Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?
Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?
Löytyykö ao. mersuun tiheämpää perävälitystä Tällä saisi kiihtyvyyttä lisää, vaikkakin huiput ja bensankulutus kärsisivät. Onko kokemuksia tämän tyyppisestä "virittämisestä" kellään
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
ABS on, ASD ei. Riittäkö momentinvälityskyky kaikissa perissä? Pitääkö vaihtaa koko perä, vai vainko sisuskalutMika.T kirjoitti:Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
Mitähän välityksiä noista vaihtoehdoista löytyy, ja mikä on tuo alkuperäisen välitys
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Täältä näät perävälitykset http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26630
Alkuperäinen taitaa olla 300CE 24V manuaali/4v autom.: 3.27 5v.autom.: 3.69
jos olen osannut tulkita tuota taulukkoa oikein...
Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa koko perän.
Alkuperäinen taitaa olla 300CE 24V manuaali/4v autom.: 3.27 5v.autom.: 3.69
jos olen osannut tulkita tuota taulukkoa oikein...
Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa koko perän.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Re: Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?
Eipä tuo peränvaihto vaikuta kiihtyvyyteen kuin paikaltaan lädössä ykkösvaihteen aluella.JKL kirjoitti:Löytyykö ao. mersuun tiheämpää perävälitystä Tällä saisi kiihtyvyyttä lisää, vaikkakin huiput ja bensankulutus kärsisivät. Onko kokemuksia tämän tyyppisestä "virittämisestä" kellään
Sensijaan kasvaa kulutus, ääni ja mittarivirhe.
Perävälityksen vaihto vaikuttaa aivan oleellisesti kiihtyvyyteen kaikilla vaihteilla koska autoa kuljettava voima on vääntö x kierrokset ja perää tihentämällä kierrokset nousee eli vipuvartta pidennetään.
Vaihtelen jatkuvasti perävälityksiä eräisiin muun merkkisiin autoihin ja esim. peränvaihto 20-30% tiheämpään ei ole vaikuttanut kulutukseen niin että sitä juurikaan huomaisi. Kulkuun kylläkin saman verran kuin 50 lisäheppaa.
Omassa autossani kulutus esim laski, kun satasen nopeudessa päästiin lähemmäksi suurinta vääntöaluetta jossa moottori toimii taloudellisimmin. Tämä on tärkeätä erityisesti suomen mäkisillä teillä.
Huippunopeus tuskin pienenisi kun nytkin vitonen on pitkä ylivahde. Joka tapauksessa huippunopeuden kannalta optimaalisin välitys on sellainen jolla saavutetaan suurimman tehon kierrosluku.
Vaihtelen jatkuvasti perävälityksiä eräisiin muun merkkisiin autoihin ja esim. peränvaihto 20-30% tiheämpään ei ole vaikuttanut kulutukseen niin että sitä juurikaan huomaisi. Kulkuun kylläkin saman verran kuin 50 lisäheppaa.
Omassa autossani kulutus esim laski, kun satasen nopeudessa päästiin lähemmäksi suurinta vääntöaluetta jossa moottori toimii taloudellisimmin. Tämä on tärkeätä erityisesti suomen mäkisillä teillä.
Huippunopeus tuskin pienenisi kun nytkin vitonen on pitkä ylivahde. Joka tapauksessa huippunopeuden kannalta optimaalisin välitys on sellainen jolla saavutetaan suurimman tehon kierrosluku.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
Re: Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?
Hohhoijaa, mistäpä tuon päättelit Jos on perässä tiheämpi välitys niin vetävien pyöriin vaikuttava momentti kasvaa välitysten suhteessa kaikilla vaihteilla. Kiihtyvvys on suoran verrannollinen vetävien pyörien momenttiin, rajoituksena tietenkin renkaan pito. Aivan perusmekaniikkaajuhaoh kirjoitti:Eipä tuo peränvaihto vaikuta kiihtyvyyteen kuin paikaltaan lädössä ykkösvaihteen alueella.
Sensijaan kasvaa kulutus, ääni ja mittarivirhe.
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että 24v autoissa on 210mm lautaspyörällä varustettu "suurensuuri" perä, eli sitä normaalia "isoa" 185mm perää isompi....Mika.T kirjoitti:Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
Vetoakselit myös eri, kun normaalissa "isoissa" perässä.
Asiaa tutkittuani olen päätymässä samaan, vaikkakin katiska on 5v automaatti. Ensinnäkään ei ole olemassa sopivia periä, joilla välitystä saataisiin rittävästi muutettua, ja toisaalta peli on ihan riittävän rivakka nykyiselläänkin. Kiitos vinkeistä kuitenkinxr5t kirjoitti:automaatissa tuon välityksen vaihdon voisin ymmärtää varsinkin noissa ameriikan autoissa kun ovat käyttäneet niitä aavikko periä mersuun tuskun kannattaa välitystä vaihtaa haitat on suuremmat kuin hyöty
Täytyy keskittyä tuossa virittämisessä karvanoppaosastolle
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320