Miltä 15 tuumaiset renkaat tuntuvat w123:ssa?
Miltä 15 tuumaiset renkaat tuntuvat w123:ssa?
Kuinka paljon 15 tuumainen rengastus muuttaa W123 ajettavuutta verrattuna 14 tuumaisiin? Eli onko 15 jotain huomattavaa etua?
Eipä sättäillä asian vierestä.
Itselläni on kesävanteina 15" barokit, ET muistaakseni 23,3. On jämäkkä ajella, miinuksena melutaso verrattuna 195/70-14. 14" on huomattavasti mukavampi. Pitäneekin kokeilla keväällä 14-tuumaisia, siitä on aikaa kun viimeksi niillä ajoin.
Itselläni on kesävanteina 15" barokit, ET muistaakseni 23,3. On jämäkkä ajella, miinuksena melutaso verrattuna 195/70-14. 14" on huomattavasti mukavampi. Pitäneekin kokeilla keväällä 14-tuumaisia, siitä on aikaa kun viimeksi niillä ajoin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
15" on yleisesti selvästi tukevamman ja nykymakua vastaavamman tuntuinen mukavuuden silti kärsimättä liikoja. Melutasoon vaikuttaa varmasti enemmän renkaan malli kuin pieni muutos renkaan profiilissa tai ilmatilavuudessa. Olen ajanut 123:silla monilla erilasilla 15"-renkailla kokoa 195/65 15 & 205/60 15. Yleisesti jälkimmäinen on makuuni.
en osaa kyllä 15" moittia, ovat kyllä jämäkämmät kuin 14" ja tarkemmat ajaa. Eivät huoju samalla lailla kuin 14". 15" voi jopa hieman pitentää välitystäkin kasvattamalla profiilia vaikka mie itte en monsteri renkaista välitäkkään. Tietysti 15" on huomattavasti mukavemmat kuin nuo avattaren 17"
Hankita hintojen erosta en sitte tiedä 14" vs. 15" ???? Taitaa 15" olla nykyään yleisempi koko-----> ehkä jopa halvempikin sen vuoksi?
Hankita hintojen erosta en sitte tiedä 14" vs. 15" ???? Taitaa 15" olla nykyään yleisempi koko-----> ehkä jopa halvempikin sen vuoksi?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Itselläni on W123:n alla ollut originaali barokkien lisäksi myös W126:n 15" peltivanteet ja niissä vaikka minkänäköistä rengasta Michelinin X200:sesta Nokian NRH2:een.
Pidin kaarrekäyttäytymistä huomattavasti vankempana ja ajettavuutta noin 100 km/h jonkinverran suuntavakaampana kun 14" rengas.
Hmm...mulla on muuten yhdet ylimääräiset 15" peltivanteet ja 15" pelti-...anteeksi Raul....TERÄSpölärit hyllyssä. Taidanpa maalauttaa ne pölärit S:n väriin ja laittaa W116:n alle.
Pidin kaarrekäyttäytymistä huomattavasti vankempana ja ajettavuutta noin 100 km/h jonkinverran suuntavakaampana kun 14" rengas.
Hmm...mulla on muuten yhdet ylimääräiset 15" peltivanteet ja 15" pelti-...anteeksi Raul....TERÄSpölärit hyllyssä. Taidanpa maalauttaa ne pölärit S:n väriin ja laittaa W116:n alle.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Edellisessä mesessä oli originaalit 195/70-14 ja alut.. jotka vaihdoin heti autonhankinnan jälkeen 7x15 BBS aluihin rengastettuna pirellin 215/60-15 kokoon. Muutos oli positiivinen.
Auto oli tuolla rengaskoolla todella jämy ja hiljainen... ajelin pirellit loppuun ja nuukana hommasin sitten tilalle 215/60-15 yokohamat. Renkaan olka oli aivan erilainen ja ulkonäkökin muuttui...meteli kasvoi mutta mukava edelleen, joten ei paha.
Talvirenkaina oli kokona 205/65-15... jämy ja mukava.
Auto oli tuolla rengaskoolla todella jämy ja hiljainen... ajelin pirellit loppuun ja nuukana hommasin sitten tilalle 215/60-15 yokohamat. Renkaan olka oli aivan erilainen ja ulkonäkökin muuttui...meteli kasvoi mutta mukava edelleen, joten ei paha.
Talvirenkaina oli kokona 205/65-15... jämy ja mukava.
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
renkaista ja vanteista
Itse en tottapuhuen hirveän hyvin muista minkälainen 175 R14 rengas oli ajaa.
Talvirenkaana olevat Hakkapeliitta 4 215/65/15" on ainakin aika jämäkän tuntuiset. Ehkä 205/70/15" oli hiukan mukavampi ja talvirengaskokona parempi. Hurjimmillaan ollut 215 R15 joka oli hyvä koko vähän huonommille teille jos jousitus sen verta korkea, että renkaat mahtuu pyörimään. Välitys muuttui aika paljon.
Vanteellakin oma vaikutus. Tuntuu leveämpi 7" vanne olevan jämäkämpi kaarreajossa, mutta 5,5" mahdollisesti muuten mukavampi.
Ambulanssimersun rengaskoko oli 185 R15. Niitä renkaita minulla ei ole kuin yksi kappale. Luultavasti aika hyvä talvirengaskokona, mutta taitaa olla vähän hiljaista sen kokoisten renkaitten valmistus.
Talvirenkaana olevat Hakkapeliitta 4 215/65/15" on ainakin aika jämäkän tuntuiset. Ehkä 205/70/15" oli hiukan mukavampi ja talvirengaskokona parempi. Hurjimmillaan ollut 215 R15 joka oli hyvä koko vähän huonommille teille jos jousitus sen verta korkea, että renkaat mahtuu pyörimään. Välitys muuttui aika paljon.
Vanteellakin oma vaikutus. Tuntuu leveämpi 7" vanne olevan jämäkämpi kaarreajossa, mutta 5,5" mahdollisesti muuten mukavampi.
Ambulanssimersun rengaskoko oli 185 R15. Niitä renkaita minulla ei ole kuin yksi kappale. Luultavasti aika hyvä talvirengaskokona, mutta taitaa olla vähän hiljaista sen kokoisten renkaitten valmistus.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Kuinka leveätä vannetta olet ajatellut? Älä tuijota pelkkää ET-lukua... Jos esim. 7,5", ET ei saisi muistaakseni olla juuri yli 30, silloin edessä saattaa 15 tuumainen ottaa raidetangon päähän kiinni. Mentäessä taas leveämpään vanteeseen ja rengastukseen, seuraava tarkistettava paikka on melkeinpä iskari, mutta ymmärsin ettet ihan niin isoja rengastuksia ole hankkimassa...kardaani kirjoitti:JOs laittaa 15" vanteet W123:seen niin missä välissä ET luvun on oltava, jotta sopii eteen pyörimään. Mikä on se hiljainen rengasmerkki kokoihin 195-65-15 ja 205-60-15?
Continental Sport ja Eco contactit ovat mielestäni ainakin riittävän hiljaisia renkaita...
ET23 olis aika passeli, jos kokona on 7x15". Ja yli 30:n jos menee niin turhan sisälle painuu rengas/vanne..kardaani kirjoitti:JOs laittaa 15" vanteet W123:seen niin missä välissä ET luvun on oltava, jotta sopii eteen pyörimään. Mikä on se hiljainen rengasmerkki kokoihin 195-65-15 ja 205-60-15?
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Re: renkaista ja vanteista
Taitaa olla jo mittarivirhekin enempi nurinniskoin, jos nuo sedaniin heittää, jossa vakkarikoko olisi se 175R14.Jori Ravantti kirjoitti: Ambulanssimersun rengaskoko oli 185 R15. Niitä renkaita minulla ei ole kuin yksi kappale. Luultavasti aika hyvä talvirengaskokona, mutta taitaa olla vähän hiljaista sen kokoisten renkaitten valmistus.
Alkaa olla vähän ei-listatavaraa jos meinaa muutenkin noissa alkuperäiskokoisissa gummeissa pysyä. Eikö se 15 tuuman normikoko ollut jopa niin metka kuin 195/70x15"? Tiettyhän joku 65-profiilinen samassa leveydessä on nykyään ihan standardi, vaan liekö myös ulkonäkö kohdillaan.
Itselläkin on häpeällisesti kesärenkaat parhaillaan 185/70x14 -- ja kyllä sen eron 175/80x14" talvirenkaisiin huomaa ulkonäössä ja mittarivirheessäkin...
Ainakaan Salosta ei suoraan vaan noita 80-profiilin gummeja kesäpinnalla löytynt.
Noin muuten voi suositella Good Yearin "halpista" eli GT3:aa -- voisi olla juuri sopivan mukava ja rauhallinen alle, ja hiljainenkin vielä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eli ambulansseissa oli siis tiheämpi perä. Mahtoikohan langeissa olla, koska niissähän on myös tuo 185R 15 koko? Tuntuisi, että niissä ei ole ollut.Leka kirjoitti:Ei vaan se 185R 15. Näissä malleissa on ollut myös tiheämpi perä ym.
Millainenhan W123:sen alla on "16 vanteella ja 11 ET:llä 225 tai 205 rengas? Alkaako vetelemään urissa, ym? Langin alle olen tuollaisia vanteita suunnitellut.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kyllä kaikissa 15"-pyörillä olevissa on ollut pykälää tiheämpi perä. On huomioitavaa että 15"-pyörien kokonaishalkaisija on ollut 14"-pyörien vastaavaa suurempi.
Ei ole vielä tullut 123:ssa vastaan toimivaa yhdistelmää 225 renkailla . Tuntuisi tässä korimallissa olevan tuo 205 aika järkevä tiekäyttöön. Ite en ainakaan leveämpiä laittaisi.
Ei ole vielä tullut 123:ssa vastaan toimivaa yhdistelmää 225 renkailla . Tuntuisi tässä korimallissa olevan tuo 205 aika järkevä tiekäyttöön. Ite en ainakaan leveämpiä laittaisi.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Itsellä on joskus ollut W123:sen alla 80- luvun 16" BBS:n hunajakennot, joissa edessä on et 23 ja takana 12 ( levittävät kivasti ), kumeina on 225/45-16.Heavy kirjoitti:Eli ambulansseissa oli siis tiheämpi perä. Mahtoikohan langeissa olla, koska niissähän on myös tuo 185R 15 koko? Tuntuisi, että niissä ei ole ollut.Leka kirjoitti:Ei vaan se 185R 15. Näissä malleissa on ollut myös tiheämpi perä ym.
Millainenhan W123:sen alla on "16 vanteella ja 11 ET:llä 225 tai 205 rengas? Alkaako vetelemään urissa, ym? Langin alle olen tuollaisia vanteita suunnitellut.
Paketti on ihan kiva ajaa, jos kumit ovat ns laatu merkkiä, ja varsinkin jos alusta on autossa kunnossa...... Eli kyllä se tällainenkin paketti toimii, jos kaikki osa-alueet ovat kohdallaan......
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0