Miten kondensaattori "ladataan" oikeaoppisesti ?
Miten kondensaattori "ladataan" oikeaoppisesti ?
myin vanhan yhen faradin konkan pois, tyhjensin sen aikoinaan ja nyt tarttis ladata se.
Oliko se vastus siihen hommaan välttämätön ? entä miten katsottiin että tulee täyteen latauksen aikana, yleismittarilla, miten kytketään ?
Oliko se vastus siihen hommaan välttämätön ? entä miten katsottiin että tulee täyteen latauksen aikana, yleismittarilla, miten kytketään ?
Mittaat jännitettä kunnes se kohoaa 12 V ja voi sen vastuksellakin varata, sillä käsittääkseni rajoitetaan virtaa, ettei se piuha pala sulle käteen kiinni.
Jollei vastusta löydy niin voi ladata polttimon läpi...siis jokin polttimo sarjaan sen piuhan kanssa, joka antaa 12 V kondensaattorille, kun polttimo hiipuu alkaa varausta olemaan niin paljon, että kondensaattorin voi laittaa suoraan kiinni jännitteisiin.
*puhuu hän, joka ei ole koskaan moista tekelettä kädessä pitänyt*
Jollei vastusta löydy niin voi ladata polttimon läpi...siis jokin polttimo sarjaan sen piuhan kanssa, joka antaa 12 V kondensaattorille, kun polttimo hiipuu alkaa varausta olemaan niin paljon, että kondensaattorin voi laittaa suoraan kiinni jännitteisiin.
*puhuu hän, joka ei ole koskaan moista tekelettä kädessä pitänyt*
Juuri näin vaikkei polttimiolla olekkaan + ja - napoja *nus nus* eli sen voi laittaa miten päin vain.KaiM kirjoitti:akulta virta polttimon +napaan ja polttimon -navasta kondensaattoriin..
Koodi: Valitse kaikki
+ ------------------- polttimo --------------------
+
kondensaattori
-
maa -----------------------------------------------
[edit]: Kannattaa käyttää pientä polttimoa, jolla on siten suuri resistanssi niin latausvirta on riittävän pieni.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 05.08.2005 09:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko sitä kondesaattoria pakko ladata ?
Ite tökkäsin tänään vain paikalleen ilman mitään latauksia.
Toimiiko se nyt oikein?
olenko tehnyt jotain väärin?
Ite tökkäsin tänään vain paikalleen ilman mitään latauksia.
Toimiiko se nyt oikein?
olenko tehnyt jotain väärin?
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Ei muuten pidä paikkaansa, että pelleilyä.e320 kirjoitti:Jos et huomaa mitään eroa / vikaa äänessä, voit kysyä itseltäsi mitä teet koko konkalla. Pelleilyä IMO.
Riittävän paksu kaapeli akulta riittää.
kyllä se auttaa kun puhutaan semmosista vahvistin tehoista kun 1000w rms
eli ei mitään halpahallin vahvistimien tehoja, tyyliin vahvistimessa lukee esim.
2x 300w ja siiten kylessä on yksi 30 amppeerin sulake, eli ei voi käytännössä olla mitenkään mahollista että vois antaa tommosia tehoja.
Niin siitä että auttoko konkka mitään niin auttohan se ihan pirusti, enne kun ei ollu konkkaa niin vahvistin lämpes ihan sikana ja lämpö rele kytki vahvistimen pois käytöstä kun kuunteli isolla, nyt ei lämpene enää ja sointiki on parempi
kun sais vielä sais vaihettua akunki kun on vielä alkuperäinen
Eli lataantuuko se konkka itsestään siellä?
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kyllähän sillä on merkitystä joo, itelläki ku antotehona on 1 ohm. 2 x 1138w! Ei näytä auto ensinkään amis corollalta jossa valot vilkkuu ku tubolevissä. Konkkahan minun käsityksen mukaan aina luovuttaa virtaa kun tulee suuri virran tarve ja latautuu heti uudestaan, tämän takia kondensaattori olisi kuulemma hyvä olla lähellä itse vahvistinta.maketap kirjoitti:Ei muuten pidä paikkaansa, että pelleilyä.e320 kirjoitti:Jos et huomaa mitään eroa / vikaa äänessä, voit kysyä itseltäsi mitä teet koko konkalla. Pelleilyä IMO.
Riittävän paksu kaapeli akulta riittää.
kyllä se auttaa kun puhutaan semmosista vahvistin tehoista kun 1000w rms
eli ei mitään halpahallin vahvistimien tehoja, tyyliin vahvistimessa lukee esim.
2x 300w ja siiten kylessä on yksi 30 amppeerin sulake, eli ei voi käytännössä olla mitenkään mahollista että vois antaa tommosia tehoja.
