124W Mekaaninen ruisku->MegaSquirt

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
davo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 12.08.2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

124W Mekaaninen ruisku->MegaSquirt

Viesti Kirjoittaja davo »

Terve,

Projekti käynnistyi ja talvea vasten meinamme kuitekin mennä vakio ruiskulla.Onko 260 E 89 ruiskussa mitän säätömahdollisuutta vai millä saisimme hieman syöttöä paremmaksi.Tehot jää talveksi n.250 HP

Kokemuksia?

Mika
Viimeksi muokannut davo, Ma 12.09.2005 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Jostain villiä huhua kuullut että vakio KE-Jetti riittäis 300hp asti, eikä kestä yli 0,5 kilon ahtoja.
Näin siis tuolla baarin puolella... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kannattaa nakata se k-jetti hevon kuukkeliin ensi tilalla, jos haluaa ettei männät kasva reikiä.. Seokset on vakionakin enemmälti jotenkin sinnepäin.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

En kyllä asiasta mitään käsitä, mutta eikö sinne voi laittaa lisää suuttimia rikastukseksi.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
davo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 12.08.2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

260 E mekaaninen ruisku

Viesti Kirjoittaja davo »

Joo,tuo oli kyl tiedossa mutta ajatuksen idea oli se että talven aikaan olis ehkä tarkoitus katsoa 24 venttiilistä nykyisen 12 venasen tilalle jolloin se ruisku olisi ollu paremmin ajankohtainen.Mites jollain lisäsuuttimilla tms.?Tietysti tolla keinolla siitä tulee hieman kulmikkaampi mutta..

Mika
Jarno.v kirjoitti:Kannattaa nakata se k-jetti hevon kuukkeliin ensi tilalla, jos haluaa ettei männät kasva reikiä.. Seokset on vakionakin enemmälti jotenkin sinnepäin.
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Avatar
davo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 12.08.2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

no taidettiin

Viesti Kirjoittaja davo »

jullin kanssa laittaa viestiä samaan aikaan-)
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lambda pakoputkeen ja lambdan näyttö kajuuttaan. Jos menee laihalle niin säädä rikkaammalle.

Siis tuon kaltainen näyttö joka kertoo ledeillä onko seos rikkaalla vai laihalla. (se palikka keskellä tankoa missä lukee FMI jne)

En kyllä usko että turbokone pelaa k-jetillä edes kohtuullisen hyvin. :?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
davo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 12.08.2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

Viestin aihe: 260 E mekaaninen ruisku

Viesti Kirjoittaja davo »

Onko käytännön kokemuksia kenelläkään?
Löytyykö ketään foorumista ketä olisi asentanu http://sporttiauto.com
MF2 jonne linkki http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=167,xxxx
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ainakin mulla pelas ihan hyvin toi neloskone tolla k-jetillä...0.5bar ja 203hp
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: Viestin aihe: 260 E mekaaninen ruisku

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

davo kirjoitti:Onko käytännön kokemuksia kenelläkään?
Löytyykö ketään foorumista ketä olisi asentanu http://sporttiauto.com
MF2 jonne linkki http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=167,xxxx
Ihan pimeen kallis boksi. :shock: Samalla hinnalla rakentaa tietokoneohjatun ruiskun kokonaan. :shock:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Luulen että MegaSquirtin valmiiksi kasatun boksin saa noin 300 egellä. Eipä juuri ole järkeä ostaa tuollaista lisärikastusjärjestelmää. Tuohonkin tarvit suuttimet jne...

Kun ostat säädettävän ruiskun ja suuttimet niin voit luonnollisesti käyttää samoja palikoita siinä uudessakin koneessa.
So long, and thanks for all the fish
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sivonen kirjoitti:Lambda pakoputkeen ja lambdan näyttö kajuuttaan. Jos menee laihalle niin säädä rikkaammalle.

