manuaali automaatiksi, vielä kerran

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

manuaali automaatiksi, vielä kerran

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Eli haulla löysin jotain mutu tietoa, mutta onko kukaan tehnyt vaihdosta?Tarkotuksena ois sovittaa bensakoneisen automaatti s/e katkaisijalla -86 300d:hen.Polkimet, hämmentimet, vetolevy, turbiini, kardaani?alipainerasia pumpulle...muuta??? :roll:
W211 200cdi -03
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

EIKÖ KUKAAN TUNNUSTA? :shock:
W211 200cdi -03
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kertokaa nyt joku miten tää tapahtuu ku ois tommijs:n kans tarkotus vaihtaa laatikoita :roll:

Joku mode vois ehkä siirtää tekniikka puolelle?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Laatikko irti toinen tilalle ja kaikki ruuvit ja muut härpäkkeet paikalleen :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Bensakoneen laatikko ja dieselkone on hiukan hankala paketti, koska bensalaatikon venttiilikoneisto on säädetty vaihtamaan suuremmalle vasta 6000 kierroksen huitereilla. Turbiini on myös aika tiukka, ainakin turbodieselissä se sallii suuremmat lähtökierrokset.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Bensan laatikko pelaa ihan hyvin myös dieselissä, milli kaasu poljinta ylös niin vaihtaa saman tien :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

bensan laatikko...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

hyvin pelas ainakin mulla diisselöity w124 farkku...200 bensasta 250D...
mut onhan tuo 250 kierrosherkempi ku esim 300...
power is nothing without control...
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Ei taida selvitä ku kantapään kautta :shock: Laitetaan sitte raportti forumiin...jos projekti onnistuu :roll: muuten ollaan hipihiljaa...
W211 200cdi -03
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kukaan jaksa joka ruuvia luetella :oops: Laatikot vaihtoon vaan :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Kyllä ne ruuvit paikkansa löytää,lähinnä se kardaani kiinnostaa, ei taida olla sama?
W211 200cdi -03
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mersuun löytyy sopiva kardaani jostakin mallista ja aika paljon kestää poorilta muuttaa mittaa . Ei niissä isoja heittoja ole.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

jatkoa...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

semmonen juttu vielä ett aika paljonhan sitä laatikon vaihtokohtaa ja luonnetta saa muutettua siitä kick down vaijerista...
power is nothing without control...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei auta vaijerin säätö kickdown kiihdytyksissä. Bensan laatikko antaa kierrosten nousta korkeammille kierroksille kuin diisselin laatikko. Ja diisselistä loppuu kierrokset kesken jos ei käy pumpulla säätämässä maksimi kierroksia. Korjaukseksi voi kokeilla vaihtaa diisselin KD-releen jossa on pienempi kierrosluku arvo KD-lle. Eli se katkaisee virran aikaisemmin kickdownin solenoidilta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mika.T kirjoitti:Ei auta vaijerin säätö kickdown kiihdytyksissä. Bensan laatikko antaa kierrosten nousta korkeammille kierroksille kuin diisselin laatikko. Ja diisselistä loppuu kierrokset kesken jos ei käy pumpulla säätämässä maksimi kierroksia. Korjaukseksi voi kokeilla vaihtaa diisselin KD-releen jossa on pienempi kierrosluku arvo KD-lle. Eli se katkaisee virran aikaisemmin kickdownin solenoidilta.
Tuo laatikko on nyt 2.0D:n jatkona ja vaihtaa isompaa aivan liian aikaisin, eli tuo vaihtoajankohta ei tule muodostumaan ongelmaksi.
Tällähetkellä nakkaa nelosta tasakaasulla jo alle 60km/h ja lähtee liikkeelle kakkosella. En oo ihan varma lähtisko S-asennolla ykkösellä...
Paineetki on aika kovalla ku pamauttaa aika terävästi isompaa silmään ja ku vetasee kepin D:lle niin pyrkii niin voimakkaasti eteenpäin, että ku siinä raadossa ei toimi takajarrut niin talvella menee eturenkaat sutissa eteenpäin ku jarry pohjassa ja keppi D:llä... :D
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Puhe olikin täyskaasukiihdytyksistä.

Niissäkään ei taida KD-releen vaihto auttaa, koska esim. 300 E:ssä vaihdot kaasu pohjassa, ei KD 6000 r/min, KD:llä 6600 r/min. Eli laatikon venttiilikoneisto taitaa antaa määräyksen tuosta 6000 kierroksesta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mauri H. kirjoitti:Puhe olikin täyskaasukiihdytyksistä.

Niissäkään ei taida KD-releen vaihto auttaa, koska esim. 300 E:ssä vaihdot kaasu pohjassa, ei KD 6000 r/min, KD:llä 6600 r/min. Eli laatikon venttiilikoneisto taitaa antaa määräyksen tuosta 6000 kierroksesta.
Täyskaasulla vaihtaa nelosta ~100km/h.