Niin siitä että auttoko konkka mitään niin auttohan se ihan pirusti, enne kun ei ollu konkkaa niin vahvistin lämpes ihan sikana ja lämpö rele kytki vahvistimen pois käytöstä kun kuunteli isolla, nyt ei lämpene enää ja sointiki on parempi
kun sais vielä sais vaihettua akunki kun on vielä alkuperäinen
Eli lataantuuko se konkka itsestään siellä?
Kun lataa konkkaa ja mittaa yleismittarilla jännitettä, niin ei kannata säikähtää kun se alkaa tippua, kodensaattori purkautuu mittarin kautta silloin, eli oikeastaan ei edes kannata mitata, tapauksessa jossa on siis ihan peruskonkka ilman mitään mittareita. Tuli vaan mieleen ja aattelin kertoo asiasta ku kerran tuota ihmeteltiin että mitämitä ja sittemmin selvisi asia.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Jos tarvii yli 100W / kanava tehoa autoonsa, on kuulossa tai jossain muussa ongelmaa. Keskimääräinen tehonkulutus musiikkia kuunnellessa hifilaitteistolla on noin 10W pintaan. Heikot on virtajärjestelmät jos ei sitä kestä.
Itsellä valot ei ikinä ole välkkyneet vaikka äänenpainetta on laitteista saatu riittävästi (lue: täysillä soittaen ei kukaan halunnut autossa pitkään viettää).
Jos konkan asennuksen aiheuttamaa muutosta ei huomaa kuten ym. postissa, ainut johtopäätös siitä on ettei sitä tarvi. Yksinkertaista.
Tiesitte kait muuten että muiden kuin digivahvarien äänenlaatu kärsii yleensä merkittävästi siitä että niitä ajetaan 1ohm kuormaan? Noin matalia kuormia käytetään spl-kisoilijoiden toimesta. He eivät tosin musiikkia pahemmin soittelekaan.
Itsellä valot ei ikinä ole välkkyneet vaikka äänenpainetta on laitteista saatu riittävästi (lue: täysillä soittaen ei kukaan halunnut autossa pitkään viettää).
Jos konkan asennuksen aiheuttamaa muutosta ei huomaa kuten ym. postissa, ainut johtopäätös siitä on ettei sitä tarvi. Yksinkertaista.
Tiesitte kait muuten että muiden kuin digivahvarien äänenlaatu kärsii yleensä merkittävästi siitä että niitä ajetaan 1ohm kuormaan? Noin matalia kuormia käytetään spl-kisoilijoiden toimesta. He eivät tosin musiikkia pahemmin soittelekaan.
En harrastele konkkia, muttamaketap kirjoitti:Onko sitä kondesaattoria pakko ladata ?
Ite tökkäsin tänään vain paikalleen ilman mitään latauksia.
Toimiiko se nyt oikein?
olenko tehnyt jotain väärin?
on yksi lysti vaikka se tökätään suoraan paikalleen. Jos haluaa välttää kipinöinnit niin veskolan tapa on hyvä. Suoraan lataamattomana voi kipinöidä kun kytketään kiinni.
250TD -86, 260E LANG -90
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
-Ei se konkka mihinkään posahda, tarkoitin johtojen kipinöintiä! Esim. jos kytkee akunkenkiä, voipi rätistä. Akkuhan tunnetusti kehittää hiukkasen vetyä ympärilleen, joka taas saattaa räjäyttää koko akun palasiksi.Jani Anttila kirjoitti:Juu kipinöinnin takiahan se ladataan. Konkan sisämateraalit ovat räjähtävää tms. eli turvallisuuskysymys.
250TD -86, 260E LANG -90
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Johtojenpa hyvinkin, siis liitettäessä niitä konkkaan.romu kirjoitti: -Ei se konkka mihinkään posahda, tarkoitin johtojen kipinöintiä!
En minä näistä konkista oikeasti mitään ymmärrä vaikka työnantajani toimesta niitä diilataan ympäriinsä. Esim. kuljetuspuoli tehtaalta meille ja meiltä asiakkaalle on järjestettävä vaarallisena aineena tms. nimenomaan räjähdsvaaran takia, joten poksahtaminen on kyllä konkan ominaisuus. Tää ei tarkoita sitä että se varmasti posahtaa jos sitä ei lataa, vaan valmistaja halunnee varmuuden vuoksi pestä kätensä laittamalla mukaan käyttöohjeet.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Ihme kinaa, maallikot vääntää Jokainen tekee just niin kun haluaa...
Sellainen kannattaa huomioida, kun tuosta rms tehosta tuli puhetta. RMS tarkoittaa siis jatkuvaa tehoa, 1000 W rms vastaa samaa tehoa mitä 83 A:n tasavirta 12 V järjestelmässä aiheuttaa.
Mikäli virtajohtona käytetään 10 neliömillin ruikkua tapahtuu 5 metrin johtimessa tehohäviö: 60,7 W, eli johtimen toisessa päässä on vain 11,28 V. Tätä tehohäviötä kondensaattori ei voi mitenkään korjata kun otetaan jatkuvaa eli RMS tehoa ulos. Näin ollen virtakaapelina tulee olla luokkaa 85 neliömilliä, jolloin jännitehäviö on enää 85 mV.
Milloin kondensaattori sitten auttaa: Kun musiikissa tulee hetkellisiä tehopiikkejä, ja niitähän tulee jatkuvasti, esimerkiksi tuollaisessa 1000W rms vehkeessä tehopiikit saattavat olla (hatusta vedettynä) luokkaa 3000 W jolloin ilman kondensaattoria tapahtuisi vahvistimen navoissa 257 mV jännitehäviö tuolla jyhkeällä 85 neliön hitsauskaapelillakin, hetkellinen virta olisi 250 A. Normaalissa käyttötilanteessa huippupiikit ovat hyvinkin kymmenkertaisia jatkuvaan tehoon verrattuna kuten yllä [e320] esitettiin.
Näin suuri jännidroppi olisi tai saattaisi olla selkeästi mitattavissa säröytyneenä äänenä. Jännitedropilla saattaa olla myös vaikutusta vahvistimen transistoriasteiden stabiiliuiteen riippuen nyt ihan kuka/miten se on suunniteltu. Seuraukset voi hyvinkin olla korvin kuulumatonta värähtelyä tjms. joka ilmenisi kuumenemisena. En ota kantaa voisiko sen kuulla korvalla, sillä 1000 Wrms teholla lähtee niin paljon ääntä, että on syytä kuunnella noin 100 metrin päässä autosta. Tästä taas seuraa, ettei kaiuttimien suuntaus ole enää optimaalinen
Kondensaattorit on ihan elinehto laitteiden sisällä jännitteen vakavoijina ja noissa käyttötilanteissa, joissa virtakaapelissa sykkii 250 A virtapiikkejä jonkin sortin kondensaattori on varmaankin paikallaan. Tosin itse panostaisin pääasiallisesti virtakaapelin oikeaan mitoitukseen, senhän voi tehdä vaikkapa ranteen paksusta kuparikiskosta, jolloin akku on se seuraava heikko lenkki. Itse asiassa harva akku pystyy antamaan 250 A piikkejä ilman jännitedroppeja.
Autohifistin tärkein mittari tulisi olla oskilloskooppi ja taito käyttää sitä näiden yksinkertaisten fysiikan ilmiöiden mittaamiseen.
P = U * I
===========================================================
* Luvut pätevät 20 asteen lämpötilassa
Sellainen kannattaa huomioida, kun tuosta rms tehosta tuli puhetta. RMS tarkoittaa siis jatkuvaa tehoa, 1000 W rms vastaa samaa tehoa mitä 83 A:n tasavirta 12 V järjestelmässä aiheuttaa.
Mikäli virtajohtona käytetään 10 neliömillin ruikkua tapahtuu 5 metrin johtimessa tehohäviö: 60,7 W, eli johtimen toisessa päässä on vain 11,28 V. Tätä tehohäviötä kondensaattori ei voi mitenkään korjata kun otetaan jatkuvaa eli RMS tehoa ulos. Näin ollen virtakaapelina tulee olla luokkaa 85 neliömilliä, jolloin jännitehäviö on enää 85 mV.
Milloin kondensaattori sitten auttaa: Kun musiikissa tulee hetkellisiä tehopiikkejä, ja niitähän tulee jatkuvasti, esimerkiksi tuollaisessa 1000W rms vehkeessä tehopiikit saattavat olla (hatusta vedettynä) luokkaa 3000 W jolloin ilman kondensaattoria tapahtuisi vahvistimen navoissa 257 mV jännitehäviö tuolla jyhkeällä 85 neliön hitsauskaapelillakin, hetkellinen virta olisi 250 A. Normaalissa käyttötilanteessa huippupiikit ovat hyvinkin kymmenkertaisia jatkuvaan tehoon verrattuna kuten yllä [e320] esitettiin.
Näin suuri jännidroppi olisi tai saattaisi olla selkeästi mitattavissa säröytyneenä äänenä. Jännitedropilla saattaa olla myös vaikutusta vahvistimen transistoriasteiden stabiiliuiteen riippuen nyt ihan kuka/miten se on suunniteltu. Seuraukset voi hyvinkin olla korvin kuulumatonta värähtelyä tjms. joka ilmenisi kuumenemisena. En ota kantaa voisiko sen kuulla korvalla, sillä 1000 Wrms teholla lähtee niin paljon ääntä, että on syytä kuunnella noin 100 metrin päässä autosta. Tästä taas seuraa, ettei kaiuttimien suuntaus ole enää optimaalinen
Kondensaattorit on ihan elinehto laitteiden sisällä jännitteen vakavoijina ja noissa käyttötilanteissa, joissa virtakaapelissa sykkii 250 A virtapiikkejä jonkin sortin kondensaattori on varmaankin paikallaan. Tosin itse panostaisin pääasiallisesti virtakaapelin oikeaan mitoitukseen, senhän voi tehdä vaikkapa ranteen paksusta kuparikiskosta, jolloin akku on se seuraava heikko lenkki. Itse asiassa harva akku pystyy antamaan 250 A piikkejä ilman jännitedroppeja.
Autohifistin tärkein mittari tulisi olla oskilloskooppi ja taito käyttää sitä näiden yksinkertaisten fysiikan ilmiöiden mittaamiseen.
P = U * I
===========================================================
* Luvut pätevät 20 asteen lämpötilassa
Joo kyllä pamahtaa jos napaisuus on väärinpäin! Tarkoituksella räjäyteltiin myös täälläpäin aikoinaan.Semmonen filmipurkin kokoinen elektrolyyttikonkka lähtee jo täysin käsistä, toisin sanoen voi saada jakauksen kaaleensa! Ääni on myös aika vakuuttava... Ei varmaan ole syytä kokeilla näillä isoilla, voi tulla vahinkoja joita katuu. Tässäpä lienee muistamisen paikka niille jotka noita autoihinsa roplaavat.
250TD -86, 260E LANG -90
Me ei amiksessa muuta tehtykkään kun posauteltiin konkkia, siitä lienee perintönä tämä aivovamma. Siihen aikaan (v 83...85) ei puututtu mitenkään oppilaiden työturvallisuuteen Tänä päivänä suosittelen hengitys- ja silmäsuojaimia moiseen hommaan.
Toinen mitä testailtiin oli miten paljon jännitettä voi kytkeä itse tehtyyn 12 V:n moottoriin, muistelen 130 V luokkaan päästiin, ja samassa yhteydessä kokeiltiin kuka kestää eniten jännitettä ottaa näpeille Mielestäni juurikin amis on kaiken kehityksen kehto ja juuri.
Nykyään ei enää tarvitse puuhastella konkkien kanssa vaikka voisihan sitä käydä muutamat kellarissa posauttamassa niin saa muijaan vähän säpinää...
joo on mulla insinöörin paperit, jos se käy selitykseksi
Toinen mitä testailtiin oli miten paljon jännitettä voi kytkeä itse tehtyyn 12 V:n moottoriin, muistelen 130 V luokkaan päästiin, ja samassa yhteydessä kokeiltiin kuka kestää eniten jännitettä ottaa näpeille Mielestäni juurikin amis on kaiken kehityksen kehto ja juuri.
Nykyään ei enää tarvitse puuhastella konkkien kanssa vaikka voisihan sitä käydä muutamat kellarissa posauttamassa niin saa muijaan vähän säpinää...
joo on mulla insinöörin paperit, jos se käy selitykseksi
Sen verran voin tuoda julki, että meno ei ole muuttunut mihinkään.. Itse reilun kymmenen vuotta myöhemmin olin amiksessa ja aivan samat leikit näköjään.veskola kirjoitti:Me ei amiksessa muuta tehtykkään kun posauteltiin konkkia, siitä lienee perintönä tämä aivovamma. Siihen aikaan (v 83...85) ei puututtu mitenkään oppilaiden työturvallisuuteen Tänä päivänä suosittelen hengitys- ja silmäsuojaimia moiseen hommaan.
Toinen mitä testailtiin oli miten paljon jännitettä voi kytkeä itse tehtyyn 12 V:n moottoriin, muistelen 130 V luokkaan päästiin, ja samassa yhteydessä kokeiltiin kuka kestää eniten jännitettä ottaa näpeille Mielestäni juurikin amis on kaiken kehityksen kehto ja juuri.
Nykyään ei enää tarvitse puuhastella konkkien kanssa vaikka voisihan sitä käydä muutamat kellarissa posauttamassa niin saa muijaan vähän säpinää...
joo on mulla insinöörin paperit, jos se käy selitykseksi
Toisaalta, se todettiin että meijän luokalla ei tosiaan ollut kellään piilevää sydänvikaa, eli sähköä säädettävästä penkistä ja paljon. Sivu huomautuksena voidaan todeta, että sellainen henkilä joka laitetaan vasten tahtoisesti penkkiin, huutaa kaikkein eniten
Mutta kansakunnan elo insinöörin viisaissa käsissä jatkuu, kunhan nuo omat paperit joskus saisi. Viisaita eläimiä ne..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible