c 180 mittariongelma!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
raita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 29.08.2005 13:00

c 180 mittariongelma!

Viesti Kirjoittaja raita »

Mittaristossani on outoja tapahtumia.

Ongelmat alkoivat kierroslukumittarin reistailulla. Mittari saattaa jäädä "käynnistymättä" kun autolla lähdetään liikenteeseen. Toistaiseksi aina tupsahtanut takaisin "päälle" kun autolla ajettu jonkun matkaa. Sitten toimii moitteetta kunnes auto sammutetaan ja käynnistetään uudestaan. Ongelma ei ole systemaattinen ja mittari voi toimia pitkään moitteetta.

Toinen reistaileva mittari on lämpoömittari. Viisari lähtee yht´äkkiä vaeltelemaan kohti kuumia lukemia. Viisari hyppii ihan miten sattuu 80 -120 c.n välillä. Auto ei kuumene vaan ilmiö on kiinni mittarista! Tämäkään ilmiö ei ole systemaattinen!

Auton muihin toimintoihin nämä ongelmat eivät vaikuta mitenkään.

Onko kellään näkemys mistä nämä voivat johtua? Mittarit voivat olla tietysti rikki, mutta onko muita mahdollisuuksisa? Mittareiden käyttäytyminen viittaa mielestäni sähköisiin häiriöihin? Korjausehdotuksia

T. RR
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tyyppivikoja. Mittaristo pöydälle ja luuppi silmään, nämä pelleilyt johtuvat "kylmäjuotoksista." Tinaile mittariston juotokset läpi uudelleen :arrow: toimii.

Kiekkakellon takkuaminen johtuu viisarin magnetisoitumisesta, kumisukka rajoitintappiin ja taas mentiin.

Omassa ceessä pelleilee lämpömittari myöskin, sama homma esissä kun jaksaisi käydä popittamaan. :(
jere k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 03.04.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jere k »

Meillä on ollut samaa ongelmaa kierroslukumittarin kanssa. Useimmiten ongelma ilmenee kylmillä ilmoilla ja kylmällä koneella.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Tunnustan minäkin, kovemmilla pakkasilla kiekkamittari jää joskus junasta...mutta eipä ole sen kummemmin haitannut.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Olen tuossa omassa autossa ja muutamassa muussakin perehtynyt tuohon ongelmaan. Se magnetisoituminen ei ehkä ole ainoa syy, sillä ainakin minun autoni mittarista löyti kummaa liimamaista töhnää viisarista ja tapista. Korjauksena auttaa joskus huolellinen puhdistus, mutta varminta on laittaa viisarin tappien päälle muovinen holkki. Sopivankokoisen johdon kuoresta saa esim hyvän korjausosan. Ainakin Saksalaisista mersun merkkiliikkeistä saa ostaa korjausholkkeja, miten lienee vehon laita. Ensi kertaa vikaa ihmetellessäni veholla sanottiin, että mittaristo pitää vaihtaa uuteen.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

hannun1 kirjoitti:Olen tuossa omassa autossa ja muutamassa muussakin perehtynyt tuohon ongelmaan. Se magnetisoituminen ei ehkä ole ainoa syy, sillä ainakin minun autoni mittarista löyti kummaa liimamaista töhnää viisarista ja tapista. Korjauksena auttaa joskus huolellinen puhdistus, mutta varminta on laittaa viisarin tappien päälle muovinen holkki. Sopivankokoisen johdon kuoresta saa esim hyvän korjausosan. Ainakin Saksalaisista mersun merkkiliikkeistä saa ostaa korjausholkkeja, miten lienee vehon laita. Ensi kertaa vikaa ihmetellessäni veholla sanottiin, että mittaristo pitää vaihtaa uuteen.

Veholta saa myös holkkeja siihen tappiin. Näin ainakin oulun Veholla.
MB C180 vm -95
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Muistako oikein,että mittarilla olis ollu hintaa n.700e.TERE
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Kallis se mittari varmasti on ! Onneksi sen saa kuntoon käymällä piirilevyn kylmäjuotokset läpi. Veho haluaa vaan rahastaa myymällä uuden mittariston jos vähänkin saa saumaa :) Isommilla paikkakunnilla on mittarikorjaamoja jotka laittaa mittarin kuntoon muutamalla kympillä. Omani kylmäjuotosten läpikäynti maksoi muistaakseni 20-30 euroa. Sisältäen mittariston irroituksen ja takaisin laiton.
MB C180 vm -95
hanpo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 20.10.2004 12:00
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hanpo »

c180:n (w202) viisarit on muovia joka magnetoituu varsin huonosti.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1413
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Yhteenvetona siis W202:n mittaristoissa on kahta (2) ongelmaa.
Kylmäjuotokset ja tuo viisareiden tahmaaminen.
Juotokset vaan käy kolvin kanssa läpi ja noihin viisareihin ostaa ne holkit sen rajoitintapin kohdalle. Ne viisarit on maalattu ja maali menee iän myötä tahmeaksi, jolloin tarttuvat niihin tappeihin.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
are1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 30.11.2004 15:08

mittari

Viesti Kirjoittaja are1 »

