Jakoketjun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jee »

Okei. Ostin auton keväällä ja aattelin kun auton mittarissa on jo 540000 mittarissa,ett varmaan tarvis vaihtaa ketju.
No,hommasin uuden ketjun KL:stä ja aloin vaihtaan ,muuta huomasin ettei toi vanha ketju ole venyny oikeastaan yhtään , eli se oli ihan uuden veroinen,elikkä tuli mieleen ett onks mä ny sitte propagandan uhri kun tollasen menin tekeen. Siis ihan oli mielestäni turha homma :cry:
Enpä enää ihmettele ,jos ei tehdas ole antanutkaan mitään määräystä tuosta ketjun vaihtovälistä.
Todennäkösesti ne ketjut jotka on katkenneet ,on ihan jostain muusta syystä kuin ketjun venymisestä.Luultavasti juuri tuosta alipainepumpun laakerin vauriosta jossa on ollut tuo vanhan mallin kuulalaakeri .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Edellinen omistaja on sen ketjun vaihtanut hyvin todennäköisesti. Siinä viimeistään 300 tkm kohdalla aivan varmuuden vuoksi sen voisi vaihtaa, yksirivisen kuulemma tiheämminkin. Minullakin on ketju odottamassa vaikka lukema on vasta 250 tkm.

Ei kait ne kovin helposti katkeile, ainakaan vakiokierroksilla.

Ketjunvaihto kannattaa kirjoittaa sinne huoltokirjaan, jollei kirjaa ole, niin tekee sellaisen. Ei tarvitse seuraavan omistajan tehdä turhia huoltotöitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

just joo. Kyllähän tuossakin mukana tuli jonkinsortin huoltokirja ,mutta mitään mainintaa ketjunvaihdoista ei ole, pelkästää öljynvaihdoista on merkintöjä ja niissäkin välit on aikas pitkiä ,joista on huollossakin huomautettu viittaamalla sivussa ylhäällä olevaan kilometrimäärään. Pisin vaihtoväli oli 40tuh. ,Että melkoista jytyä nuo niksmannien oilit on. Senköhän tähen tuo vuoristorataki suli.ja katkaisi lopulta tuon alipainepumpun käyttövipuvarren. Onneksi tuo laakeri on uudenmallinen ja vieläkin jatkaa matkaansa vipuvarsi korjattuna. lähes uudenveroisella vuoristoradalla ,jonka Venetmäeltä sain satasella. Uudesta pyytelivät hiukan yli 300 veholla.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Kuinkahan paljon kannattaa päätänsä vaivata sillä että millon jakoketju on käytetty mahdollisimman tarkasti loppuun? Jos edellisestä vaihdosta ei ole varmaa tietoa niin uuttaa kehiin vaan!!! Halpa remontti siihen verrattuna että katkeaisi!
Ja jos et huomaa nykyisessä minkäänlaista kulumaa tai venymää niin ei sillä yli 500.000 ole ajettu... Ainakaan, jos on 1-rivinen!
Surutta vain uusi jos entisen iästä ei ole tietoa. Oli missä kunnossa tahansa!
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Välillä tuntuu että joissain asioissa täällä olis porukkaa joka saa provikoita kun höynäyttävät hölmöjä turhiin remontteihin :wink: .
Auton asiallinen huolto on eri asia kun vainoharhanen "jos ehkä mahdollisesti"se saattaa joskus hajota :evil:


