Jakoketjun vaihto
Jakoketjun vaihto
Okei. Ostin auton keväällä ja aattelin kun auton mittarissa on jo 540000 mittarissa,ett varmaan tarvis vaihtaa ketju.
No,hommasin uuden ketjun KL:stä ja aloin vaihtaan ,muuta huomasin ettei toi vanha ketju ole venyny oikeastaan yhtään , eli se oli ihan uuden veroinen,elikkä tuli mieleen ett onks mä ny sitte propagandan uhri kun tollasen menin tekeen. Siis ihan oli mielestäni turha homma
Enpä enää ihmettele ,jos ei tehdas ole antanutkaan mitään määräystä tuosta ketjun vaihtovälistä.
Todennäkösesti ne ketjut jotka on katkenneet ,on ihan jostain muusta syystä kuin ketjun venymisestä.Luultavasti juuri tuosta alipainepumpun laakerin vauriosta jossa on ollut tuo vanhan mallin kuulalaakeri .
No,hommasin uuden ketjun KL:stä ja aloin vaihtaan ,muuta huomasin ettei toi vanha ketju ole venyny oikeastaan yhtään , eli se oli ihan uuden veroinen,elikkä tuli mieleen ett onks mä ny sitte propagandan uhri kun tollasen menin tekeen. Siis ihan oli mielestäni turha homma
Enpä enää ihmettele ,jos ei tehdas ole antanutkaan mitään määräystä tuosta ketjun vaihtovälistä.
Todennäkösesti ne ketjut jotka on katkenneet ,on ihan jostain muusta syystä kuin ketjun venymisestä.Luultavasti juuri tuosta alipainepumpun laakerin vauriosta jossa on ollut tuo vanhan mallin kuulalaakeri .
Re: Jakoketjun vaihto
Edellinen omistaja on sen ketjun vaihtanut hyvin todennäköisesti. Siinä viimeistään 300 tkm kohdalla aivan varmuuden vuoksi sen voisi vaihtaa, yksirivisen kuulemma tiheämminkin. Minullakin on ketju odottamassa vaikka lukema on vasta 250 tkm.
Ei kait ne kovin helposti katkeile, ainakaan vakiokierroksilla.
Ketjunvaihto kannattaa kirjoittaa sinne huoltokirjaan, jollei kirjaa ole, niin tekee sellaisen. Ei tarvitse seuraavan omistajan tehdä turhia huoltotöitä.
Ei kait ne kovin helposti katkeile, ainakaan vakiokierroksilla.
Ketjunvaihto kannattaa kirjoittaa sinne huoltokirjaan, jollei kirjaa ole, niin tekee sellaisen. Ei tarvitse seuraavan omistajan tehdä turhia huoltotöitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
just joo. Kyllähän tuossakin mukana tuli jonkinsortin huoltokirja ,mutta mitään mainintaa ketjunvaihdoista ei ole, pelkästää öljynvaihdoista on merkintöjä ja niissäkin välit on aikas pitkiä ,joista on huollossakin huomautettu viittaamalla sivussa ylhäällä olevaan kilometrimäärään. Pisin vaihtoväli oli 40tuh. ,Että melkoista jytyä nuo niksmannien oilit on. Senköhän tähen tuo vuoristorataki suli.ja katkaisi lopulta tuon alipainepumpun käyttövipuvarren. Onneksi tuo laakeri on uudenmallinen ja vieläkin jatkaa matkaansa vipuvarsi korjattuna. lähes uudenveroisella vuoristoradalla ,jonka Venetmäeltä sain satasella. Uudesta pyytelivät hiukan yli 300 veholla.
Kuinkahan paljon kannattaa päätänsä vaivata sillä että millon jakoketju on käytetty mahdollisimman tarkasti loppuun? Jos edellisestä vaihdosta ei ole varmaa tietoa niin uuttaa kehiin vaan!!! Halpa remontti siihen verrattuna että katkeaisi!
Ja jos et huomaa nykyisessä minkäänlaista kulumaa tai venymää niin ei sillä yli 500.000 ole ajettu... Ainakaan, jos on 1-rivinen!
Surutta vain uusi jos entisen iästä ei ole tietoa. Oli missä kunnossa tahansa!
Ja jos et huomaa nykyisessä minkäänlaista kulumaa tai venymää niin ei sillä yli 500.000 ole ajettu... Ainakaan, jos on 1-rivinen!
Surutta vain uusi jos entisen iästä ei ole tietoa. Oli missä kunnossa tahansa!
