museorekisteri?
museorekisteri?
Voisko joku selittää mitä tuo museorekisteröity käytännössä tarkoittaa?
Koitin ettiä tietoa mutten löytäny...
Koitin ettiä tietoa mutten löytäny...
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Lueppa
www.sahk.fi
Käytännössä se tarkoittaa, että auton pitää olla samanlainen kuin silloin uutena tehtaalta ulos rullatessa. Muutoksia ei sallita ( ainakaan periaatteessa, eli riippuu tarkastajasta ja tarkistus paikasta )
www.sahk.fi
Käytännössä se tarkoittaa, että auton pitää olla samanlainen kuin silloin uutena tehtaalta ulos rullatessa. Muutoksia ei sallita ( ainakaan periaatteessa, eli riippuu tarkastajasta ja tarkistus paikasta )
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: museorekisteri?
Käytönnässä tarkoittaa sitä, että autolla saa ajaa 30 päivää vuodessa. Ei tarvitse maksaa käyttömaksua, dieselveroa ja vakuutus on halpa (30 päivää vain liikenteessä) Noita 30 päivää ei tarvitse mihinkään ilmoittaa, eli voi ajaa silloin kun huvittaa, mutta vain 30 päivänä vuodessa.jaines kirjoitti:Voisko joku selittää mitä tuo museorekisteröity käytännössä tarkoittaa?
Koitin ettiä tietoa mutten löytäny...
Auton museakatsastuksesta:
* Auton tarkastaa kaksi SAHK hyväksymää tarkastaja ja täyttävät tästä pöytäkirjan. Tämän jälkeen auto muutoskatsastetaan museoajoneuvoksi.
* Auton pitää olla ehjä (ei ruostetta, verhoilut ehjät etc.)
* Auton pitää olla alkuperäinen, alkuperäislisävarusteet on sallittuja. Tästä poikkeuksena turvallisuuteen liittyvät varusteet saa muuttaa (Renkaat, turvavyöt jne...)
- Koskis -
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Kaverin alkuperäinen W136 170 VA 1952 EI mennyt museokatsatuksesta ( auton edellinen katsatus vanheni ) läpi, koska auto on alkuperäinen, räpeltämätön 75tkm ajettu upea mersu.
Syynä oli se että auton maalaus oli alkuperäinen ( ja tietenkin kulunut, mutta 99% ehjä), kuskin ovessa 10 centin kolikon kokoinen ruoste "prikku", kuskinpenkissä 5 x5cm kooinen kuluma, sekä ratissa silmin nähtävä kuluma.
Sahk:n mukaan auto pitäisi kunnostaa, jonka jälkeen he hyväksyät sen......
Eli hieno orggiskuntoinen auto olisi pitänyt pilata.....
Syynä oli se että auton maalaus oli alkuperäinen ( ja tietenkin kulunut, mutta 99% ehjä), kuskin ovessa 10 centin kolikon kokoinen ruoste "prikku", kuskinpenkissä 5 x5cm kooinen kuluma, sekä ratissa silmin nähtävä kuluma.
Sahk:n mukaan auto pitäisi kunnostaa, jonka jälkeen he hyväksyät sen......
Eli hieno orggiskuntoinen auto olisi pitänyt pilata.....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Tuo on kyllä kallista vittuilua.adenauer300 kirjoitti:Kaverin alkuperäinen w136 17VA 1952 EI mennyt museokatsatuksesta ( auton edellinen katsatus vanheni ) läpi, koska auto on alkuperäinen, räpeltämätön 75tkm ajettu upea mersu.
Syynä oli se että auton maalaus oli alkuperäinen ( ja tietenkin kulunut, mutta 99% ehjä), kuskin ovessa 10 centin kolikon kokoinen ruoste "prikku", kuskinpenkissä 5 x5cm kooinen kuluma, sekä ratissa silmin nähtävä kuluma.
Sahk:n mukaan auto pitäisi kunnostaa, jonka jälkeen he hyväksyät sen......
Eli hieno orggiskuntoinen auto olisi pitänyt pilata.....
Mutta näin ne "säännökset" sen sanovat. Auton pitää olla ehjä. No museoarvosta voidaan olla erimieltä. Kummallakohan on parempi museoarvo, alkuperäismaalinen, käytönjälkiä omaava auto vai "täydellisesti" entisöity.
Mutta johonkinhan se raja on vedettävä.
