Tarvitsee, jos asteikko on bar.perros kirjoitti:Ari, ei se miinus tarvitse välttämättä alipainetta tarkoittaa.
Mikä mittari TDT:n hansikaslokerossa?
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
"Eritoten hämmästyttää tuo alipainemittaus ja vieläpä tuolla skaalalla."
Minua hämmästyttää samantapainen asia; monen 124 200D:n mittarissa on nopeusnäyttöä johonkin kahteensataan tjsp. asti eikä ne kuitenkaan kulje lähellekään sitä.
Niissä ei voi olla orkkismittarit.
Oisko joku tehnyt joskus tuosta mersusta superturbon, ja hetviimeisenpäälle sleeperin.
Turbon painemittarikin piiloon hanskalokeroon.
Minua hämmästyttää samantapainen asia; monen 124 200D:n mittarissa on nopeusnäyttöä johonkin kahteensataan tjsp. asti eikä ne kuitenkaan kulje lähellekään sitä.
Niissä ei voi olla orkkismittarit.
Oisko joku tehnyt joskus tuosta mersusta superturbon, ja hetviimeisenpäälle sleeperin.
Turbon painemittarikin piiloon hanskalokeroon.
wiimax.fi
Hmmm... vai kumosi fysiikan lait tämän... No olikos se hansikaslokero sellainen crogilaseilla varustettu viileäkaappi? Mittari kuvaisi silloin tarvittavaa alkoholin määrää, eli -8 kohdalla se kertoo että nyt ollaan 8 paukkua jäljessä ja +8 kohdalla se ilmoittaa teidän tarvitsevan nyt 8 shottia lisää
Tällöin olisi myös teksti "bar" täysin perusteltu.
Tällöin olisi myös teksti "bar" täysin perusteltu.
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Painemittarista
Ilmaiskareitten ,Jos se sellainen olisi Minulla erellisessä autossa oli,Niin siinä pitäisi olla takana ilmaletkun paikka ja eressä kaksi nappia + - tai ilman kompuraa oleva venttiili tappin josta sai vaikka huoltamolla lisättyä ilmaa mutta jos se jokin muu on niin ei harmaanpunaista aavistustakaan
heh heh, painemittarit eivät näytä absoluuttista painetta, vaan suhteellista, jolloin nolla tarkoittaa normaali-ilmanpainetta. Juuri tuon takia mittari pitäisi kalibroida paikalliseen absoluuttiseen paineeseen.Melitos kirjoitti:Minä se haluaisin nähdä ko joku saisi aikaan 8bar alipaineen. Siinäpä menisi fysiikan lait melkolailla uusiksi... Tämänhetkisen tietämyksen mukaan alle 0bar absoluuttisen paineen ei voi päästä millään.
"Ilmanpaine Helsingissä on yleensä välillä 95 kPa – 105 kPa". Yksi bar on 100 kPa (kilo pascalia). No niin painemittarit näyttävät Helsingissä nollaa. Noin ollen -1 bar on absoluuttinen tyhjiö, joten -8 barin näyttö mittarissa fysikaalinen mahdottomuus.
Aika erikoinen asteikko mikäli tosiaan alipaineelle käytetään yksikköä "bar". Tuohon -1 barin alipaineeseenkin on aikas vaikea päästä alipainepumpulla
Näin olen sen ymmärtänyt...no niinhän se melitos tuossa selittääkin
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ja vielä, normaalipaine on 1013 mbar (millibaaria) eli 760 mmHg (millimetriä elohopeapatsasta).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ari66 muuten kauppasi josku kirppiksellä alipainepumppua, sille taidettiin jo keksiä jotain käyttöäkin siellä... Nythän sen voisi valjastaa järin "älykkääseen" käyttöönkin, ja testata tuota mittaria ihan studio-olosuhteissa vaikkapa arskan luona
Loppuu tämä arpominen kun hurautetaan "bull-makeri" käyntiin ja kokeillaan.
Loppuu tämä arpominen kun hurautetaan "bull-makeri" käyntiin ja kokeillaan.
raul kirjoitti:Miksei? Lisätään sinne vielä lämmitys- ja viilennyssysteemit mittareineen, webaston kello (joka muuten asennettiin juuri sinne lokeroon) joka määrää minkälainen paine on missäkin lämpötilassa ja nimenomaan mihin kellonaikaan! Näin pysyy ebola kurissa.markox kirjoitti:Trolli ?
