gt40 vastaan hx40..
pitää kysellä professionalmotorista tarkempia tietoja, kun sieltä noita laippoja alan tilaamaan... (vai muistatko sä ulkoa niitä, olis vain ihan kiva tietää mikä tuo oikeasti on..). tänään ei ollut se ukko paperiensa ääressä, mutta jotain se muisti ulkoa, esim. sen, että tuo on ihan eri ahdin mitä normaali hx 40.
kuvia löytyy tuolta, jos jotakin kiinnostaa, päältäpäin tuo näyttää vissiin melkein normaali hx 40 turbolta
ja ei ole integroitua hukkaporttia, ajattelin 2 kpl 40 mm HKS kopiota laittaa...
kuvia löytyy tuolta, jos jotakin kiinnostaa, päältäpäin tuo näyttää vissiin melkein normaali hx 40 turbolta
ja ei ole integroitua hukkaporttia, ajattelin 2 kpl 40 mm HKS kopiota laittaa...
ja sellaista tuli jo tänään selville, ettei tuota hx40 superia voi verrata garrett gt40 turboon, gt42 on se johon pitäis verrata garrettin tuotteista (ihan vain tämän topiccin nimen vuoksi ajattelin tämän tiedon tänne laittaa...)
ja tuo superi pitäis kiertää 130000 rpm, eiköhän siinä ole tuon kokoiselle turbolle riittävästi kierroksia...
edit:
holset hx40 superin tuotosta sain tälläistä faktaa tänään
2 bar ahtopaineella tuotto parhaalla hyötysuhteella n. 60 Lbs ja max. tuotto n. 84 Lbs.
3 bar ahtopaineella max. tuotto n. 90 Lbs
3.7 bar ahtopaineella max. tuotto n. 78 Lbs
eli tuo superi riittää karkeasti sanottuna n. 170-200 hp suuremmille tehoille, mitä normaali hx 40
ja tuo superi pitäis kiertää 130000 rpm, eiköhän siinä ole tuon kokoiselle turbolle riittävästi kierroksia...
edit:
holset hx40 superin tuotosta sain tälläistä faktaa tänään
2 bar ahtopaineella tuotto parhaalla hyötysuhteella n. 60 Lbs ja max. tuotto n. 84 Lbs.
3 bar ahtopaineella max. tuotto n. 90 Lbs
3.7 bar ahtopaineella max. tuotto n. 78 Lbs
eli tuo superi riittää karkeasti sanottuna n. 170-200 hp suuremmille tehoille, mitä normaali hx 40
nyt on turbo saatu kiinni koneeseen (on se siinä jo muutaman viikon ollut) ja pientä videon pätkääkin otettu...
tuossa kun leikin rajoittimen kanssa ("lähtörajoitin" asetettu 4000 rpm), alkoi ahdot lähestyä huolestuttavasti 1 bar. "kipurajaa", joten pitää kai ne hukkaportitkin tuohon asentaa kiinni...
rajoittimen testausta
muuten vain kaasutellaan
tuossa kun leikin rajoittimen kanssa ("lähtörajoitin" asetettu 4000 rpm), alkoi ahdot lähestyä huolestuttavasti 1 bar. "kipurajaa", joten pitää kai ne hukkaportitkin tuohon asentaa kiinni...
rajoittimen testausta
muuten vain kaasutellaan
mitsubishi sigman 3 litrainen V6 24 valve kone tuo on alunperin (samaa moottoria käyttää myös mitsu gt3000 ja dodge stealth) japsi kone kuitenkin...JP74 kirjoitti:Minkäs vehkeen kone tuossa oli pukissa? Mukavat murinat ainakin, melkein kuin dieselissä Oliko Toyota?
tuo on nyt vielä ihan vaparin männillä (10:1 puristukset) joten ei viitsi oikein paljoa ahtojen kans leikkiä, alle 1 bar. pitää ne malttaa jättää vielä tässä vaiheessa
mutta hyvin tuo superi tuntuu heräävän kuitenkin, koneella ei ole edes vaihteistoa kuormana ja ilman tuota rajoittajaakin saa kaasulla pumpattua paineen puolelle...
kyllähän tuo holsetti ainakin mukavat äänet antaa...
minkäslaisella siipi koolla tuommosta hx40 superia kannattais ostaa ku ois tuossa yks tarjolla 16 pakopesällä ja 64pako ja 60 imu. ja onko millanen ero edes ku nyt on tuo hx55 16 pakopesällä ja 70 pako ja 67 imu että onko edes järkee ostaa ku nykyinen antaa jossain 4500-5000 sen 1,8
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
käsittääkseni aitoa hx 40 superia on olemassa vain yhtä mallia... eli ei ole siipikokojen kanssa valinnan vaikeuttajuuso he kirjoitti:minkäslaisella siipi koolla tuommosta hx40 superia kannattais ostaa ku ois tuossa yks tarjolla 16 pakopesällä ja 64pako ja 60 imu. ja onko millanen ero edes ku nyt on tuo hx55 16 pakopesällä ja 70 pako ja 67 imu että onko edes järkee ostaa ku nykyinen antaa jossain 4500-5000 sen 1,8
kompurasiipi on jotain n. 60 mm (lähteestä riippuen 60 tai 61 mm, itse en ole mitannut mtä se tarkasti ottaen on) ja turbiini 65 mm.
