w210 290td tehot hiipuneet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

w210 290td tehot hiipuneet

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Tuntuu että tuossa väykyssä olis tehot ruvennu vähä hiipumaa (ajettu n.500tkm) kone ei syö öljyä eikä pidä ylimääräistä ääntä. Olisikohan nokkaketju vaihdon tarpeessa? Vai mitäköhän vaikuttaisi jos ottaisi takaisinkierrätyksen pois käytöstö? Vai onko kokemusta mikä on vialla?
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:? Eikös tässäkin ole kuumalankailmamäärämittari? (hah tuo sana!) Eli ominaisuudet tahtovat hiipua vanhemmiten ja samalla kulku huononee. Arvelisin etttä tästä on hyvä aloittaa. :?

Voi olla että olen väärässäkin..
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Yksi ääni lisää ilmamassamittarille :D

Nimim. kerran vaihtanut (tosin ei mersuun) :wink:

Ilmamassamittari kun tuppaa menemään nimenomaan pikkuhiljaa hiipuen. Ja jossain vaiheessa alkaa sitten mahdollisesti temppuilemaan vikatilan kanssa. Pahimmassa tapauksessa rekkaa ohittaessa heittää vikatilan päälle. Käy Veholla tai Boschin mittarit omistavalla autosähkökorjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja mieluiten testeriajo vielä päälle, hintaa Jyväskylässä noin 40 euroa. Näkyy, onko vikaa ilmamassamittarissa, ahtopaineensäätimessä tahi jossain muualla..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko tuossa OM602 koneessa ilmamäärä mittaria. nimittäin 290konella olevassa sprintterissä ei ole. syy voi olla sinkunut jakoketku tai pakokaasun kierrätyksen tukkima imusarja tai pakoputki :D pukkaako auto savua kun kiihdyttää täysillä?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Kaverilla löytyi rutkasti potkua lisää. kun ottivat katista irronneet sisuskalut pois tukkimasta pakoputkea.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No joo, tietty tuo putken tsekkaaminen on se helpoin - tai ainakin halvin. Mutta testerillä ajo on kyllä sitten se toiseksi helpoin ja kertoo täysin varmasti, onko siellä antureissa vikaa. Turha niitä osia on sinne arvalla vaihtaa, kun testeri kertoo vikapaikan. Meinaan itse vaihdoin ensin arvalla Seattiini ahtopaineensäätimen - se kun oli halvempi kuin ilmamassamittari :lol: Turhaa työtä tein, kun testeriajo kertoi sitten totuuden... Onneksi ottivat takaisin sen säätimen.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Aika jännä juttu oli kun kurkkasin oman yksilön tuohon putkeen ja siihen valuimusarjaan...musta se oli ja märkä mutta minkäänlaista karsakerrostumaa ei ollut ei putkessa eikä imusarjassa...tosin autossa ei ole ollut takaisinkierrätys päällä kuin ensimmäiset 40tkm...nyt mittarissa 245tkm
GLE 580 2021
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Vai ei muka ole Spritterissä. Avaa konepelti vasemmalla kädellä muovisessa
imuputkessa kurvissa ,ahtopaine anturan kieppeillä. Ja vaikuttaa varmasti kulkuun.
Niin malli 312 d

Terveisin Jamppa
Mersuja on
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kumma kyllä ei tullut vastaan kun kaverin sprintteriin turbon vaihdoin.
Avatar
rteasp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 23.04.2005 10:25

Viesti Kirjoittaja rteasp »

BRC kirjoitti:Aika jännä juttu oli kun kurkkasin oman yksilön tuohon putkeen ja siihen valuimusarjaan...musta se oli ja märkä mutta minkäänlaista karsakerrostumaa ei ollut ei putkessa eikä imusarjassa...tosin autossa ei ole ollut takaisinkierrätys päällä kuin ensimmäiset 40tkm...nyt mittarissa 245tkm


Mitenkähän tämän takaisinkierrätyksen saa pois päältä?
Avatar
timi-lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 22.02.2005 17:52
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja timi-lin »

ei muuta kun otat ne kaksi alipaineletkua irti mitkä on siinä pakosarjan vieressä.hae haulla niin saat tarkemmat tiedot!ite tein saman jutun ja putsasin imusarjan ja sen ilmaputken koneen päältä,imusarja oli ihan tukossa :shock:
W210 220D
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Tuskinpa tuo tehojen hiipuminen on kiinni yhdestä ja tietystä asiasta, kaikki vaikuttaa vähän ja yhteisvaikutuksena hiipuminen alkaa tuntumaan jo persuksessakin...

