c 180 mittariongelma!
c 180 mittariongelma!
Mittaristossani on outoja tapahtumia.
Ongelmat alkoivat kierroslukumittarin reistailulla. Mittari saattaa jäädä "käynnistymättä" kun autolla lähdetään liikenteeseen. Toistaiseksi aina tupsahtanut takaisin "päälle" kun autolla ajettu jonkun matkaa. Sitten toimii moitteetta kunnes auto sammutetaan ja käynnistetään uudestaan. Ongelma ei ole systemaattinen ja mittari voi toimia pitkään moitteetta.
Toinen reistaileva mittari on lämpoömittari. Viisari lähtee yht´äkkiä vaeltelemaan kohti kuumia lukemia. Viisari hyppii ihan miten sattuu 80 -120 c.n välillä. Auto ei kuumene vaan ilmiö on kiinni mittarista! Tämäkään ilmiö ei ole systemaattinen!
Auton muihin toimintoihin nämä ongelmat eivät vaikuta mitenkään.
Onko kellään näkemys mistä nämä voivat johtua? Mittarit voivat olla tietysti rikki, mutta onko muita mahdollisuuksisa? Mittareiden käyttäytyminen viittaa mielestäni sähköisiin häiriöihin? Korjausehdotuksia
T. RR
Ongelmat alkoivat kierroslukumittarin reistailulla. Mittari saattaa jäädä "käynnistymättä" kun autolla lähdetään liikenteeseen. Toistaiseksi aina tupsahtanut takaisin "päälle" kun autolla ajettu jonkun matkaa. Sitten toimii moitteetta kunnes auto sammutetaan ja käynnistetään uudestaan. Ongelma ei ole systemaattinen ja mittari voi toimia pitkään moitteetta.
Toinen reistaileva mittari on lämpoömittari. Viisari lähtee yht´äkkiä vaeltelemaan kohti kuumia lukemia. Viisari hyppii ihan miten sattuu 80 -120 c.n välillä. Auto ei kuumene vaan ilmiö on kiinni mittarista! Tämäkään ilmiö ei ole systemaattinen!
Auton muihin toimintoihin nämä ongelmat eivät vaikuta mitenkään.
Onko kellään näkemys mistä nämä voivat johtua? Mittarit voivat olla tietysti rikki, mutta onko muita mahdollisuuksisa? Mittareiden käyttäytyminen viittaa mielestäni sähköisiin häiriöihin? Korjausehdotuksia
T. RR
Tyyppivikoja. Mittaristo pöydälle ja luuppi silmään, nämä pelleilyt johtuvat "kylmäjuotoksista." Tinaile mittariston juotokset läpi uudelleen toimii.
Kiekkakellon takkuaminen johtuu viisarin magnetisoitumisesta, kumisukka rajoitintappiin ja taas mentiin.
Omassa ceessä pelleilee lämpömittari myöskin, sama homma esissä kun jaksaisi käydä popittamaan.
Kiekkakellon takkuaminen johtuu viisarin magnetisoitumisesta, kumisukka rajoitintappiin ja taas mentiin.
Omassa ceessä pelleilee lämpömittari myöskin, sama homma esissä kun jaksaisi käydä popittamaan.
Olen tuossa omassa autossa ja muutamassa muussakin perehtynyt tuohon ongelmaan. Se magnetisoituminen ei ehkä ole ainoa syy, sillä ainakin minun autoni mittarista löyti kummaa liimamaista töhnää viisarista ja tapista. Korjauksena auttaa joskus huolellinen puhdistus, mutta varminta on laittaa viisarin tappien päälle muovinen holkki. Sopivankokoisen johdon kuoresta saa esim hyvän korjausosan. Ainakin Saksalaisista mersun merkkiliikkeistä saa ostaa korjausholkkeja, miten lienee vehon laita. Ensi kertaa vikaa ihmetellessäni veholla sanottiin, että mittaristo pitää vaihtaa uuteen.
hannun1 kirjoitti:Olen tuossa omassa autossa ja muutamassa muussakin perehtynyt tuohon ongelmaan. Se magnetisoituminen ei ehkä ole ainoa syy, sillä ainakin minun autoni mittarista löyti kummaa liimamaista töhnää viisarista ja tapista. Korjauksena auttaa joskus huolellinen puhdistus, mutta varminta on laittaa viisarin tappien päälle muovinen holkki. Sopivankokoisen johdon kuoresta saa esim hyvän korjausosan. Ainakin Saksalaisista mersun merkkiliikkeistä saa ostaa korjausholkkeja, miten lienee vehon laita. Ensi kertaa vikaa ihmetellessäni veholla sanottiin, että mittaristo pitää vaihtaa uuteen.
