Auton ulkoinen talvihuolto?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Auton ulkoinen talvihuolto?

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Suomen talvethan ovat ikäviä autoilun kannalta, kaikkein pahimpana suolanpaska ja hiekka mikä tarttuu yhdessä lumen ja jään kanssa autoon. Millaista pesua ja muuta pintahuoltoa suosittelette?

Itse olen pessyt autoa talvellakin ulkona (autotallia ei ole), jos pakkasta ei ole ollut kuin korkeintaan aste, pari. Pesuaineena olen käyttänyt ihan tavallista Fairyä, nyt hankin kyllä ihan oikeata autoshamppoota. Ensin olen kastellut auton lämpimällä vedellä ja sitten pessyt sienellä pesuaineen kera ja tarpeen mukaan kuivannut, välillä pitänyt autoa tyhjäkäynnillä koko pesun ajan. Onko oikea tapa pitää maalit hyvässä kunnossa? Vanteet olen pessyt samalla tavoin.

Autoni (SL 500) on myyntiliikkeessä vahattu ja kiillotettu jokunen kuukausi sitten, kannattaako tämä tehdä autolle miten usein? Ajettua tuolla SL:llä tulee lähes päivittäin, koska se on niin helvetin kiva ajaa talvellakin! Kilometrejä on kertynyt mittariin parin kuukauden aikana jo yli 5000. :D

Vahaaminen ja kiillottaminen on sen verran työlästä puuhaa, että mielelläni teettäisin sen jossain alan liikkeessä. Paljonko kannattaa maksaa palvelusta, johon sisältyisi auton pesu, vahaus ja kiillotus? Ja kuinka usein suosittelette että tämä tehtäisiin a) talvella, b) kesällä? Auton pohja on massattu, mutta kannattaako sekin pestä aika ajoin ja mitä siinä tulee ottaa huomioon?

Olen käyttänyt auton suojana puolipeitettä, joka suojaa autossa lasipinnat, ikkunoiden saumat, takakontin ja moottoritilan takaosan. Niiltä kohdin jonne peite ei yllä, piintyneen jään olen "putsannut" autosta kaatamalla päälle vain kuumaa vettä, onko tämä hyvä tapa? (kun ei kehtaisi lähteä tuolla pirssillä ollenkaan liikenteeseen, jos konepelti on paksun jääpaskan peitossa).

Ohjeita, neuvoja ja varoituksia otan mielelläni vastaan! En ole aikaisemmin ollut hirveän kiinnostunut auton ulkoisesta hyvinvoinnista, mutta varmaan ymmärrätte että nyt olen. :? :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Auton ulkoinen talvihuolto?

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Fairyllä ei kannata pestä autoa, jos ei halua, että vahat lähtee. Fairyhän on tavallaan rasvanpoistaja ja se myös silloin poistaa vahan. Spinnerissä oli vasta vahatesti ja siinä juuri pesivät auton fairyllä jotta entinen vaha saatiin pois. Itse olen käyttänyt Würthin Pinelineä. Kunhan sitä ei laita liikaa niin vahat pysyy ja lika lähtee helposti. Sitä jos hommaat 5-litran pöntön niin sillä pesee aika kauan.

Vahana olen käyttänyt autoglymin kultaista. Hyvin tuntuu pysyvän ja kiiltää kyllä. Joidenkin mielestä tuo autoglym ei kestä, mutta neljän vuoden ajan olen käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut. Toki talveksi voisi kokeilla jotain toistakin. Simonizin keltaisen jos vetäisi pintaan niin pitäisi pysyä. Yksi veneentekijä sanoi, että lasikuitumuottiin saa parhaimman ja paksuimman pinnan juuri simonizin keltaisella kovavahalla. Eli se keltainen peltipurkki. Tuolla olen kiillotettua alumiinia vahannut ja olen ollut tyytyväinen.

