista mitattuna vastus muuttuu (lineaarisesti?)
Jostain kun vain kaivat tietoa, mistä navoista mitata - itse en tiedä
Jos on 1 sek hukassa 0-100 kiihdytyksessä, niin tuohan menee helposti jo toleranssien piikkiin. EIkös ne autolehdissä testimittauksia tehdessäänkin saa eroja suuntaan tai toiseen tehtaan ilmoittamista arvoista. Sitten kun ero on oikeasti iso, niin on jo varmaan mitattavissakin ilmamassamittarilta (jos nyt siinä vika olisi..). Itsellä oli Seatti juuri ennen massamittarin vaihtoa 0-100 20 sek, vaihdon jälkeen reilu 10 sek. Jotta minulla eron jo huomasikin


Jos on 1 sek hukassa 0-100 kiihdytyksessä, niin tuohan menee helposti jo toleranssien piikkiin. EIkös ne autolehdissä testimittauksia tehdessäänkin saa eroja suuntaan tai toiseen tehtaan ilmoittamista arvoista. Sitten kun ero on oikeasti iso, niin on jo varmaan mitattavissakin ilmamassamittarilta (jos nyt siinä vika olisi..). Itsellä oli Seatti juuri ennen massamittarin vaihtoa 0-100 20 sek, vaihdon jälkeen reilu 10 sek. Jotta minulla eron jo huomasikin

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Hukassa oleva reilu sekka onkin kadoksissa omista useista mittauksista...veppe kirjoitti: Jos on 1 sek hukassa 0-100 kiihdytyksessä, niin tuohan menee helposti jo toleranssien piikkiin. EIkös ne autolehdissä testimittauksia tehdessäänkin saa eroja suuntaan tai toiseen tehtaan ilmoittamista arvoista. :

Tuo onkin paha kun se on noin vähän (mutta silti paljon), voi johtua hyvinkin pienestä.. tuo katti on kans yksi potenttiaalinen vaihtoehto...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Nykyisissä autoissa ilmamassamittari on hotfilm tyyppinen missä ne langat on keraamiseen elementtiin laminoitu. Yksinkertaisuudessaan homma toimii siten että sensori lämmitetään noin 160C lämpötilaan ja imuilman jäähdyttäessä sensoria muuttuu sen resistanssi ja tästä ecu päättelee imuilman määrän tietyn kaavan mukaan. Ilmamassamittarin elementtiin voi olla yhdistettynä myös imuilman lämpötilan mittaus. Ohessa speksit eräästä mersuissa yleisesti käytetystä mittarista: http://www.x-desk.net/ximages/6166_pgpi0020en.pdf ja täältä löytyy vertailutaulukko korvaavien ja huikeasti halvempien hfm antureiden & alkuperäisten sarjanumeroiden väliltä: http://216.239.59.104/search?q=cache:sD ... burg&hl=fiIlmamassamittari on "vastuslanka", joten kyllähän sen saa mitattua, kun vain tietää, mitä pitäisi kunnossa ollessaan olla milläkin kierroksilla... Olikohan niin, että se on eräänlainen potikka, eli tietyistä navoista mitattuna vastus muuttuu (lineaarisesti?) Rolling Eyes Jostain kun vain kaivat tietoa, mistä navoista mitata - itse en tiedä Wink
Ilmamassamittarin yksinkertainen testaus käy siten että selvität plugin pinnien merkityksen ja teet hyppylangat ilmamassamittarin ja siihen kytkettävän liittimien välille. Näin pääset mittaamaan vaikka yleismittarilla jännitteen maf:n output -signal <-> ground pinnien väliltä auton käydessä. Jännitteen tulee olla noin lähellä yhtä volttia auton käydessä ja jännitteen tulee nousta kierroksia lisätessä. Jos jännite puuttuu tai se on esim. yli +5v tyhjäkäynnillä niin silloin ilmamassamittari on melko varmasti kaput. Yksi keino testata on myös ottaa ilmanputsarille menevä imuputki irti ja puhaltaa varovasti mittarille (auto EI saa käydä tässä testissä, vain virrat päällä!!!) -> volttimittarin pitäisi reagoida ja jännitteen nousta napojen väillä.Saako tuota ilmamäärämittaria mitattua millään lailla ettei se toimi kunnolla kunnes vasta sitten kun se on jo ihan kaput?
Nimin. n 1 sek hukassa... edelleen..
Paras työkalu testaamiseen olisi oskiloskooppi mutta kyllä se yleismittarillakin käy. Ilmamassamittarin toimintahäiriö saattaa antaa mitä erilaisempia vikakoodeja ja sen toiminnan vaikutus turbodieseleiden menohaluihin on aika dramaattinen. Ilmamassamittarin varmin surma on paskainen tai huonosti asennettu ilmanputsari, likapartikkelit pääsee tuhoamaan keraamisen elementin pinnan missä mittaus tapahtuu ja sitä ei enää oikeastaan kotiasentaja enää toimivaksi saa edes puhdistamalla... toki kannattaa yrittää mutta apu on yleensä lyhytaikainen.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Noissahan on kanssa juteltu tästä samaisesta murheesta...jollei vielä osunut silmään
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 192#205192
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 68&start=0
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=maf

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 192#205192
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 68&start=0
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=maf
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ettei tuossa olisi nyt käynyt vaan niin, että muistin tyhjentämisen yhteydessä on vikakin "nollattu" ja se todennäköisesti kohta esiintyy uudestaan?PaHa kirjoitti:Siis voikos noinki käydä...?Sportline kirjoitti:Joo vika selvis, vikamuisti oli täynnä ja nyt pelittää taas![]()
Edelleen olen ilmamassamittarin kannalla, jos sellainen autossa on.
Jos ei ole, niin.....

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Väykky 290TD koneissa 95 - 97 on takuuvarmasti ilmamassamittari ja todennäköisesti myöhempäänkin - viisaammat tietää.
Valmistussarjan alusta 02.97 asti käytössä on enempi perinteinen johdintekniikka antureiden sunmuiden suhteen.
Sitten astui kuvioon mukaan "assyst" taimikälieseolikaan huoltokuvio yms. ja samoihin aikoihin otettiin väylätekniikan ensiaskelia
murheiden kera.
Mitähän koodia
se vikamuisti täynnä oli 
Annan ääneni imupuolelle
(= lue: ahtopaine, painevuoto, imusarja/välijäähd.tukossa, taimuutakivaa)
Valmistussarjan alusta 02.97 asti käytössä on enempi perinteinen johdintekniikka antureiden sunmuiden suhteen.
Sitten astui kuvioon mukaan "assyst" taimikälieseolikaan huoltokuvio yms. ja samoihin aikoihin otettiin väylätekniikan ensiaskelia


Mitähän koodia


Annan ääneni imupuolelle
(= lue: ahtopaine, painevuoto, imusarja/välijäähd.tukossa, taimuutakivaa)
... kaikkee se saksalainen keksii ....