4WD Hiluxin (-89, diesel) ahtaminen, luvat ?
4WD Hiluxin (-89, diesel) ahtaminen, luvat ?
mitenkäs tämmösen projektin onnistus katsastamaan ku kakkos autona olis tuommonen 89 neliveto diisseli hiluxi ja laiteltiin turbo siihen nii mitä lupia/dokumentteja siihen pitäs katastukseen ottaa mukkaan et leima irtuais. Hilukseihin turbo moottorit tuli muistaakseni vasta 1997.
veskola: Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi, P.S Klick
veskola: Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi, P.S Klick
ensinnäkin mitä lukee rekisteri otteessa? ei pitäisi olla vähäpäästöinen.
ainoa asia minkä tarvit on penkitys todistus jossa ilmenee paljonko tehoja on.
tehothan "ei saa" nousta yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta mallista.
tässä tapauksessa vertailu auto taitaa olla kyseinen kohde itsessään eli vakioteho+20% siinä on maksimi teho "lain mukaan"
bensamallissa näkyy olevan 110hp diisselissä 82hp. riippu konttorista mihin verrataan jos vertailu on bensamalliin niin tuo 110hp+20% saa olla.
bensa mallissa näyttäis olevan isommat jarrut, voipi olla että joudut vaihtaan ne.
mutta jos vertailu tehdään diesel malliin niin 82hp+20% eikä tarvi vaihtaa mitään
pelkkä teho todistus
ainoa asia minkä tarvit on penkitys todistus jossa ilmenee paljonko tehoja on.
tehothan "ei saa" nousta yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta mallista.
tässä tapauksessa vertailu auto taitaa olla kyseinen kohde itsessään eli vakioteho+20% siinä on maksimi teho "lain mukaan"
bensamallissa näkyy olevan 110hp diisselissä 82hp. riippu konttorista mihin verrataan jos vertailu on bensamalliin niin tuo 110hp+20% saa olla.
bensa mallissa näyttäis olevan isommat jarrut, voipi olla että joudut vaihtaan ne.
mutta jos vertailu tehdään diesel malliin niin 82hp+20% eikä tarvi vaihtaa mitään
pelkkä teho todistus
Re: 4WD Hiluxin (-89, diesel) ahtaminen, luvat ?
vertailuautona voi käyttää esim. 2,4 litraisella bensakoneella olevaa hiluxia/115 heppaa tai mallisarja tehokkainta, 3,6 litrasella vee kutosella olevaa bensaa/196hv:tä katsastuksessa, mutta lienee helpointa ottaa sellainen lappu, että sitä tehoa ei ole kovin paljoa ja vertaa ihan siihen orkkis koneeseen sitä. Jarruista en osaa sanoa onko niissä eroa, mulla on semmonen tuntuma, että samat jarrut kaikilla konevaihtoehdoilla.rekke kirjoitti:mitenkäs tämmösen projektin onnistus katsastamaan ku kakkos autona olis tuommonen 89 neliveto diisseli hiluxi ja laiteltiin turbo siihen nii mitä lupia/dokumentteja siihen pitäs katastukseen ottaa mukkaan et leima irtuais. Hilukseihin turbo moottorit tuli muistaakseni vasta 1997.
veskola: Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi, P.S Klick
Minkä turbon laitoit. Onko cooleria. Vakiopumpulla saat siitä 2L2 vaparista n. 160hv:tä irti helposti sopivalla ahtimella (T03 ym.).
Kurkkaappa tuonne http://turbodiesel.no-ip.com/mercuryboa ... =forum&f=6 ihan uteliaisuudesta, niin jos se mopo karkaisi sinultakin käsistä tehoahan tuostakin saa aika mukavasti, 2L2 omien kokemusten perusteella sitä sai ihan riittävästi päivittäiseen ajoon.