Itse pyrin pesemään W123:sta mahdollisimman usein. Yrtiän ajoittaa pesun niin, että olisi pakkasta pesun jälkeen, että ei heti menisi likaiseksi. Sellainen juttu tuohon pesuun, että itse käytän ainoastaan auton suuntaisia liikkeitä. Pesinpä, vahasinpa tai kuivasinpa niin ei koskaan pyörittävillä liikkeillä. Monesti näkee pyörittäen pestyjä ja vahattuja autoja. Eivät ole kivan näköisiä. Siksi jätän kiillotuskoneet, ym omaan arvoonsa ja luotan käsityöhän.

Nyt kun olen talvella psessyt niin olen pessyt kuumalla vedellä ja viruttanut kuumalla vedellä. Kylmällä vedellä tahtoo herkästi jäätyä. Kun olen lämpimällä vedellä pessyt niin olen sen kohdan melkein heti kuivannut säämiskällä. Säämiskää, kun välillä käyttää lämpimässä vedessä niin ei käsiä palele ja pieni jäänmuodostuminenkaan ei haittaa. Silloin kun virutan kylmällä ilmalla kylmällä vedellä niin säämiskän kastaminen kuumaan veteen poistaa jäätymisen esimerkiksi herkästi jäätyvästä katosta. Säämiskänä käytän autoglymin synteettistä säämiskää. Ostin 2002 syksyllä ja vielä pelittää.

Tuosta suolan pois pesemisestä tuli mieleen yksi juttu. Kerran puhelin tielaitoksen suola-autoa ajavan miehen kanssa. Sanoi, että suolat lähtee kuorma-autosta parhaiten pois kun laskee vettä päälle. Jos paineella päästää menemään niin roiskuu vain toiseen paikkaan.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Jos olet pääkaupunkiseudulta niin tiedän edullisen ja hyvää jälkeä aikaansaavan kaverin joka myllyttelee , vahailee ja sisäpeseekin autoja.
yv:nä voin antaa numeron.
MB W124 300 TE -86
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Suolatiellä ajelun jälkeen hetimiten pesu pesuaineella, ei fairylla eikä liuottimella!
Sen jälkeen vahapesu sienellä, kuuma vesi!
Huuhtelu kylmällä vedellä
Kuivaus
Vahaus pari kertaa vuodessa, keväällä suola kauden loputtua ja syksyllä ennen sen alkua! Sitä ennen pestään kunnolla liottimella ja silloin saa fairyakin käyttää, vie vahat

Ilman tonttuiluja
autodidakti
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Joo, niin monta kertaa ehdin fairyllä tuon auton pestä, ettei vanhoista vahoista ole varmaan jälkeäkään. :shock: Silti auto kiiltää puhtaana upeasti, laadukkaan metallihohtomaalin ansiota?

Kun tuossa autossa ei nyt varmaan juuri vahaa enää ole, niin kannattaisiko se nyt käyttää jossakin liikkeessä, missä käsin pesisivät, vahaisivat ja kiillottaisivat auton? Onko vaha miten tärkeä maalipinnan suoja?

Ja kysyn vielä uudelleen; paljonko tuollaisesta käsinpesu, vahaus ja kiillotus urakasta on järkevää maksaa liikkeessä? En asu pk-seudulla, vaan Itä-Suomessa. :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14023
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

SL500A kirjoitti: Kun tuossa autossa ei nyt varmaan juuri vahaa enää ole, niin kannattaisiko se nyt käyttää jossakin liikkeessä, missä käsin pesisivät, vahaisivat ja kiillottaisivat auton? Onko vaha miten tärkeä maalipinnan suoja?
Tervetuloa foorumille. Ehdottomasti kannattaa vahata/vahauttaa. Ko. palveluliikkeet ovat pikkuhiljaa yleistyneet täällä Itä-Suomessakin, mm. kotikaupungissani niitä on jo useampia. Ammattimiehen työllä on tietysti hintansa. Maalipinnan "syväkäsittely" ts. kestovahauksen hinta pyörii tietääkseni jossain 200-700 euron tietämissä, autosta ja käsittelystä riippuen. Normaalin käsinpesun+vahauksen hintaa en osaa arvioida.