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Museoauto katsastus
Ajoneuvon tulee olla alkuperäis kuntoinen tai entisöidä sellaiseksi.Tietenkin tämä on tarkastajista riippuvainen, kuinka he tekevät työnsä.Olen kuullut, että osa tarkastajista pitävät auton ikää ratkaisevana tekijänä mitä hyvaksyvät. 25 vuotias auto pitää olla täysin alkuperäinen ja 45 vuotiaissa sallitaan pieniä puutteita. Ruostetta ei museoautoissa hyväksytä.
Minulla on 2 museo autoa.
Minulla on 2 museo autoa.
Rahat ei riitä mihinkään, kun kaikki menee säästöön.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.
Itse olen ainakin nähnyt museorekisterissä niin kamalia ja eri vuosimalleista otetuilla osilla koottuja W115/114-malleja, etten kelpuuttaisi niitä edes omaksi käyttöautokseni. Onko vika tarkastajien ammattitaidossa vai lepsuudessa, mene ja tiedä.
-Daaz
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Asiasta vielä lisää täällä http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf (Muistio ajoneuvojen hyväksymisestä museoajoneuvoksi.)
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Tuota ihmettelen suuresti. Tuotiinko auton alkuperäisyys tarpeeksi vahvasti esille, nuo käytön jäljethän nimenomaan tuovat henkeä tuohon biiliin, olettaisin. Kyseessä ei kuitenkaan koskaan ole entisöintikilpailu!adenauer300 kirjoitti:Kaverin alkuperäinen W136 170 VA 1952 EI mennyt museokatsatuksesta ( auton edellinen katsatus vanheni ) läpi, koska auto on alkuperäinen, räpeltämätön 75tkm ajettu upea mersu.
Syynä oli se että auton maalaus oli alkuperäinen ( ja tietenkin kulunut, mutta 99% ehjä), kuskin ovessa 10 centin kolikon kokoinen ruoste "prikku", kuskinpenkissä 5 x5cm kooinen kuluma, sekä ratissa silmin nähtävä kuluma.
Sahk:n mukaan auto pitäisi kunnostaa, jonka jälkeen he hyväksyät sen......
Eli hieno orggiskuntoinen auto olisi pitänyt pilata.....
Muistatko kuka / ketkä tarkasti?
Ensin museoajoneuvo tarkastaja tarkastaa ajoneuvon ja antaa lausunnon. Lausunto ei sinällään ole muuta kuin suositus. Lopullisen tuomitsevan tarkastuksen tekee katsastusviranomainen (tosin jos museoajoneuvotark. on myönteinen lausunto, niin ei katsastusviranomainen välttämättä liiemmin autoa tutki.)
Kyllä homma taitaa olla ihan tarkastajista kiinni. Vai millä selitätte nettiautossa puolisen vuotta sitten myynnissä olleen museorekisteröidyn mercedeksen jostain 50-60 luvulta (en muista). Auto ollut alunperin bensakoneella ja sitten dieselöity. Dieselöinti oli tapahtunut muistaakseni auton ensimmäisen kymmenen vuoden ajalla. Säännöissä kyllä aika selvästi käsittääkseni lukee, että korin, tai tekniikan vaihtoja ei hyväksytä... ...
.....Ei kai siinä muuta kuin pullo mustaa Larsenia tarkastajalle ja auto museoon
Kyllä homma taitaa olla ihan tarkastajista kiinni. Vai millä selitätte nettiautossa puolisen vuotta sitten myynnissä olleen museorekisteröidyn mercedeksen jostain 50-60 luvulta (en muista). Auto ollut alunperin bensakoneella ja sitten dieselöity. Dieselöinti oli tapahtunut muistaakseni auton ensimmäisen kymmenen vuoden ajalla. Säännöissä kyllä aika selvästi käsittääkseni lukee, että korin, tai tekniikan vaihtoja ei hyväksytä... ...
.....Ei kai siinä muuta kuin pullo mustaa Larsenia tarkastajalle ja auto museoon
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Tässäpä se juju onkin. Auton pitää olla aikansa asussa, ja viimeisestä muutokseta tulee olla kulunut tuo maaginen 25 vuotta. Täten 25 vuotta vanha korinvaihtokin olisi museorekisterikelpoinen.SLC-450 kirjoitti:Dieselöinti oli tapahtunut muistaakseni auton ensimmäisen kymmenen vuoden ajalla. Säännöissä kyllä aika selvästi käsittääkseni lukee, että korin, tai tekniikan vaihtoja ei hyväksytä... ...
Ilman tätä pykälää menetettäisiin paljon arvokkaaksi katsottavaa Suomalaista tieliikennehistoriaa (mm. ne kuuluisat pakettiauto-Camarot). Myös moniin coupé-Mersuihin tehtiin aikanaan jo tehtaalla dieselöinti, koska niitä ostivat esimerkiksi paljon ajavat lääkärit ja muut sellaiset.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Asiasta kukkuruukkuun... Mitenkä on niiden lisävarusteiden kanssa joita tehdas ei ole tarjonnut? Muistaakseni lisävarusteiden pitää olla valmistusajankohdan mukaisia ja tämä tulee tarvittaessa todistaa esimerkiksi vanhojen mainoksien avulla.
Mikä on sitten "valmistusajankohdan mukainen" varuste? Riippu varmaan tarkastajasta. Onko esimerkiksi soveliasta asentaa -82 autoon -85 radiokasettisoitin? Varmaan tulkinnanvarainen kysymys.
Voi kun suomessakin olisi ruotsalaistyyppinen "kulttuuriajoneuvo" pykälä laissa. Ruotsissa kulttuuriajoneuvo kilvissä voi olla esim. epätäydellinen museoajoneuvo (väärällä tekniikalla tms.) tai muutoin harvinaisempi "uudehko" auto. Tälläinen saattaa olla vaikkapa -89 Wartburg tai Talbot Solara. Noilla on tietysti omat ajorajoituksensa, mutta eipähän täydy maksaa täysiä veroja.
Mikä on sitten "valmistusajankohdan mukainen" varuste? Riippu varmaan tarkastajasta. Onko esimerkiksi soveliasta asentaa -82 autoon -85 radiokasettisoitin? Varmaan tulkinnanvarainen kysymys.
Voi kun suomessakin olisi ruotsalaistyyppinen "kulttuuriajoneuvo" pykälä laissa. Ruotsissa kulttuuriajoneuvo kilvissä voi olla esim. epätäydellinen museoajoneuvo (väärällä tekniikalla tms.) tai muutoin harvinaisempi "uudehko" auto. Tälläinen saattaa olla vaikkapa -89 Wartburg tai Talbot Solara. Noilla on tietysti omat ajorajoituksensa, mutta eipähän täydy maksaa täysiä veroja.
museorekisterointi
Mun kokemuksen mukaan siihen kelpaako auto museorekisteriin vaikuttaa lahinna auton omistajan parstakerroin, ei niinkaan se missa kunnossa tai kuinka alkuperainen itse tarkastettava auto on.
Itse olen hiukkasen katkera vielakin. Omistan vuosimallia -73 Kuplan joka on ollut koko ikansa vain kesaajossa ja kunnoltaan, maalipintaa myoten taysin alkuperainen, mutta eihan se millaan kelvannut. Maalipinta joka on taysin ehja ja siisti oli kuulemma liian haalistunut, polykapselissa oli naarmu, seka etupuskurissa pieni kolhu. Ei kuulemma voi hyvaksya noiden vikojen takia, koska em. osia on uusina edelleen saatavissa.
Tapahtumasta jai vahan semmoinen vaikutelma atta ei kannata maalipintaa ruveta myllyttamaan tai tilaamaan Hot Carsista brasilialaista puskuria ja polykapselia, vaan unohtaa koko homma, silla tilaisuudessa lahinna arvioidaan lahinna omistajan sopivuutta museoauton omistajaksi ja mina en tuota katsastusta lapaissyt.
Itse olen hiukkasen katkera vielakin. Omistan vuosimallia -73 Kuplan joka on ollut koko ikansa vain kesaajossa ja kunnoltaan, maalipintaa myoten taysin alkuperainen, mutta eihan se millaan kelvannut. Maalipinta joka on taysin ehja ja siisti oli kuulemma liian haalistunut, polykapselissa oli naarmu, seka etupuskurissa pieni kolhu. Ei kuulemma voi hyvaksya noiden vikojen takia, koska em. osia on uusina edelleen saatavissa.
Tapahtumasta jai vahan semmoinen vaikutelma atta ei kannata maalipintaa ruveta myllyttamaan tai tilaamaan Hot Carsista brasilialaista puskuria ja polykapselia, vaan unohtaa koko homma, silla tilaisuudessa lahinna arvioidaan lahinna omistajan sopivuutta museoauton omistajaksi ja mina en tuota katsastusta lapaissyt.
VW 1300 -73
MB 200D -83
MB 200D -83
- Vaihtotähti
- Mersumies
- Viestit: 723
- Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
- Paikkakunta: Loimaa
Kokonaisuushan siinä ratkaisee; alkuperäinen tai alkuperäistä vastaavaksi entisöity. Ei näkyviä puutteita eikä virheitä. Johonkin se raja on aina vedettävä.
Käsitykseni mukaan uudemmilta ajoneuvoilta ja toisaalta volyymi-malleilta on perusteltua vaatia parempaa kuntoa kuin vanhemmalta taikka harvinaisemmalta mallilta.
Ennen pitkää alkaa 70-80 luvun autoissa olla jo niin paljon yksilöitä, joita väljästi hyväksyen koko museoauto-ajatus menettää alkuperäisen ideansa,
JOKA EI OLE VAKUUTUKSESTA JA KÄYTTÖMAKSUSTA LUOPUMISEN ILOA, JA SEN JÄLKEEN AJOA, KUTEN TAVALLISELLA AJONEUVOLLA.
Säädöksiä saisi pikemminkin tiukentaa nykyisestään. Museoajoneuvo-luokan rinnalle pitäisi kehittää ajoneuvoluokka Harrasteajoneuvo, jonka maksut olisivat tavanomaista keveämmät johtuen osa-aikaisesta käytöstä. Auton iällä ei saisi olla merkitystä.
Terveisin Aki
Käsitykseni mukaan uudemmilta ajoneuvoilta ja toisaalta volyymi-malleilta on perusteltua vaatia parempaa kuntoa kuin vanhemmalta taikka harvinaisemmalta mallilta.
Ennen pitkää alkaa 70-80 luvun autoissa olla jo niin paljon yksilöitä, joita väljästi hyväksyen koko museoauto-ajatus menettää alkuperäisen ideansa,
JOKA EI OLE VAKUUTUKSESTA JA KÄYTTÖMAKSUSTA LUOPUMISEN ILOA, JA SEN JÄLKEEN AJOA, KUTEN TAVALLISELLA AJONEUVOLLA.
Säädöksiä saisi pikemminkin tiukentaa nykyisestään. Museoajoneuvo-luokan rinnalle pitäisi kehittää ajoneuvoluokka Harrasteajoneuvo, jonka maksut olisivat tavanomaista keveämmät johtuen osa-aikaisesta käytöstä. Auton iällä ei saisi olla merkitystä.
Terveisin Aki
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...
And owner since 1985.
Still going ...
Jos tuo tapahtuisi niin suutelisin tätä maata paavin lailla. Mutta epäilen että mitään tämmöistä voisi tapahtua. Mutta eihän sitä tiedä, kaatui se neuvostoliittokin.Vaihtotähti kirjoitti: Museoajoneuvo-luokan rinnalle pitäisi kehittää ajoneuvoluokka Harrasteajoneuvo, jonka maksut olisivat tavanomaista keveämmät johtuen osa-aikaisesta käytöstä. Auton iällä ei saisi olla merkitystä.
Tässä museo tarkastamisessa askarruttaa tämä erilainen käytäntö eri puolilla maata, ja varmaan tiukinta linjaa vedetään täällä etelässä. Siksi olisikin kiusaus viedä toi ässä Tornioon sukulaisiin (jossa autoharrastajia) ja viimeistella sekä katsastaa se siellä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Tai ainakin pitaisi olla yhtenainen kaytonto siita mika kelpaa ja mika ei kelpaa.. Monesti vaikuttaa silta etta alkuperaisena sailynyt yksilo ei kelpaa, mutta sitten joku loppuun ajetun oloinen paksusti pakkelilla paikkailtu yksilo jossa kaikki pohjatyovirheet paistavat maalin lapi taasen hvaksytaan huomautuksitta..
VW 1300 -73
MB 200D -83
MB 200D -83
Tällainen menisi nähdäkseni tuohon kauan kaivattuun "harrasteajoneuvoluokkaan", jota olen itsekin tuonut esille erinäisissä yhteyksissä. Tämä vain näyttää tökkäävän museoväen vaatimuksiin 100% alkuperäisyydestä ja sitten "hotrod"- väen vaatimuksiin vähän muunlaisista hyväksymisperusteista, jotka eivät mene keskenään yksiin.Tomi kirjoitti:Jos tuo tapahtuisi niin suutelisin tätä maata paavin lailla. Mutta epäilen että mitään tämmöistä voisi tapahtua. Mutta eihän sitä tiedä, kaatui se neuvostoliittokin.Vaihtotähti kirjoitti: Museoajoneuvo-luokan rinnalle pitäisi kehittää ajoneuvoluokka Harrasteajoneuvo, jonka maksut olisivat tavanomaista keveämmät johtuen osa-aikaisesta käytöstä. Auton iällä ei saisi olla merkitystä.
Dunkelblau123:n toivomuksen mukainen Ruotsalaistyyppinen kuttuuriajoneuvo edustaisi tätä "harrasteajoneuvoluokkaa oikeastaan erittäin hyvin. Tosin jotkut tahot suuttuisivat Suomessa siitä, että kyseiset ajoneuvot eivät ole "riittävän" vanhoja, tai sitten päätään nostaisi perisuomalainen kateus siitä, että "nyt tuokin pääsee ajamaan liian halvalla, kun minä maksan täydet verot". Jos tuollainen ikinä saataisiin Suomessa läpi, niin HIENOA!
Kuten edellä olevassa lainauksessa, niin minäkin olisin valmis suutelemaan maata Paavin lailla.
Oikeastaan edellytys tällaisen ajoneuvoluokan saamiselle on, että ensinnäkin suurempi osa harrasteautoilijoista lähtisi yksimielisesti ajamaan tätä eteenpäin. Siis museoautoporukan ja muun jenkki- ja euroharrasteporukan välit siinämäärin kuntoon, että saataisiin jotakin asiaa ajettua isommalla porukalla eteenpäin. Toinen asia onkin sitten, että saataisiin joskus tulevaisuudessa eduskuntavaaleissa valittua edes joitakin asiasta OIKEASTI kiinnostuneita henkilöitä Arkadianmäelle. Nykyisiä kun ei kiinnosta muu, kuin oman palkan korottaminen.
Jos siis saataisiin alulle tuollainen ajoneuvoluokka, niin sinnehän voisi laittaa niin tiukat ja ennen kaikkea SELKEÄSTI MÄÄRITELLYT rajat ajoneuvon ikävaatimusten, kunnon ja vuosittasten sallittujen maksimikäyttöpäivien suhteen, että "veronkiertomielessä" tehdyt harrasteajoneuvorekisteröinnit saataisiin karsittua jos ei kokonaan pois, niin ainakin hyvin vähiin. Seuraava kysymys tuleekin sitten kateellisten ja peukalo keskellä kämmentä olevien ihmisten taholta: "Miks noille sallitaan tommonen veroetu, kun mä en osaa ite korjata tollasia vanhoja romuja".
Olen toiveikas, mutta kauan eläneenä ja monenlaista nähneenä kuitenkin skeptinen moisen autoharrastajan "unelmayhteiskunnan" toteutumiseen Suomessa.
Ymmärsinköhän nyt jotain väärin kun luin uusinta Mobilisti lehteä. Minä kun sain sellaisen käsityksen että jo kertaalleen museokatsastettua ajoneuvoa ei enää tarvisikaan käyttää museoajoneuvotarkastajilla se kerran hyväksytyn katsastuksen jälkeen, vaan tavallisessa vuosikatsastuksessa inssit toteaa auton olevan samassa museokunnossa kuin museokatsastuksessa. Taisi olla vielä sillä poikkeuksella, että koskee ainoastaan ajoneuvoja, joista on valokuvat liitteenä museoajoneuvotodistuksessa. Lukekaapas uusin Mobilisti, oli juttua myös muuttuneista tullausmääräyksistä koskien yli 25 vuotiaita autoja.adenauer300 kirjoitti:Kaverin alkuperäinen W136 170 VA 1952 EI mennyt museokatsatuksesta ( auton edellinen katsatus vanheni ) läpi, koska auto on alkuperäinen, räpeltämätön 75tkm ajettu upea mersu.
Syynä oli se että auton maalaus oli alkuperäinen ( ja tietenkin kulunut, mutta 99% ehjä), kuskin ovessa 10 centin kolikon kokoinen ruoste "prikku", kuskinpenkissä 5 x5cm kooinen kuluma, sekä ratissa silmin nähtävä kuluma.
Sahk:n mukaan auto pitäisi kunnostaa, jonka jälkeen he hyväksyät sen......
Eli hieno orggiskuntoinen auto olisi pitänyt pilata.....
Museotarkastus on voimassa 15 vuotta. Katsastus on eri asia kuin museotarkastus.Jone M kirjoitti:Ymmärsinköhän nyt jotain väärin kun luin uusinta Mobilisti lehteä. Minä kun sain sellaisen käsityksen että jo kertaalleen museokatsastettua ajoneuvoa ei enää tarvisikaan käyttää museoajoneuvotarkastajilla se kerran hyväksytyn katsastuksen jälkeen, vaan tavallisessa vuosikatsastuksessa inssit toteaa auton olevan samassa museokunnossa kuin museokatsastuksessa. Taisi olla vielä sillä poikkeuksella, että koskee ainoastaan ajoneuvoja, joista on valokuvat liitteenä museoajoneuvotodistuksessa. Lukekaapas uusin Mobilisti, oli juttua myös muuttuneista tullausmääräyksistä koskien yli 25 vuotiaita autoja.adenauer300 kirjoitti:Kaverin alkuperäinen W136 170 VA 1952 EI mennyt museokatsatuksesta ( auton edellinen katsatus vanheni ) läpi, koska auto on alkuperäinen, räpeltämätön 75tkm ajettu upea mersu.
Syynä oli se että auton maalaus oli alkuperäinen ( ja tietenkin kulunut, mutta 99% ehjä), kuskin ovessa 10 centin kolikon kokoinen ruoste "prikku", kuskinpenkissä 5 x5cm kooinen kuluma, sekä ratissa silmin nähtävä kuluma.
Sahk:n mukaan auto pitäisi kunnostaa, jonka jälkeen he hyväksyät sen......
Eli hieno orggiskuntoinen auto olisi pitänyt pilata.....
Eikös niissä kaikissa museoajoneuvotodistuksissa ole kuva? Olisiko alkuaikoina ollut ilman kuvaa, en tiedä.
Museotarkastajan muistelen sanoneen että museotarkastuksessa pitäisi arvioida kunto myös siltä kantilta että autolla on mahdollisuudet pysyä museokunnossa tuo 15 vuotta. Oikeastihan kukaan ei tiedä mitä autolle tapahtuu 15 vuoden aikana, mutta jos on alkavaa ruostetta niin ei se ainakaan vähene 15 vuoden kuluessa.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Mobilisti lehti, numero 7/2005.
Jussin Jorinat, sivu 84
Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki.
Suora lainaus tekstistä:
"Muistuteenpa että museoajoneuvo todistus ei vanhene enää, kuten ainakin SA-HK:n vanhassa todistuksessa väitetään tapahtuvan kahdeksassa tai 15 vuodessa. Samalla kun todistus muuttui muutama vuosi sitten lausunnoksi ja lopullinen hyväksyntä museoajoneuvoksi, siirtyi myös jatkoseuranta vuosikatsastukseen (nykyisin nimeltään määräaikaiskatsastus). Eli kun museopelillä käydään katsastuksessa, kuuluisi inssin samalla tarkastaa, että se on vieläkin museokunnossa eikä esimerkiksi CD-soittimella ja uusilla alumiinivanteilla tärvelty. Todistuksia ei kuitenkaan ole vielä vaihdettu oikealla tekstillä oleviksi lausunnoiksi, ja kun tarkastajiakaan ei ole informoitu asiasta, on uusintalausuntoja tehty turhaan. Harmillisinta on tietysti lisäkulu paperista, jota ei olisi tarvittu, saati sitten mahdolliset vaaditut korjaukset. Ainoastaan todistukset joissa ei ole valokuvaa, tulisi päivittää kuvallisiksi."
Tämä siis on vain lehdestä lainattua tekstiä
Jussin Jorinat, sivu 84
Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki.