Tosin tarkemmin ajateltuna eipä tuo kyllä neloselta kolmoselle nakkaa kaasulla, että liekkö eliminoitu koko KD pois käytöstä :?:
Vaijeri kuitenkin menee laatikkoon ja on suunnilleen oikealla kireydellä.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Kyllähän tuo sais täyskaasulla vetää pidemmällekin ku sataseen asti, ei taida olla vielä ku 4-4500 rpm pelissä?
W211 200cdi -03
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

tommijs kirjoitti:Kyllähän tuo sais täyskaasulla vetää pidemmällekin ku sataseen asti, ei taida olla vielä ku 4-4500 rpm pelissä?
Eikö tuota vaihtoajankohtaa voi säätää korkeammaksi vaijeria kiristämällä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:
Tosin tarkemmin ajateltuna eipä tuo kyllä neloselta kolmoselle nakkaa kaasulla, että liekkö eliminoitu koko KD pois käytöstä :?:
Vaijeri kuitenkin menee laatikkoon ja on suunnilleen oikealla kireydellä.
kiristä sitä vaijeria niin se vaihtaa myöhemmin. Ja se KD nappi on kaasupolkimen alla. Vaijerilla ei ole tekemistä KD:n kanssa.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

Vaijerilla ei ole tekemistä KD:n kanssa.
kylläpä sillä kuitenki on merkitystä...kokeilemalla selviää
vai mitä varten se oikeesti on...mun mielestä laatikon luonne ja KD:n kohta muuttuu tosta. se on muuten tosi vaikee saada kohalleen ku sen kans leikkii, 1mm vaikuttaa jo pers tuntumalla...
power is nothing without control...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

peteracing kirjoitti:
Vaijerilla ei ole tekemistä KD:n kanssa.
kylläpä sillä kuitenki on merkitystä...kokeilemalla selviää
vai mitä varten se oikeesti on...mun mielestä laatikon luonne ja KD:n kohta muuttuu tosta. se on muuten tosi vaikee saada kohalleen ku sen kans leikkii, 1mm vaikuttaa jo pers tuntumalla...
Jaa ei ole tekemistä vai?
Tuossa peten 250:ssä on KD-nappi kokonaan pois käytöstä ku hajos joku kuukausi sitten ja kd toimii ku junan vessa.

Nyt tuli vasta mieleen tuo juttu, eli älä pete ihmettele miksi kd-johto on irti laatikosta. Jos laitat sen kiinni niin ei vaihda ykköseltä olleskaan isommalle...
Se nappi on oikosulussa... Voin antaa sulle uuden napin jos tarvit. Piru ku ei muistanu siihen kirjeeseen laittaa, minkä sulle lähetin perjantaina :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei KD:llä ja vaijerilla ole mitään tekoa keskenään. Vaijeri ohjaa osakaasun vaihtoja, ja KD sähköisesti ohittaa vaijerin käskyt laatikossa sijaitsevan solenoidin avulla.

Eli vaikka vaijeri olisi poikki niin KD toimii kyllä.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mauri H. kirjoitti:Ei KD:llä ja vaijerilla ole mitään tekoa keskenään. Vaijeri ohjaa osakaasun vaihtoja, ja KD sähköisesti ohittaa vaijerin käskyt laatikossa sijaitsevan solenoidin avulla.

Eli vaikka vaijeri olisi poikki niin KD toimii kyllä.
Miten tuo em. on sitten mahdollista, eli kd-johto irti laatikosta :arrow: Ei mitään eroa kd:n toiminnassa, toimii normaalisti.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vaijeri antaa vaihtokäskyn tuossa tapauksessa.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

juu...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

antaa vaa piuhojen roikkua ku auto pelaa.. :lol:
power is nothing without control...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: juu...

Viesti Kirjoittaja Jube »

peteracing kirjoitti:antaa vaa piuhojen roikkua ku auto pelaa.. :lol:
Just näin minäki ajattelin sillon ku se kd-nappi kärähti...
Luulin, että laatikko hajos, mutta ei ne mihkään hajoo. Turhat sähköt pois vaan :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

No nyt alkaa kuulostaa helpolta :D
W211 200cdi -03
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

tommijs kirjoitti:Kyllä ne ruuvit paikkansa löytää,lähinnä se kardaani kiinnostaa, ei taida olla sama?
Kardaanikin voi sopia jos ei ole coupen kardaani . Omaan kun tuollaisen vaihdon tein, joutui kardaania pidentämään 4 senttiä.

Tuo Kd ei mulla toiminut ilman sähköä millään.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mites noi poljin asiat ? ku tarkotuksena on jos ostan dieselin joka on manuaali ja nakkasen sinne sen koko 300 turbo myllyn sen automaatin kans nii siin ne kaikki muut tarvittavat löytyy omasta takaa, et onko miten helppo se juttu onko ihan plug and play juttu et toisesta irti ja toisesta vaan ruuvvaa kiinni, helpottais aika paljon tuota korin hankintaa jos saapi helpolla manuaalistakin tehtya automaatin
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Poljinsysteemi on ihan plug and play. Eli vanha pois ja uusi tilalle.
Vastaa Viestiin