Miksi ei seisontajarrun säätö pidä. Tack, jo hirttää!
Miksi ei seisontajarrun säätö pidä. Tack, jo hirttää!
Mikäs tuossa "kässärissä" oikein on keturallaan. Kyselenpä tässä nyt evästyksiä, kun pitäisi poiketa laittamassa värkkikalu kuntoon.
Vaiva on siis tämä: jarrussa ei ole kunnolla tehoja, vaikka sinne keväällä vaihdettiin kengät, jouset ja jotain sälää. Kun säädön vetää huulille, se pitää muutaman polkaisun ajan 2-3 polkimen naksauksella. Mutta hissukseen poljin painuu taas liki pohjaan, ennenkuin jarru tarttuu. Mikä siellä antaa myöten - ei se vaijerikaan voi loputtomiin venyä tai kengät asettua, kun jarru on tiukattu jo kolme kertaa kenkienvaihdon jälkeen.
Marisivat tuosta katsastuksessa - sanoivat että seisontajarrun tehon pitäisi olla 70% auton kokonaispainosta eli tässä tapauksessa 1.5 (tarkoittaa kai sitten tuhansia kiloja)
No dyno näytti 0,8, tosin se meni viime vuonna läpi jo 1.0 näyttämällä.
Vaiva on siis tämä: jarrussa ei ole kunnolla tehoja, vaikka sinne keväällä vaihdettiin kengät, jouset ja jotain sälää. Kun säädön vetää huulille, se pitää muutaman polkaisun ajan 2-3 polkimen naksauksella. Mutta hissukseen poljin painuu taas liki pohjaan, ennenkuin jarru tarttuu. Mikä siellä antaa myöten - ei se vaijerikaan voi loputtomiin venyä tai kengät asettua, kun jarru on tiukattu jo kolme kertaa kenkienvaihdon jälkeen.
Marisivat tuosta katsastuksessa - sanoivat että seisontajarrun tehon pitäisi olla 70% auton kokonaispainosta eli tässä tapauksessa 1.5 (tarkoittaa kai sitten tuhansia kiloja)
No dyno näytti 0,8, tosin se meni viime vuonna läpi jo 1.0 näyttämällä.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 12.12.2005 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tervehdys! Antaisikohan se takapenkin alla oleva " automaatikiristyräikkä" periksi ainakin ceessä on sellainenTomppa kirjoitti:Aivan samaa vikaa täälläkin. Taakse jarruosat uusittu kesällä, mutta seisonta jarru tuntuu pikkuhiljaa vain löystyvän.. kunnes ei ota kiinni juuri ollenkaan....
Jospa joku viisas valaisee tätä "ikuista" ongelmaa...
Sprintterissäkin katsastussetä huomautti kun nousee kahva niin ylös, että sitä ei saa enää tiukemalle oikeastaa, ja pitäis varaa olla vielä neljäsosa. No, sitä "laatikkoa" on sieltä autonalta vähä kiristelty, mutta pitäis varmaan kiristää lisää? Ja sitte se on kiva siitä, kun se on avoin alapuolelta, niin sinne menee vesi yms -> jäätyy... Arvatkaa oliko käsijarru päällä kuukauden verran toissatalvena tai joskus.. Vähän ku lekaa näytti mokomalle, niin aukeshan ne jarrut siitä sitten... Huono systeemi.. Voi olla vähä jarrukengätkin kuluneet! Nimittäin nykyään ku vetää käsijarrua, niin se yht'äkkiä nappaa kiinni ja oikein "pamahtaa" kun tulee äkkipysähdys... Kengät loppu? Kyl ainakin pitää vielä riittävän hyvin, mutta inhottavaa vaan ku se on "on/off" tyylinen...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Oottekonä säätäneet oikein?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Tänks, tuosta voi olla hyvinkin konstiksi, jos homma on pienestä kiinni. Saattaa olla, että hovidelirium on käyttänyt säädössä 123-metodia... tai muuta yleispätevää konstia. Pajalla on kuitenkin varuiksi jo tilattuna seisontajarrun kaikki liikkuvat osat Aamulla sitten heti ysiltä koppuloimaan.PM kirjoitti:Oottekonä säätäneet oikein?
Täytyy printata ketjun tarinat muistiksi mukaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tuo Viton jarru rupesi hyvin pitämään kun sieltä rummusta sääti, mitään muuta en edes yrittänyt ruuvata, säätö siihen saakka, että alkaa juuri ottamaan kiinni ja koeajo -> lämmetessä ottaa liikaa kiinni -> hitunen takaisinpäin ja ohos johan tuli hyvä.
Eräs inssi vaati, että käsijarrun pitää olla 2,0 tai enemmän, tonniahan nuo ovat tjms. Noinhan se onkin säädösten mukaan mutta sitten on niitä insejä joille riittää, että se ottaa noin suunnilleen. Edellinen katsastus meni läpi tosi surkeilla arvoilla, tämä tapahtui ennen säätöä.
Kaapo: Otan osaa kohdallesi sattuneesta pilkunnussijainssistä MUTTA onhan se sitten toisaalta hienoa kun jarrukin on tehtaan toleransseissa. Minä en kyllä käytännössä käytä käsijarrua koskaan
Eräs inssi vaati, että käsijarrun pitää olla 2,0 tai enemmän, tonniahan nuo ovat tjms. Noinhan se onkin säädösten mukaan mutta sitten on niitä insejä joille riittää, että se ottaa noin suunnilleen. Edellinen katsastus meni läpi tosi surkeilla arvoilla, tämä tapahtui ennen säätöä.
Kaapo: Otan osaa kohdallesi sattuneesta pilkunnussijainssistä MUTTA onhan se sitten toisaalta hienoa kun jarrukin on tehtaan toleransseissa. Minä en kyllä käytännössä käytä käsijarrua koskaan
Lisää tietoa: www.skg.fi
mersu kun on takavetonen, niin harvemmin tulee käsijarrua nyittyä. automaatilla tulee viälä harvemmin nyittyä, kun on se P asento.tiedoksi muuten, että mersuissa ei saa nykiä käsijarrua vauhdissa, kun on erilliset jarrukenkä systeemit ja niissä oma klappinsa. siis ainakin vanhemmissa. voipi hajota
siis nykiä tai polkea
siis nykiä tai polkea
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Tosin ei kannata kovinkaan isossa mäessä P:n varaan jättää -- käsijarrun korvikkeeksi sitä kun ei ole tehty.pera8x kirjoitti:mersu kun on takavetonen, niin harvemmin tulee käsijarrua nyittyä. automaatilla tulee viälä harvemmin nyittyä, kun on se P asento)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:13
- Paikkakunta: Helsinki
Kun olin oman w123 300td:ni omistanut vasta pari päivää, tajusin Forssan ABC:n pihassa ajaneeni käsi-(jalka) jarru päällä n. 45 km Karkkilasta huomaamatta mitään. Siis eihän se ollut kuin vähän päällä, kun en mitään huomannut. Sen jälkeen vitutti jonkun verran, enkä sen koommin oo käsijarrua käyttänyt. Parkkeeraankin aina sellaiseen paikkaan ettei tarvi käyttää. Hyvähän se joskus ois käyttää ettei jumittais. Vai jumittaako nää?
Mutterimontun menninkäinen.
Paras tapa pitää seisontajarru kunnossa on käyttää sitä.
Itse tallon seisontajarrun aina päälle kun vain pistän auton parkkiin. Siitä on tullut niin selkärankaan iskostunut tapa, että poljen jalalla tyhjää liki joka kerta kun ajan jollain "vääränmallisella" autolla.
Ymmärtääkseni seisontajarrun ollessa ihan tiptop kunnossa, siihen ei tarvitse kuin vähän jalkaa näyttää kun se jo ottaa kiinni.
Itse tallon seisontajarrun aina päälle kun vain pistän auton parkkiin. Siitä on tullut niin selkärankaan iskostunut tapa, että poljen jalalla tyhjää liki joka kerta kun ajan jollain "vääränmallisella" autolla.
Ymmärtääkseni seisontajarrun ollessa ihan tiptop kunnossa, siihen ei tarvitse kuin vähän jalkaa näyttää kun se jo ottaa kiinni.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ensimmäisellä naksauksella pitäis ottaa jo kiinni, neljä naksausta (kahdestatoista) maksimi.Mesedesi kirjoitti:Ymmärtääkseni seisontajarrun ollessa ihan tiptop kunnossa, siihen ei tarvitse kuin vähän jalkaa näyttää kun se jo ottaa kiinni.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
säädä vaijerit löysälle sen jälkeen säädä kengät niin että vähän laahaa ja siitä takaisin päin yksi naksaus, sen jälkeen säädä vaijeri että ottaa toisessa pykälässä vähän 4 täys pito kumpikin pyörä hiakalla lukkoon samaan aikaan
vaudista jos ei auta kato jarru kilpien kunto ja kiinitys yleensä mätä vanhemmiten niitä saa uusia rto tuonnista ainakin 115 123
vaudista jos ei auta kato jarru kilpien kunto ja kiinitys yleensä mätä vanhemmiten niitä saa uusia rto tuonnista ainakin 115 123
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Aku P kirjoitti:Tosin ei kannata kovinkaan isossa mäessä P:n varaan jättää -- käsijarrun korvikkeeksi sitä kun ei ole tehty.pera8x kirjoitti:mersu kun on takavetonen, niin harvemmin tulee käsijarrua nyittyä. automaatilla tulee viälä harvemmin nyittyä, kun on se P asento)
jep jep.. pakkilukko kärsii kun autoa pitää pelkästään p:n varassa, ja sitä paitsi kun auto on ylämäessä pelkän p-asennon varassa niin päästääpi stanan pahan äänen ku runnoo d:lle... täten käsjarrua kannattee käyttää
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Kumartavat kiitokset kaikille virtuaalitalkoolaisille. Neuvot vaijerin löystämisestä olivat oikeita ja etenkin PM:n linkittämät ohjeet selvensivät tilanteen, kuten tarinan lopussa seisoo.