Veholta saa myös holkkeja siihen tappiin. Näin ainakin oulun Veholla.
MB C180 vm -95
Kallis se mittari varmasti on ! Onneksi sen saa kuntoon käymällä piirilevyn kylmäjuotokset läpi. Veho haluaa vaan rahastaa myymällä uuden mittariston jos vähänkin saa saumaa Isommilla paikkakunnilla on mittarikorjaamoja jotka laittaa mittarin kuntoon muutamalla kympillä. Omani kylmäjuotosten läpikäynti maksoi muistaakseni 20-30 euroa. Sisältäen mittariston irroituksen ja takaisin laiton.
MB C180 vm -95
Yhteenvetona siis W202:n mittaristoissa on kahta (2) ongelmaa.
Kylmäjuotokset ja tuo viisareiden tahmaaminen.
Juotokset vaan käy kolvin kanssa läpi ja noihin viisareihin ostaa ne holkit sen rajoitintapin kohdalle. Ne viisarit on maalattu ja maali menee iän myötä tahmeaksi, jolloin tarttuvat niihin tappeihin.
Kylmäjuotokset ja tuo viisareiden tahmaaminen.
Juotokset vaan käy kolvin kanssa läpi ja noihin viisareihin ostaa ne holkit sen rajoitintapin kohdalle. Ne viisarit on maalattu ja maali menee iän myötä tahmeaksi, jolloin tarttuvat niihin tappeihin.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
viisari(t)
magnetisoituu???muoviset,edelläkin mainittiin?? Jos "tahmaa", ni mitäs se holkki auttaa?Eikös "tahma"/viisari tartu siihenkin kiinni??
Samaa vikaa & neuvoja kaivataan!
Eli auto on c 180 -95 ja samat viat mutta nyt kovilla pakkasilla ei meinaa toimia ollenkaan välillä joku viisari toimii, mutta myös välillä melkein kaikki
Eli kymysys kuuluu, voisitteko neuvoa hölmöä mäessä ja kertoa kaikki toimenpiteet mitkä kannattaa tehdä kun kerran kaikki kaivaa syliinsä, että varmasti pitäisi sitten toimia.
Niksit & neuvot olisivat myös tervetulleita kyseisestä operaatiosta, että ois varmasti oikeet vehkeet ja tekniikat käytössä, niin saadaan jotain oikeesti aikaan eikä tarvii sitten miettiä ja hakemaan tavaraa kun on tekniikka sylissä.
Suurimmat Kiitokseni Kaikille Auttajille!
Ps, jos jotain oleellista jäi kertomatta tapauksesta niin koitan tarkentaa....
Eli kymysys kuuluu, voisitteko neuvoa hölmöä mäessä ja kertoa kaikki toimenpiteet mitkä kannattaa tehdä kun kerran kaikki kaivaa syliinsä, että varmasti pitäisi sitten toimia.
Niksit & neuvot olisivat myös tervetulleita kyseisestä operaatiosta, että ois varmasti oikeet vehkeet ja tekniikat käytössä, niin saadaan jotain oikeesti aikaan eikä tarvii sitten miettiä ja hakemaan tavaraa kun on tekniikka sylissä.
Suurimmat Kiitokseni Kaikille Auttajille!
Ps, jos jotain oleellista jäi kertomatta tapauksesta niin koitan tarkentaa....
MInä korjasin eilen tuosta tyttökaverin 202:sta mittariston.
Ei ole paha homma. Mittarit jumittaa, koska viisareissa on sellaista "tahmaa" ja viisarit tarttuvat kiinni rajoitintappeihin!
Korjaus onnistunee näillä ohjeilla:
1Irrota ratin alla oleva muovipaneeli. Kiinni 6 tai 7:llä ristipääruuvilla, joista 1 käsijarrun palautusvivun alla ja 2 konepellin avausvivun alla...