Siis tuon kaltainen näyttö joka kertoo ledeillä onko seos rikkaalla vai laihalla. (se palikka keskellä tankoa missä lukee FMI jne)

En kyllä usko että turbokone pelaa k-jetillä edes kohtuullisen hyvin. :?
Ehdotus: Antaa KE-jetin säädellä "sinnepäin" ja lisärikastus-suuttimella /suuttimilla erillisellä PIC-prossalla lambdan arvon mukaan korjaus lennossa. Lopputulos varmaankin systeemin hinnan huomioiden hyvä.Tuossa PIC koodissa vielä kaksi asentoa eli "katsastus" ja "sopivan rikas" 8)
Avatar
davo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 12.08.2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

124 mekaaninen ruisku->MegaSquirtin

Viesti Kirjoittaja davo »

megaruutta linkki->http://www.partco.fi/msqrtv22.xls

Onko ketään perehtynyt tähän paremmin ja tehnyt mersuun onnistuneita asennuksia.Löysin kaverin kuka tämän asentaa,mutta onko näppitietoa mityä muuta tarvitaan kuin exelissä olevat kilkkeet.

Jos löytyy toiminnallisia kokemuksia antakaa kuulua

Melitos kirjoitti:Luulen että MegaSquirtin valmiiksi kasatun boksin saa noin 300 egellä. Eipä juuri ole järkeä ostaa tuollaista lisärikastusjärjestelmää. Tuohonkin tarvit suuttimet jne...

Kun ostat säädettävän ruiskun ja suuttimet niin voit luonnollisesti käyttää samoja palikoita siinä uudessakin koneessa.
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kootun squirtin hintana on yleesä ollut 200e -> www.finsquirt.net
Sieltä luet myös manuaalin kymmeneen kertaan niin alkaa vekottimen toimintaperiaate valkenemaan. :wink:

Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.

Säätäminen onkin toinen juttu. Varaa pari kuukautta aikaa säätöön niin saat hyvän.

Kysy jos on epäselvää, kaverilla on mekaruutta taunuksessa, oon ollu mukana asentamassa ja säätämässä, eli tiiän aiheesta vähän.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
davo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 12.08.2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja davo »

Kiitti paljon.Nyt on pakosarjan rakennus menossa ja cooleri on tilattu mittojen mukaan.Katotaan koska päästään asentelee..

-mika
quote="Sivonen"]Kootun squirtin hintana on yleesä ollut 200e -> www.finsquirt.net
Sieltä luet myös manuaalin kymmeneen kertaan niin alkaa vekottimen toimintaperiaate valkenemaan. :wink:

Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.

Säätäminen onkin toinen juttu. Varaa pari kuukautta aikaa säätöön niin saat hyvän.

Kysy jos on epäselvää, kaverilla on mekaruutta taunuksessa, oon ollu mukana asentamassa ja säätämässä, eli tiiän aiheesta vähän.[/quote]
Mercedes c-180
Mercedes 300 E
Mercedes 250D
Mercedes 260 E
Mercedes 200E
BMW 520
BmW 316
BMW320
BMW118d
Volvo V50 2,0D
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: 124 mekaaninen ruisku->MegaSquirtin

Viesti Kirjoittaja Melitos »

davo kirjoitti:megaruutta linkki->http://www.partco.fi/msqrtv22.xls

Onko ketään perehtynyt tähän paremmin ja tehnyt mersuun onnistuneita asennuksia.Löysin kaverin kuka tämän asentaa,mutta onko näppitietoa mityä muuta tarvitaan kuin exelissä olevat kilkkeet.

Jos löytyy toiminnallisia kokemuksia antakaa kuulua
Tuossa xls-listassa on kaikki boksin osat 2,5bar MAP-anturilla. Tuo siis riittää 1,5bar ahdoille. Mikäli ahtoja aikoo käyttää enemmän pitää tilata kalliimpi MAP-anturi joka soveltuu isommille ahdoille. 1,5bar riittää kyllä bensakoneessa jo pitkälle.

Lisäksi tarvii ainakin piuhaa ja suuttimet sekä imuilman lämpöanturin joka ymmärtää ahdetun koneen korkeahkoja imulämpöjä (eli jostain turboautosta). Alkuperäinen moottorin jäähdytysnesteen lämpöanturi toimii kunhan megaruutta kalibroidaan sille. Lambda-anturiksi käy auton alkuperäinen tai jos autossa ei alunperin ole niin tarvikemallinen. Vielä tarvitaan joku signaali joka ilmoittaa moottorin pyörimisestä.

Lisäksi jos sytkää meinaa käyttää niin tarvitaan pari lisäpalikkaa.

Paljon lisätietoa saa kuitenkin helpoiten tuolta finsquirtin foorumilta tai jos lontoon murre taipuu niin www.msefi.com
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Moottorin ohjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Veli pojalla tuon LINK käytössä jonka hommas Pro-Mon Jyrkiltä. Kävivät muutaman yön ajamassa talvella ja sen jälkeen veto Klaukkalan kiisselin (älä käytä autoasi huollossa täällä tai osta sieltä mitään. Ostin Mersun rekisterikilven valoa ja kaveri katteli tuoteluetteloita 20 minuuttia huh huh.) penkissä hienosäädettävänä ja volvost 2,3 16 venasesta takapyöriltä yli 250 heppaa. ja tuon LInkin säätö osaavan kaverin puitteissa melko helppoa.

t. petri
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Tuollaisia tuloksia tuli kahden vuoden aikana ja aina on auto säädetty penkissä, eli lukemat pitävät kohtalaisen paikkansa

KE-jetti @0,48bar ~160hv,
KE-jetti + 2x320cc lisärikastus @0,48bar ~200hv,
Tatech 4:lla @0,48bar 222hv/343Nm (Oulun säädöt)
Tatech 4:lla @0,55bar 248hv/370Nm (Special Motors)
Tatech 4:lla NA ~120hv
Megasquirt 'n' Spark NA ~ 130hv

PS.
uuden turboprojektin myötä minulla ei ole serveritilaa missä pitää noita mersusivuja, ottakaa yhteyttä jos moinen tila löytyy jostain niin saa taas sivut kaikkien luettavaksi...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: 124 mekaaninen ruisku->MegaSquirtin

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Melitos kirjoitti:Lisäksi tarvii ainakin piuhaa ja suuttimet sekä imuilman lämpöanturin joka ymmärtää ahdetun koneen korkeahkoja imulämpöjä (eli jostain turboautosta).
Ahdettuun tarvii nopean lämpöanturin, ahtamattomaan hitaan. Hidaskin kyllä näyttää korkealle mutta ei reagoi tarpeeksi nopeasti.

Mutta kyllä. Turboautosta kun ottaa niin saa toimivan. Kannattaa ottaa kossu sierrasta, löytyy valmiit kalibrointiarvot niille palikoille helposti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Sivonen kirjoitti:
Ei oo kummonen homma laittaa sitä kiinni. Esim. D-jetin suuttimet menee suoraan kiinni (eikös juu?) ja ne riittää tuonne 350hp tietämille kutoskoneessa.

.
Onko noissa suuttimissa miten montaa erilaista kiinnitys systeemiä? Lähinnä kiinnostais millasia muita suuttimia saa sinne heittämällä. Mitäs ne D-jetin suuttimet on muuten tyypiltään?

On alkanut itseäkin kiinnostamaan tuo MegaSquirtti ja 280E olisi 'helppo' harjoittelukohde.. Katotaan ensin miten Sivosen käy! :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

"normaalit" sähkösuuttimet(motronic, L-jetronic) ei tietääkseni passaa k-jetin suuttimien tilalle suoraan. Nuo d-jetin suuttimet kaiketi siis passaa?
Nämä ns. normaalit suuttimet(motronic ym.) onneksi liki kaikissa tuoreemmissa vehkeissä samanlaisella kiinnityksellä(o-renkailla, yläpäässä sokka bensatukkiin ja tukki kiinni imusarjassa), L-jetissä taas yleensä letkuilla bensantulo. d-jetti ei ole kaikkein yleisin ruiskutyyppi, miten lie yleisiä nuo suuttimet?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä niitä D:n suuttimia löytyy. Se kun on vaikea säätää ja korjata niin niitä on revitty pois urakalla.

