Etu alapallonivelen vaihto...
Etu alapallonivelen vaihto...
Elikkäs tämmönen vaiva arvon toverit..
Etu oikea alapallonivel narisee aivan jumalattomasti käännettäessä. Kesällä sieltä kuului vain pientä vaimeaa narinaa, mutta pakkasten saapuessa se on jo niin voimakas, että kuuluu kaupunkiajossa jo autoon sisälle... Saati sitten ulos!
No vika on luultavimminkin siinä alapallonivelessä.. Vai?
Miten tämän mielenkiintoistakin mielenkiintoisemman osan vaihto tapahtuu...? Jos teillä on kokemusta ko. osasta/vaihdosta, kertokaahan...
Kiitos!
Tero
Etu oikea alapallonivel narisee aivan jumalattomasti käännettäessä. Kesällä sieltä kuului vain pientä vaimeaa narinaa, mutta pakkasten saapuessa se on jo niin voimakas, että kuuluu kaupunkiajossa jo autoon sisälle... Saati sitten ulos!
No vika on luultavimminkin siinä alapallonivelessä.. Vai?
Miten tämän mielenkiintoistakin mielenkiintoisemman osan vaihto tapahtuu...? Jos teillä on kokemusta ko. osasta/vaihdosta, kertokaahan...
Kiitos!
Tero
Pallonivel
Hakusanalla löydät tältä forumilta kattavan keskustelun aiheesta,mutta säästä vaivojasi; On sen vaihtaminen kaikesta päätellen semmoista säheltämistä että kannattaa viedä suosiolla korjaamolle.Osa ei maksa juuri mitään ja itse ainakin maksan mielelläni esim.60-70e siitä ilosta että joku laittaa autoni kuntoon kun en itse osaa.Enkä haluakaan osata luettuani muiden vaihtokokemuksista.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Minulla (sekä monella muulla) alapallon narina on johtunut voitelun poistumisesta. Omassa autossani hirmuinen narina, mutta hiljeni, kun pisti injektioruiskulla moottoriöljyä sen alapallon yläpuolella olevan kumirenkaan läpi itse pelipaikalle. Jos tähän ryhtyy, niin kannattaa varmaan ruiskuttaa sinne ylempäänkin niveleen. Ainakin tästä on ensiavuksi, kyllähän se kuivana varmaankin kuluu nopeasti vaihtokuntoon. Kannattanee kuitenkin kokeilla, saa ainakin hieman venytettyä itse vaihtoa...
S211 220CDI -04.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Itse olen moottoriöljyn sijaan käyttänyt synteettistä vaseliinia, mutta kyllä ne yleensä vaihtoa kaipailee jos narisemaan alkaa.Hannu V. kirjoitti:Minulla (sekä monella muulla) alapallon narina on johtunut voitelun poistumisesta. Omassa autossani hirmuinen narina, mutta hiljeni, kun pisti injektioruiskulla moottoriöljyä sen alapallon yläpuolella olevan kumirenkaan läpi itse pelipaikalle. Jos tähän ryhtyy, niin kannattaa varmaan ruiskuttaa sinne ylempäänkin niveleen. Ainakin tästä on ensiavuksi, kyllähän se kuivana varmaankin kuluu nopeasti vaihtokuntoon. Kannattanee kuitenkin kokeilla, saa ainakin hieman venytettyä itse vaihtoa...
Re: Pallonivel
Ari kirjoitti:Hakusanalla löydät tältä forumilta kattavan keskustelun aiheesta,mutta säästä vaivojasi; On sen vaihtaminen kaikesta päätellen semmoista säheltämistä että kannattaa viedä suosiolla korjaamolle.Osa ei maksa juuri mitään ja itse ainakin maksan mielelläni esim.60-70e siitä ilosta että joku laittaa autoni kuntoon kun en itse osaa.Enkä haluakaan osata luettuani muiden vaihtokokemuksista.
ehdottomasti nosturilla tehtävä homma, ja kunnon nosturilla , silta nosturillakin saattaa homma käydä aika vaikeaksi.
osaa nääs olla tiukassa =)
mutta kahdella vasaralla se siitä lähtee kun tietää paikan mihinkä lyödä =)
itsekkin töissä joskus tappelin kyseisen asian kanssa.
kunnes ohi sattu kävelemään mersu mekaanikko. parisenkymmentä vuotta mersua laittanut. noh eihän siinä mitään. kaveri otti vasarat käteen iski kerran, , ja hyvä ettei nivel tippunut valmiiksi roskakoriin
itse ajelen polkupyörällä :D
Tuolta hausta saattas löyty joku juttu, aiemminkin ollut nimittäin aiheena.