Katso vin koodin perusteella onko autossasi ollut joku superhyper erikoisuus.
Oli mikä tahansa, ei se alkuperäinen voi olla, piste
Mittarissa tosiaan lukee bar keskellä mittaria ja vacuum vasemmassa nurkassa. VAG:tä siinä mielestäni ei lue, viisari näyttää 0.1 tai 0.2 oli käynnissä tai ei. terv. vesa
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Kyllä se vaikuttais ilmaiskareitten mittarilta. Todellakin, eihän ne kompuraa välttämättä tarvitse, vaan huoltsikalta voi pistää ilmaa letkusta. Siinä tapauksessa pitäis jostain löytyä täyttöventtiili... joko konehuoneesta tai loogisemmin takapaksista. Tosin ne on voineet olla autossa vuonna 'yks ja kaks' eli poistettu aikapäiviä sitten... mittari vaan jäänyt sinne hansikaslokeroon. Ja turha ihmetellä sen mittarin asteikkoa... tommonen nyt vaan sattui hyllyssä olemaan, niin laitettiin se.
Vau... näin aamusella logiikka pelaa aika hyvin, kun aivot on vielä levossa eikä pääse häiritsemään
Vau... näin aamusella logiikka pelaa aika hyvin, kun aivot on vielä levossa eikä pääse häiritsemään
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Jokos katoit mikä se oli..???markox kirjoitti:Trolli ?
Katso vin koodin perusteella onko autossasi ollut joku superhyper erikoisuus.
Oli mikä tahansa, ei se alkuperäinen voi olla, piste
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=vin
Alkometri ajonestoko..??
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
No, se selittyy sillä että ne tuninkiheput asuu varmaan niin syvässä kuopassa että siellä tarvitsee yli -1 bar mittareita.jyrki kirjoitti:Oho olikin vielä toinen sivu aiheesta.
Joo -1bar on tyhjiö eli max alipaine!!! meiltä ostelevat mittareita -1-+3 bar.
Kyl joku aina kyselee -5 baarin mittareita , "ku ei taho mistään löytyä" ja nää o yleensä 18v toyota tuuninkijätkii.
Normalli-ilmakehähän on määritelty merenpinnan tasossa ja aikalailla 20°C ja silloin kun mittari näyttää 1013.2mbar ja risat. Jos katsellaan kuoppaa joka on vaikkapa 100km syvä, niin sen pohjalla pöristelevä tojota on suuremmassa ilmanpaineessa kuin me täällä yhden barin "nollatasossa". Ilma on kuitenkin kokoonpuristuvaa joten ei voida sanoa paineen olevan samallatavalla täysin lineaarisesti kasvavaa, kuten olisi veden kanssa jolloin 10m= n.1bar.... Enivei, siellä kuopassa asuvien oikeus on toki saada yli -1 bar mittareita (maanpinnan), toki he joutuvat tekemään sinne oman asteikon jotta saavat ihastella selvää -1 bar (local) mittariaan..... Yksinkertaista, tulihan asia tarpeeksi selväksi, Tojota tuningistien asuinpaikka siis
Ihan OT: Ilmakehäasiaa joka olisi jokaisen hyvä muistaa, havainnollistaa että ilmakehä on n. 100km paksu ,elikkä voi verrata maapalloa omenaan ja ilmakehää sen omenan kuoreen. Ei se tuhoaminen taidakkaan olla niin vaikea kuin miltä itse taivaalle katsomalla saattaa näyttää.
Ainiin, suurin alipaine mitä olen saanut tehtyä on ollut -0.95bar ja se on ihan mäntä ja kalvopumpuilla tehtyä. Tavallinen rengaskompura tupakansytytinliitäntään, hintaluokassa 40e tekee myös joillakin malleilla alipainetta. näillä tulos pyörii -0.7- -0.9 välissä.
