Aloittelijan kysymys: Hihnan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TylyTapittaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 11.01.2006 16:33

Aloittelijan kysymys: Hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja TylyTapittaja »

Moros,

Hihna katkes juuri vähän aikaa sitten. Auto on W123 200 vm 1983, bensa.

Mitä pitää raivata konehuoneessa ja miten tulee edetä, jotta hihna vaihtuu jouhevasti.

Yleinen tekniikka on hallussa, mutta onkos tässä jotain autokohtaista, mitä pitää huomioida. En ole ehtinyt hankkia kiorjausopasta

TT
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tervetuloa forumoimaan!

Hmm... on joskus tullut omasta M102:sta molemmat hihnat vaihdettua. Laturin/vesipumpun hihnastako oli kyse? Löysää vain laturin säädön ääriasentoonsa ja laittaa hihnan paikoilleen. Tuulettimen ropellia ei muistaakseni tarvinnut poistaa, mutta se on yhdellä pultilla kiinni. Näin kevyesti se taisi mennä, mutta joku jolla on homma selvemmässä muistissa korjaa :lol:
TylyTapittaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 11.01.2006 16:33

Viesti Kirjoittaja TylyTapittaja »

Leka kirjoitti:Tervetuloa forumoimaan!

Hmm... on joskus tullut omasta M102:sta molemmat hihnat vaihdettua. Laturin/vesipumpun hihnastako oli kyse? Löysää vain laturin säädön ääriasentoonsa ja laittaa hihnan paikoilleen. Tuulettimen ropellia ei muistaakseni tarvinnut poistaa, mutta se on yhdellä pultilla kiinni. Näin kevyesti se taisi mennä, mutta joku jolla on homma selvemmässä muistissa korjaa :lol:
Kiitos, eiköhän tuon ruoskan kanssa täällä usein olla ;)

Hmmm. otetaanko se syylarin muovinen osa pois?? Hihnan kitkuttamiseen ei ole tilaa. Vaiko sitten ropelli pois?

TT
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mun mielestä sitä muovisuojaa ei tarvi poistaa vaan hihnan saa ropelin ympärille ujuttamalla siipein välistä. Ja loppu oli niinku Leka sano.
Mutta olikos se ohjaustehostajan hihna etummaisen, jos oli niin sitä pitää löysätä tietenkin että saa hihnan sen taakse.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
TylyTapittaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 11.01.2006 16:33

Viesti Kirjoittaja TylyTapittaja »

Kiitos :)

TT
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Helppo homma.

Viesti Kirjoittaja terho »

Kyllä se laturin hihna pitäs onnistua vaihtaan ihan vaan löysäämällä laturia, paitsi jos se ohjaustehostajan hihna on eessä. Ei kannata kiristää hihnaa liian tiukalle, se kuluttaa laturia.
Alfamerin korjausopashan kyllä antaa tähänkin neuvoa jos aiot sellaisen lainata/ostaa.
Taidetaan muuten olla auto kollegoja.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Se tehostajan hihna ON etumaisena Suunnittelussa oikea älynväläys Että Tehostajan hihna on ensin poistettava Ja senjälkeen vasta laturi .En minä ole koskaan poistanut siipiä enkä sitä muovikehystä Kyllä se sieltä mahtuu Ne tehostajan pultit ovat sitten tosi kovin kiinni. Että pitää olla kunnon avaimet ettei riko pultinkantoja.Että sillälailla kyllä se siitä
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kyllä mun autossa laturin hihna edessä ja tehostimen hihna takimmaisena...
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja terho »

Mulla sama homma kuin Lekalla; edessä laturin hihna. Oisko OM:ssa sitten toisin.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelijan kysymys: Hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mutta miten helvetin tiukka sen "hammastankoa" pitkin kulkevan säätöpultin oikein kuuluu olla?

Vaihtelin nimittäin omaan W123:een hihnaa alkuviikosta. Yksi mutteri auki laturin takaa alhaalta (se jonka varassa laturi "keinuu") ja johan tuo löystyi kohtuullisella voimankäytöllä juuri tuosta hammastusta pitkin kulkevasta säätöruuvista kääntämällä. Uusi hihna paikalleen ja kireälle, mutta mikä piru on kun se tyssää kerta kaikkiaan tiettyyn kohtaan ja vielä muutama milli tiukemmalle pitäisi kai saada. Tuntuu, kuin säätöruuvi "löisi tyhjää". Avasin myös sen säätöpultin vastapuolella olevaa mutteria.

Vai onko vaan liian vähän ruista ranteessa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin