300TD mersun jakopään palikoiden vaihto?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
300TD mersun jakopään palikoiden vaihto?
elikkä auto on -88 W124 koppanen farmari mersu ja 300TD koneella, eli ei turboa, ja tilasin siihen jakopään palikat (ketju, kiristin ja kolme erilaista laahainta ) mitä lie ovat... mutta en tiedä yhtään että miten homma tapahtuu, kun olen omistanut vehkeen vasta 3 päivää elikkäs onko paha homma tehdä itse? mitä pitää ottaa huomioon? onko kaikki tarvittavat palikat? mitä kaikkee joutuu irrottamaan?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Terve. Ison kaarilaahaimen vaihtoon ainakin om602 pitää ottaa jakopään kotelo pois ja että saa jakopään kotelon irti ainakin oljypohjaa täytyy löyhyttää, en ole varma että pitääkö kansikin nostaa pois. Itse otin kummatkin pois. Onko laahain kulunut niin pahaksi, että pitää vaihtaa? Omassa autossani iso kaarilaahain oli kulunut tosi vähän, ei olisi tarvinnut vaihtaa ollenkaan ja muut laahaimet uuden veroisia. Pelkästään ketjun vaihto on helppo juttu, jos ei muita palikoita tartte vaihtaa.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
Ei kannata kantta turhaan irroitella, ennen sen takaisin laittamista tarvitaan koneistus, uudet tiivisteet moneen paikkaan sekä todennäköisesti uudet kannenpultit.
Ne laahaimet tai ainakin jotkut niistä näkee kun ottaa venttiilikopan pois...ja sehän piti muutenkin ottaa pois. Siinä näytti olevan aika kestävä kumitiiviste, mutta tiedä jos noin vanhassa sitten on jo aika huono. Itselläni se oli 2 vuotta vanha ja olisi kelvannut sellaisenaan takaisin (eli semmoinen pitää olla varoilla).
Jaon sekaisin menoa ei kannata pelätä sillä ei siinä vaadita ydinfysiikkaa pistää kolme akselia synkkaan...mutta kukaan ei myöskään pakota sekoittamaan sitä jakoa
Netistä ainakin löytyi ohje miten vanha ketju lukitaan kaksilla lukkopihdeillä nokka-akselin rattaaseen, ehkä nippusiteetkin käy. Ketju katkaistaan ja toinen pää liitetään uuteen ketjuun. Sitten ujutellaan uusi ketju konetta pyörittämällä paikalleen ja liitetään yhteen.
Laahaimissa tosiaan (kuulemma) pitää purkaa sitä jakokoppaa tai mikä se nyt onkaan.
Ne laahaimet tai ainakin jotkut niistä näkee kun ottaa venttiilikopan pois...ja sehän piti muutenkin ottaa pois. Siinä näytti olevan aika kestävä kumitiiviste, mutta tiedä jos noin vanhassa sitten on jo aika huono. Itselläni se oli 2 vuotta vanha ja olisi kelvannut sellaisenaan takaisin (eli semmoinen pitää olla varoilla).
Jaon sekaisin menoa ei kannata pelätä sillä ei siinä vaadita ydinfysiikkaa pistää kolme akselia synkkaan...mutta kukaan ei myöskään pakota sekoittamaan sitä jakoa
Netistä ainakin löytyi ohje miten vanha ketju lukitaan kaksilla lukkopihdeillä nokka-akselin rattaaseen, ehkä nippusiteetkin käy. Ketju katkaistaan ja toinen pää liitetään uuteen ketjuun. Sitten ujutellaan uusi ketju konetta pyörittämällä paikalleen ja liitetään yhteen.
Laahaimissa tosiaan (kuulemma) pitää purkaa sitä jakokoppaa tai mikä se nyt onkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
Joo,jos vanhalla vedät uuden paikoilleen,niin hommaa sitte friski kaveri vetään ketjusta ,ettei varmana pääse pomppaan mistään pyörästä ylitte,kuten kävi mulla..
Jos niin käy ni se on jako senjälkeen tattis ja pruttis
On siellä pumpussa ja samoin nokka-akselilla sellasia kohtia ,että ihan varmana plompsahtaa ,ellei ketjua pidä tyrnästi kiinni.
tietysti sitte jos avaat sen jakopään kannen ni saat helpommoin siten .että haet
kampimerkin OT kohtaan ja sillon pitäs nokan ,merkki olla kohdallaa ,jos ei ,niin pyöräytä kampea kerran ympäri ,ni pitäs löytyä .Sit senjälkeen pyöräytät kammesta siihen kohtaan ,missä pumpun lukitushahlo tulee näkyviin ,(yleensä se on 13-18 ast. jälkeen yläkuolokohdan ((jykk)),eli OT merkin), näet sen siitä pumpun kyljessä olevan ison pultin reiästä. Lukittet pumpun siihen niin ,ettei se varmasti pääse pyörähtään. Jos teet omatekoisen lukittimen 11 mm pyöreästä tapista ,johon teet rälläkällä 2-3 mm hahlon ,niin varmista sen hahlotapin pysyminen sen "meisselin" kärjen pään näkösessä kohoumassa ,joka on siellä pumpun akselilla.,siten ettei se pääse nousemaan vahingossakaan siitä ylös.
Hyvä varmistus voisi olla vaikkapa pitkä putkiklemmari kiertää pumpun ympäri ja kahlita tappi sen sisään.
Siten voit olla varma ,etteipumppu pääse plomsahtamaan.
Tämän jälkeen vaihtyö onkin jo pelkkää juhlaa,mutta hyvä olisi tietty vielä lukita se nokka-akselikin asentoonsa ,koska nyt se ei ole enää merkissä .
Kampiakselin merkin laitat ylös muisiin ,jos satut sitä vahingossa tonäsemään.
Jos niin käy ni se on jako senjälkeen tattis ja pruttis
On siellä pumpussa ja samoin nokka-akselilla sellasia kohtia ,että ihan varmana plompsahtaa ,ellei ketjua pidä tyrnästi kiinni.
tietysti sitte jos avaat sen jakopään kannen ni saat helpommoin siten .että haet
kampimerkin OT kohtaan ja sillon pitäs nokan ,merkki olla kohdallaa ,jos ei ,niin pyöräytä kampea kerran ympäri ,ni pitäs löytyä .Sit senjälkeen pyöräytät kammesta siihen kohtaan ,missä pumpun lukitushahlo tulee näkyviin ,(yleensä se on 13-18 ast. jälkeen yläkuolokohdan ((jykk)),eli OT merkin), näet sen siitä pumpun kyljessä olevan ison pultin reiästä. Lukittet pumpun siihen niin ,ettei se varmasti pääse pyörähtään. Jos teet omatekoisen lukittimen 11 mm pyöreästä tapista ,johon teet rälläkällä 2-3 mm hahlon ,niin varmista sen hahlotapin pysyminen sen "meisselin" kärjen pään näkösessä kohoumassa ,joka on siellä pumpun akselilla.,siten ettei se pääse nousemaan vahingossakaan siitä ylös.
Hyvä varmistus voisi olla vaikkapa pitkä putkiklemmari kiertää pumpun ympäri ja kahlita tappi sen sisään.
Siten voit olla varma ,etteipumppu pääse plomsahtamaan.
Tämän jälkeen vaihtyö onkin jo pelkkää juhlaa,mutta hyvä olisi tietty vielä lukita se nokka-akselikin asentoonsa ,koska nyt se ei ole enää merkissä .
Kampiakselin merkin laitat ylös muisiin ,jos satut sitä vahingossa tonäsemään.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
Jakoketju ei pysty hyppäämään kampiakselilta, eikä oikein herkästi syöttöpumpultakaan. Ennen homman aloitusta merkit laitetaan kohdalleen. Eli kampiakselilta ot merkin kohdalle ja nokka-akselin hahlo merkinkohdalle kannessa. Pumpusta ei tarvitse tässä vaiheessa välittää. Sitten vasta kiristin irti.
Ennen käynnistystä on oltava varma, että merkit on kohdallaan. Muuten on vaara, että venttiili ottaa mäntään kiinni. Yhden hampaan kestää olla oielessä, silloin ei tuu vammoja, mutta käy rumasti.
Kaksi ukkoa auttaa tässä ketjunvaihdossa tosiaan. Alipainepumppu muljauttelee ikävästi, joten jos on voimia, niin sen voi irrottaa häiritsemästä. Ei kuitenkaan tarpeellista.
Laahainta ei yleensä ikinä tarvitse kuluneisuuden takia vaihtaa, purattaa koneen keulan kokonaan, kohtuu iso homma.
Ennen käynnistystä on oltava varma, että merkit on kohdallaan. Muuten on vaara, että venttiili ottaa mäntään kiinni. Yhden hampaan kestää olla oielessä, silloin ei tuu vammoja, mutta käy rumasti.
Kaksi ukkoa auttaa tässä ketjunvaihdossa tosiaan. Alipainepumppu muljauttelee ikävästi, joten jos on voimia, niin sen voi irrottaa häiritsemästä. Ei kuitenkaan tarpeellista.
Laahainta ei yleensä ikinä tarvitse kuluneisuuden takia vaihtaa, purattaa koneen keulan kokonaan, kohtuu iso homma.
Lisätään vielä itsestään selvyys, että ennen käynnistystä kannattaa kertaalleen pyöritellä kone läpi, siis ympäri kaksi kierrosta, jollain meinasi käydä mainaan nolosti...
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50
Sanoisimpa näin ,ettei ne mitään laahaimia ole vaan paremminki ohjaimia ja ainoastaan se ketjun kiristin on laahain .
Eipä kait ne silloin mitään pahoja ole vaihtaa jos avaat jakopään kannen ,irrotat kannen ja plaanaat ja laitat uuden kansipahvin ja löyhytät öljypohjaa sen verran että saat alapään ohjaimen vaihdettua. Tuskin sitä tiivistettä tarvii vaihtaa ,vaikka eipä sekään heikkoo tekis samalla vaihtaa ku löyhdyttää. kYLLÄ VANHA TIIVISTE AINA YLEENSÄ ON KERRASTA VALMIS.
Mulla on koneella ajettu 540tuh. enkä kyllä vaihtanu edes kiristimen laahainta.
Vain pelkän ketjun ja vuoristoratapyörän (kuvassa). Pierupurkin ,eli alipainepumpun korjasin hitsaamalla katkenneen männän käyttövarren kiinni.
Laakeri oli parempi kuin uudessa kuulalaakerilla varustetussa.[img][img]http://img79.imageshack.us/img79/3895/kuvat29806114bn7.th.jpg[/img][/img]
Eipä kait ne silloin mitään pahoja ole vaihtaa jos avaat jakopään kannen ,irrotat kannen ja plaanaat ja laitat uuden kansipahvin ja löyhytät öljypohjaa sen verran että saat alapään ohjaimen vaihdettua. Tuskin sitä tiivistettä tarvii vaihtaa ,vaikka eipä sekään heikkoo tekis samalla vaihtaa ku löyhdyttää. kYLLÄ VANHA TIIVISTE AINA YLEENSÄ ON KERRASTA VALMIS.
Mulla on koneella ajettu 540tuh. enkä kyllä vaihtanu edes kiristimen laahainta.
Vain pelkän ketjun ja vuoristoratapyörän (kuvassa). Pierupurkin ,eli alipainepumpun korjasin hitsaamalla katkenneen männän käyttövarren kiinni.
Laakeri oli parempi kuin uudessa kuulalaakerilla varustetussa.[img][img]http://img79.imageshack.us/img79/3895/kuvat29806114bn7.th.jpg[/img][/img]
Viimeksi muokannut jee, Su 17.09.2006 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katsoin tuota 250 tkm ajettua ketjunkiristintäni. Se oli kuin tehtaan pakasta vedetty eli seuraavien 250 tkm aikana en aio kantaa murhetta sen vaihtamisesta.
Taitaa koneesta tulla verkonpaino ennen kuin tarvii tuota vaihtaa.
Se toinen ohjain siinä ylempänä, puolittain kannen puolella on helppo vaihtaa, mutta se osallistuu vielä vähemmän keskusteluun ketjun kanssa eli _taitaa_ olla lähes "ikuinen", ellei nyt mekaanisesti jotenkin hajoa.
Taitaa koneesta tulla verkonpaino ennen kuin tarvii tuota vaihtaa.
Se toinen ohjain siinä ylempänä, puolittain kannen puolella on helppo vaihtaa, mutta se osallistuu vielä vähemmän keskusteluun ketjun kanssa eli _taitaa_ olla lähes "ikuinen", ellei nyt mekaanisesti jotenkin hajoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50