Hiluxit on olleet turbokoneella iät ja ajat muualla kuin suomessa. Suomessa turbokoneellisen sai 98 vuonna. Dieselissä se vtt kutsuu sitten kun auto on 91 uudempi, siihen saakka superin tekeminen onnistuu, jos auto ei ole vähäpäästöinen. Selvityksen alla on nyt tuon vähäpäästöisen rakentaminen ja se, että millä konstilla se vtt lappu saahaan sitten puhtain paperein kouraan.
mulla on se 2L vaparikone ja kaverilta sain vm-98 hiluksin koneesta turbon mikä laitettiin siihen. Se vaihto itelle diisseli omegan puhaltimen, liekkö se sitte isompi. Välijähytinki olisi jo. se olis carlos sainz celican neste jäähytteinen. Jarruista sano juhan autossa oulusa kans et ois kaikissa malleissa samat????
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
On se vähän pieni ku on niin uudesta mutta kyllä sitäkin voi jalostaa paremmaks mut vaatii aikas paljo töitärekke kirjoitti:mulla on se 2L vaparikone ja kaverilta sain vm-98 hiluksin koneesta turbon mikä laitettiin siihen. Se vaihto itelle diisseli omegan puhaltimen, liekkö se sitte isompi. Välijähytinki olisi jo. se olis carlos sainz celican neste jäähytteinen. Jarruista sano juhan autossa oulusa kans et ois kaikissa malleissa samat????
niin eikös se ole ct20 toyotan ahdin, pakokaasupäästöjen leikkaamiseen tarkoitettu jälkipoltin, herää huonosti, ahdistaa alhaalta mitenkä tuon muokkaaminen onnistuu, pakopesän avartaminen, ct26 pesää siihen ei taida saada kiinni millään ja taitaa siivet ym. olla aika arvokkaita.Turbo-eemeli kirjoitti:On se vähän pieni ku on niin uudesta mutta kyllä sitäkin voi jalostaa paremmaks mut vaatii aikas paljo töitärekke kirjoitti:mulla on se 2L vaparikone ja kaverilta sain vm-98 hiluksin koneesta turbon mikä laitettiin siihen. Se vaihto itelle diisseli omegan puhaltimen, liekkö se sitte isompi. Välijähytinki olisi jo. se olis carlos sainz celican neste jäähytteinen. Jarruista sano juhan autossa oulusa kans et ois kaikissa malleissa samat????
mutta eikös -89 ole jo uudemmalla kannella oleva 2L2 kone.
tuolla ct20 ei kannata ahnehtia mitään hirmu ahtopaineita, ettei paista konetta hengiltä. Mulla on avattaren citymaasturin orkkis turbokoneessa nyt 0,7 bar paineet ilman cooleria ja saattaisi olla viisampaa tyytyä tuolla ropellilla vähempään. Vakiopaineet oli 0,35 bar
ei muuta kuin nokalle kunnon cooleri, multa voi talvella jäädä tarpeettomaksi hiluxiin teetetty cooleri, olikohan kenno 35x40cm , koska nyt menee vielä isompi nokalle, kun koria on nostettu 3". Kenno olis sitten 35x50-55cm minkä pitäisi olla riittävä ja putkilähdöt jää entisessä pieneksi projekti ahtimelle...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Nykyisin on vallalla merkitä rek. otteeseen käytetyn ahtimen tyyppi. --> Jos leimaat sen yhdellä ahtimella ja haluat vaihtaa toisentyyppisen on edessä jälleen muutoskatsastus. Näin sen pitäisi mennä. Mutta: Monta aikaisen vasta turbolle leimattua peliä on näkynyt ilman ahtimen mallin merkintää. Konttorista kiinni.
Tuon koneen mukit kyllä kestää sen, mitä tuo ahdin suosiolla antaa. Se, että ryhtyy noin pienellä työntämään isoja paineita -->pakovastus kasvaa (kun se pieni turbo on ahdistamassa pakokaasun ulosvirtausta)--> palotilan paine ja lämpö kasvavat(ahtaa ilmaa sylinteriin ja pakokaasut eivät pääse oikeaa vauhtia ulos) -->Männät tykkää kyttyrää, kuten kaikki muukin moottorissa.