PS.Oon just volkkariin paskamersua vaihtamassa,ny piisaa räpellys :mrgreen:
aina vaan fixataan :) 230te -86
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Joopas joo ,sano Lehtis Kassu
Kyllä joskus näitä sivuja plaraillessa tulee tosiaan mieleen,että, varmuuden maximoistia harrastetaan suht. herkästi.
Eihän tuo nyt mitään erityistä päänvaivaa aiheuttanu ja tuskinpa sitä olisin alaannu vaihtamaankaan jos ei tuo alipainepumppu olis pamahtanu- Samalla nyt kuitenki sitte senki aattelin tehä ,vaukka minkäänolosia merkkejä ei vielä jakopäästä kuulunu. Edes tuo pumpun akselin katkeeminen ei aiheuttanu ylimääräistä meteliä sen paremmin kuin tuon vuoristoradan sulaminenkan. Toki jos tuossa pumpussa olis ollu se vanhanaikanen kuulalakeeri niin olis voinu hyvällä syyllä mennä ketjuki poikki,ni oispa sit saanu sanoo et oli niin kulunu että pätkähti sen takia ni kaikki olis juossu kipin kapin kauppaan hakeen uutta ketjua .
Haluan tosiaan tässä sanoa sitä ,että mitään paniikkia kaksirivisen ketjun vaihtoon ei ole, jos muut värkit on kunnossa,eli ainakin tuo alipainepumppu ja jos on vielä se vanhanmallinen ni sen vaihtaminen ja sen yhteydessä olevan vuoristoradan tutkiminen saattaa olla paljonki tähdellisempää kuin pelkkä ketjun vaihto..
Yksirivinen on sitten asia erikseen ja ihan oma lukunsa.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Joo kaks rivinen kestää aivan toiseen malliin! Ittellä 1-rivinen ja sen kans en kyllä aio alkaa hermoilemaan että pitääkö ääntä vai ei ja missä kunnossa on. Nätti homma vaihtaa itteki. Ja niitata. Samaan malliin ku mopottimen ketju...
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Juu .Sillai meinaan ittekki tehdä ja samanlailla tekevät kuulemma tuos paikallises merkkiliikkeeski ku kävin kysymässä niittauskonetta lainaksi.Ei oota tarjottiin. Ainoastaan johki opeliin on kai pakko käyttää sille tarkotettua omaa konetta ,mutta ei sovi muihin.
Vasaraa ja alasinta vain. Eikä ole kait niin tarkkaa kireydenkä suhteen kunha ei ihan yhtä puuta ole. Niitinpäät läjään vaan ympärikautta.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kertokaas,koska pitäis vaihtaa c220d-98(ei cdi) ketju?Autolla ajettu nyt
355tkm.On voinut edellinen omistaja vaihtaakin tai sitten ei.Ei tiedä näkyykö
vehon koneella,jos teetetty siellä?
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Noista uudemmista en kyllä osaa sanoa mitään ,mutta jos on yksirivinen niin suosittelen pikimiten ellei ole vaihdettu. Eikös noissa toi konekin ole jo hitusen kireempi,että luultavasti ketjukin on raskaammalla rasituksella kuin näissä vanhemmissa E 200 D -94,mikä mullakin on..
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Vaihdoin entiseen coupeen (c124 2.3 M102), 2-rivisen jakoketjun kilometrien ollessa jotain 320tkm. Vanhaan ketjuun verrattuna uusi oli muistaakseni jotain 5-10mm lyhyempi, eli hyvin pientä venymää oli. Jos sulla ei 540tkm ketju ole yhtään venynyt, se on aivan varmasti joskus vaihdettu.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petromax kirjoitti:Kertokaas,koska pitäis vaihtaa c220d-98(ei cdi) ketju?Autolla ajettu nyt
355tkm.On voinut edellinen omistaja vaihtaakin tai sitten ei.Ei tiedä näkyykö
vehon koneella,jos teetetty siellä?
Vaikka olisi kolmirivinen :lol: niin vaihtaisin heti sen.

Nuo on vähän hankalia nämä "ylimääräiset" huoltotyöt. Kun niitä teetetään tavallisessa huollossa, eikä niissä asentajat ole kiinnostuneita täyttämään huoltovihkoa mihinkään ei jä merkintää.

Minulla on ollut tapana vaatia kuittaus kaikista mahdollisista töistä mitä on tehty, mukaan lukien pyörän suuntaukset, akun uusimiset yms. Viimeaikoina on tosin saanut kuittailla huoltovihkoa aika tiuhaan ihan itse.

Vehon koneelta kyllä selviää aika mielenkiintoisia asioita, kannattaa pyytää tulostamaan se huoltohistoria, jos vain suostuvat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

pihalla on yks kpl 250d ajettu vaivaiset 680tkm
ketjua ei ole vaihdettu IKINÄ tähän koneeseen eikä vaihdeta ennen kun alkaa rallaattaan-> mitattu on muutaman kerran että miten menee- hyvin menee..
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
akitza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 08.10.2005 18:45
Paikkakunta: lohja

jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja akitza »

Morjens!

Hymyilyttää lukea noita "turhia" remontti juttuja, kun nääs omasta nakuttimesta
tuppas toi ketju pärähtää poikki :evil: :evil: ,ett sillein :!:

Mulla ku tuppas olemaan tuosta mersun ketjusta sellainen mielikuva ja väärä
tieto, et se ei koskaan katkee, heh heh.

Alipaine pumpussa/ vuoristoradassa mun vermeessä ei oo vikaa, vaan veikkaisin et toi saamarin ketjuliitin oli asennettu väärään suuntaan ja kun ketju sopivasti venähti ajan kanssa, niin se tais napata kii johonkin ja siitten se on menoo se.

Eikä tuo ketjun retale muuten äännellyt tai muutenkaan oikein varoitellut etukäteen. Seurauksena oli "vain" jakokoppa, venttiilikoppa, 6 kpl venttiilejä + ohjureita + muut tarviittavat romut uusiks, et kyl mä ainakin seuraavaan mesen koneeseen vaihdan ketjun suosiolla, jos ei km:stä varmaa tietoo.
MB 300 D automatic
Casull
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 08.09.2006 07:17
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

Päivää kaikille!