Meikäläisellä samoja ongelmia lämpömittarin kanssa.Missä korjaavat kyseisiä mittaria
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Mittarihuolto Rami Ky Oulussa. Googlesta kun katsoo mittarihuolto nimikkeellä niin löytyy varmaan muiltakin paikkakunnilta....
MB C180 vm -95
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

viisari(t)

Viesti Kirjoittaja junkkri »

magnetisoituu???muoviset,edelläkin mainittiin?? Jos "tahmaa", ni mitäs se holkki auttaa?Eikös "tahma"/viisari tartu siihenkin kiinni??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

maajohto mittarin taakse.... kokonaan uusi lisäksi.... sekin kuulemma auttaa....
Itse tein ja säästin
Remppaaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 05.02.2006 20:53

Samaa vikaa & neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Remppaaja »

Eli auto on c 180 -95 ja samat viat mutta nyt kovilla pakkasilla ei meinaa toimia ollenkaan välillä joku viisari toimii, mutta myös välillä melkein kaikki :lol:

Eli kymysys kuuluu, voisitteko neuvoa hölmöä mäessä ja kertoa kaikki toimenpiteet mitkä kannattaa tehdä kun kerran kaikki kaivaa syliinsä, että varmasti pitäisi sitten toimia.

Niksit & neuvot olisivat myös tervetulleita kyseisestä operaatiosta, että ois varmasti oikeet vehkeet ja tekniikat käytössä, niin saadaan jotain oikeesti aikaan eikä tarvii sitten miettiä ja hakemaan tavaraa kun on tekniikka sylissä.

Suurimmat Kiitokseni Kaikille Auttajille!

Ps, jos jotain oleellista jäi kertomatta tapauksesta niin koitan tarkentaa....
raita
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 29.08.2005 13:00

Viesti Kirjoittaja raita »

Tietäiskös joku korjaajan pääkaupunkiseudulla? Vistema eli VDO:n maahantuoja ei kuulema enää korjaa mittareita.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

MInä korjasin eilen tuosta tyttökaverin 202:sta mittariston.
Ei ole paha homma. Mittarit jumittaa, koska viisareissa on sellaista "tahmaa" ja viisarit tarttuvat kiinni rajoitintappeihin!

Korjaus onnistunee näillä ohjeilla:


1Irrota ratin alla oleva muovipaneeli. Kiinni 6 tai 7:llä ristipääruuvilla, joista 1 käsijarrun palautusvivun alla ja 2 konepellin avausvivun alla...

2.Työnnä mittaristoa kädellä takapuolelta, jotta se tulee pois kolostaan. Saa työntää aikalujaa ennenkuin tulee...

3.Ota akunkengät irti (odota varmuuden vuoksi 15min) ja irroita airbag ja rattti. Bägi kiinni ratin takaa kahdella torx 27 ruuvilla ja ratti 10mm kuusiokololla!
Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.

4.Irrota mittariston liittimet ja saat mittariston pöydälle.

5.Avaa mittariston takana olevat muovikliksit varovasti pienellä meisselillä. Tämän jälkeen mittaristo "halkeaa" kahteen osaan ja pääset käsiksi itse mittareihin.

6.Puhdista mittareiden neulat huolellisesti "tahmasta" jollain puhdistusaineella.

7.Tee rajoitintappien päälle muoviset "kortsut" esim sopivan paksuisen sähköjohdon kuoresta.

8.Pyyhkäise noihin "kortsuihin" esim. silikoonia.

9.Kasaa mittaristo ja laita paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos sinulla on oikeat mittariston irroituskoukut niin kohdat 1 ja 2 jäävät pois.

Reilun tunnin homma kaikenkaikkiaan tuo mittariston korjaus ja kustannukset 0€ :D

Oli tarkoitus tehdä kuvalliset ohjeet, mutta kamerahan se jäi eilen kotiin :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

juu. olen kans korjannut jo kahdesta ceestä ton öljyn takia jumiintuneen neulan, sitä vaan tulee lisää jostain....mittarin sisästä kenties? toimii kuitenkin aikansa putsaamalla esim. tärpätillä ja vanupuikolla.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Jube kirjoitti:Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.
Lieneekö sportissa erilaine ratti, kun classic -mallissa saakyllä ujutettua sen mittarin helposti sieltä välistä.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

hannun1 kirjoitti:
Jube kirjoitti:Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.
Lieneekö sportissa erilaine ratti, kun classic -mallissa saakyllä ujutettua sen mittarin helposti sieltä välistä.
:lol: Niinpä! Ei ole vielä oman autoni mittaristo jumitellut , mutta yhtenä "vikavaihtoehtona" kehottaisin kiinnittämään huomiota myös staattiseen sähköön, mangnetoitumisen sijasta? Varsinkin pakkasilla :evil:
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikotus »

Itsellä tarttuminen loppui johdon kuoresta tehdyillä holkeilla. Jostain saks. forumilta luin että alkuvuosina käytettiin lepuutustapeissa maalia joka reagoi kosketuksessa viisarin muovin kanssa pehmenemällä; siksi siis ei vaiva lopu vaikka miten putsaisi mutta holkilla loppuu. Ja samassa neuvottiin putsaamaan tislatulla vedellä...
C220D -94
Vastaa Viestiin