Välillä tuntuu että joissain asioissa täällä olis porukkaa joka saa provikoita kun höynäyttävät hölmöjä turhiin remontteihin .
Auton asiallinen huolto on eri asia kun vainoharhanen "jos ehkä mahdollisesti"se saattaa joskus hajota
PS.Oon just volkkariin paskamersua vaihtamassa,ny piisaa räpellys
Auton asiallinen huolto on eri asia kun vainoharhanen "jos ehkä mahdollisesti"se saattaa joskus hajota
PS.Oon just volkkariin paskamersua vaihtamassa,ny piisaa räpellys
aina vaan fixataan :) 230te -86
Joopas joo ,sano Lehtis Kassu
Kyllä joskus näitä sivuja plaraillessa tulee tosiaan mieleen,että, varmuuden maximoistia harrastetaan suht. herkästi.
Eihän tuo nyt mitään erityistä päänvaivaa aiheuttanu ja tuskinpa sitä olisin alaannu vaihtamaankaan jos ei tuo alipainepumppu olis pamahtanu- Samalla nyt kuitenki sitte senki aattelin tehä ,vaukka minkäänolosia merkkejä ei vielä jakopäästä kuulunu. Edes tuo pumpun akselin katkeeminen ei aiheuttanu ylimääräistä meteliä sen paremmin kuin tuon vuoristoradan sulaminenkan. Toki jos tuossa pumpussa olis ollu se vanhanaikanen kuulalakeeri niin olis voinu hyvällä syyllä mennä ketjuki poikki,ni oispa sit saanu sanoo et oli niin kulunu että pätkähti sen takia ni kaikki olis juossu kipin kapin kauppaan hakeen uutta ketjua .
Haluan tosiaan tässä sanoa sitä ,että mitään paniikkia kaksirivisen ketjun vaihtoon ei ole, jos muut värkit on kunnossa,eli ainakin tuo alipainepumppu ja jos on vielä se vanhanmallinen ni sen vaihtaminen ja sen yhteydessä olevan vuoristoradan tutkiminen saattaa olla paljonki tähdellisempää kuin pelkkä ketjun vaihto..
Yksirivinen on sitten asia erikseen ja ihan oma lukunsa.
Kyllä joskus näitä sivuja plaraillessa tulee tosiaan mieleen,että, varmuuden maximoistia harrastetaan suht. herkästi.
Eihän tuo nyt mitään erityistä päänvaivaa aiheuttanu ja tuskinpa sitä olisin alaannu vaihtamaankaan jos ei tuo alipainepumppu olis pamahtanu- Samalla nyt kuitenki sitte senki aattelin tehä ,vaukka minkäänolosia merkkejä ei vielä jakopäästä kuulunu. Edes tuo pumpun akselin katkeeminen ei aiheuttanu ylimääräistä meteliä sen paremmin kuin tuon vuoristoradan sulaminenkan. Toki jos tuossa pumpussa olis ollu se vanhanaikanen kuulalakeeri niin olis voinu hyvällä syyllä mennä ketjuki poikki,ni oispa sit saanu sanoo et oli niin kulunu että pätkähti sen takia ni kaikki olis juossu kipin kapin kauppaan hakeen uutta ketjua .
Haluan tosiaan tässä sanoa sitä ,että mitään paniikkia kaksirivisen ketjun vaihtoon ei ole, jos muut värkit on kunnossa,eli ainakin tuo alipainepumppu ja jos on vielä se vanhanmallinen ni sen vaihtaminen ja sen yhteydessä olevan vuoristoradan tutkiminen saattaa olla paljonki tähdellisempää kuin pelkkä ketjun vaihto..
Yksirivinen on sitten asia erikseen ja ihan oma lukunsa.
Juu .Sillai meinaan ittekki tehdä ja samanlailla tekevät kuulemma tuos paikallises merkkiliikkeeski ku kävin kysymässä niittauskonetta lainaksi.Ei oota tarjottiin. Ainoastaan johki opeliin on kai pakko käyttää sille tarkotettua omaa konetta ,mutta ei sovi muihin.
Vasaraa ja alasinta vain. Eikä ole kait niin tarkkaa kireydenkä suhteen kunha ei ihan yhtä puuta ole. Niitinpäät läjään vaan ympärikautta.
Vasaraa ja alasinta vain. Eikä ole kait niin tarkkaa kireydenkä suhteen kunha ei ihan yhtä puuta ole. Niitinpäät läjään vaan ympärikautta.