Mikäli pakokaasun kierrätys on ollut käytössä niin imusarja lienee varsin saastainen...putsaus ei paljon euroja syö mikäli itse kykenee tekemään.

Pakoputkessa kun on alkuosassa ne "pöntöt", jotkut puhuu katalysaattoreista, mutta ei kai dieselissä mitäään katteja ole?? Jotkut puhdistushässäkät kuitenkin saattavat myös alkaa ahdistamaan. Kaatamalla mahdollisimman kuumaa vettä putkeen pakokaasujen virtaussuuntaa vastaan saattaa putkesta irrota aikamoista moskaa, putki pitää tietysti olla irti...Isäukon 290teedeehen tuo tehtiin joskus ja vaikutuksen huomasi ja konekin alkoi käydä hieman viileämpänä(tai sitten me vaan luultiin niin...)

Tässä ainakin kaksi mahdollista tehojen hiipumisen aiheuttajaa, mitä on turha lähteä vikakoodeista selvittämään
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mullakin oli tossa keväällä pikku projekti ton mahtavan keksinnön, eli takaisinkierrätyksen ansiosta sotkeutuneen imusarjan puhdistuksessa. Parhaan lopputuloksen sai, kun antoi sinne kunnolla rasvanpoistoainetta ja perään painepesuria. Sitä tavaraa tuli muuten todella paljon.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

tatu kirjoitti:Pakoputkessa kun on alkuosassa ne "pöntöt", jotkut puhuu katalysaattoreista, mutta ei kai dieselissä mitäään katteja ole??
Katti tai ei, niin katsastusmies ainakin vaatii, että sen pöntön on oltava siellä. Sille on kuulemma aivan sama toimiiko se sitten vai ei.
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

hannun1 kirjoitti: Katti tai ei, niin katsastusmies ainakin vaatii, että sen pöntön on oltava siellä. Sille on kuulemma aivan sama toimiiko se sitten vai ei.
8) No sittenhän sille "pöntölle" pitää tehdä ruumiinavaus :twisted:
GLE 580 2021
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Mika.T kirjoitti:Onko tuossa OM602 koneessa ilmamäärä mittaria. nimittäin 290konella olevassa sprintterissä ei ole. syy voi olla sinkunut jakoketku tai pakokaasun kierrätyksen tukkima imusarja tai pakoputki :D pukkaako auto savua kun kiihdyttää täysillä?
Savua tulee tosi mukavasti :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä dieseleissäkin on toisinaan katalysaattori, joissakin vähäpäästöisissä on ja toisissa vähäpäästöisisää ei ole. Meillä 97 mallissa ei ollut ja 98 taasen oli, mutta asiasta ei ollut mainintaa otteessa, joten katti meni poistoon.

Tuolla on kuva katista, ja omistajan mukaan ei tuo ainakaan vakiotehoista (100 hv) autoa vielä ahdistanut, eli siis katin poisto ei tuonut mitään lisätehoja mukanaan. Toki katti kannattaa poistaa, kun konetta alkaa kiristämään tai mikäli se on täysin ummessa.

