Sähköpumpun purkua (pumppuexpertin neuvot tarpeen)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Sähköpumpun purkua (pumppuexpertin neuvot tarpeen)

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Pistetäämpä tästä pumppuoneglmasta ihan oma topicci jos tulisi laajemmin tietoa... (vrt OM606 ilmavaiva topic)

Mitä tuosta OM606 pumpusta pystyy/kannatta parkkipaikka olosohteissa alkaa purkamaan...
Eli ruskupumpun 6:sen lähtö vuotaa sekä pumpun takaosta vuotaa polttoainetta tuon kuvan tiivisteen 35 alaosasta tai jostain sieltäpäin kun järjestelmä paineistetaan. Järjestelmän paineistin paineilmalla.

http://www.detali.ru/cat/MB/B07045000055.0252.gif

Eli onko nuo ruiskujen lähtöjen tiivisteet (osa nro 98?) vaihdettavissa kotikonstein vai tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?

Samoiten mistä voisi johtua tuo pumpun takaosan vuoto? Voiko vuoto johtua tuosta 6:sen lähdön vuodosta jolloin polttoaine valuisi pumpun rungon sisällä pumpun takaosaan?
Mikäli ei mahdollista niin mistä vuoto tulee?

Vai onko viisaampaa näppästä pois koko pumppu ja postittaa pajalle?
Tuo pumpun irroittaminen ei taida olla kuitenkaan ihan euroopan hommia...

Onko Ari66:lla muuten vielä se korjausopas? löytyykä siitä ohjeet pumpun irroitukseen?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

Vanhan mallin pumppu isoilla tapeilla paikoilleen 8)
OT. koska kesäloma ja meinaakko tänne Lappiin?
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Lynx racing kirjoitti:Vanhan mallin pumppu isoilla tapeilla paikoilleen 8)
OT. koska kesäloma ja meinaakko tänne Lappiin?
Taitaa olla kohta vanhan mallin mersuki... kerpele :evil:

Juhannuksena pitäs tulla kartottamaan maasto ja heinäkuun puolessa välin lomalle täydeksi kuukaudeksi = 5 viikonloppua vähintään kakkoset

Onneksi on sentään pyhimys tallissa jolla pääsee liikkeelle jos tuota saksanseisojaa ei saa sitä ennen kuntoon.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Tuntuupas olevan outo aihe...

No nyt on pähkäilty ja tultu tulokseen, että pumppu irti ja pajalle... isoja tappeja ei ole tarkoitus laittaa vaikka ajatus kyllä houkutteleekin... Tehdään nyt vaan tiivisteiden vaihto ja säätö.

Nyt sitten jos saisi ohjeet kuinka pumppu irroitetaan/kiinnitetään ja ajoitus saadaan kohdalleen.
Ajoitus ja kiinnitys tuossa sähköpumpussa pitäisi olla vastaava kuin vanhemman mallin mekaanisessapumpussa.

Eli jos joltain löytyy ohjeet mielellään kuvien kanssa niin ne ovat tervetulleet.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt en enää muista kunnolla, mutta jos sun pumpussa on samanlainen kiinnitys, kun mun vanhassa mallissa, niin voin koittaa jotain sepustaa. kaikki ei kyllä varmaan täsmää, kun on ihan eri autot, mutta toivottavasti on ees jotain hyätyä. eli tässä on w201/w124 200D:n pumpun poisto ja asennus ohjeet. jos tässä on jotain virheitä, niin korjatkaa, ettei tuu sekaannuksia.

ensinnä muitelisin, jotta kone tarttee laittaa ruiskutusennakko kohtaansa, eli jotain 13jykk tms, joka katotaan kampiakselin pyörältä. venttiilinkoppaa kannattaa raottaa sen verran, jotta näkee, että on varmana ykköspytyn nokat ylöspäin. sitten suutinputket, alipainepiuhat ja sähköjohdot irti. ja tietenkin imusarjaa tms., jos on tiellä tai tuntuu, että on hyvä ottaa pois edestä.
sitten ketjunkiristin pois, se löytyy jostain päin konetta ketjun kohdalta.

pumppu on kiinni kolmella pitkällä pultilla ja toisella puolella on neliskanttiset mutterit. ne tarvii ottaa irti. sitten koneen etupuolelta pumpun kohdalta alipainepumppu irti, niin näkee pumpun käyttöakselin pään, joka on kiinni ketjupyörässä isolla pultilla. se aukee väärään suuntaan, eli ei kannata vahingossa kiristää sitä, jottei katkee. sit kun on saanu sen ketjupyörän pultin ja ne kolme pitkää pulttia irti, niin pitäis kait irrota sen pumpun. kannattaa varmistaa jollain, ettei se pumpun ketjupyörä pääse tipahtaan sinne johki alas. ite kyllä totesin, jotta ei se mahdu putoon, mutta varmuuden välttämiseks.