Jakopään ketju
Kertokaas,koska pitäis vaihtaa c220d-98(ei cdi) ketju?Autolla ajettu nyt
355tkm.On voinut edellinen omistaja vaihtaakin tai sitten ei.Ei tiedä näkyykö
vehon koneella,jos teetetty siellä?
355tkm.On voinut edellinen omistaja vaihtaakin tai sitten ei.Ei tiedä näkyykö
vehon koneella,jos teetetty siellä?
Vaihdoin entiseen coupeen (c124 2.3 M102), 2-rivisen jakoketjun kilometrien ollessa jotain 320tkm. Vanhaan ketjuun verrattuna uusi oli muistaakseni jotain 5-10mm lyhyempi, eli hyvin pientä venymää oli. Jos sulla ei 540tkm ketju ole yhtään venynyt, se on aivan varmasti joskus vaihdettu.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Re: Jakopään ketju
Vaikka olisi kolmirivinen niin vaihtaisin heti sen.Petromax kirjoitti:Kertokaas,koska pitäis vaihtaa c220d-98(ei cdi) ketju?Autolla ajettu nyt
355tkm.On voinut edellinen omistaja vaihtaakin tai sitten ei.Ei tiedä näkyykö
vehon koneella,jos teetetty siellä?
Nuo on vähän hankalia nämä "ylimääräiset" huoltotyöt. Kun niitä teetetään tavallisessa huollossa, eikä niissä asentajat ole kiinnostuneita täyttämään huoltovihkoa mihinkään ei jä merkintää.
Minulla on ollut tapana vaatia kuittaus kaikista mahdollisista töistä mitä on tehty, mukaan lukien pyörän suuntaukset, akun uusimiset yms. Viimeaikoina on tosin saanut kuittailla huoltovihkoa aika tiuhaan ihan itse.
Vehon koneelta kyllä selviää aika mielenkiintoisia asioita, kannattaa pyytää tulostamaan se huoltohistoria, jos vain suostuvat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
jakopään ketju
Morjens!
Hymyilyttää lukea noita "turhia" remontti juttuja, kun nääs omasta nakuttimesta
tuppas toi ketju pärähtää poikki ,ett sillein
Mulla ku tuppas olemaan tuosta mersun ketjusta sellainen mielikuva ja väärä
tieto, et se ei koskaan katkee, heh heh.
Alipaine pumpussa/ vuoristoradassa mun vermeessä ei oo vikaa, vaan veikkaisin et toi saamarin ketjuliitin oli asennettu väärään suuntaan ja kun ketju sopivasti venähti ajan kanssa, niin se tais napata kii johonkin ja siitten se on menoo se.
Eikä tuo ketjun retale muuten äännellyt tai muutenkaan oikein varoitellut etukäteen. Seurauksena oli "vain" jakokoppa, venttiilikoppa, 6 kpl venttiilejä + ohjureita + muut tarviittavat romut uusiks, et kyl mä ainakin seuraavaan mesen koneeseen vaihdan ketjun suosiolla, jos ei km:stä varmaa tietoo.
Hymyilyttää lukea noita "turhia" remontti juttuja, kun nääs omasta nakuttimesta
tuppas toi ketju pärähtää poikki ,ett sillein
Mulla ku tuppas olemaan tuosta mersun ketjusta sellainen mielikuva ja väärä
tieto, et se ei koskaan katkee, heh heh.
Alipaine pumpussa/ vuoristoradassa mun vermeessä ei oo vikaa, vaan veikkaisin et toi saamarin ketjuliitin oli asennettu väärään suuntaan ja kun ketju sopivasti venähti ajan kanssa, niin se tais napata kii johonkin ja siitten se on menoo se.
Eikä tuo ketjun retale muuten äännellyt tai muutenkaan oikein varoitellut etukäteen. Seurauksena oli "vain" jakokoppa, venttiilikoppa, 6 kpl venttiilejä + ohjureita + muut tarviittavat romut uusiks, et kyl mä ainakin seuraavaan mesen koneeseen vaihdan ketjun suosiolla, jos ei km:stä varmaa tietoo.
MB 300 D automatic
Päivää kaikille!
Omassa mursussa on om603 kone jolla on rullattu hiukan yli 400000km.
Kone käy niinkuin bensa vehje ja jakopää hiukan rapisee 1200 kierroksen
kohdalla. Eli ilmeisesti tilasin nokkaketjun ihan aiheesta?
Millainen homma on vaihtaa tuo ketju, pystyykö uuden uittamaan vanhan jatkoksi niin ei tarvis
varsin koko myllyä purkaa? Niitttaus ei vissiin ole sen kummempi kuin moottoripyöränkään
ketjuissa? Niitä on tullu tehtyä useampiakin.
Uskaltaako tuolla ajella ennenku se uusi ketju on paikoillaan?
Omassa mursussa on om603 kone jolla on rullattu hiukan yli 400000km.
Kone käy niinkuin bensa vehje ja jakopää hiukan rapisee 1200 kierroksen
kohdalla. Eli ilmeisesti tilasin nokkaketjun ihan aiheesta?
Millainen homma on vaihtaa tuo ketju, pystyykö uuden uittamaan vanhan jatkoksi niin ei tarvis
varsin koko myllyä purkaa? Niitttaus ei vissiin ole sen kummempi kuin moottoripyöränkään
ketjuissa? Niitä on tullu tehtyä useampiakin.
Uskaltaako tuolla ajella ennenku se uusi ketju on paikoillaan?
Re: jakopään ketju
Mutua: liittimellä ei kestä, vaan liitokseen käytetään (ammattiliikkeissä) sopivaa niitaustyökalua, jonka hinta vastaa koko operaatiotaakitza kirjoitti:...ketjuliitin oli asennettu väärään suuntaan ja kun ketju sopivasti venähti ajan kanssa, niin se tais napata kii johonkin ja siitten se on menoo se.
autodidakti
Mielenkiintoinen aihe, varsinkin silloin, jos se sattuu se katkeaminen omallekohdalle
Yksirivisiä on katkeillut paljon, myös sivusta seuranneena nähnyt ja kuullut, se suositellaan vaihtelemaan ehkä noin 200-300 tuhannen välein, niin säilyy ainakin mielenrauha, mutta kaksirivisestä ketjusta oikein sanoivat Veholla etteivät ole yleensä vaihtaneet kuin dieseleihin, joilla on sitten ajettu se 500-600 tuhatta eivätkä näe tarpeelliseksi ennen puoltamiljoonaa vaihtaa kestää, ja omalla vastuullaanhan kaikki omiaan pitävät.
Yksirivisiä on katkeillut paljon, myös sivusta seuranneena nähnyt ja kuullut, se suositellaan vaihtelemaan ehkä noin 200-300 tuhannen välein, niin säilyy ainakin mielenrauha, mutta kaksirivisestä ketjusta oikein sanoivat Veholla etteivät ole yleensä vaihtaneet kuin dieseleihin, joilla on sitten ajettu se 500-600 tuhatta eivätkä näe tarpeelliseksi ennen puoltamiljoonaa vaihtaa kestää, ja omalla vastuullaanhan kaikki omiaan pitävät.
Minulta meni 1-rivinen,mutta aivan käsittämättömän pienillä osien uusimisilla selvisin..en oikein tahdo uskoa vieläkään.Kyllähän se jonkinlaista rahinaa piti,mutta en kokemattomuuttani tarttunut ajoissa toimeen.Luulin että pitäisi selvästi kovempaa ääntä kun on vaihtokypsä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Jatketaas tätä juttua,pitäis vaihtaa ketju ja kiristin C202/220dsl:ään,mistä on paras hankkia(laatu/hinta),ei noi kl:n sivut aukene mulla ja motonetissä ei näkyny noita osia,tiedä hänen venymisestä,mutta löysä tuntuu olevan,voisko tuo löysyys rikkoa myös alipainepumpun,kun just hajosi,eikä ollu kuin 60tkm paikalla.
Mulla on 770tkm eikä ketjua ole vaihdettu. Enkä kyllä vaihdakkaan ,samalla vaivalla sitten vaihtaa koko koneen Alipainepumppukin taitaa olla orkkis, sellainen niitattu maailmanlopunpumppu...No enpä vaihda sitäkään, katsotaan kauanko kestää ja mikä nyt sitten hajoaa.JACKHAMMER kirjoitti:pihalla on yks kpl 250d ajettu vaivaiset 680tkm
ketjua ei ole vaihdettu IKINÄ
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:32
kaksrivinen jako ketju
- juttelin juuri vehon asentajien kanssa ketjun vaihdosta, sanovat ettei tarvi vaihtaa jos ei äännä. Eivät ole itselleenkään vaihtaneet .kyse 124d mallista.