Omassa mursussa on om603 kone jolla on rullattu hiukan yli 400000km.
Kone käy niinkuin bensa vehje ja jakopää hiukan rapisee 1200 kierroksen
kohdalla. Eli ilmeisesti tilasin nokkaketjun ihan aiheesta?
Millainen homma on vaihtaa tuo ketju, pystyykö uuden uittamaan vanhan jatkoksi niin ei tarvis
varsin koko myllyä purkaa? Niitttaus ei vissiin ole sen kummempi kuin moottoripyöränkään
ketjuissa? Niitä on tullu tehtyä useampiakin.
Uskaltaako tuolla ajella ennenku se uusi ketju on paikoillaan?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja felmit »

akitza kirjoitti:...ketjuliitin oli asennettu väärään suuntaan ja kun ketju sopivasti venähti ajan kanssa, niin se tais napata kii johonkin ja siitten se on menoo se.
Mutua: liittimellä ei kestä, vaan liitokseen käytetään (ammattiliikkeissä) sopivaa niitaustyökalua, jonka hinta vastaa koko operaatiota
autodidakti
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mielenkiintoinen aihe, varsinkin silloin, jos se sattuu se katkeaminen omallekohdalle

Yksirivisiä on katkeillut paljon, myös sivusta seuranneena nähnyt ja kuullut, se suositellaan vaihtelemaan ehkä noin 200-300 tuhannen välein, niin säilyy ainakin mielenrauha, mutta kaksirivisestä ketjusta oikein sanoivat Veholla etteivät ole yleensä vaihtaneet kuin dieseleihin, joilla on sitten ajettu se 500-600 tuhatta eivätkä näe tarpeelliseksi ennen puoltamiljoonaa vaihtaa 8) :shock: kestää, ja omalla vastuullaanhan kaikki omiaan pitävät.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Minulta meni 1-rivinen,mutta aivan käsittämättömän pienillä osien uusimisilla selvisin..en oikein tahdo uskoa vieläkään.Kyllähän se jonkinlaista rahinaa piti,mutta en kokemattomuuttani tarttunut ajoissa toimeen.Luulin että pitäisi selvästi kovempaa ääntä kun on vaihtokypsä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Jatketaas tätä juttua,pitäis vaihtaa ketju ja kiristin C202/220dsl:ään,mistä on paras hankkia(laatu/hinta),ei noi kl:n sivut aukene mulla ja motonetissä ei näkyny noita osia,tiedä hänen venymisestä,mutta löysä tuntuu olevan,voisko tuo löysyys rikkoa myös alipainepumpun,kun just hajosi,eikä ollu kuin 60tkm paikalla.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

JACKHAMMER kirjoitti:pihalla on yks kpl 250d ajettu vaivaiset 680tkm
ketjua ei ole vaihdettu IKINÄ
Mulla on 770tkm eikä ketjua ole vaihdettu. Enkä kyllä vaihdakkaan ,samalla vaivalla sitten vaihtaa koko koneen 8) Alipainepumppukin taitaa olla orkkis, sellainen niitattu maailmanlopunpumppu...No enpä vaihda sitäkään, katsotaan kauanko kestää ja mikä nyt sitten hajoaa.
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

/\ samaa taktiikkaa veli käyttää kans tuon 250d kanssa.. mitään alipaine pumppuja sinne vaihdettu, hyvin kuulemma toimii niin miksi vaihtaa??
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Oli pakko vaihtaa alipainepumppu kun se HAJOSI,elikkä meni rikki,nyt kuuluu kova räpätys kun kierroksilta päästää tyhjä käynnille,olisko vain kiristin hajalla,taitaa tossa lukaksessa olla öljynpaineella tuo kiristin.En mä huvikseni mitään osia ole vaihtamassa,sen verran olen laiska ja rahaton!!!
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

No,vuoden tuo kesti ,kun viime kesänä korjasin pumpun männän varren hitsaamalla kun oli pamahtanu poikki ,johdosta,että vuoristorata oli kululunu aivan röykkyiseksi. Nyt alko tänään alipaineet häviimään ja koneen etupäästä kuuluu kilkattava ääni. Huomena katotaan ,mitä pumpusta löytyy.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Onko missään ohjeita miten nokkaketju vaihdetaan, kenties muutama kuvakin operaatiosta olisi kiva.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Mikä kone ,mikä ketju?
Itsellä pierpurg tänään auki ja koska tein silloin siten ,että mäntä on pultilla kiinni,niin tuo lukituspultti oli auennu kun en viime kesänä laittanu siihen lukkoliimaa. Nyt laitoin ja myös uudet prikat männän molemmin puolin. Laakeri edelleen ihan ok.
juuke.rantala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:32

kaksrivinen jako ketju

Viesti Kirjoittaja juuke.rantala »

- juttelin juuri vehon asentajien kanssa ketjun vaihdosta, sanovat ettei tarvi vaihtaa jos ei äännä. Eivät ole itselleenkään vaihtaneet .kyse 124d mallista.
Vastaa Viestiin