Jaahas, nyt on vihdoin meillekin saatu hankittua se kuuluisa mystinen tietokonevika!
Eilispäivän retkellä Salo-Turku-Salo (n. 150 km) auto sammui puolisen tusinaa kertaa - ensin pari kertaa oikealle kääntyvässä mutkassa, sitten myös jarrutettaessa ja kerran suoralla moottoritiellä ilman mitään vauhdin tai suunnan muutoksia.
Myös uudelleenkäynnistyksen kanssa oli pieniä ongelmia kunnes pimeän tullen huomasin että keskuslukituksen/ajoneston valot vilkkuu peilissä joka kerta kun virrat käänsi päälle. Heti kun valot lakkasi vilkkumasta, auto lähti käyntiin ilman ongelmia, eli ajonesto esti käynnistyksen.
Vilkkumisen loppumista odotellessa tuli harjoiteltua avaimen ja keskuslukituksen uudelleensynkronoimista muutaman kerran. En tiedä auttoiko se vai muutenko vaan auto tokeni, lopulta kuitenkin se aina lähti käyntiin.
Tänään meni pari tuntia tietokoneboxin sisältöä naputellessa ja johtoja nykiessä mutta kotipihassa en saanut vikaa enää toistumaan. Yritn kytkeä myös sähkölaitteita päälle ja pois siltä varalta että sekoamisen syy olisi ollut jännitepiikki, mutta naksuttelullakaan ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.
Muutamia vikamahdollisuuksiakin on jo tullut poissuljettua:
-polttoainetta on
-sähköä on ollut riittävästi pitkäänkin käynnistykseen, ja valot ei räpsy kun auto sammuu = akku on iskussa
-ko. avaimen patterit on kunnossa eli vilkkuminen ei johdu siitä vaan ajoneston aktivoitumisesta - ei tunnista avainta
Alkaa vaikuttaa moottorinohjausboxin tai ajoneston+keskuslukituksen ohjausmodulin häiriöltä, tai ongelmalta niiden välisen CAN-väylän liikenteessä. Ajonesto tarkistaa ilmeisesti avaimen vain startissa - jos näin on nin se ei sitten varmaankaan sammuta autoa kesken ajon ?
Onkos kellään ollut samanlaisia ongelmia; eniten kiinnostaai samanlaisissa yhdistelmissä eli sähköohjatulla pumpulla ja FBS2-ajonestolla varustetuissa autoissa esiintyneet viat kiinnostaa (eli C200/220/250, E200/220/290/300DT, S300TD 90-luvun loppupuolelta); tämä on tuo vimeksimainittu ja vuosimalli 1997.
OM606 turbodiesel sammuu kesken ajon
Toisella forumilla oli 290 mese tehnyt samaa. Vika löytyi huonosta sulakekontaktista. Eli ylimenovastusta sopivasti sulakkeella, josta johtui käynnistyksenestolle menevän jännitteen lasku johonkin 7V. tienoille. Muutapa se ei sitten tarvitse.
- Toinenkin vastaava tapaus oli kerran, kyse oli silloin vähän vanhemmasta 124 sarjan autosta.
- Toinenkin vastaava tapaus oli kerran, kyse oli silloin vähän vanhemmasta 124 sarjan autosta.
250TD -86, 260E LANG -90
Perusmoduli eli GM, joka antaa sähköt ERE-moottorinohjausboxille. W210:ssa on erilainen virransyöttö mutta samaa vikaa siinäkin boxissa kuulemma on.
Ilmenee niin että kaikki muut boxit valittaa CAN-väylähäiriötä (vika on jäänyt muistiin) paitsi moottoriboxi joka ei huomaa mitään erikoista, koska on itse aina kanttuvei kun vika ilmenee.
Eli vikaraportin mukaan kaikkialla muualla on vikaa - yritys/erehdysmenetelmällä korjatessa arvomme seuraavan modulin vaihtoon ja vika vaan ei poistu... GM ei W140:ssa ole kiinni CAN-väylässä joten sitä ei login mukaan toimittaessa vaihdeta koskaan.
Ilmenee niin että kaikki muut boxit valittaa CAN-väylähäiriötä (vika on jäänyt muistiin) paitsi moottoriboxi joka ei huomaa mitään erikoista, koska on itse aina kanttuvei kun vika ilmenee.
Eli vikaraportin mukaan kaikkialla muualla on vikaa - yritys/erehdysmenetelmällä korjatessa arvomme seuraavan modulin vaihtoon ja vika vaan ei poistu... GM ei W140:ssa ole kiinni CAN-väylässä joten sitä ei login mukaan toimittaessa vaihdeta koskaan.