Juu, jyrpiinnyttiin sen verran, notta aateltiin viedä leimaviskaalille oikein kunnolla laitettu kapistus.
Vaihdoimme seisontajarrun sisälle kaikki tarvittavat hilppeet eli kengät ja jouset. Säätörattaat olivat hyvässä kuosissa. Rummut hiottiin kevyesti, lasitus ja kakka pois + kaikki paikat käsiteltiin puhdistusaineella. Kuparitahnaa viljeltiin sopiviin paikkoihin viimeistelyksi. Toisen puolen jarrukilvessä alkaa olla jo sanomista juuri säätörattaan takana, mutta pelittää vielä.
Vaijeri löysättiin ennen kenkien säätöä. Toimenpiteet tehtiin ohjeistuksen mukaan ja oikeassa järjestyksessä, jonka päälle homma kasattiin. Ja konttorille. Poljin painui inssi kengän alla kaksi naksua ja arvot 2,3 / 2.7 Jo pitäisi riittää, kun käyttöjarru antoi 2,2 / 2,2. (samalla vaihdettiin takajarrupalat, kun keksintö kerran auki oli.).
Kaksi mersu"tuntijaa" väitti, että vaijerinsäätöön auton alla ei pidä tai tarvitse koskea. No, juu, ohjeen mukaan ei välttämättä tarvitsekaan 123:ssa tai 126:ssa ennen faceliftiä.
Mutta 9/85 eteenpäin olevassa 126:ssa säätöhomma aloitetaan nimenomaan vaijerin löysäämisellä, ja tätä eivät arvon hovidarrat tienneet. Ilmankos ei pitänyt kunnolla eikä kovin pitkäänkään.
Nyt haukkaa kiinni kuin peto, täytyy vaan muista käyttää ko. härveliä.
Juu, jyrpiinnyttiin sen verran, notta aateltiin viedä leimaviskaalille oikein kunnolla laitettu kapistus.
Vaihdoimme seisontajarrun sisälle kaikki tarvittavat hilppeet eli kengät ja jouset. Säätörattaat olivat hyvässä kuosissa. Rummut hiottiin kevyesti, lasitus ja kakka pois + kaikki paikat käsiteltiin puhdistusaineella. Kuparitahnaa viljeltiin sopiviin paikkoihin viimeistelyksi. Toisen puolen jarrukilvessä alkaa olla jo sanomista juuri säätörattaan takana, mutta pelittää vielä.
Vaijeri löysättiin ennen kenkien säätöä. Toimenpiteet tehtiin ohjeistuksen mukaan ja oikeassa järjestyksessä, jonka päälle homma kasattiin. Ja konttorille. Poljin painui inssi kengän alla kaksi naksua ja arvot 2,3 / 2.7 Jo pitäisi riittää, kun käyttöjarru antoi 2,2 / 2,2. (samalla vaihdettiin takajarrupalat, kun keksintö kerran auki oli.).
Kaksi mersu"tuntijaa" väitti, että vaijerinsäätöön auton alla ei pidä tai tarvitse koskea. No, juu, ohjeen mukaan ei välttämättä tarvitsekaan 123:ssa tai 126:ssa ennen faceliftiä.
Mutta 9/85 eteenpäin olevassa 126:ssa säätöhomma aloitetaan nimenomaan vaijerin löysäämisellä, ja tätä eivät arvon hovidarrat tienneet. Ilmankos ei pitänyt kunnolla eikä kovin pitkäänkään.
Nyt haukkaa kiinni kuin peto, täytyy vaan muista käyttää ko. härveliä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: ..
Täytyy tunnustaa sitten tietämättömyys aiheesta . Koskaan en ole säätänyt kuin kiristysrattaasta ja omasta mielestäni homma on aina toiminut.jarski kirjoitti:Kyllä se vanhemmissakin täytyy homma aloittaa vaijerien löysäämisellä..
Mistä moinen tieto, että linkusta ja vaijereista täytyy aloittaa? Pitääpä tsiigailla WIS:iä illalla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
..
Kyllä se monesti riittääkin että säätää vain sieltä pyörästä...
Ilmeisesti on ajateltu korjausoppaassa, että -85 vanhemmissa on vaijerit jo niin venyneet, että roikkuvat auton alla valmiiksi löysänä.. Tai sitten, säätöruuvi on niin ruostunut jumiin ettei kannata edes neuvoa pyörittelemään sitä
Ilmeisesti on ajateltu korjausoppaassa, että -85 vanhemmissa on vaijerit jo niin venyneet, että roikkuvat auton alla valmiiksi löysänä.. Tai sitten, säätöruuvi on niin ruostunut jumiin ettei kannata edes neuvoa pyörittelemään sitä
w115,123,124,126,210 yms.
Re: ..
Tuossa on PM:n serveeraama 126-linkki, jossa opastetaan ennen faceliftiä valmistettujen lossien jarrusäätö sekä liftattujen myös. Veikkaan, että tuo varhaisempien mallien ohje pätee myös W123-sarjaan.Timo L. kirjoitti:Mistä moinen tieto, että linkusta ja vaijereista täytyy aloittaa? Pitääpä tsiigailla WIS:iä illalla.
Kun sitten katsoo 85-> vehkeiden ohjetta, siinä aloitetaan projekti vaijerin löysäämisellä, kun vanhemmissa mennään suoraan rattaan säätöön. Kuvat kyllä näyttäisivät olevan identtiset, joten mistä sitten ero... tiedä häntä
http://mb.braingears.com/126_DISC1/prog ... 2-0540.pdf
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kyllä se käsijarru remontti on aloitettava joka vehkeessä jossa on mekaanisesti levitys kengille joko vaijerin tai vivustojen liikematkojan tarkastuksella. Eli onko levittimissä ylipäänsä liikematkaa enää ollenkaan vai onko ne jo kiristetty kokonaan loppuun vaijerilla tai muilla säädöillä. Vaijereiden kiristys esim. estää erittäin tehokkaasti rullamallisten automaattisäätöjen toiminnan. En ole tavannut yhtään vehjettä jossa vaijerin venymä vaikuttaisi oleellisesti käsijarrun toimintaan, jos jarru on muuten kunnossa ja oikeassa säädössään. Vaijerista kiristämällä saat yleensä yhden kerran kengät lähelle rumpua ja samalla myös käyttöjarrun säädetyksi lähelle jos molemmat on samoissa kengissä. Tästä ns. tee se itse mies saa helposti väärän kuvan jarruremontista kun tarvii vain kiristää vaijeria ja kässäri pelittää hienosti ja samalla nousi polinkin kuin niinkuin uudessa pelissä. Ongemat alkaakin vasta kun tarvitsisi säätää seuraavan kerran kenkiä.
Jotta tämmöinen avautuminen tällä kertaa
Jotta tämmöinen avautuminen tällä kertaa
Mitenkäs tuossa sprintterissä toi käsijarrun säätö tapahtuu "oikeaoppisesti"?
Tuolla kun autonalla tuli tässä ryömittyä, pakoputkea TAAS kerran tungettua paikalleen, (kun mokoma ryökäle valuu ilmeisesti tärinästä aukipäin, ja kertaalleen jo solminukkin itsensä taka-akselin ympärille...) ja siinä sitten samalla ajattelin tuota käsijarrua kiristellä... Empä keksiny muuta kuin siirtää sitä koko "laatikkoa" taaksepäin, ja sekään ei onnistunu kuin vasaran kanssa, kyllä se taitaa nyt vähän kireämpi olla, mutta mikäs se säätö siinä purkissa on? Voin kuvankin ottaa siitä, vaikka joku varmasti sen osaa selittääkin ja tietää etukäteen...
Tuolla kun autonalla tuli tässä ryömittyä, pakoputkea TAAS kerran tungettua paikalleen, (kun mokoma ryökäle valuu ilmeisesti tärinästä aukipäin, ja kertaalleen jo solminukkin itsensä taka-akselin ympärille...) ja siinä sitten samalla ajattelin tuota käsijarrua kiristellä... Empä keksiny muuta kuin siirtää sitä koko "laatikkoa" taaksepäin, ja sekään ei onnistunu kuin vasaran kanssa, kyllä se taitaa nyt vähän kireämpi olla, mutta mikäs se säätö siinä purkissa on? Voin kuvankin ottaa siitä, vaikka joku varmasti sen osaa selittääkin ja tietää etukäteen...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm