asd perä luistaa 300td

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.11.2005 16:44
Paikkakunta: susiraja

asd perä luistaa 300td

Viesti Kirjoittaja miska »

onko kellään käsitystä miten sais tuota asd pakkaa kiristettyä? Yhdellä pyörii vaikka valo palaa. Auto on ollu edellisellä omistajalla huonolla pidolla suodattimet/öljyt unohtunut vaihtaa joten peräöljyt pitäs vielä vaihtaa ja hyd.öljyt. huonoa pitoa on minun mielestä jos pa-suodin on aivan piki musta sisältä, ilman suodatin musta ja menselin reikiä täynnä jne...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eipä siihen auta kuin levyjen vaihto perään :cry:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kai ny kantsii vaihtaa ne peräöljyt ekaks ja oikeenlaiset ja sitte kattoo toimiiko vieläkään :shock:
aina vaan fixataan :) 230te -86
miska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.11.2005 16:44
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja miska »

onkohan minkälainen homma vaihtaa lamelit.pystyykö nostaan paineita mistään esim. paluu kierrosta niin, että painais vähän lujenmpaa.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ei vika välttämättä ole perässä. Itelläni oli samaa ongelmaa ja pitkään ihmettelin voiko perä olla muka kulunut... no eihän se ollut, vaan vika löytyi ohjauspuolelta. Putsasin ASD-ohjausboksin liitinnastat, niin jo rupesi pitoa löytymään. Purkin nasta #10 (muistaakseni) maattaa jarrupolkimen kautta magneettiventtiilin takarenkaiden sutiessa, joka sitten päästää hydraulipaineen perälle. Jos tuo nasta on hapettunut, ~2 ampeerin virta ei kulje läpi, magneettikytkimen kela ei vedä ja lukko ei pidä. Kannattaa selvittää sähköt ensin, se perä on itsessään aika kestävä laitos.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Luistaa perä minullakin 300TE:ssä.Ainakaan minulla vika ei tunnu olevan sähköpuolella,minkäänlaista lukkoa ei asfaltilla löytynyt.Eikös tuo normi 30% lukko kuitenkin toimi ihan mekaanisesti,ilman hydraulikkaa?
Jonkun aikaa kun "revittää" toinen rengas ilmassa alkaa lukko pitämään,pitää jonkun aikaa ja sitten taas häviää.Näin liukkaalla lukko tosin pitää,asfaltilla vastus hieman eriluokkaa.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Mulla lukon pito on parantunut koko ajan siitä asti, kun se alkoi toimimaan (noin vuosi sitten). Aluksi ei jaksanut pitää asvaltilla mut nyt pitää jo paremmin. Saattaa tosin vaikuttaa sekin, että laitoin perään täsmälleen oikeat öljyt noin vuosi sitten, enkä tiedä mitä siellä aiemmin oli (jos on väärää öljyä, ei salettiin pidä).
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No sama homma tuossa mulla,en tiedä mitä öljyä ollu aikasemmin,vaihdoin tuossa parituhatta km sitten öljyt,nyt on ainakin oikeat.
miska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.11.2005 16:44
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja miska »

ratti linkkuun ja kaasua reilusti liukkaalla pihalla jää joko paikalleen tai lähtee hiljaa liikkeelle, mutta ei varmasti ala pyörimään.onko pakollista käyttää akun napaa irti, kun menee hipelöimään akun taka niitä releitä?
miska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.11.2005 16:44
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja miska »

onko tämä kyseinen magneetti venttiili missä päin autoa? jos siellä on esim. kara
jumissa.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Kun autossa on virrat päällä ja ASD-boksi otettu pois, voit testailla magneettiventtiilin toimivuutta korvakuulolta. Itse ainakin tein seuraavasti: otin yleismittarin ja laitoin sen virranmittausasentoon. Sitten maadoitin mittarilla asd-boksin kannan nastan #10, eli laitoin mittarin toisen johdon akun miinusnapaan ja toisella tökin tuota em. nastaa. Aina kun yhteys maan ja nastan välillä syntyi, kuului jostain auton alta hyvin vaimea "kops" kun venttiilin kela veti. Tällöin virtamittari näytti kelan ottamaa virtaa, joka pitäisi olla about 2A. Sitten käskin apumiestä pitämään nastan maadoitettuna ja kävin itse polkaisemassa jarrua, jolloin virran pitäisi katketa (turvatoiminto, joka pudottaa ASD:n pois päältä kun jarrua painetaan).

Mietin että jos tuon jarrupolkimelle tulevan magneettiventtiilin maattojohdon haaroittaisi erilliselle kytkimelle, jolla sen voisi maattaa tarvittaessa, saisi aikaiseksi jatkuvan pakkolukon perään. Toisaalta tuollaisella virityksellä saattaa löytää itsensä autonromusta hyvinkin äkkiä :wink: Enkä tiedä mitä ASD:n diagnostiikka siitä tykkäisi.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Toimivuus helppo testata kun nostaa perän ylös ja antaa pyörien pyöriä tyhjäkäynnillä. Molemmat pyörät lähtee välittömästi pyörimään ja käsivoimilla ei pysty toista pyörää pysäyttämään.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ei takuulla pysty pysäyttämään, perän kannattelemisessa on jo riittävästi hommaa 8)

Tuo on tietysti yksi tapa testata jos perän saa ylös. Tarkoittaa kuitenkin käytännössä että pitää olla auto nosturilla. Ja sit kannattaa varoa ettei lökäpöksyt tartu pyörivään fillariin tai muuten on jätkä kierteellä hyvin pian.
miska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.11.2005 16:44
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja miska »

saa olla melkoinen jääkaappipakasti yhdistelmä, jos meinaa saada rattaan pysähtyyn vauhdista.helpompi konsti on käydä peruuttamassa invaluiskalla siten, että toinen puoli nousee ilmaan jos nousee 100% jos ei niin silloinhan se luistaa.
viikon loppuna vaihtaa öljyt ja puhdistaa venttiili/rele.sitte näkee joutuuko räjäyttään perän.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Semmonenkin harvinainen vika saattaa olla että asd sylintereille ei tule riittävän kova paine, pumppu vuotaa sisäisesti.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Mites noita erilaisia pumppuja oli? Itselläni on ns. tandempumppu, jossa ohjaustehostimen ja ASD:n hydrauliikkapumppu ottavat molemmat voimansa samasta hihnapyörästä. Jotain nokka-akselin päässä olevia pumppujakin olen nähnyt, taisivat olla vapaastihengittävissä dieseleissä, 300DT on kanssa tandempumppu. Käsittääkseni on sidoksissa moottorityyppiin tuo pumpun tyyppi aika pitkälti...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siis JOS sitä lukkoa ei tunnu perässä olevan ollenkaan niin eihän tuo ASD vaikuta siihen mitään,ilman asd:n toimintaakin 30% lukko perästä löytyy,eikä todellakaan lyö yhdellä pyörällä tyhjää jos se lukko pitää.Eli jos lukko puuttuu kokonaan pitäisi vikaa varmaan etsiä sieltä perän puolelta :? Helpointahan varmasti on nostaa toinen takarengas ilmaan ja ykkösellä varovasti pyöritellä...jos lähtee eteenpäin niin jotain eloa löytyy...ASD:n toiminnan huomaaminen onkin sitten vähän hankalempaa ainakin kun nämä liukkaat tulivat...
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Voi olla että öljyn vaihdon jälkeenkin menee joku aika ennen kuin kitkalevyt saa uutta öljyä joka rakoon.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
red devil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 10.12.2005 18:22
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja red devil »

Onko tietoa miten kova paine lukkosylintereille pitää tulla ja saako paineen otettua normaali ohjaustehostan pumpulta. Ajatteilin omaan autooni laittaa asd perän, mutta öljyn paineen saaminen sinne on vielä iso kysymys. Perässäkö pitäisi olla aina 30% lukko vaikka ei ole hydrauliikkaa ollenkaan. :roll:
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
miska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 05.11.2005 16:44
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja miska »

varmaan parempi kun hommaa sen oikean pumpun, ettei kuljettaja kärsi ohjaustehostimen öljyn puutteesta :shock: sehän vois olla ihan mielen kiintoinen ratkaisu hyttiin kytkin ja pieni magneettiventtiili perän lähelle joka kääntää öljyn perälle. Minulla rupeaa jonkin laisia elon merkkejä tulemaan perän pitävyyteen, esim.pakan paukkuminen heti öljyn vaihdon jälkeen. Ajoin viime viikolla auraamattonta tietä jossa ei ollut kääntö paikkaa päässä, perä syvälle hankeen ja niin vaan ylös tultiin vaikka ensin vähän arvellutti.
Vastaa Viestiin