W126 M103, bensa haisee käynnistäessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

W126 M103, bensa haisee käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja PM »

Mikähän mahtaa falskata, kun autoa käynnistäessä puskee kabiiniin aikasmoisen bensan löyhkän? Tämä tapahtuu pääosin lämpimällä koneella kun auto on seissyt muutaman minuutin, maksimissaan tunnin pari. Haju katoaa hyvinkin nopeasti eikä ajossa haise tippaakaan. Samaa on tehnyt jo vuosia sitten kovilla pakkasilla, nyt temppuilu on ollut päivittäistä.

Konehuoneessa ei ole bensanlöyhkää eikä selviä vuotokohtia, kannen keskikohdilla määräjakajan tienoilla sen sijaan on hyvinkin terävä bensankatku. Toisaalta se löyhkä haisee enemmänkin vasemman lokasuojan sisässä, jossa on se bensahöyryjen suodatin. Vaan jos se olis ruostunut puhki, luulis bentsiinin tuoksuvan ympäri vuoden? Ja jos EHA vuotaisi, niin miten se vois vuotaa vaan silloin tällöin? Voiko suuttimet ruikkia soppaa ulospäin? :roll:

Luin Amerikan foorumilta että sen EHA:n vaihtaminen uuteen muuttaa koneen luonteen aivan täysin, lähtee paljon helpommin käyntiin ja käynti on tasaisempaa, vaikutus vielä kertautuu kun vaihtaa samalla uudet suuttimet joiden service life on kuulemma 100tml. Mitäs se taas tekeekään, karvan alle 600€... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mulla haiskahti kans muutama vuosi sitten, ja varsinkin kovemmilla pakkasilla.
Vuoti bensaa nelospytyn suutinputken juuresta. Vuoto oli niin pieni ettei se juurikaan näkynyt mutta haisi kyllä välillä tosi voimakkaasti.
Nitkuttelin sitä putken ja suuttimen liitosmutteria ja vuoto ja hajut hävis.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
HannuW126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.12.2004 14:35
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja HannuW126 »

Paikkojahan voi olla useita, mutta tarkista kaikki mahdolliset suuttimet ja polttoaineletkut jos sellaisia on. Itsellä hapertunut letku ei juurikaan vuotanut ulospäin, mutta haju oli juuri samoissa tilanteissa kun sun tapauksessa.
W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

EHA (Electro-Hydraulic Actuator) on tavannut haljeta.
Ilmanputsari irti pelikäyntiin ja tutkii.(musta kokkare määräjakajan kyljessä)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Toissatalvena teki samansuuntaista. Nosturilla selvisi, että bensapumpun lähtöputken junttura falskasi inansa. Kuinka se sitten imi auton alta ja vielä peräpäästä käryä kabiiniin, sitä ei osaa selittää. Vaan ei noista ilmavirtausten kulusta ja flektin ollessa isolla tiedä.... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Oletko milloin viimeksi katsonut sen höyrypöntön kunnon lokarin sisältä?
Lahoaa nimittäin aika vikkelään.. ja haisee vain ajoittain jos on mätä.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

EHApa se sieltä on haljennut tai no sen verran rikki että koko osa on kostea ja bensiini leviää laajalle alueelle.

Mistäs tommosta kannattais kysellä? Mieluummin laittaisin kuitenkin uuden osan että kestäis taas seuraavat 300tkm. KL:n hinta tais olla jossain 300-400€:n välimaastossa, USA:sta noita saa alle 200 dollarilla. Tai saa toki käytettyäkin tarjota halvalla, jos on taatusti ehjä. Tuo osa lienee sama kaikissa KE-ruiskuissa? Ja kun osan vaihtaa uuteen, joutuu ilmeisesti säätämään siitä EHAssa olevasta ruuvista "arvot" kohdalleen vaan miten se onnistuu? :roll:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tulipa mieleen... :!:

Osahan on jotain epoksia vai mitälie bakeliittia. Jos siinä on vaan joku pieni hiushalkeama ja kone käy muuten nätisti ja bensankulutus on aisoissa, niin mitäs jos sen valelis jollain super-epoksilla tai vastaavalla, loppuiskohan vuoto? :D
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

Vaan bensa on semmoinen aine, jolle nöyrtyy kaikki tietämäni epoksi liimat ja kemialliset metallit. Kokeilin mm. teollisuus- ja laivakäyttöön tarkoitettua Unitorin plastic steeliä kaasuttimen korjauksessa, ja muuttui kittipahus muutamassa kuukaudessa pehmeäksi.
Saattaa olla joku bensankestäväkin mössö olemassa, muut kertokoot.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Olihan sitä jotain kumimössöä mikä kestää bensaa, joskus korjailin jotain kaasarin alla olevaa kumitorttua :lol: Vaan eipä kestänyt, taitaa se niin olla että kaikki pakkelit sitä bensalle kumartaa :shock:
MB W210 200cdi -01
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kokeile kemiallista metallia ( Blastic bading ) :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Tuo osa lienee sama kaikissa KE-ruiskuissa?
Minun tietääkseni kyllä.
Ja kun osan vaihtaa uuteen, joutuu ilmeisesti säätämään siitä EHAssa olevasta ruuvista "arvot" kohdalleen vaan miten se onnistuu?
Kalibrointi saattaa olla kohdallaan tai sitten ei.
Jakajan tulpattuun yhteeseen (alakammio) painemittari (0 ... 6 bar).
Lämpimänä käydessä alakammion paineen pitäs olla 0.4 bar yläkammion painetta (5.3 ... 5.5) alempi => 4.9 ... 5.1.
Tsekkaa tuo paine ennen vaihtoa vanhalla EHA:lla (= ei tarvi erikseen mitata yläkammion painetta).
Vastaa Viestiin