sitten kun saat sen pumpun takas siältä virityspajalta, niin takasin asennus melkein samanlailla. ensinnä tarttee lukita se pumppu, joka tapahtuu avaamalla pumpun kyljestä aika iso roppu. sitten pyörittää pumppua oikeaan pyörimisuuntaansa niin kauan, että tulee näkyviin siihen ropun reijän kohdalle lukitus kohta. se on niin kuin talttapäämeisselin kärki. se keskelle sitä roppua, sitten lukitustyökalu siihen roppuun paikoilleen, niin pumppu ei pääse pyöriin.
sitten kun pumppu on lukittu ja kone on jo valmiiks jätetty oikeaan ruiskutus ennakko asentoon, niin pummpu törkätään paikoilleen, kiinnitetään vähän ja laitetaan ketjun kiristin paikoilleen (65nm). sitten vedetään kampiakselin pyörästä ketju kireelle, huom. taas koneen oikeaan pyörimisuuntaansa. sitten katotaan onko ruiskutus kohta se, mikä se nyt tartteekaan olla. jos on, niin kiinni vaan, jos taas ei, niin siinä on kolme kiinnitys pulttia pumpulle, niissä on vähän liikkumis varaa. kokeillaa, jos ne riittää säätään sen ruiskutuksen kohdilleen. jos nekään ei riitä, niin otetaan pumppu irti ja laitetaan uudestaan paikoilleen, vähän kallistaen sinne suuntaan, mihin sitä tarttee, jotta se ruiskutusennakko ois oikea.

toi on aika hankala kohta, kun siinä on miljoonan hiano poori ja se tarttee laittaa just siihen oikeeseen kohtaan, muuten ei saa sitä ennakkoo oikeeks.

sitten lopulta, kun onnistuu laittaan sen pumpun oikeeseen kohtaan, niin voi ottaa sen pumpun lukituksen pois ja kiinnittää sen pumpun kunnolla ja muistaa kiristää aukipäin sitä ketjupyörän pulttia, joka tartteis laittaa 40-50nm momenttiin. ite en laittanu ja on kyllä pysyny. samalla kannattaa tarkistaa alipainepumppu, että laakerit on kunnossa, ettei sitten lennä jossainvaiheessa johki nokkaketjun väliin. ja loput osat vaan takas paikoilleen päinvastaisessa järjetyksessa, kun purku.

loppu vinkkejä: pumpun lukitustyökalun voi tehdä itte 11mm:sestä teräs tangosta tai poranterästä tms. pyöreästä tangosta. sitten vaan rälläkällä tai rautasahalla ura siihen päähän.

ennen käynnistämistä kannattaa kokeilla kampiakselilta pyörittää konetta kaks kiarrosta, niin näkee, että se varmana pyörii, eikä mikään ota kiinni.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

pera8x kirjoitti: ensinnä muitelisin, jotta kone tarttee laittaa ruiskutusennakko kohtaansa, eli jotain 13jykk tms, joka katotaan kampiakselin pyörältä. venttiilinkoppaa kannattaa raottaa sen verran, jotta näkee, että on varmana ykköspytyn nokat ylöspäin.
Eli löytyykö ajoitus merkit kampuralta? Joskus oon selannu jotain purkukuvaa ja jäi mielikuva, että ajoitusmerkit piti kattoa pumpusta. Jos kampuralla niin onko merkeissä jotain tulkinnan varaa?
pera8x kirjoitti: sitten kun saat sen pumpun takas siältä virityspajalta,
Ei nyt lähdetä tälle tielle.. ihan perusremonttia vaan.
pera8x kirjoitti: niin takasin asennus melkein samanlailla. ensinnä tarttee lukita se pumppu, joka tapahtuu avaamalla pumpun kyljestä aika iso roppu.
Olisko kuvan osa nro 23 http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=01
pera8x kirjoitti: sitten pyörittää pumppua oikeaan pyörimisuuntaansa niin kauan, että tulee näkyviin siihen ropun reijän kohdalle lukitus kohta. se on niin kuin talttapäämeisselin kärki. se keskelle sitä roppua, sitten lukitustyökalu siihen roppuun paikoilleen, niin pumppu ei pääse pyöriin.
Eli kun lukituskohdan saa jo irroitusvaiheessa näkymään niin 1:s pytty sytyttää, eli ei tarvitse suotta alkaa aukaisemaan venakoppaa.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Pumppu on iti ja postissa mynälle...

Mynän kaveri totesi heti, että pumpun takaosan vuoto johtuu siitä että lähdöt vuotavat polttoainetta pumpun rungon sisään ja se valuu taas sinne pumpun takaosaan josta pääse ulos.... Vähän niinkuin arvelinkin.

Nyt vain paluupostia odotellessa.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, se vois olla se kuvan numero 23. paha sanoo varmaks, ku vähän eri lainen, mutta uskosin kuitenki, että on.

kampiakselin pyörässä on ...öö, muistaakseni OT ja sen molemmin puolin asteita, OT on niin ku nolla. siitä sit vaan säätään, jos en ny väärin muista. tai sit siinä on vaan sellanen pisempi suara viiva, niin kuin: I


ja siitä venakopasta, niin varmaankin joo. eli niin kuin sanoit.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

pera8x kirjoitti:joo, se vois olla se kuvan numero 23. paha sanoo varmaks, ku vähän eri lainen, mutta uskosin kuitenki, että on.

kampiakselin pyörässä on ...öö, muistaakseni OT ja sen molemmin puolin asteita, OT on niin ku nolla. siitä sit vaan säätään, jos en ny väärin muista. tai sit siinä on vaan sellanen pisempi suara viiva, niin kuin: I


ja siitä venakopasta, niin varmaankin joo. eli niin kuin sanoit.
Hyvin pärjäs noilla sun aikasemmilla ohjeilla. Kiitos niistä.

Nyt pitäs alkaa loithimaan se pumpunlukitustyökalu
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Vastaa Viestiin