tuohon asiaan en ota kantaa, kannattaako vaihtaa superia tilalle, jos olet nykyiseen ahtimeen tyytyväinen... toki superi voi antaa sen 3 bar, jo alle 3000 rpm
ei aina puhuta dieseleistä ja alle 5 litraisista koneistaPetehri kirjoitti:Tuskin ainakaa mersun koneen kyljessä. Tai jos antaa niin ostan heti semmosen. Huonona ahtimena en sitä missään nimessä pidä, mutta 3bar en usko tulevan ALLE 3000 rpm.napa kirjoitti:toki superi voi antaa sen 3 bar, jo alle 3000 rpm
kyllä varmasti antaa superi 3 bar ahtoja alle 3000 rpm, jos se pultataan vaikka E500 koneen kylkeen ja osataan suorittaa viritys oikein...
ole sitten tarkkana, että saat varmasti aidon superin, nykyään kun tunnutaan kauppaavan kaikkia hx 40 joissa on 7 siipinen kompura supereina ja joskus jopa 6 ja 8 siipisiäjuuso he kirjoitti:joo siis kyllä nyt puhutaan ihan tuosta 603:sta minkä kanssa tässä leikitään. pitänee kai hakea sit yks semmonen kokeeksi ja jättää tuo nykyinen sit tuohon toiseen projektiin missä ois vähän enempi venttiileitä
paras tuntomerkki on turbiini, siinä on 2 siipeä vähemmän, kuin normaalissa hx 40 turbossa eli tälläinen siipi pitää näkyä pakopesässä...
http://jysal.pp.fi/auto%20kuvat/holset% ... 40%202.jpg
Mahtaako superi antaa kuin puol baaria tossa kolmen tonnin kietävillä kapeekantisen kylkeen pultattuna. Baari kolmessa ja puolessa? Siitä etipäin pitäisi ahtojen nousta rivakasti.
Pitäishän täällä olla kokemusta mokomista, yleinen ja hyväksi todettu mutkahan tuo on.
Pitäishän täällä olla kokemusta mokomista, yleinen ja hyväksi todettu mutkahan tuo on.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
ja sitte superi pelaa karttojen mukaan paremmin 1.5barin jälkeen kun normi hx40 tai siis hyötysuhde on parempi tai jotai.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tovottavasti sain nyt tuon superin mutta en usko että fin-turbolla muuta myyvät ku on tuttuja mut nyt tuli semmonen ostettua ja komea lippis tuli mukana joutuu vaan tekemään paaaaljon muutoksia että saa taas ahtimen takas ku putken lähöt yms kaikki erilaisia ku 55,,,,, 16 pesällä otin tuon superin.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
nii no en tiedä miten eritavalla tuo nyt pöhisee sillä kivasti tuo hx55 67/70 siivillä 2bar paineilla tähänkin asti on pelannu mut lähinnä käyttö mukavuutta tulis normi ajoon superilla........
mikähän se ois viisain tapa sit alkaa tuota pakosarjan laippaa pienentää pitäskhän sit väsätä isompaan laippaan sellainen väli laippa missä ois tuo pienempi jako.
mikähän se ois viisain tapa sit alkaa tuota pakosarjan laippaa pienentää pitäskhän sit väsätä isompaan laippaan sellainen väli laippa missä ois tuo pienempi jako.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Toi välilaippa homma oli kans itellä suunnitelmissa mutta kun sellasta ei sattunu löytyyn hyllystä, niin laipan vaihdoksi se tänään meni.
Sai samalla korjata hieman ahtimen paikkaa.
Sai samalla korjata hieman ahtimen paikkaa.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
tuon sarjan teki joskus pari vuotta sit herlevi tohon ja se on kyllä aika isosta tavarasta tehty että voipi tulla aika ahasta tuohon sarjaan t3 laippa laittaa, juu kävin tuossa mittailee nii tuon on ulkoa 50mm mustaa tavaraa mistä sarja väännetty.
Viimeksi muokannut juuso he, Ke 22.07.2009 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
no, jos minäkin sain kahdesta 2" putkesta väännettyä sopivan tuohon superin laippaan, niin ei pitäis olla ongelmaa tehdä samaa hommaa vähän kun olis enemmän viitsinyt/käyttänyt aikaa, niin siitä olis tullut hyväkin... nyt siihen meni aikaa joku 30 min
ehkä sitten myöhemmin tulee tehtyä parempi
tälläisen siis tekaisin puolessa tunnissa... pakosarjan loppupää ja sisäkuvaa samasta putkesta
ehkä sitten myöhemmin tulee tehtyä parempi
tälläisen siis tekaisin puolessa tunnissa... pakosarjan loppupää ja sisäkuvaa samasta putkesta