Re: Mikä mittari TDT:n hansikaslokerossa?
tapve kirjoitti:Tietääkö joku, mikä mittari on hansikaslokeron takaseinässä? Autoni on 300tdt automaatti ja vuosimalli -89. Mittarissa lukee bar. Mittari käsittääkseni näyttää koko ajan jotain 0.1 tai 0.2 nopeudesta tai kierrosluvuista huolimatta. Terv. vesa
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Onkos niille ilmaiskareille jonkinlainen säiliö minne "varastoidaan" sitä ilmaa niinkuin olen nähnyt tehtävän ja tuo olisi sen säiliön mittari ja näyttäis siltä että säiliö on tyhjä
Aika pieleen taisin heittää mutta tuli vaan mielee.
Aika pieleen taisin heittää mutta tuli vaan mielee.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
niin, ja se näyttöhän voi olla -0,8 tai -,8 , ei -8bar. lähes kaikki mittarit jotka näyttää nollaa normaali-ilmanpaineessa, ja jotka näyttävät myös alipaineen, on tuo alipaine näytetty -0,8 bariin asti, joskus vieläpä aika paljon harvemmalla asteikoilla kuin ylipaine.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
joopas eihän ilmasäiliö koskaan voi olla tyhjänaftale_n kirjoitti:Onkos niille ilmaiskareille jonkinlainen säiliö minne "varastoidaan" sitä ilmaa niinkuin olen nähnyt tehtävän ja tuo olisi sen säiliön mittari ja näyttäis siltä että säiliö on tyhjä
Aika pieleen taisin heittää mutta tuli vaan mielee.
mutta kyllä tämä on sellainen juttu ettei se täältä kysymällä selviä, pitää se katsoa mihin se mittari on kytketty. Ei sitä voi tällä kuvauksella arvata mittaako se takapenkinpainetta vai jotain ihan muuta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuli vaan mieleen, että jos mittarin asteikko tosiaan näyttäisi -8...+8 bar voisi olla niin, että mitataan paineistetun tilan normaalitilan muutosta. Eli mittari on kalibroitu siten, että näyttää nollaa jossain tietyssä paineessa ja mittarista sitten voi tiirailla muutosta tuohon normaalitilaan. Tällee pääsee mukavasti vaikka -150 bar suhteelliseen paineeseen ilman fysiikan lakien rikkomista. On nääs suhteessa siihen normaalitilan paineeseen (vaikka 300 bar).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
kyllä autossani on ortopedi penkit, liittyisiköhän mittari niihin? Täytyypä pyörittää sitä penkin säätövipua ja yrittää katsoa samalla sinne hanskalokeron mittariin, et onko viisarissa elämää.KOS kirjoitti:Mulla on omassa röntässä ortopedi penkit ja kun auton käynnistää niin hansikaslokeron takaa ja penkkien säätimistä kuuluu suhinaa.
Samoin jos säätää penkkejä.
Voisko liittyä siihen???
btw. Onko sulla ortopedi penkkejä??
~KOS~
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
outo mittari??
Kysyn edelleen, kun kukaan ei tunnu tietävän, mikähän mittari autoni hanslikaslokeron takaseinässä on? hopeinen, pyöreä, keskellä lukee bar ja vacuum, asteikko -1.5... +1.5, viisari näyttää koko ajan 0.1 tai 0.2, oli auto käynnissä, liikkeessä tai ei. Mittari näyttää alkuperäiseltä, on niin hyvin upotettu. Mittarissa on taustavalo, joka toimii virran ollessa päällä.
Empä muistanut kysellä huollossakaan, oisivatko tietäneet siellä, mikä mittari tuo on??
_________________
MB w124 300 TDT automatic
Nissan primera 1.6
Ralley 50 skootteri
Edit: liitetty vanhaan topiciin. Timo L.
Empä muistanut kysellä huollossakaan, oisivatko tietäneet siellä, mikä mittari tuo on??
_________________
MB w124 300 TDT automatic
Nissan primera 1.6
Ralley 50 skootteri
Edit: liitetty vanhaan topiciin. Timo L.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
ortopedi penkki on.KOS kirjoitti:Mulla on omassa röntässä ortopedi penkit ja kun auton käynnistää niin hansikaslokeron takaa ja penkkien säätimistä kuuluu suhinaa.
Samoin jos säätää penkkejä.
Voisko liittyä siihen???
btw. Onko sulla ortopedi penkkejä??
~KOS~
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL