Lämppäri inisi => vaihdoin puhaltimen, kuvia tapahtumasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Lämppäri inisi => vaihdoin puhaltimen, kuvia tapahtumasta

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Nyt sitten rupesi tuuletin inisemään ja sitä ei oo kovin mukava kuunnella! Onko muita vaihtoehtoja kuin vaihtaa kokonaan uusi tuuletin (139e auts)?
Auttaako öljy mitään? Voiko sinne vaihtaa jonkun laakerin tms?

Kiitoksia neuvoista.
Viimeksi muokannut Mikkoj, Ke 17.11.2004 17:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei siihen oikein laakereita voi vaihtaa.
Rasvaaminen auttaa ainakin joksikin aikaa - hae sitten meiltä uusi puhallin. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ruiskuvaseliini (saatavana aerosolipurkissa) on hyvä ja CRC:tä kestävämpi apu, jos laakerit ei ole pahassa kunnossa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

crc kanssa kannattaa olla varoinen,sulattaa hiiliä
dodge dart 1967
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Minkäslainen opiskelijahinta sulla on sille tuulettimelle? Onko se alkuperäinen vai aito kopio?


dealer kirjoitti:Ei siihen oikein laakereita voi vaihtaa.
Rasvaaminen auttaa ainakin joksikin aikaa - hae sitten meiltä uusi puhallin. :D
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Minkäslainen opiskelijahinta sulla on sille tuulettimelle? Onko se alkuperäinen vai aito kopio? "

Olen Ylivieskassa töissä Lintosella eli "meillä" myydään KL-varaosia.
Hinnan tiesitkin suunnilleen.
Opiskelija ei valitettavasti saa alennusta - eikä edes S-kortti kelpaa. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Itellä vinkunu laakeri jo jonkun aikaa. Nyt se sitten eilen sanoi sopimuksen kokonaan irti. Eli laakeri ilmeisesti leikkas kiinni ja sitä myötä meni sulake ja semmost. Toi vaihto on sellanen homma että joka mersuun sen saa tehdä jossain vaiheessa. Tai ainakin itellä on niin käynyt.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

laakerin rasvaus

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

En ole varma mersun tuulettimen laakereista, mutta
joissain autoissa huokoisessa liukulaakerissa itsessään on ollut öljyä,
joka aikanaan loppuu.
Sen voi voidella uudestaan siten että lämmittää kuumaksi
ohutta moottoriöljyä ja sujauttaa laakerin sinne.
Muista tietysti varovaisuus öljyn lämmityksen kanssa

Mika
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Noniin. Neuvojen perusteella päädyin sitten siihen että koitan irroittaa moottorin,ja sitten purkaa sen ja rasvata tää hela. Onkohan kukaan tehny vastaavaa, onko mitään kokemuksia?

MikaVeee: Eli käykös esim Neste city pro? Jollain vaa lämmittää ja hela sinne kylpyyn ja takaisin sitten moottoriin? Onko noi helat yleensä tiukassa niissä moottoreissa?
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mikkoj kirjoitti:Noniin. Neuvojen perusteella päädyin sitten siihen että koitan irroittaa moottorin,ja sitten purkaa sen ja rasvata tää hela. Onkohan kukaan tehny vastaavaa, onko mitään kokemuksia?
Kokemusta tuli kerättyä viime viikolla yhden Sierran korjauksessa. Puhaltimen koppa pois, suihkaus vaseliinia, testaus, koppa kiinni, valmis.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

Niin..
Liukulaakeri on yleensä öljyllä imeytetty ja pehmeämpää - pronssia tms. -kuin ankkurin akseli. Kun voiteluaine häipyy laakeripinnoilta niin silloin on metalli
metallia vasten ja kuluuhan se - laakeri nimittäin. Välys kasvaa niin suureksi
että nuo ruiskuttelut ovat tavallisesti tekohengityksiä. Jos öljyäminen tapahtuu ajoissa saattaa laakeri olla ok pitkiäkin aikoja vielä. Jos et uutta puhallinta halua ostaa niin mittaa helat ja etsi varaosaliikeiden vanhoista laatikoista josko sattuisi sopivat löytymään. Jos ei niin kokeile teollisuustarvikeliikkeista.
Jos ei sieltäkään niin osta pätkä laakeripronssia ja houkuttele joku sorvari
töihin.

Marcus
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Laitoin bemarin puhaltimen moottorin laakeriin STP:n motortreatment "räkää" ja se oli pari kuukautta vinkumatta,
Tosin siinä moottorin irroittamiseen meni 5min. mersun puhaltimen mootori ei ehkä irtoa siinä ajassa.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

liukulaakeri

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Öljyä kattilaan ja tulet liedelle. Nakkaa laakeri sekaan ja soppa on valmis ;o)
Homman juju on siinä että huokoinen liukulaakeri laajenee kuumetessaan sen verran että öljy imeytyy laakerin sisään. Sitten vaan laakeri takasin..siinähän se koko hommeli.

Miksuti Miksu

Ps. Mitkään pikavoitelut/crc-ruiskutukset eivät auta
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Noniin. Moottorin irroitin ja paljastui että se on mallia Siemens. Eli käykö sinne mikään muu malli tilalle. Ehdin jo hakea varalle Boschin irtomoottorin, mutta täytynee viedä takasin.

Moottori on prässäämällä kasattu niin niitä laakereita on aika toivotonta irroittaa.
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

puhaltimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Puhaltimen vaihto onnistuu 190 ssä näin (oma on mallia -89)

Irroitetaan pyyhkijän varsi, itsellä oli yhdellä ruuvilla kiinni. Irroitetaan myös se musta muovi tuulilasin alapuolelta, parilla ruuvilla ja kiinnikkeellä kiinni, kannattaa väännellä varovasti ettei hajoa.

Sitten näyttää tältä:



Kuva



Irroitetaan pyyhkijän moottorivipuhärpäkkä, 4 mutteria oisko 10mm. Moottorin tulipellin ruuvit (yht 6 kpl, joista neljä punaiste täppien kohdalla edellisessä kuvassa) joutuu myös löysäämään jotta saa tilaa puhaltimen vaihdolle.
Puhaltimen päällä on myös musta suojamuovi, se irti myös.

Sitten näyttää tältä, puhallin on kolmella ruuvilla kiinni (nuolet).


Kuva



Puhaltimen johto meni minulla (Siemens mallinen puhallin, Bosch mallissa voipi vaihtaa pelkän moottorin, Behristä en tiedä) akun taakse, joten sen joutuu irroittamaan, kuvassa näkymä akkutilasta taaksepäin. Liitin nuolen osoittamassa paikassa kiinni, joutuu pikkumensselillä kääntään pikkuväkäsiä jotta liitin irtoaa, eli ei siis kannata käyttää liikaa voimaa.



Kuva



Ja eikun uutta puhallinta (tai moottoria) kehiin. Tuli aika tarkkaan selitettyä mutta eipähän mene turhaa aikaa etsiessä ruuveja tms..
-----------------------------
W201 250D -89
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Lämppäri inisi => vaihdoin puhaltimen, kuvia tapahtum

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, nyt se hemmetin puhallin pimeni auton oltua pari päivää ulkona sateessa (normaalisti se saa nukkua tallissa lämpöisessä). Sanoi vaan vink-puuh ja pimeni.

Missäs mahtaa olla sulake? Kaikki sulakkeet näyttää ehjältä siellä muovilaatikossa jossa on se läpikuultava kansi (tekstit vain saksaksi, nou habla). Tuli ensin mieleen sulake kun sammui myös kierrätyskytkimestä se punainen valo.

Tosin on voinut se valo sammua jos puhallin kuollessaan antoi virtapiikin tjsp. Samalla kun tuon kytkimen katselee voisi vaihtaa kuskin puolen lämmönsäätimen valon kun se nuolen lamppu on sitä palanut kanssa, minkälainen lanppu tähän pitää olla?

Pakko kai tuo on nyt aukaista kahteen kertaan kun ei tiedä minkämerkkinen laite siellä on (ilmastoitu laitos kyseessä) ja sitten tilata se pelkkä moottori jos sillä pääsee (bosch). Ja sitten kun saa sen osan, niin tehdä sama homma uudelleen kun kyseessä on käyttöpeli ja ilman pyyhkijää ei viitsi ajella ja muutenkin ei viitsi ajella puretulla autolla (pääsee vaan lumi kuitenkin jonnekkin minne ei tarvitsisi).

Jos joku on vaihtanut puhaltimen ilmastoituun (ellei sitten käy nuo mikkojiin ohjeet sellaisenaan), niin saa mielellään kertoa miten homma hoituu ilman turhaa purkamista ja paikkojen rikkomista yms.


Edit: Sittenkin oli mennyt sulake. Ei ensin näkynyt olevan poikki kun sen läpikuultavan muovikannen läpi katselin, mutta kannen irroituksen jälkeen näkyikin jo että sulaketta huutaa.

Saa nähdä milloin selkä paranee sen verran että pääsee purkamaan ja katselemaan puhallinta tarkemmin.

Edit2:

Tämmöinen on ilmastoitu versio: Ahdasta purkaa joten sinne jätin inisemään. Pitää hommata käytettynä koko puhallinhässäkkä ja hieman askarrella uusiksi orkkisversiota paremmaksi ja se sitten paikalleen.

Kuva
Viimeksi muokannut AK47, Ti 24.01.2006 03:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla vikisi tuon 190sen puhallin ostaessa. Viikon verran sitä jaksoi kuunnella ja hermot meni :D Purin moottorin esille ja laitoin sen ykköselle pyörimään. Suihkuttelin reilusti teflon sprayta moottorin "laakereille" :D Nyt on NELJÄS talvi menossa eikä vikise :mrgreen:
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Siirsin nuo kuvat takaisin serverille niin näkyy täälläkin, olkaapas hyvä! Joku niitä kyseli..

Sellanen huomio tuosta omasta hommasta kun vaihdoin silloin tilalle purkupuhaltimen, ostin jostain purkaamosta. Se toimi aluks hyvin, mutta jouduin avaamaan noi suojukset parin kk jälkeen kun sekin rupesi kitisemään. Silloin ruiskin vaan suruttua ruiskuvaseliini (muistaakseni) pyörivään moottooriin. Sen jälkeen on toiminut kitisemättä vuoden verran.

Eli kannattaa kokeilla tuora rasvausta jos se vain kitisee. Jos rupeaa jo rohisemaa tms kummaa ääntä pitämään niin moottorin vaihto on varmaan ajankohtaista.

Toinen huomautus!

Samalla kun käyttää tuon pyyhkijän vivuston irti, kannattaa irroittaa tuon harmaan kotelon pohjasta 5 ristipääruuvia, raottaa päätä meisselillä ja ruikkia sinnekin koneistoon samaa ruiskuvaseliinia.

Jos joku tietää miten sen kannen saa kokonaan irti tuosta pyyhkijän kotelosta niin kertokaa minullekin, itse en uskaltanut vääntää enkä löytänyt enää irroitettavia ruuvejakaan..
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Tuosta irtolaakerin keittämisestä. Vähemmällä pääsee kun laittaa laakerin etusormen päähän pystyyn ja täyttää piripintaan öljyllä , sitten peukalo toiseen päähän ja toinen käsi kaverina puristaa. Muutamassa sekunnissa näet kun laakeri rupeaa hikoileen ulkopinnaltaan läpitunkevasta öljystä. Varmasti täynnä öljyä ja nopeasti :) [/quote]
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

peehoo7 kirjoitti:Tuosta irtolaakerin keittämisestä. Vähemmällä pääsee kun laittaa laakerin etusormen päähän pystyyn ja täyttää piripintaan öljyllä , sitten peukalo toiseen päähän ja toinen käsi kaverina puristaa. Muutamassa sekunnissa näet kun laakeri rupeaa hikoileen ulkopinnaltaan läpitunkevasta öljystä. Varmasti täynnä öljyä ja nopeasti :)
[/quote]Näinhän sitä on tehty kautta aikain,eikö nyky nuoriso vain tiedä.mopo
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Suurkiitos Mikolle loistavasta kuvitetusta ohjeesta.Nyt uskaltaa itsekin lähteä purkamaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

onko kellään kuvia w124 tuulettimen irroituksesta.. ei vissii oo samalla lailla ku 190:ssä? Pitäis saada jotain rasvaa väliin ku tuuletin vinkuu... on vissiin joku tyyppivika toi tuuletin ku kaverilla alko kans puolen miljoonan jälkee vinkumaa sataysikymppisessä...
320E
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

_palomaki_ kirjoitti:onko kellään kuvia w124 tuulettimen irroituksesta.. ei vissii oo samalla lailla ku 190:ssä? Pitäis saada jotain rasvaa väliin ku tuuletin vinkuu... on vissiin joku tyyppivika toi tuuletin ku kaverilla alko kans puolen miljoonan jälkee vinkumaa sataysikymppisessä...
Voiko tuota nyt enää "tyyppiviaksi" sanoa jos on noin pitkään kestänyt.. :D

Kai se moottorikin kaipailis huoltoa vähän..
-----------------------------
W201 250D -89
Vastaa Viestiin