Savonlinnassa ainakin EKS-Puhdistus tekee maalipinnan Ditec-käsittelyjä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Käsinpesu ja vahaus maksaa liikekessä noin 50-70 euroo. Kiilloitus ei ole tarpeellista kuin silloin kun auton hoito on laiminlyöty pitkän aikaa. Säännöllinen vahaus ja pesu estää maalipinnan hapettumisen, ja maalaisjärjellä välttää naarmut. Lumiharjalla ei siis harjailla sitä paskasta maalipintaa, ja kannattaa muistaa että se puolipeitekin herkäti naarmuttaa maalipintaa jos pinta on hiukankin likainen ja peite heiluu esim tuulessa tai asennataessa sitä.

Nuo jonkun mainitsemat maalpinnan käsittelyt on ihan hyviä juttuja, mutta hintaa on sitten useampi satanen. Itse katson järkevämmäksi vahauksen 3-4 kertaa vuodessa. Kertyyhän siitäkin hintaa, mutta auto on silloin ainakin pesty kunnolla puhtaaksi. ja autoilun kokonaiskustannuksissa nuo vahaukset on silti aika pieni summa.

Voisin pitää tästä aiheeta vaikka päivän luennon tai kirjoittaa romaanin, mutta tämä tällä kertaa...
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

tatu kirjoitti:Voisin pitää tästä aiheeta vaikka päivän luennon tai kirjoittaa romaanin, mutta tämä tällä kertaa...
Joo, tämä riittää, kiitos. Tuo puolipeitteen naarmuttamisvaara ei ole tullut mieleenkään, mutta toisaalta kai se on parempi pitää päällä, kuin harjata autoa jatkuvasti lumesta/jäästä ja raapia ikkunoita jäästä? Lisäksi kun kyseessä on avoauto/coupé, niin sivulasien toiminta menee helposti jumiin, jos lasit pääsevät vähänkin jäätymään. :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

ei noita SL:lliä saisi kyl pilata talviajolla. :cry: Ihan liian harvoin niitä näkee kesäsinki
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Jukka L. kirjoitti:ei noita SL:lliä saisi kyl pilata talviajolla. :cry: Ihan liian harvoin niitä näkee kesäsinki
Mutta kun ei malta olla ajamatta, kun se on niin sairaan hyvä auto... :wink: Kai ymmärrätte? :D
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kyllä se näin vaan on, että aika harvassa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ovat pesupaikat/vahaajat, jotka huolella pesevät auton ja vahaavat jokaisen kohdan. Minkään 50-70 euron normikäsittelyn kohdalla ei kannata edes unelmoida, että auto olisi hyvin huolella vahattu, saatika pesty. Aina löytyy paskaa jostain spoilerin alta tms., vahaa on roiskittu vaan randomina sinne tänne ja vähän pyyhitty jälkeenpäin. Kestovahaukset on todella ylihintaisia verrattuna laatuunsa (kestäähän ne vähän kauemmin kuin perinteinen vahaus, mutta maksaakin 100 kertaa enemmän ja käsittelyä pitäis kuitenkin uusia aina vuoden välein, mikäli haluais, että auto on aina hyvissä vahoissa).

Itse tykkään vahailla autoa vähän useamminkin kuin pari kertaa vuodessa. Hyväksi olen havainnut seuraavat toimenpiteet auton talvihoidossa:

1. Ennen (syksyn/kevään) vahausta kunnon liuotinpesu, joka paikka viimesen päälle puhtaaksi. Korrekin tehopesu/liuotinpesu on aika jees. Hangata ei kannata kuin ihan kevyesti kaikken paskaisimmista paikoista, jos edes niistäkään. Hyväksi havaittu on esim. se, että ruiskuttelee liuottimen painepesurilla, antaa vaikuttaa muutaman minsan ja sitten huuhtoo runsaalla vedellä ja lopuksi harjalla.

2. Vahaus puhdistavalla vahalla viimeisen päälle, esim. Autoglymin punainen on ihan ok puhdistukseen. Lähtee viimeisetkin paskat pois kun huolella "vahaa". Helppo työstää, ei mene kauaa isonkaan auton käsittelyssä.

3. Korrekin TFX kestovaha tai Simonizin keltainen päälle (molemmat pysyy ihan törkeän hyvin, TFX on tuhat kertaa helpompi työstää, Simoniz käy ihan urheilusta). Autoglymin kultainen kannattaa unohtaa (ellei kiinnosta vahata kahden viikon välein), se kun lähtee heti seuraavassa pesussa pois ja on älyttömän kallistakin (tosin on älyttömän kevyt työstää).

4. Kun on pinnassa TFX:t tai Keltaset Simot, niin autoa voi ihan huoletta käyttää pesukoneessakin, jopa harjallisessa. TFX pysyy helposti kymmenenkin pesukoneen liuotinpesun verran auton pinnassa. Ei ole pelkoa naarmuista, sillä vahapinta suojaa kyllä hyvin ja paska irtoaa helposti hyvin vahatusta. Tosin pehmoharjallisia koneita kannattanee silti suosia. Pesukoneet on hyviä, kun niissä saa alustankin usein pesetettyä. Ite on vähän ikävä kyykkiä painepesurin kanssa...

5. Jos on lämpimät kelit, niin toki kannattaa pestä auto itse pesukoneen sijasta. Carlaken vahashampoolla lähtee suht hyvin paskat pois ja vahapintaakin tulee ehostettua samalla. Nopea operaatio, ei mene montaa minuuttia.

6. Vanteisiin kannattaa ehdottomasti käyttää Turtlen vanneshampoota tai Korrekin vannepesua. Kyllä lähtee nimittäin monenkin vuoden takaisen paskat helposti. Turtlen vanneshampoolla saa myös kromiset ja alumiiniset osat hyvin puhtaiksi.

7. Jos on luppoaikaa, niin ikkunatkin on hyvä käsitellä. Sateesta5 on hyvä ja halpa aine siihen (mitä se nyt on 5 euroa pullo, ja siitä riittää pariksi vuodeksi yhteen autoon). Se todellakin toimii (riippuu toki vähän siitä kuinka huonossa kunnossa lasi on noin muuten), säästää pyyhkijöitä ja vähentää paskan tarttumista ja huurteen/jään syntyä laseihin. Ja räntä/sadekelillä ei tarvi käyttää pyyhkijöitä ollenkaan jos ajaa maantienopeuksilla, koska paskat liukuu itsestään pois. Tuulilasia on hyvä käsitellä kuukauden välein, muille laseille riittää kun "vahaa" kerran tai pari vuodessa. Kannattaa vetää ainakin 5 päällekkäistä kerrosta ja sitten vasta vettä ja hinkkausta kehiin.

8. Jos näyttää/tuntuu siltä, ettei vahapinta ole enää niin sileä, niin huolellinen pesu kehiin ja pikavahaus TFX:llä niin mennään taas seuraavat kymmenen pesua.

Näihin minä olen kokemuksieni perusteella päätynyt. Auto näyttää ainakin omasta mielestä hyvältä ja puhtaalta aina, eikä vaivaa tarvitse nähdä kovin paljoa, mitä nyt pari isoa ja huolellista vahausta vuodessa.
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Saiskohan SL:ään sopivaa kokopeitettä?
Joitain vuosia mainostettiin sellaista kestovahausta jolle annettiin kuuden (6) vuoden takuu!!
En tiedä onko sitä enää olemassa.
Yhdellä tutulla aikoinaan oli tuning bemu ja se käsiteltiin jossain firmassa kyseisellä vahauksella. Oli kyllä tosi siisti ja aina kiilti. Ihan kuin ois maalattu jollain uudella kiiltomaalilla.
Tais kyl olla kallis juttu.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Eikai Mersun lasejä jäästä raavita yhtään millään, sisätilalämppäri hoitaa hommat. Mersun lasit kunniaan. :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14023
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

