603 "helppo" turbotus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

603 "helppo" turbotus?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kuinka paljon rompetta joutuu hankkimaan, jos vapaastihengittävään 603:een istuttaisi saman moottorin alkuperäisen turbon? Turbo tietysti ja imusarja ja ilmanputsari. Entäpä muuta - tuleeko esim. sähköhommia? Uskaltaako kukaan heittää hihasta arvauksen hintaluokasta (ilman töitä)?

Miten tuo mahtaisi käytännössä onistua ja onko se edes harkinnan arvoista? Kyseessä siis vapaastihengittävä 12-venttiilinen OM603 eikä kovin vaativiin projekteihin ole resursseja.
------
W124 300 TD -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Osia tarvinee ainakin. Pakosarja, Turbo, Pakoputken lähtö. Turbon öljynkierto. Ite laittasin myös välijäähdyttimen.. niin ja tietenkin imusarja... alkuperäistä voi käyttää mutta ahtoputkiston joutuu tekemään.
Ja tietenkin syöttöpumpulta outuu ainakin syöttöjä nostamaan jos ei käytä koko pumppua oikeassa säädössä.
Esim öljynkierrolle ei ole valmiina paluupuolta. Eli joutuu tekemään reiän lohkoon öljynpaluulle.

Tosin jos ei ole kovaa lisä tehon tarvetta niin tuollainen vapari 300D piristyy kummasti kun ruuvailee syöttöä ja vetäviä kierroksia lisää...

Haku toiminnolla löytyy montakin vaparin turbotus juttua.
OM603seen pätee kaikki jutut.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

alle 500€ jos itse pystyy tekeen kaiken :shock:
www.thaiklupi.fi
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Voi pojat

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Voi pojat,

ei tämä ole kivaa kun tekee mielI jotain vähänkin uutta ja jännää! Rahasummat on ihan kohtuullisia tuollaiseen hauskanpitoon nähden, mutta tuo työ ja osien ja modifikaatioiden määrä...auts....

Eikös LIDL tai BILTEMA voisi myydä valmista pakettia, joka maksaisi 29.90 ja jossa tulee nokkapihdit ja uistin kaupan päälliseksi?

No ei, totta puhuen minulla ei ole taitoa (ainakaan vielä) eikä aikaa alkaa itse modaamaan öljynkiertoja sun muita kun on vielä arkikäyttöauto kyseessä. Eikä oikein lompakko anna ostaa valmistakaan juuri nyt...

Life sucks :-)

No, taidan ensi hätiin mennä PP- tai Mynädieseliin ruuvauttamaan pumpun. Jos vähän helpottaisi edes vuodeksi.
------
W124 300 TD -92
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

jos ei mitään älytömiä hae niin kannattaa laittaa pumppu kuntoon = lue (lkäy mynällä), johan muuttuu vaparin käytös..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voiko vapari 603:een vaihtaa turbomoottorin öljypohjan, jossa on öljynpaluulle reikä, eli onko se siellä kuten Viton OM601:ssä on ?

Ei siis tarvitsi kuin varastaa jostakin sopiva öljypohja :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se turbokoneen öljypohja käy vapariin. Mutta OM603 turbon öljynpaluu menee alkuperäisessa turbossa lohkoon. Eli ei taida löytyä öljypohjaa jossa olisi öljynpaluu alkuperäisenä. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Kyllä se turbokoneen öljypohja käy vapariin. Mutta OM603 turbon öljynpaluu menee alkuperäisessa turbossa lohkoon. Eli ei taida löytyä öljypohjaa jossa olisi öljynpaluu alkuperäisenä. :D
Pirskale, sekotanko minä nyt sen öljynpaluun aukon ja sen aukon josta laitettiin turbiinin pultit kiinni, sekös se oli öljypohjassa. Maurin kanssa siitä puhuttiin puhelimessa sillon kun olin auton alla, ja jokin aukko olikin siinä öljypohjassa vaikka se näytti miltei kuin olisi lohkossa...juu dementia iskee ja silleen.

Tarttis noita kuvia aina katsella eikä puhua pälpättää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jussi k kirjoitti:alle 500€ jos itse pystyy tekeen kaiken :shock:
Juu-u,hyvä jos 2000 euroa riittää,vaikka tekee ite,no tosin pumppuun tais mennä tonni.KKK 26 ahdin 550 euroa,cooleri muutaman satasen,kaikenlaista putkea.letkua tiivistettä muutamalla satasella.