Suora lainaus tekstistä:
"Muistuteenpa että museoajoneuvo todistus ei vanhene enää, kuten ainakin SA-HK:n vanhassa todistuksessa väitetään tapahtuvan kahdeksassa tai 15 vuodessa. Samalla kun todistus muuttui muutama vuosi sitten lausunnoksi ja lopullinen hyväksyntä museoajoneuvoksi, siirtyi myös jatkoseuranta vuosikatsastukseen (nykyisin nimeltään määräaikaiskatsastus). Eli kun museopelillä käydään katsastuksessa, kuuluisi inssin samalla tarkastaa, että se on vieläkin museokunnossa eikä esimerkiksi CD-soittimella ja uusilla alumiinivanteilla tärvelty. Todistuksia ei kuitenkaan ole vielä vaihdettu oikealla tekstillä oleviksi lausunnoiksi, ja kun tarkastajiakaan ei ole informoitu asiasta, on uusintalausuntoja tehty turhaan. Harmillisinta on tietysti lisäkulu paperista, jota ei olisi tarvittu, saati sitten mahdolliset vaaditut korjaukset. Ainoastaan todistukset joissa ei ole valokuvaa, tulisi päivittää kuvallisiksi."
Tämä siis on vain lehdestä lainattua tekstiä
Etenkin tällaista kaivataan siinä kohdassa jos jossain vaiheessa autovero poistuu ja tilalle tulee esim. moottorin tilavuuteen ja saastearvoihin tms. perustuva käyttömaksu. Esim. Jenkkiautojen harrastaminen saattaa muuten muuttua aika hankalaksi / kalliiksi.Vaihtotähti kirjoitti:Säädöksiä saisi pikemminkin tiukentaa nykyisestään. Museoajoneuvo-luokan rinnalle pitäisi kehittää ajoneuvoluokka Harrasteajoneuvo, jonka maksut olisivat tavanomaista keveämmät johtuen osa-aikaisesta käytöstä. Auton iällä ei saisi olla merkitystä.
Terveisin Aki
-A-J-
Vielä tosta 30 päivän ajoajasta sen verran että on myös olemassa kilometrirajoitus(suositus) 1000km/vuosi josta ainakin normaalikatsastuksessa kitisee jos on tullut huomattavasti yli
Soittimista ja muista varusteista sen verran jos autoon on uutena saanut vain nuppimankkaa niin ei siihen kasettimankkaa kovin helposti hyväksytä. Tosin olen nähnyt museoajoneuvossa CD-vaihtajankin joka oli piilotettu hattuhyllyn alle niin ettei sitä näkynyt ja se oli hyväksytty
Penkit saa olla kuluneet tai niissä saa olla jopa reikä tai viilto , jos on asennettu ajanhenkeen sopivat sisustan sävyiset penkinpäälliset
Soittimista ja muista varusteista sen verran jos autoon on uutena saanut vain nuppimankkaa niin ei siihen kasettimankkaa kovin helposti hyväksytä. Tosin olen nähnyt museoajoneuvossa CD-vaihtajankin joka oli piilotettu hattuhyllyn alle niin ettei sitä näkynyt ja se oli hyväksytty
Penkit saa olla kuluneet tai niissä saa olla jopa reikä tai viilto , jos on asennettu ajanhenkeen sopivat sisustan sävyiset penkinpäälliset
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
museo rekisteröinti
Kaveri yritti museo katastaa -76 200 dieseliä korimalli 123:sta oulussa pariviikkoa sitten, eikä onnistunut koska autossa oli tuulilasissa se vihreä ylä osa. Sitten ei ollut muuta huomautettavaa. Me vaihoimme lasin sellaiseen jossa ei ollut sitä vihertävää ylä osaa, sitten veimme sen uudestaan, sitten se hylkäs sen koska kura matot ei ollut alkuperäiset takana muistaakseni on mut ei edessä. No minä annoin omasta ne matot sille ettei muualta tarvi hakea eikä ettiä. Kolmannella kerralla se päästi läpi mut se sanoi että pittää ratti vaihtaa kun se on niin kulunut. ja se pittää vaihtaa nyt ens perjantaihin mennessä ja käydä näyttämässä. voi pahus että voi olla tyhymiä katastusmiehiä ajatelkaa juoksuttaa monta kertaa vaikka ois pitänyt nähdä kaikki huomautettava ensikerralla. no me käymme maanantaina uudelleen kokeilemassa jospa nyt tärppäis ja katastus mies vielä nauroi ja lähetti kotiin korjaamaan.on huonoa palvelua oulussa ja sitten vielä yks jutska eikai -76 diesel mesestä autosta tarvi ottaa ennään dieselpäästö arvoja, ei ainakaan meijän isän -79 ennään oteta sitä
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Re: museo rekisteröinti
Tuulilasin ja kuramatot vielä ymmärtää mutta ratti menee jo vähän yli jos ratissa on normaalia kulumaa eikä mitään rotan puremia niin luulisi että siinä saa kilometrit näkyä??? Onhan näillä kuitenkin ajettu paljon enemmän kuin muilla aikalaisilla.jimi82 kirjoitti:Kolmannella kerralla se päästi läpi mut se sanoi että pittää ratti vaihtaa kun se on niin kulunut.
Päästömittaus -76seen...!!! Voi.voi.
Re: museo rekisteröinti
Minä en ymmärrä edes kuramatoista valittamista, jos ei kerran ensimmäisellä katsastuskerralla niitä huomannut.... Tuollainen ylimääräinen juoksuttaminen kyllä vit**taa Taas joku herra tuntee itsensä ylivaltiaaksi.. ..Hiukka taitaapi olla pätemisen tarvetta?Dunkelblau123 kirjoitti: Tuulilasin ja kuramatot vielä ymmärtää mutta ratti menee jo vähän yli
Siis oliko kyseessä museoajoneuvotarkastaja vaiko katsastusmies??
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
museo rekisteri
siinä todennäköisesti oli joku museoajoneuvo tarkastaja tai joku sinne päin, sitten se vielä sitä diesel päästöä otti siitä niin se kymmeniä kertoja huuatti sitä autoa koska päästö arvo oli 4,5, se kyllä rupes vituttamaan. kerran kun käytin omaa autoa ihan normaalissa katastuksessa mulla oli silloin se 240 diesel - 81vm se huuatti samallalailla niin kauan että siitä meni öljyn paine venttiili jumiin eikä enään öljynpaineet nousenut ollenkaan, että semmosia katastus miehiä. sitten se hylkäs sen koska auton kone oli epäkunnossa tai siis meni epäkuntoon
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Re: museo rekisteri
Nostaa vanhaa topiikia ylös kun on ajankohtainen taas.jimi82 kirjoitti:siinä todennäköisesti oli joku museoajoneuvo tarkastaja tai joku sinne päin, sitten se vielä sitä diesel päästöä otti siitä niin se kymmeniä kertoja huuatti sitä autoa koska päästö arvo oli 4,5, se kyllä rupes vituttamaan. kerran kun käytin omaa autoa ihan normaalissa katastuksessa mulla oli silloin se 240 diesel - 81vm se huuatti samallalailla niin kauan että siitä meni öljyn paine venttiili jumiin eikä enään öljynpaineet nousenut ollenkaan, että semmosia katastus miehiä. sitten se hylkäs sen koska auton kone oli epäkunnossa tai siis meni epäkuntoon
-79 ja sitä vanhemmista nakuista ei tarvii mitata päästöjä.
Bensoissa tuo vuosimalli raja on -76, sitten on päästö vapaita
Kyllä on mulkkuja sielläkin päin, vähän samaa täällä Pirkanmaalla.
Itse aihe eli museorekisteröinti pelleilly, pelkkää herrojen maksujen kiertoa koko touhu, ei siinä ajatella auton parasta ollenkaan. Kossu pullo tarkastajalle ja pari hassut kuvat niin on mätä sekasikiö rakkinen museorekisterissä.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Kun tämän nyt joku oli kaivanut esille, niin enempi kuin ajankohtaista. Tietääkö kukaan, miten tämän asian lobbaaminen etenee, vai tekeekö kukaan yhtään mitään?Tenox kirjoitti:Etenkin tällaista kaivataan siinä kohdassa jos jossain vaiheessa autovero poistuu ja tilalle tulee esim. moottorin tilavuuteen ja saastearvoihin tms. perustuva käyttömaksu. Esim. Jenkkiautojen harrastaminen saattaa muuten muuttua aika hankalaksi / kalliiksi.Vaihtotähti kirjoitti:Säädöksiä saisi pikemminkin tiukentaa nykyisestään. Museoajoneuvo-luokan rinnalle pitäisi kehittää ajoneuvoluokka Harrasteajoneuvo, jonka maksut olisivat tavanomaista keveämmät johtuen osa-aikaisesta käytöstä. Auton iällä ei saisi olla merkitystä.
Terveisin Aki
Re: museorekisteri?
Saako museorekisterissä olevaa autoa turbottaa, jos käyttää alkuperäisiä osia? Kyseessä on W123 300D vm 76. Auto on jo museorekisterissä.
Onko pakko käyttää OM617A konetta vai käykö vaparin lohko OM617?
Onko pakko käyttää OM617A konetta vai käykö vaparin lohko OM617?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561