En oo vielä jaksanu kahtella ja vertailla noita K:n ja D:n suuttimia. Samanlainen kiinnityspalikka niissä ainakin on. Luulis käyvän. Ja eiköhän nuo D:ssä ole letkuilla kiinni pensalinjassa jos en ihan väärin muista.

Alan rakentelemaan Megasquirtia vasta talvella. Eli ilman kiirettä.
No imusarja-aihio on jo tilauksessa, suuttimet on hommattu, lista osista tehty, alustavat bensa- ja sytkäkartat tehty, jne... Muuta kun ostaa kamat ja heittää kiinni. :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
wmix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 11.08.2004 17:48

Viesti Kirjoittaja wmix »

ainakin neloskoneen m102 imusarjaan sai sovitettua tollaset boschin yleisesti käytetyt suuttimet esim volvo,saab,ford jne o renkaat kummassakin päässä,taitaa olla tossa kuutosessakin aika samanlainen imusarja.piti vain nuita suutin paikkoja jyrsiä 13.5mm poranterällä vähän syvemmäksi jotta suutin meni tarpeeksi syvälle 8)
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Onko teillä minkälaiset noi pensakiskot noissa m102:ssa jotka on muutettu sähkösuuttimiille. se pitää ilmeisesti sillä lailla että kisko painattaa suuttimet siihen imusarjaan?

Käsiporallako wmix syvöötit niitä reikiä? mietin tuossa että hankala saada pora osumaan suoraan reikään jos sitä pylväskoneessa yrittää?
So long and thanks for all the fish
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ainakin 2.3-16 koneen (102.983) imusarjaan saa boschin "tavalliset" sähkösuuttimet sopimaan kun sorvaa sellaisen holkin jokaiselle suuttimelle. Ite sorvautin alumiinista, eikä tartte syventää reikää. En sitten tiedä onko muissa M102 imusarjoissa erilainen syteemi. Tuohon 102.983:een saa bensakiskonkin suoraan kiinni alkuperäisten suuttimien kiinnikkeisiin M6-pulteilla. Voin lähettää cad-kuvan tuosta holkista, aika simppeli juttu.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Jeps itse porasin 17millin terällä 5mm siten että se 850 volvon suutin meni hieman syvemmälle. Mulla jäi se suutin kanittamaan siitä 16mm osuudelta. nyt se suutimen pää on aikalailla sen reijjän tasalla, eihän sen pitäisi sieltä kovin törröllä olla? Suuttimet on reikämalliset, eli ei ole edes inkkaritelttasumusuuttimet joten ei mielestäni haittaisi vaikka olis jääny hieman syvennökseenkin?

olisko jollain kuvia, noista pensakiskoista jotka on tehty 102 koneeseen? Henkinen masennus painaa päälle eikä ideaa tahdo syntyä ongelman ratkaisemiseksi.

Saisko o-rengas suuttimeen lekun kiinni niin sais tehtyä pensakiskon t-haaroilla ja kiinnittäis suuttimet imusarjaan sialla. :lol: :lol:
So long and thanks for all the fish
hoitokoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 10.07.2005 23:34
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja hoitokoti »

kyselisin että kuinkas muilla rojektit etenee? itsellä rupee olemaan niputusta vaille valmis, kunhan loput osat vain apuisi mailmalta. eli onko ketään vielä kohdottanut tota megaa meseensä? oliko helppo nakki? mutta kertoilkaa muutakin jos jakselette.
Jere R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 22.03.2006 19:19
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jere R »

Täältä ääni megalle.. Mulla on tos rojektina ahdettu volvo, johon asennetaan.Esim ruotsin pojat otti eräästä volvolasta megalla ohjattuna 522hp ja 600nm joten varmasti sangen toimiva laite.
Vastaa Viestiin