Kannattaa mitoittaa imusarjan paine ja pakosarjan paine oikeassa suhteessa. Saa tuolla arkiajoon kivaa pikku piristystä. Jos ei saa haluamiaan tehoja oikealla suhdeluvulla, on ahdin vain auttamattomasti liian pieni. Öljynjäähdytin aika must.
Tuon koneen mukit kyllä kestää sen, mitä tuo ahdin suosiolla antaa. Se, että ryhtyy noin pienellä työntämään isoja paineita -->pakovastus kasvaa (kun se pieni turbo on ahdistamassa pakokaasun ulosvirtausta)--> palotilan paine ja lämpö kasvavat(ahtaa ilmaa sylinteriin ja pakokaasut eivät pääse oikeaa vauhtia ulos) -->Männät tykkää kyttyrää, kuten kaikki muukin moottorissa.
Kannattaa mitoittaa imusarjan paine ja pakosarjan paine oikeassa suhteessa. Saa tuolla arkiajoon kivaa pikku piristystä. Jos ei saa haluamiaan tehoja oikealla suhdeluvulla, on ahdin vain auttamattomasti liian pieni. Öljynjäähdytin aika must.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Hetkonen! Tulipas mieleen yksi juttu: Auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen. Tämä vaatii käytönaikaisen pakokaasumittauksen turbotuksen yhteydessä. Kuitenkin auto on vanhempi kuin 1991, joten riittää, kun asentaa katalysaattorin. Vaihtoehtona Vtt, eli ei muuta kuin katti putkeen. Vähäpäästöistä ei silti tuosta tule rek. otteeseen, mutta merkintä katista kyllä.
Eli:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Lähde: Liikenneministeriön pätös 779/1998
Eli:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Lähde: Liikenneministeriön pätös 779/1998
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Tuo 87-> katalysaattorin asennus koskee vain bensiinimoottorisia.samisalama kirjoitti:Hetkonen! Tulipas mieleen yksi juttu: Auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen. Tämä vaatii käytönaikaisen pakokaasumittauksen turbotuksen yhteydessä. Kuitenkin auto on vanhempi kuin 1991, joten riittää, kun asentaa katalysaattorin.
Kotiläksyiksi: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
§8 jälkimmäinen kappale.
So long, and thanks for all the fish
ei se tiisseli tarvi kattia, bensavehkeet tuon katin vaatii jos on nyt sitä 87 uuempi ja 92 vanhempi.
Tuon hiluxin kone kestää hyvin, jos ahdin vaan tarpeeksi iso, öljyruutat löytyy ja männät kestää hyvin, kunhan ei nosta kieroksia paljon yli 5000-5500 kovilla tehoilla. Männät hajoaa oikeastaan väärinkäytösten takia tuosta. Liikaa kierroksia ja liian pieni ahdin niin lämpökuorma tekee sitten tepposet. Mäntä railoaa yleensä helmasta ja parhaassa tapuksessa palasia katoaa. Kovempaan viritykseen käy hyvin tuohon schwizerin S2bg 60/54 siivillä ja tuokin on aika herkkäliikkeinen ahdin, lähtee mukaan luvattoman alhaalta (alle 1500rpm.). Nyt olisi tarkoitus kokeilla HX-40 65/60 siivillä kuinka käy.
Melitos ehti ensin
Tuon hiluxin kone kestää hyvin, jos ahdin vaan tarpeeksi iso, öljyruutat löytyy ja männät kestää hyvin, kunhan ei nosta kieroksia paljon yli 5000-5500 kovilla tehoilla. Männät hajoaa oikeastaan väärinkäytösten takia tuosta. Liikaa kierroksia ja liian pieni ahdin niin lämpökuorma tekee sitten tepposet. Mäntä railoaa yleensä helmasta ja parhaassa tapuksessa palasia katoaa. Kovempaan viritykseen käy hyvin tuohon schwizerin S2bg 60/54 siivillä ja tuokin on aika herkkäliikkeinen ahdin, lähtee mukaan luvattoman alhaalta (alle 1500rpm.). Nyt olisi tarkoitus kokeilla HX-40 65/60 siivillä kuinka käy.