Ite yritin voidella sitä mutta kun se systeemi ei ole ihan sellanen että se varsinaisesti auttaisi niin... Sitten kun avaat niin huomaat. Tosin nyt se ei olekaan enää narissut joten enpä jaksa vaihtaa uutta. Korjaussarja maksaa tollasen 25 euroa, ei paha.
Ite yritin voidella sitä mutta kun se systeemi ei ole ihan sellanen että se varsinaisesti auttaisi niin... Sitten kun avaat niin huomaat. Tosin nyt se ei olekaan enää narissut joten enpä jaksa vaihtaa uutta. Korjaussarja maksaa tollasen 25 euroa, ei paha.
pitää, sääntönähän on pidetty että aina kun vaihtaa alustan osia (puslat, tukivarret jne. ) niin pitäis käydä suuntaamassa, jos tarkkoja ollaanMogge kirjoitti:Tyhmä kysymys: itsellänikin pitäisi seuraavaan katsastukseen mennessä vaihtaa oik. alapallonivel, joten tiedustelisin, että meneekö siinä vaihtotouhussa aurauskulmat vituralleen, ts. pitääkö (taas) käydä säädättämässä?
ei tarvitse.Mogge kirjoitti:Tyhmä kysymys: itsellänikin pitäisi seuraavaan katsastukseen mennessä vaihtaa oik. alapallonivel, joten tiedustelisin, että meneekö siinä vaihtotouhussa aurauskulmat vituralleen, ts. pitääkö (taas) käydä säädättämässä?
mitään käytännön merkitystä ei ole alapallo nivelen vaihdolla, kulmien suhteen.
voithan sinä toki ne säädättää, onhan sillä työllistävä vaikutus .
itse ajelen polkupyörällä :D
Suosittelen että tuollainen nariseva alapallonivel kannattaa vaihtaa.Itselläni kävi nimittäin kerran niin että alapallo lähti vaudissa irti,ei mikään mukava kokemus.Onneksi vauhtia oli korkeintaan 20km/h.Muitakin vastaavia juttuja irtilähtemisestä olen kuullut.
Kovassa se tosiaan on,omaani olen molemmat vaihtanut mutta taitaa seuraavalla kerralla olla korjaamon hommia,ihan vaan hermoja ja tupakkia säästääkseni...
Kovassa se tosiaan on,omaani olen molemmat vaihtanut mutta taitaa seuraavalla kerralla olla korjaamon hommia,ihan vaan hermoja ja tupakkia säästääkseni...
Niitä siis oikeasti on lähtenyt irti?AM kirjoitti:Suosittelen että tuollainen nariseva alapallonivel kannattaa vaihtaa.Itselläni kävi nimittäin kerran niin että alapallo lähti vaudissa irti,ei mikään mukava kokemus.Onneksi vauhtia oli korkeintaan 20km/h.Muitakin vastaavia juttuja irtilähtemisestä olen kuullut.
Kovassa se tosiaan on,omaani olen molemmat vaihtanut mutta taitaa seuraavalla kerralla olla korjaamon hommia,ihan vaan hermoja ja tupakkia säästääkseni...
Luulin noiden juttujen olevan ihan vaan urbaanilegendoja?
Täytyy olla nivelen melkoisen huonona jos se irti lähtee itsekseen.
Boss kirjoitti:Niitä siis oikeasti on lähtenyt irti?AM kirjoitti:Suosittelen että tuollainen nariseva alapallonivel kannattaa vaihtaa.Itselläni kävi nimittäin kerran niin että alapallo lähti vaudissa irti,ei mikään mukava kokemus.Onneksi vauhtia oli korkeintaan 20km/h.Muitakin vastaavia juttuja irtilähtemisestä olen kuullut.
Kovassa se tosiaan on,omaani olen molemmat vaihtanut mutta taitaa seuraavalla kerralla olla korjaamon hommia,ihan vaan hermoja ja tupakkia säästääkseni...
Luulin noiden juttujen olevan ihan vaan urbaanilegendoja?
Täytyy olla nivelen melkoisen huonona jos se irti lähtee itsekseen.
ei ole legendaa, itse olen nähnyt näitä w124 josta tuo alapallo päättänyt tehdä temput, ja voin sanoa et pyörän suuntaukset eivät enää olleet sielläpäinkään
Se vaihtaminen on ihan simppeli juttu. Ite vaihdoin hallin lattialla. Purkaa navan ja laittaa pölkyn tukivarren alle että se kantaa,. pillistä kuumat siihen nivelen "lenkkiin" missä nivel on ja pari löyntiä lekalla niin putoo. Ja uusi paikallensa merkkien mukaan! Onnistuu jos on vehkeet!Ei tartte käyttää missään säädättämässä.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Minusta ei ollut ihan helppoa. Asetyleeni kuumaa annoin kylkeen ja sitten vasta lähti kun löin kiilapää taltalla sivusta siihen väliin. Toisen puolen nivel piti hajottaa alapuolelta rälläkällä ja lyödä tappi pois. Sitten rautasahalla kahdesta kohtaa poikki. Sitten lähti.Hubimersu kirjoitti:Se vaihtaminen on ihan simppeli juttu. Ite vaihdoin hallin lattialla. Purkaa navan ja laittaa pölkyn tukivarren alle että se kantaa,. pillistä kuumat siihen nivelen "lenkkiin" missä nivel on ja pari löyntiä lekalla niin putoo. Ja uusi paikallensa merkkien mukaan! Onnistuu jos on vehkeet!Ei tartte käyttää missään säädättämässä.
Uusi meni paikolleen vasta kun laitoin auton painon sen varaan ja taoin 3kg lekalla ja 60mm putkella nivelen ympäriltä alaspäin. Kunnon tuki pitää olla ja myös kohtiuoraan ettei uusi nivel vahingoitu.
Uuden nivelen laatikossa tulevaa muovihattua kannattaa käyttää suojana.
Minullakin metalliputken pää sälöytyi lyöntien voimasta aika pahoin ja oli vaaraa että suojakumi puhkeaa.
Ja kumin puhkeaminenhan on aina epätoivottava ilmiö.
Kuvassa näkyy käyttämäni "turvatekniikka" jottei jousi lähde pomppiin jänisten kanssa kilpaa. Lankunpala pitää napaa sivussa.
Putki jousen sisällä ja jousenpuristimet lisää vähän rohkeutta lyönteihin.
Hanttarin puoli oli vaikeampi. kuskin puolen nivel meni kirvesmies vasaralla ja puukalikalla sisään.
tampin kanssa muuten kannattaa käyttää suojalaseja. Kerran nypin kirkkaan teräskappaleen sirun silmäluomesta. Siinä oli tuuria. Sen jälkeen en ole sitä tuuria mennyt härnäämään.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Sen verran pitää korjata tuota 5 vuoden takaista juttuani ettei se oikeasti mikään paha homma ole. Nyt kun on oppinut tekniikan ja on tietää minkälaiset vehkeet siihen tarvitaan. Kaiken A ja O on tarpeeksi tukeva pukki tukivarren alle riittävän iso leka ja sopivat esim. hylsyt pois ja paikalleen lyömiseen.AM kirjoitti:
Kovassa se tosiaan on,omaani olen molemmat vaihtanut mutta taitaa seuraavalla kerralla olla korjaamon hommia,ihan vaan hermoja ja tupakkia säästääkseni...
Viimeksi muokannut AM, La 31.05.2008 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riippuu varmaan vaihdettavan nivelen iästä sekä työkalun mitoista. Minullakin on semmoinen mutta sen kokonaismitta jääalle 15 sentin. Ei edes käynyt mielessä kokeilla sitä, onneksi sillä olisin varmaan vain rikkonut sen. Tuossa mersussa on boorisovitus ja vielä huomattavan tiukka. Kartioliitoksiin se sopii paremmin se nivelen irroitustyökalu. Raidetangon päihin ja muihin vastaaviin.hanta kirjoitti:Itse olen vaihtanut palloniveliä eri autoista melko yksinkertaisella ja halvalla kaksihaaraisella ulosvetäjällä. Eikö semmoinen sovi noihin yllämainittuihin autoihin ?