2.Työnnä mittaristoa kädellä takapuolelta, jotta se tulee pois kolostaan. Saa työntää aikalujaa ennenkuin tulee...
3.Ota akunkengät irti (odota varmuuden vuoksi 15min) ja irroita airbag ja rattti. Bägi kiinni ratin takaa kahdella torx 27 ruuvilla ja ratti 10mm kuusiokololla!
Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.
4.Irrota mittariston liittimet ja saat mittariston pöydälle.
5.Avaa mittariston takana olevat muovikliksit varovasti pienellä meisselillä. Tämän jälkeen mittaristo "halkeaa" kahteen osaan ja pääset käsiksi itse mittareihin.
6.Puhdista mittareiden neulat huolellisesti "tahmasta" jollain puhdistusaineella.
7.Tee rajoitintappien päälle muoviset "kortsut" esim sopivan paksuisen sähköjohdon kuoresta.
8.Pyyhkäise noihin "kortsuihin" esim. silikoonia.
9.Kasaa mittaristo ja laita paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä.
Jos sinulla on oikeat mittariston irroituskoukut niin kohdat 1 ja 2 jäävät pois.
Reilun tunnin homma kaikenkaikkiaan tuo mittariston korjaus ja kustannukset 0€
Oli tarkoitus tehdä kuvalliset ohjeet, mutta kamerahan se jäi eilen kotiin
Ei ole paha homma. Mittarit jumittaa, koska viisareissa on sellaista "tahmaa" ja viisarit tarttuvat kiinni rajoitintappeihin!
Korjaus onnistunee näillä ohjeilla:
1Irrota ratin alla oleva muovipaneeli. Kiinni 6 tai 7:llä ristipääruuvilla, joista 1 käsijarrun palautusvivun alla ja 2 konepellin avausvivun alla...
2.Työnnä mittaristoa kädellä takapuolelta, jotta se tulee pois kolostaan. Saa työntää aikalujaa ennenkuin tulee...
3.Ota akunkengät irti (odota varmuuden vuoksi 15min) ja irroita airbag ja rattti. Bägi kiinni ratin takaa kahdella torx 27 ruuvilla ja ratti 10mm kuusiokololla!
Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.
4.Irrota mittariston liittimet ja saat mittariston pöydälle.
5.Avaa mittariston takana olevat muovikliksit varovasti pienellä meisselillä. Tämän jälkeen mittaristo "halkeaa" kahteen osaan ja pääset käsiksi itse mittareihin.
6.Puhdista mittareiden neulat huolellisesti "tahmasta" jollain puhdistusaineella.
7.Tee rajoitintappien päälle muoviset "kortsut" esim sopivan paksuisen sähköjohdon kuoresta.
8.Pyyhkäise noihin "kortsuihin" esim. silikoonia.
9.Kasaa mittaristo ja laita paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä.
Jos sinulla on oikeat mittariston irroituskoukut niin kohdat 1 ja 2 jäävät pois.
Reilun tunnin homma kaikenkaikkiaan tuo mittariston korjaus ja kustannukset 0€
Oli tarkoitus tehdä kuvalliset ohjeet, mutta kamerahan se jäi eilen kotiin
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Niinpä! Ei ole vielä oman autoni mittaristo jumitellut , mutta yhtenä "vikavaihtoehtona" kehottaisin kiinnittämään huomiota myös staattiseen sähköön, mangnetoitumisen sijasta? Varsinkin pakkasillahannun1 kirjoitti:Lieneekö sportissa erilaine ratti, kun classic -mallissa saakyllä ujutettua sen mittarin helposti sieltä välistä.Jube kirjoitti:Joku on sanonut, että ratin päälyösaa voi painaa alaspäin niin mittaristo mahtuu tulemaan, mutta itselläni ei ainakaan onnistunut noin.
Itsellä tarttuminen loppui johdon kuoresta tehdyillä holkeilla. Jostain saks. forumilta luin että alkuvuosina käytettiin lepuutustapeissa maalia joka reagoi kosketuksessa viisarin muovin kanssa pehmenemällä; siksi siis ei vaiva lopu vaikka miten putsaisi mutta holkilla loppuu. Ja samassa neuvottiin putsaamaan tislatulla vedellä...
C220D -94