honkonen kirjoitti: Yhdellä tutulla aikoinaan oli tuning bemu ja se käsiteltiin jossain firmassa kyseisellä vahauksella. Oli kyllä tosi siisti ja aina kiilti. Ihan kuin ois maalattu jollain uudella kiiltomaalilla.
Tais kyl olla kallis juttu.
Kyseessä lienee ollut juuri tuo Ditec-käsittely. Mikäli nettisivuilta oikein ymmärsin, 6 vuoden takuu kattaa uusiin autoihin tehdyn käsittelyn?

Lisätietoa www.sealco.fi .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

vhkala kirjoitti:Eikai Mersun lasejä jäästä raavita yhtään millään, sisätilalämppäri hoitaa hommat. Mersun lasit kunniaan. :D
Mutta tiedät kai, että tuossa SL:ssä, kuten yleensäkin avoautoissa ja coupèissa, sivuikkunat toimivat niin että kun kahvasta vetää, sähkömoottori vetää sivulasia hieman alas katon tiivisteiden välistä ja kun laittaa oven kiinni, sähkömoottori työntää lasin tiivisteiden väliin.

Tämä systeemi ei kyllä _todellakaan_ ole suunniteltu Pohjoisia olosuhteita varten, jo pienikin jäätyminen voi jumittaa koko systeemin. Ja ei varmaan tee hyvää sähkömoottoreille, jos ne väkisin runnovat tuulilasin ulos tiivisteistä kun ikkuna tai/ja tiivisteet ovat jäässä. :mrgreen:

Asennutin tuohon SL:ään lohkolämmittimen ja siitä pistorasian sisätiloihin, eli erillistä sisätilalämmitintä voi toki käyttää ja on käytettykin. Mutta kun nuo SL:n ovet ovat niin saamarin paksut, vie tosi kauan aikaa ennenkuin ne ovat tiivisteisteistään kokonaan sulat jos auto on pahasti jäässä.

Tarvikeliikkeestä ostin tuon XL-kokoisen puolisuojan, Mersulla ei ole mitään suojia kuulemma edes myynnissä. :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Ihan hyviä ja toimivia ohjeitahan tuossa on jo tullut vino pino. Sen kuitenkin haluan vielä korostaen sanoa että ÄLÄ HITOSSA PESE AUTOA fairyllä tai muilla astianpesuaineella!
Astianpesuaineet kun vievät mukanaan sen siliän tien mm vahakerrokset ym ym ym. Astianpesuaine on sopiva pesuainen ainoastaan silloin kun haluaa puhdistaa maalipinnan vanhoista vahoista/vast ennen uutta vahakäsittelyä.

Mielestäni talvihoidon olennaisimmat asiat ovat kunnollinen vahaus riittävän usein sekä kaikkein tärkeimpänä huolellinen pesu riittävänä usein.

Itse pyrin pesemään talvikaudella CLK:ta noin kerran viikossa, oli kurakeliä tai ei..ja tarvittaessa vaikka joka päivä jos suolassa tulee kylvettyä. Tosin tässä jokapäiväisessä pesussa kyse on ehkä ennemminkin huuhtelusta kuin varsinaisesta huolellisesta pesusta.

Tuohon ikkunahommaan saa ihan toimivan avun niinkin yksinkertaisella tavalla kuin tiivisteisiin levitettävällä silikonilla. Ainakin itsellä se on riittänyt mainiosti estämään ikkunaongelmat niin CLK:ssa,SLK:ssa kuin parissa muussakin vastaavan karmittoman ikkunan omaavassa coupessa/vastaavassa autossa. (tosin SLK:n lasit eivät liiku oven avaamisen yhteydessä..mutta kuitenkin)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

jva kirjoitti:ÄLÄ HITOSSA PESE AUTOA fairyllä tai muilla astianpesuaineella!
Juu, en pese enää. :wink: Pitänee hommata noita tässä ketjussa esille tuotuja mömmöjä... :roll: Ja sitä silikonia olen itsekin ajatellut noihin ikkunoihin, miten paljon ja miten se kannattaa tiivisteisiin/lasipintaan levittää? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti:Juu, en pese enää. :wink: Pitänee hommata noita tässä ketjussa esille tuotuja mömmöjä... :roll: Ja sitä silikonia olen itsekin ajatellut noihin ikkunoihin, miten paljon ja miten se kannattaa tiivisteisiin/lasipintaan levittää? :?:
Mä olen käyttänyt viimeksi Korrekin silikoipuikkoa ikkunatiivisteisiin.
Se on sellainen pienehkö tuubi jossa on päässä pieni sieni jolla silikoni leviää ihan nätisti tiivisteisiin. Tosin olen tehnyt useimmiten niin että olen ensin levitellyt ko puikosta silikonin tiivisteisiin ja sitten vetäissyt rätillä ylimääräiset pois.
Hyvin on toiminut, eikä ole tiivisteet jäätyneet vaikka auto olisi jäänyt suoraan pesun jälkeen pakkaseen yöksi.
Tietysti pitää muistaa myös se että lasien alareuna jäät voivat jumittaa ikkunoita laskeutumasta alaspäin..mutta siihen auttaa kun kraappaa lasit huolella sieltä alhaalta ainakin sen verran että ne mahtuvat laskeutumaan sen noin sentia alaspäin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Jukka L. kirjoitti:ei noita SL:lliä saisi kyl pilata talviajolla. :cry: Ihan liian harvoin niitä näkee kesäsinki
Jos autoon tunkee rahaa melkein neljännesmiljoonan vanhaa mummoa, niin pitää siitä toki olla iloa itselle. Anna mennä vaan, kyllä se jonkinmoisella hoidolla niin kauan kestää, kuin sillä viitsit ajella. Mitäs sitä kellekään toiselle tulevaisuuden mobilistille turhaan säästelemään, arvo laskee kuitenkin, ajat tai et. 8)
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

RH kirjoitti:
Jukka L. kirjoitti:ei noita SL:lliä saisi kyl pilata talviajolla. :cry: Ihan liian harvoin niitä näkee kesäsinki
Jos autoon tunkee rahaa melkein neljännesmiljoonan vanhaa mummoa, niin pitää siitä toki olla iloa itselle. Anna mennä vaan, kyllä se jonkinmoisella hoidolla niin kauan kestää, kuin sillä viitsit ajella. Mitäs sitä kellekään toiselle tulevaisuuden mobilistille turhaan säästelemään, arvo laskee kuitenkin, ajat tai et. 8)
Näin on, ei kun vaan Lahden moottoritielle ja 250 km/h lasiin! :D
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
takope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 14.10.2004 22:51

Viesti Kirjoittaja takope »

[quote="SL500A"

Näin on, ei kun vaan Lahden moottoritielle ja 250 km/h lasiin! :D[/quote]
Hups! Uskon ja ainakin toivon, että laskit vain leikkiä :twisted: . Jos vaikka lomareissulla sitten rajojemme ulkopuolella päästelet menemään :D .
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

masaf1 kirjoitti:Kyllä se näin vaan on, että aika harvassa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ovat pesupaikat/vahaajat, jotka huolella pesevät auton ja vahaavat jokaisen kohdan.

...lopuksi harjalla.
...niin autoa voi ihan huoletta käyttää pesukoneessakin, jopa harjallisessa.
Rouvalle kerroin, miten autoa hoidetaan: Vastaus tuli heti: "Älä tule meiän autoa lähelle harjoines!"
Se verran on kiilotellu autoja, että oppinu vihaamaan harjoja tuo meiän rouva
autodidakti
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

takope kirjoitti:
SL500A kirjoitti:Näin on, ei kun vaan Lahden moottoritielle ja 250 km/h lasiin! :D
Hups! Uskon ja ainakin toivon, että laskit vain leikkiä :twisted: . Jos vaikka lomareissulla sitten rajojemme ulkopuolella päästelet menemään :D .
Mutta eikös kaikkien 500/600-sarjan Mersujen kuulu liikennöidä nopeammin kuin Pendolino-junat, eli 200 km/h on minimi. :twisted: :wink: :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
takope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 14.10.2004 22:51

Viesti Kirjoittaja takope »

[quote

Mutta eikös kaikkien 500/600-sarjan Mersujen kuulu liikennöidä nopeammin kuin Pendolino-junat, eli 200 km/h on minimi. :twisted: :wink: :roll:[/quote]

Juu, niin ne on tehty - maailmanlaajuisesti, mutta "herrat" on keksineet rajoitteita tänne kotoiseen Suomeemme.
Mitä junien vauhtiin tulee, niin jää niittenkin alle milloin mitäkin, peuroista - perheisiin. Kuski kumminkin junassa päästelee rajoitusten mukaan :twisted.

Autosi on juuri sitä mitä vain kuvitella/kautta köyhö uneksia voi. Parhaimmillaan silmälle jossakin rantakadulla lipuessaan. Jokainen sen nähtyään varmasti tietää, että toi laite kyllä meinaan kulkee, ei sitä tarvitse kaahaamalla todistaa. Pääasia on, kun tietää "hummien " olevan käytettävissä.
Tämän luulis riittävän :(
Kilpuri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 27.07.2005 14:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kilpuri »

jva kirjoitti:
SL500A kirjoitti:Juu, en pese enää. :wink: Pitänee hommata noita tässä ketjussa esille tuotuja mömmöjä... :roll: Ja sitä silikonia olen itsekin ajatellut noihin ikkunoihin, miten paljon ja miten se kannattaa tiivisteisiin/lasipintaan levittää? :?:
Mä olen käyttänyt viimeksi Korrekin silikoipuikkoa ikkunatiivisteisiin.
Se on sellainen pienehkö tuubi jossa on päässä pieni sieni jolla silikoni leviää ihan nätisti tiivisteisiin. Tosin olen tehnyt useimmiten niin että olen ensin levitellyt ko puikosta silikonin tiivisteisiin ja sitten vetäissyt rätillä ylimääräiset pois.
Hyvin on toiminut, eikä ole tiivisteet jäätyneet vaikka auto olisi jäänyt suoraan pesun jälkeen pakkaseen yöksi.
Tietysti pitää muistaa myös se että lasien alareuna jäät voivat jumittaa ikkunoita laskeutumasta alaspäin..mutta siihen auttaa kun kraappaa lasit huolella sieltä alhaalta ainakin sen verran että ne mahtuvat laskeutumaan sen noin sentia alaspäin.
Itselläni on Coupe BMW ja siinä kanssa "nytkähtävät" ikkunat. silikoni puikko osoittautui mulla viime talvena ainakin tehottomaksi, eikä sisälämppäri ei riitä sulattamaan tiivisteitä.

Siiryin suosista käyttämään puolipeitettä tänä talvena. Uudet naarmut (jos tulee) havaittanee vasta keväällä, mutta taivasalla säilytellessä lienee paras vaihtoehto. Tiivisteisiin olen nyt vetässyt aika-ajoin jäähdytysnestettä. Toistaiseksi ikkunoiden toiminta on pysynyt hyvänä!
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Kilpuri kirjoitti:
jva kirjoitti:
Siiryin suosista käyttämään puolipeitettä tänä talvena. Uudet naarmut (jos tulee) havaittanee vasta keväällä, mutta taivasalla säilytellessä lienee paras vaihtoehto.
Minä en kyllä raaskisi peittää autoa sen enempää koko- kuin puolipeitteelläkään muulloin kuin puhtaana. Sen verran pahaa tekee ajatellakin suolakylvyssä rypeneen auton peittämistä peitteellä.. Puhtaan auton uskaltaisi (ehkä) peitellä puhtaalla peitteellä..likaista ei koskaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Jos auton puolipeitteen tekemät pikku naarmut ovat maankaatojuttu, ei voi sanoa muuta kuin että voi voi... itse en ainakaan ota noin mitättömiä asioita elämässä vakavasti. :lol: Kunnon vahan kun lyö auton pintaan, niin mahdolliset pikku pikku naarmut peittyy sen siliän tien. :wink:

Minä ainakin pidän ikkunoiden toimintaa ja auton helpompaa putsaamista lumen ja jään alta peitteen avulla tärkeämpänä kuin joitain pikku "kraapaisuja" (lainaus Talvisota-elokuvasta :D ).

ps. En muuten asu kovin tuulisella paikalla. :wink:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

felmit kirjoitti:Suolatiellä ajelun jälkeen hetimiten pesu pesuaineella, ei fairylla eikä liuottimella!
Sen jälkeen vahapesu sienellä, kuuma vesi!
Huuhtelu kylmällä vedellä
Kuivaus
Vahaus pari kertaa vuodessa, keväällä suola kauden loputtua ja syksyllä ennen sen alkua! Sitä ennen pestään kunnolla liottimella ja silloin saa fairyakin käyttää, vie vahat

Ilman tonttuiluja


Onko tuohon olemassa jokin syy miksi ei saa pestä liuottimella suolatiellä ajelun jälkeen? :shock:

:arrow: Mersulla ei ole mitään suojia kuulemma edes myynnissä.

Tuohon sen verran että "klubitallilla" on ainakin hieno peite sl:n päällä, mutta ei taida olla talvi peite. Joku paikalla vieraillut osaa kertoa asiasta varmaan enemmän.
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Gate kirjoitti:Onko tuohon olemassa jokin syy miksi ei saa pestä liuottimella suolatiellä ajelun jälkeen?
Jos haluaa vahan pysyvän pinnassa
autodidakti
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti:Jos auton puolipeitteen tekemät pikku naarmut ovat maankaatojuttu, ei voi sanoa muuta kuin että voi voi... itse en ainakaan ota noin mitättömiä asioita elämässä vakavasti. :lol: Kunnon vahan kun lyö auton pintaan, niin mahdolliset pikku pikku naarmut peittyy sen siliän tien. :wink:

Minä ainakin pidän ikkunoiden toimintaa ja auton helpompaa putsaamista lumen ja jään alta peitteen avulla tärkeämpänä kuin joitain pikku "kraapaisuja" (lainaus Talvisota-elokuvasta :D ).

ps. En muuten asu kovin tuulisella paikalla. :wink:
Nojoo..makuasioita, mutta olen useimmiten ostanut autoja joista olen saanut maksaa maksukykyyni nähden suht paljon..ja koska useimmat ovat olleet uusia ja osa uudenkarheita niin koen virheettömän maalipinnan naarmuttamisen jollain paskaisella peitteellä toiminnaksi joka ei minun makuuni oikein istu.
Se on toki makuasia ja riippuu henkilöstä miten kukin asiaan suhtautuu..ja silläkin on merkitystä missä kunnossa auton maalipinta ylipäätään on, mutta esim CLK:ssa oli ostettaessa käytännössä virheetön maalipinta..ja on edelleen ja haluan että siinä sellainen säilyykin mahdollisimman kauan.

Muttamutta..jokainen tekee omalleen mitä tahtoo..minusta se on "hohhoijaa-touhua" jos ehdoin tahdoin haluaa naarmuttaa maalipintaa..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Vastaa Viestiin