Melitos ehti ensin
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Aijai Melitos!!Melitos kirjoitti:Tuo 87-> katalysaattorin asennus koskee vain bensiinimoottorisia.samisalama kirjoitti:Hetkonen! Tulipas mieleen yksi juttu: Auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen. Tämä vaatii käytönaikaisen pakokaasumittauksen turbotuksen yhteydessä. Kuitenkin auto on vanhempi kuin 1991, joten riittää, kun asentaa katalysaattorin.
Kotiläksyiksi: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
§8 jälkimmäinen kappale.
Lueppas se seuraava kappale!!!
"...moottorin päästötasosta edellytetään siis selvitys vasta kun ajoneuvon edellytetään olevan vähäpäästöinen"
Eihän katalysaattorin asennus ole selvitys päästötasosta, vaan:
Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Lähde: Liikenneministeriön pätös 779/1998
Olisitpa sinä katsastusmiehenä ollut viime viikolla, kun käytiin kaverin 124 200D katsastamassa Stt-turbolle. Ei olisi tarvinnut lisätä kattia. No kuorethan siinä vain on.
Tai sitten meitä on kusetettu. Tai jälleen katsurilla vanhaa tietoa.
Juudaksellahan on orkkis turbodiesel, joten eihän siihen tartte katteja lisätä.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Edelleen menee pieleen, tämä kyseinen dieselauto, vuosimallilta 87 ... 91 ei ole alunperin vähäpäästöinen. Näin ollen siihen ei tarvitse laittaa sitä KAT:ia. Mikäli se olisi vähäpäästöinen, jollaisia ei tainnut olla olemassakaan, se vaatisi vähäpäästöisen voimanlähteen.samisalama kirjoitti:Aijai Melitos!!
Lueppas se seuraava kappale!!!
"...moottorin päästötasosta edellytetään siis selvitys vasta kun ajoneuvon edellytetään olevan vähäpäästöinen"
Mikäli sinulle on vaadittu KAT ei vähäpäästöiseen, dieselautoon niin kanttattaa antaa palautetta kyseiselle konttorille, mutta pyydä vaikka AKE:lta lausunto lyömäaseeksi. Niin no ei se oikeastaan mitään kannata, et sinä siitä enää mitään hyödy.
Originaali ahdettu moottori ei ole oikotie onneen, originaali vähäpäästöinen on mikäli kanta-auto on vähäpäästöinen, vieläpä siten että ne päästönormit pitää olla samalta vuodelta (tai siis täyttää saman luokituksen normit).samisalama kirjoitti: Juudaksellahan on orkkis turbodiesel, joten eihän siihen tartte katteja lisätä.
Tuossakaan tapauksessa kyseistä moottoria ei saa mennä muuttamaan, ei saa poistaa KAT:ia eikä vaihtaa ahdinta. Säädökset ovat itseasiassa aika tiukat, jopa siten, että pakputkiston muutostyön ovat kielletty. Onneksi tuota tulkitaan yleensä kevyemmän mukaisesti.
P.S ja jos tässä nyt tuntuisi olevan väärää informaatiota, niin korjaa ihmeessä niin saadaan säädökset kuntoon forumin ohjeisiinkin.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Pysyn edelleen kannassani että 87 ja nuorempien dieselautojen turbottamisessa ei tarvita katalysaattoria kunhan auto ei ole vähäpäästöinen. STT-turbottajan tapauksessa muutoskatsastuksen suorittanut inssi ei ole toiminut Suomen lakien ja säännösten mukaisesti. Mutta turhapa tästä on enää täällä itkeä, pääasia lienee että auto on saatu liikenteeseen turbotettuna ja kohtuukustannuksin (rämän katin kuoret ei kovin paljoa maksa).
EDIT: 666:s viesti
Mielestäni kuuluisi. Tai vielä paremmin esim Holysmoke-foorumille.Antti M. kirjoitti:Eikös tämä aihe kuuluis kuitenki paremminki tuonne offtopic-palstalle
EDIT: 666:s viesti
So long, and thanks for all the fish