190 E paine-erosäädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Paja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 30.12.2004 23:12

190 E paine-erosäädin

Viesti Kirjoittaja Paja »

Eli tuo määränjakajassa oleva säädin, onko niitä mennyt vaihtoon kenelläkään? Mitä oireita se on antanut hajotessaan? Tuntuu tuo bensan menekki olevan kovaa luokkaa, mustaakin tulee kovassa vedätyksessä niinkuin dieselistä ikään.

Sen verran paksulla käy että lämpösenä tarvii käynnistyksessä kaasua jotta suostuu jäämään käyntiin ensimmäisellä yrityksellä ja kovilla pakkasilla kastelee tulpat helposti.

Kannattaako purkaa kalikka irti ja yrittää säätää siellä sisällä olevasta ruuvista vai onko joku muu tekijä joka aiheuttaa seoksen rikastumisen koko alueella? Tyhjäkäynnillä päästöt kuitenkin kelpaa katsastuksessa.

Entisen omistajan mukaan autoa on tutkittu Bosch pajalla ja vaihdettu suuttimet kun muuta ei ole keksitty, ei vaikutusta.
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Musta kokkare määräjakajan kyljessä EHA.
Niitä hajoilee aika ajoin.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ja siitä ruuvista kiinnipäin laitttaessa paine-ero suurenee ja täten seos laihenee,voipi kyllä sitäki ruuvailla ku vaan muistat lähtökohdan.Ja säädä vaan 1/8 kierros kerrallaan ei enenpää.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Paja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 30.12.2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Paja »

Pietu71 kirjoitti:Ja siitä ruuvista kiinnipäin laitttaessa paine-ero suurenee ja täten seos laihenee,voipi kyllä sitäki ruuvailla ku vaan muistat lähtökohdan.Ja säädä vaan 1/8 kierros kerrallaan ei enenpää.
Onkohan mainitsemasi suunta varmasti oikein..?
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Niin ala painetta sillä säädetään.kiinnipäin paine pienenee,eli paine-ero kasvaa.
Niin päin se on mutta se että laihenee sillon seos on omaa päätelmää :lol:
Omaa ruuvatessa kiinnipäin ainaki sauhu on vähentyny ja kulutus myöskin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

siis onko tämä paine-erosäädin säädettävä, vai itsestään säätyvä?

jos käy laihalla ja nykii, onko syytä vaihtaa koko säädin, vai voiko säätää sitä?

onko paha vaihtaa uusi? maksaa kuulemma n.400€ :shock: :evil: :evil:
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kyllä voi säätää kun muistaa vaan kohdan mihin palata jos menee päin prinkkalaa :lol: .
Ilmanputsari vaan pois niin löytyy rintapellin puolelta määrämjakajan kyljestä.
Mutta jos auto yhtäkkiä alkaa laihalla käymään niin vika lienee muualla,ei tämä osa itsestään säädy mihinkään.
Kummiskin osa irti 2 ruuvia,sitten löytyy 1 ruuvi jonka alla on 2mm kuusiokolo,siitä säädetään.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ennen kuin alkaa virittelemään tehdasasetuksia on hyvä tarkistaa, että kylmäkäynnin lämpötila- ja aika-anturit, johdot ym. tilpehöörit ovat kunnossa.

tomant
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

niin ku mulla tekee just tota, mistä on aikasemmin puhuttu, eli vaati pitkän startin että lähtee kylmänä käymään (paineet kateissa?) ja kun lyö kaasun pohjaan esim satasessa, niin rupee örveltää ihan sikana eikä liiku enää minnekkään. sit kun päästää vähän kaasua, niin rupee kulkemaan vähän paremmin.

ja auto nykii muutenkin pikkuisen koko ajan. matalilla pahiten.

alppilan autohuolto teki vikamäärityksen, ja tuomio oli PAINE-EROSÄÄDIN ja ILMAMÄÄRÄNMITTARI vaihtoon.

pitäisikö se vaihtaa, eli ostaa uusi, vai kokeileeko säätää? ja mihin suuntaan, kun käy kuulemma käynnistyksen jälkeen laihalla?
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

nyt on ruuvattu säädintä kiinnipäin, ja auton käytös parani dramaattisesti :shock:

aika uskomatonta, että miten säädin voi olla "rikki" samaan aikaan, ja kuitenkin toimia kun säätää sitä?? voiko joku selittää sen..

mutta toi säätö on mielestäni kanssa päinvastoin, kuin täällä aikaisemmin kerrottiin, tuomio oli että kylmänä laiha seos, ja käänsin ruuvia kiinnipäin, ja parani huomattavasti. eli mielestäni meni rikkaammalle.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Vastaa Viestiin