Olis mielenkiintoista nähdä se työkalu jolla ammattikorjaamoissa tuo homma hoidetaan. Jos vaihtavat nivelen 70 eurolla niin minä en kyllä siihen hintaan vaihda tuota omilla työkaluillani. Kuvittelisin sen olevan hyvin jämerä versio siitä pultti kiristeisestä nivelen irroitus työkalusta, mutta luulen omiin kokemuksien perusteella ettei tuo mersun alapallonivel ilman 5-10 tonnin voimaa sieltä lähde. Jos olis ollu rohkea luonteinen apulainen pitämässä putkea kun iskee 10 kilon moskalla niin ehkä se sitten olis lähteny.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Samalla lailla vaihdoin 124:een. Tosin oli iso ulosvetäjä orsi ja koukut noin 40 cm:n luokkaa ja lisäksi putkenpätkä ja latan pätkä. Lujassa oli mutta lähti.hanta kirjoitti:Itse olen vaihtanut palloniveliä eri autoista melko yksinkertaisella ja halvalla kaksihaaraisella ulosvetäjällä. Eikö semmoinen sovi noihin yllämainittuihin autoihin ?
124:ssa on siinä alatukivarressa sopivat olokkeet ulosvetääjää varten.
Nelivetoisessa nivel on pulteilla kiinni ja vaihto on helppo, mutta
osat kalliita. Takavetoisessa nivelet ovat halpoja, mutta vaihto
vaikeampi, tarvitaan prässiä (tms. työkalua).
Minusta kannattaa sitten vaihtaa/vaihdattaa molemmat saman tien. Noin
250-300 tkm taitaa olla se kestoikä niille alkuperäisille. Tarvikeosia
en alle laittaisi, varsinkin kun osa on halpa ja työ kallis.
osat kalliita. Takavetoisessa nivelet ovat halpoja, mutta vaihto
vaikeampi, tarvitaan prässiä (tms. työkalua).
Minusta kannattaa sitten vaihtaa/vaihdattaa molemmat saman tien. Noin
250-300 tkm taitaa olla se kestoikä niille alkuperäisille. Tarvikeosia
en alle laittaisi, varsinkin kun osa on halpa ja työ kallis.
Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Varsinkin kun täällä Oulussa MB-Osa on ostanut Laasosen autokorjaamon. Sieltä luulisin saavan niitä "parempia" osia jos vähänkään hyödyntävät varaosamyynnissä korjaamopuolella syntynyttä kokemusta osien laadusta. Tavallisessa tarvikemyymälässähän sellaista etua ei ole. Itsellä taas ei ehdi syntyä kattavaa seurantatietoa eri osavalmistajien laadusta. Sellaisesta "kokemusperäisestä" lisäarvosta olisin valmis maksamaan jonkin verran ylihintaa osissa.JarkkoN kirjoitti:Nelivetoisessa nivel on pulteilla kiinni ja vaihto on helppo, mutta
osat kalliita. Takavetoisessa nivelet ovat halpoja, mutta vaihto
vaikeampi, tarvitaan prässiä (tms. työkalua).
Minusta kannattaa sitten vaihtaa/vaihdattaa molemmat saman tien. Noin
250-300 tkm taitaa olla se kestoikä niille alkuperäisille. Tarvikeosia
en alle laittaisi, varsinkin kun osa on halpa ja työ kallis.
Tuo vaihtamani alapallonivel sekä edessä että takana olivat Lemförder merkkisiä. Pyöränlaakeri taas oli TIMKEN.
Onkohan kyseiset tarvikemerkit ihan kuraa vai käyttävätkö "merkkihuollossa" samaa tavaraa vaan eri paketissa? Niinkuin tarvikemyyjä yleensä tuppaa sanomaan.
Volkkarin kanssa ehdin oppimaan että Borg ja Beck kytkin on kuraa ja vain Sasch on kunnollinen. Jarruosissa taas JURID on hyvä muut ei vakuuta. Mutta otokset tällaisessa vertailussa ovat pieniä ja ovat luotettavia vain jos laatuerot ovat todella suuria ja näkyviä, kuten jarrupalan kitkapinnan irtoaminen liimoistaan ja putoaminen pihatielle kesken ajon.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
W140:n alapallo nivelen vaihto on ainakin tosi helppo rasti. Oisko parikymmentä minuuttia menny koko hommassa. Yllätyin itsekin kun vertaa aikaisempiin nivelen vaihtoihin W123 ja W126 malleissa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
124 (ei 4Matic) alapallon vaihto kestää noin 30 min puoli amatööriltä. Työn kulku:
- auto nostetaan biltema + kakkosneljä pukeille siten, että molemmat etupyörät ilmassa
- alapallon pultin irroitus (19 mm) -> jos ei lähde ensi yrityksellä -> rälläkkä -> auki on
- pikainen vilkaisu rakenteeseen -> 20 vuotta palvelusta -> saattaa olla tiukassa -> diaknoosi: rälläkkä.
- alakuppi ja sitä myötä pieni osa palloa tutustutetaan rälläkän kovaan totuuteen. Eli tukivarren alapuolinen pallonivelen osa ihan selkeesti pois
- pallo ja sen varsi putoavat pienellä vasaran pienellä kopsauksella pois. (ihan oikeesti pienellä)
- vanhan alapallon ulkokoolinki puristetaan normaalilla "iso hylsy + ruuvi + aluslevyt" - ulosvetäjällä pois.
- uusi, kolme päivää pakastimessa odotellut, saksalaisvalmisteinen, pallonivel puristetaan paikalleen sisääntyöntäjällä (sama vehe on usein joissain paikoin ulosvetäjä)
- ihmetellään 15 min, että tämäkö oli se mainostettu, ihmeellinen alapallon vaihto
- tunkataan tukivartta ylös siten että tukivarren tanko osuu reikäänsä, laitetaan uusi, etukäteen varattu, riittävän kestävä pultti lukitsemaan nivelvarsi.
- missään vaiheessä ei tarvita rakenteita raiskaavia moskia, metallin pilaavia tohoja tai "pieniä kopsautuksia".
- sitten siirrytään toiselle puolelle
- auto nostetaan biltema + kakkosneljä pukeille siten, että molemmat etupyörät ilmassa
- alapallon pultin irroitus (19 mm) -> jos ei lähde ensi yrityksellä -> rälläkkä -> auki on
- pikainen vilkaisu rakenteeseen -> 20 vuotta palvelusta -> saattaa olla tiukassa -> diaknoosi: rälläkkä.
- alakuppi ja sitä myötä pieni osa palloa tutustutetaan rälläkän kovaan totuuteen. Eli tukivarren alapuolinen pallonivelen osa ihan selkeesti pois
- pallo ja sen varsi putoavat pienellä vasaran pienellä kopsauksella pois. (ihan oikeesti pienellä)
- vanhan alapallon ulkokoolinki puristetaan normaalilla "iso hylsy + ruuvi + aluslevyt" - ulosvetäjällä pois.
- uusi, kolme päivää pakastimessa odotellut, saksalaisvalmisteinen, pallonivel puristetaan paikalleen sisääntyöntäjällä (sama vehe on usein joissain paikoin ulosvetäjä)
- ihmetellään 15 min, että tämäkö oli se mainostettu, ihmeellinen alapallon vaihto
- tunkataan tukivartta ylös siten että tukivarren tanko osuu reikäänsä, laitetaan uusi, etukäteen varattu, riittävän kestävä pultti lukitsemaan nivelvarsi.
- missään vaiheessä ei tarvita rakenteita raiskaavia moskia, metallin pilaavia tohoja tai "pieniä kopsautuksia".
- sitten siirrytään toiselle puolelle
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Pakastin on hyvä homma. Kuinka suuri ulosvetäjän pitää olla että kestää? Olen harkinnut sellaisen hankkimista, mutta tuossa 30 cm: kohdalla hinta pompsahtaa 40 cm taisi maksaa jo siinä 300 € ja reilusti ylikin, jos puhutaan tavarasta jonka newtonit on speksattu ja ovat luokkaa 7000.Janne kirjoitti:
- uusi, kolme päivää pakastimessa odotellut, saksalaisvalmisteinen, pallonivel puristetaan paikalleen sisääntyöntäjällä (sama vehe on usein joissain paikoin ulosvetäjä)
Onko kuvaa tai ostopaikkaa mallia tms?
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79