Tosin oishan sitä voinu säästää,ja ostaa nettiautosta jonkun 150 euron ahtimen :D .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

mietin tuossa hetken ihan itsekseen juurikin 500€ summaa..
ei taida riittää jos: cooler 100€, turbo 300€ +letkut lemmarit ,tarvikkeet+imusarjan modaus hitsaamalla+pakosarjanteko..
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Huom!!!!!! JOS KAIKEN TEKEE ITSE!!!!!
en tarkoita turboa mut muuthan voi tehdä itse :shock:
kkk 100€
pumpun laitto vaatii hyvät hermot 0€
putsari n.50€
letkut, nipat max.100€
cooleri 20€
paine kotelo noin 5€
pakosarja 15€
pakoputket lähtö 5€
jne.........................
Superit erikseen :twisted:
www.thaiklupi.fi
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Superit erikseen :twisted:
Aivan !
jos tekeepi budjetti turbotuksen, mie jotenkin ajattelin että tekis aivan jotain muuta :wink:
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Casull
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.09.2006 07:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

Ajattelin tämän topikin nostaa kun tässä sivutaan hieman omia mieltä askarruttavia juttuja. Autoni on -91 300 E om603:lla vaparikoneella ja sillä huonommalla automaatilla.
Mielessä pyörii auton ahtaminen niin että se olisi mahdollisimman vaivaton normaaliajossa. Siis vääntöä pitäisi saada lisää 1800-3500r/min välille.


Eli: Onko vapari om603:ssa öljypillit männille vai ei?
Autossa on erillinen moottoriöljynlauhdutin vasemman etupyörän edessä.

Tätä olen yrittänyt selvitellä todella monta kertaa tätä foorumia haulla mylläten, mutta yksiselitteistä vastausta en ole löytänyt.

Toinen mieltä vaivannut juttu on laatikon kestävyys, jos teho nousee jonnekkin 120-130 tietämille.
Onko tolla 722.4 lootalla edes teoriassa edellytyksiä kestää yhtäkään täyskiihdytystä? Sillä on ajettu 418t ja ilmeisesti sitä ei ole avattu koskaan.
Kovin huonon kuvan olen laatikosta tätä foorumia selaillessa saanut.

Sitten kolmas juttu, hankkisinko tuohon 603:n alkuperäisen turbon kilkkeet vai onko jokin muu markkinoilla oleva turbo parempi tuohon moottoriin? Esim joku VNT-ahdin?
Pako- ja imusarjojen tai muiden osien teko ei ole mulle ongelma.

Ja lopuksi vielä pumppujuttu. Aion lähitulevaisuudessa säädättää pumpun pp:llä. Pystyykö siihen lisäämään sen ahtopainekellon päälle jo valmiiksi vai hankinko suoraan turbosta peräisin olevan pumpun?

Superia en siis ole tekemässä (vielä ainakkaan...), vaan hakusessa olisi mahdollisimman mukava arkiajomoottori.
Auto on muuten todella mukava tuttavuus, jonka hankkimista en vielä ainakaan ole katunut, mutta luvattoman laiska se on. Suorastaan vaarallinen... :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Casull kirjoitti:Eli: Onko vapari om603:ssa öljypillit männille vai ei?
Autossa on erillinen moottoriöljynlauhdutin vasemman etupyörän edessä.
Ei ole, öljyruiskut löytyvät ainostaan turbolohkosta, se ei silti estä ahtamista. Tärkeämpää on laittaa ne turbon laakerit ja männät. Samalla tulee kone peruskunnostettua eli rengastettua. Konehan pitää tai siis kannattaa jokatapauksessa avata kun rakentaa ahtimen öljyntulon ja lähdön. Eikä unohdeta turbomallin öljypumppua tai ainakin sitä välitystä pitäisi muuttaa. Vaparin männillä se leikkaa kiinni ennemmin tai myöhemmin. Mäntiä on ollut myynnissä tälläkin forumilla.

Unohda VNT ahtimet ja laitat uuden masterpowerin hukkaporttiahtimen sinne. Alkuperäistä (KKK) turboa ei kannata hankkia.

Eiköhän PP osaa laittaa sinne savutuksen estokellon, ja toisaalta samalla vaivalla sinne laittaisi ne 7 mm elementit.

Aika pienellä rahalla saa sellaisen 722.3 laatikon vahvistettuna, mutta voihan sen 722.4:n sitten vaihtaa pois kun se alkaa luistamaan, Pumpussa on säätö, jolla voi rajoittaa tehot jos sattuu tulemaan liikaa vääntöä :shock: .

Mikäli alat pakosarjaa tekemään niin tee kerralla sellainen, että sinne saa suuremmankin ahtimen. Yleensä se nälkä on kuitenkin kasvanut syödessä ja samalla rahalla sinne laittaa sen suuremman heti kättelyssä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Casull
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.09.2006 07:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

Lämmin kiitos vastauksesta!

Niin minä vähän epäilinkin että kunnolla se kannattaa tehdä kerralla jos kerran alkaa tekemään.

Mopoon oli viimetalvena tarkoitus tehdä pikainen pudjettiturbotus mutta niinhän siinä kävi että homma karkas käsistä ja kone tehtiin kerralla kestämään ja tuottamaan tehoa "riittävästi".

Silti kesän jälkeen tuntui että vaikka voimaa todellakin on niin ei kuitenkaan liikaa... :twisted:
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

tuttu tunne.. :oops:
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Ruostekasa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 24.06.2005 09:55

Viesti Kirjoittaja Ruostekasa »

Joo se on kumma, että keväällä ei tahdo millään sysyä pyörän selijäs ja syksystä ahtoja saa kruuvvata jo sinne puolentoista kilon paikkeille jotta alakaa meno maittaa :wink:
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Olettekos huomioinu koneen huohotus jutun, ei näytä olevan mitään takasiniskuventtiiliä letkun välissä mikä menee imusarjaan. Muutenkin näyttävät olevan heppasesti kiinni, taitaa lentää kunnon painella letkut irti :)
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

ytte kirjoitti:Olettekos huomioinu koneen huohotus jutun, ei näytä olevan mitään takasiniskuventtiiliä letkun välissä mikä menee imusarjaan. Muutenkin näyttävät olevan heppasesti kiinni, taitaa lentää kunnon painella letkut irti :)
No ei sitä siihen imusarjaan voi jättää,ite tein tälleen.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

kilander kirjoitti:
ytte kirjoitti:Olettekos huomioinu koneen huohotus jutun,
No ei sitä siihen imusarjaan voi jättää,ite tein
lleen
.
itse laittaisin ton "huohotus" putken jonnekin muualle....
kuuleris öljyy=huonompi jäähdytys teho!
pitkä letku auton alle
www.thaiklupi.fi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,paras olisi erillinen öljynkerääjä,ja siitä vaan höyryt koneelle takasin.
Jos tuota talven aikana muuttaisi..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

kerääjäsäiliö ja kaasut ulkoilmaan. Katsastusinssit aina vannottavat että pitäs takasin koneen kiertoon ne kaasut nakata, mut ei jaksa tehä niin.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

kilander kirjoitti:Joo,paras olisi erillinen öljynkerääjä,ja siitä vaan höyryt koneelle takasin.
Jos tuota talven aikana muuttaisi..

niin.. ne höyrythän ovat juuri sitä öljyä, jotka sotkee sen coolerin :!:
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

tai sanotaanko kaasut, ei höyryt. muutama kammioisessa kerääjäsäiliössä kerkee se öljy jäämään jo sinne astiaan. Ainahan voi toki laittaa kaasut menee downpipee:n. Kyllä kyllä, sitäkin kautta ne saa imettyä ;)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ytte kirjoitti:tai sanotaanko kaasut, ei höyryt. muutama kammioisessa kerääjäsäiliössä kerkee se öljy jäämään jo sinne astiaan. Ainahan voi toki laittaa kaasut menee downpipee:n. Kyllä kyllä, sitäkin kautta ne saa imettyä ;)
Juu, sinnehän ne kannattaa johtaa kun siellä on kokoonpanosta riippuen helposti 0,2-0,4 kiloa painetta :lol:
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Mauri H. kirjoitti:
ytte kirjoitti:tai sanotaanko kaasut, ei höyryt. muutama kammioisessa kerääjäsäiliössä kerkee se öljy jäämään jo sinne astiaan. Ainahan voi toki laittaa kaasut menee downpipee:n. Kyllä kyllä, sitäkin kautta ne saa imettyä ;)
Juu, sinnehän ne kannattaa johtaa kun siellä on kokoonpanosta riippuen helposti 0,2-0,4 kiloa painetta :lol:
kannattaako olla putken päässä peruna? Ei tietenkään toimi jos on noin ahdistava putki. Mut joo, olkoon koko asia.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ytte kirjoitti:kannattaako olla putken päässä peruna? Ei tietenkään toimi jos on noin ahdistava putki. Mut joo, olkoon koko asia.
Ootko mitannut mitä on omassasi, voi tulla yllärinä... Ei siinä perunoita tarvii. Jos siellä on edes 0,1 kiloa niin ei oikein toimi huohotus.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarktoreissa hyvinkin yleinen tapa että pakoputkeen menee ilmanputsarista putki. Se imee suodatin pöntöstä isommat roskat pois.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mika.T kirjoitti:Tarktoreissa hyvinkin yleinen tapa että pakoputkeen menee ilmanputsarista putki. Se imee suodatin pöntöstä isommat roskat pois.
Traktoreissa yleensä onkin melko lyhyt ja suuri putki.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mauri H. kirjoitti:
ytte kirjoitti:kannattaako olla putken päässä peruna? Ei tietenkään toimi jos on noin ahdistava putki. Mut joo, olkoon koko asia.
Ootko mitannut mitä on omassasi, voi tulla yllärinä... Ei siinä perunoita tarvii. Jos siellä on edes 0,1 kiloa niin ei oikein toimi huohotus.
yllättävän paksua ränniä pitää olla ettei pakoputkessa ole painetta... :lol:
Itse tein ja säästin
Vastaa Viestiin