Samaa juttua oli ffp forumille, eli katti ei ahdistaisi ollessaan kohtuu kunnossa. Ei sitä kattia kannata ainakaan särkeä kun/jos se tarvii laittaa paikalleen aikanaan.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 909#215909
Sportline kirjoitti:Savua tulee tosi mukavasti :lol:
Kone ei saa ilmaa tai ajoitukset on poskellaan. Paljonkohan ahtopaine mahtaa olla oikeasti.
PaHa kirjoitti:Mikäli autolle suomeen tuotaessa ei ole annettu verohelpotuksia (katin) vähäpäästöisyyden takia saa katin huoletta poistaa. Volsuistahan ne kaikista otetaan pois, ihan järjestään..
Tässä on sellainen rajoitus, jota onneksi katsastusmiehet eivät noudata, eli vähäpäästöisen auton pakoputkistoa ei saa mennä muuttamaan...mutta tosiaan tuo on "ei saisi" kun menee katsastukseen. Tuosta löytyy juttua ake:n sivuilta.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

veppe kirjoitti:Yksi ääni lisää ilmamassamittarille :D

Nimim. kerran vaihtanut (tosin ei mersuun) :wink:

Ilmamassamittari kun tuppaa menemään nimenomaan pikkuhiljaa hiipuen. Ja jossain vaiheessa alkaa sitten mahdollisesti temppuilemaan vikatilan kanssa. Pahimmassa tapauksessa rekkaa ohittaessa heittää vikatilan päälle. Käy Veholla tai Boschin mittarit omistavalla autosähkökorjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja mieluiten testeriajo vielä päälle, hintaa Jyväskylässä noin 40 euroa. Näkyy, onko vikaa ilmamassamittarissa, ahtopaineensäätimessä tahi jossain muualla..
Saako tuota ilmamäärämittaria mitattua millään lailla ettei se toimi kunnolla kunnes vasta sitten kun se on jo ihan kaput?
Nimin. n 1 sek hukassa... edelleen..
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ilmamassamittari on "vastuslanka", joten kyllähän sen saa mitattua, kun vain tietää, mitä pitäisi kunnossa ollessaan olla milläkin kierroksilla... Olikohan niin, että se on eräänlainen potikka, eli tietyistä navoista mitattuna vastus muuttuu (lineaarisesti?) :roll: Jostain kun vain kaivat tietoa, mistä navoista mitata - itse en tiedä :wink:

Jos on 1 sek hukassa 0-100 kiihdytyksessä, niin tuohan menee helposti jo toleranssien piikkiin. EIkös ne autolehdissä testimittauksia tehdessäänkin saa eroja suuntaan tai toiseen tehtaan ilmoittamista arvoista. Sitten kun ero on oikeasti iso, niin on jo varmaan mitattavissakin ilmamassamittarilta (jos nyt siinä vika olisi..). Itsellä oli Seatti juuri ennen massamittarin vaihtoa 0-100 20 sek, vaihdon jälkeen reilu 10 sek. Jotta minulla eron jo huomasikin :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

veppe kirjoitti: Jos on 1 sek hukassa 0-100 kiihdytyksessä, niin tuohan menee helposti jo toleranssien piikkiin. EIkös ne autolehdissä testimittauksia tehdessäänkin saa eroja suuntaan tai toiseen tehtaan ilmoittamista arvoista. :
Hukassa oleva reilu sekka onkin kadoksissa omista useista mittauksista... :roll: hävisi tuossa talven aikana...
Tuo onkin paha kun se on noin vähän (mutta silti paljon), voi johtua hyvinkin pienestä.. tuo katti on kans yksi potenttiaalinen vaihtoehto...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Ilmamassamittari on "vastuslanka", joten kyllähän sen saa mitattua, kun vain tietää, mitä pitäisi kunnossa ollessaan olla milläkin kierroksilla... Olikohan niin, että se on eräänlainen potikka, eli tietyistä navoista mitattuna vastus muuttuu (lineaarisesti?) Rolling Eyes Jostain kun vain kaivat tietoa, mistä navoista mitata - itse en tiedä Wink
Nykyisissä autoissa ilmamassamittari on hotfilm tyyppinen missä ne langat on keraamiseen elementtiin laminoitu. Yksinkertaisuudessaan homma toimii siten että sensori lämmitetään noin 160C lämpötilaan ja imuilman jäähdyttäessä sensoria muuttuu sen resistanssi ja tästä ecu päättelee imuilman määrän tietyn kaavan mukaan. Ilmamassamittarin elementtiin voi olla yhdistettynä myös imuilman lämpötilan mittaus. Ohessa speksit eräästä mersuissa yleisesti käytetystä mittarista: http://www.x-desk.net/ximages/6166_pgpi0020en.pdf ja täältä löytyy vertailutaulukko korvaavien ja huikeasti halvempien hfm antureiden & alkuperäisten sarjanumeroiden väliltä: http://216.239.59.104/search?q=cache:sD ... burg&hl=fi
Saako tuota ilmamäärämittaria mitattua millään lailla ettei se toimi kunnolla kunnes vasta sitten kun se on jo ihan kaput?
Nimin. n 1 sek hukassa... edelleen..
Ilmamassamittarin yksinkertainen testaus käy siten että selvität plugin pinnien merkityksen ja teet hyppylangat ilmamassamittarin ja siihen kytkettävän liittimien välille. Näin pääset mittaamaan vaikka yleismittarilla jännitteen maf:n output -signal <-> ground pinnien väliltä auton käydessä. Jännitteen tulee olla noin lähellä yhtä volttia auton käydessä ja jännitteen tulee nousta kierroksia lisätessä. Jos jännite puuttuu tai se on esim. yli +5v tyhjäkäynnillä niin silloin ilmamassamittari on melko varmasti kaput. Yksi keino testata on myös ottaa ilmanputsarille menevä imuputki irti ja puhaltaa varovasti mittarille (auto EI saa käydä tässä testissä, vain virrat päällä!!!) -> volttimittarin pitäisi reagoida ja jännitteen nousta napojen väillä.

Paras työkalu testaamiseen olisi oskiloskooppi mutta kyllä se yleismittarillakin käy. Ilmamassamittarin toimintahäiriö saattaa antaa mitä erilaisempia vikakoodeja ja sen toiminnan vaikutus turbodieseleiden menohaluihin on aika dramaattinen. Ilmamassamittarin varmin surma on paskainen tai huonosti asennettu ilmanputsari, likapartikkelit pääsee tuhoamaan keraamisen elementin pinnan missä mittaus tapahtuu ja sitä ei enää oikeastaan kotiasentaja enää toimivaksi saa edes puhdistamalla... toki kannattaa yrittää mutta apu on yleensä lyhytaikainen.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Joo vika selvis, vikamuisti oli täynnä ja nyt pelittää taas 8)
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PaHa kirjoitti:
Sportline kirjoitti:Joo vika selvis, vikamuisti oli täynnä ja nyt pelittää taas 8)
Siis voikos noinki käydä...? :o
Ettei tuossa olisi nyt käynyt vaan niin, että muistin tyhjentämisen yhteydessä on vikakin "nollattu" ja se todennäköisesti kohta esiintyy uudestaan?

Edelleen olen ilmamassamittarin kannalla, jos sellainen autossa on.
Jos ei ole, niin..... :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Väykky 290TD koneissa 95 - 97 on takuuvarmasti ilmamassamittari ja todennäköisesti myöhempäänkin - viisaammat tietää.
Valmistussarjan alusta 02.97 asti käytössä on enempi perinteinen johdintekniikka antureiden sunmuiden suhteen.
Sitten astui kuvioon mukaan "assyst" taimikälieseolikaan huoltokuvio yms. ja samoihin aikoihin otettiin väylätekniikan ensiaskelia :cry: murheiden kera.
:?
Mitähän koodia :shock: se vikamuisti täynnä oli :?:

Annan ääneni imupuolelle
(= lue: ahtopaine, painevuoto, imusarja/välijäähd.tukossa, taimuutakivaa)
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Missäs pirussa tästä justiinsa oli juttua kun vikamuisti tosiaankin täyttyy. Ilmeisesti minulta on kanssa täyttynyt kun en muista mutta aikas asiantuntijan kanssa juttelin, eli on se mahdollista ja toivotaan parasta jne.
Vastaa Viestiin