w126 turvavyönojentaja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

w126 turvavyönojentaja

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Hantin puolen turvavyönojentaja sanoi sopimuksen irti.
Kun ottaa liittimen irti ja vetää käsipelillä ojentajan ulos ja laittaa liittimen kiinni niin vetää kyllä sen takaisin mutta muuten ei toimi.
Toimi ennen niin että kun tuli ulos niin hyppi siinä edes takaisin aikansa kunnes lopetti toimintansa kokonaan. mistäs kannattaisi vikaa lähteä hakemaan? :oops:
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Tuossa on juttu turvavyöntarjoajan korjauksesta. Ilmeisesti muovinen ratas kuluu ajan kanssa ja olen lueskellut muilta sivuilta että niitä on vaihdettu alumiinisiin ja metallisiin, jolloin kestää. Toivottavasti on apua tuosta artikkelista. http://www.mbcoupes.com/repairarticles/ ... senter.htm
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Jukka L. kirjoitti:Tuossa on juttu turvavyöntarjoajan korjauksesta. Ilmeisesti muovinen ratas kuluu ajan kanssa ja olen lueskellut muilta sivuilta että niitä on vaihdettu alumiinisiin ja metallisiin, jolloin kestää. Toivottavasti on apua tuosta artikkelista. http://www.mbcoupes.com/repairarticles/ ... senter.htm

Mielenkiintoinen ja käytännöllinen varmasti, mutta toimii kuitenkin moitteetta kun vetää sisälle. ei vaan lähde työntämään ulos sitä.
voiko se silloin olla tuossa rattaassa se vika?
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Jos toimii vain toiseen suuntaan, voi vika olla ojentajan ohjausboxissa joka on sen ojentajan yhteydessä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

ojentajan varressa on mikrokytkimet ( rajakatkaisijat) jotta ojentaja tietää koska pysähtyä. Jos ojentaja ei ole rajassa kiinni niin ei se osaa lähteä liikenteeseen :shock: Sellainen mahdollisuuskin vois olla!
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: w126 turvavyönojentaja

Viesti Kirjoittaja timo230e »

jarrutan kirjoitti:Hantin puolen turvavyönojentaja sanoi sopimuksen irti.
Kun ottaa liittimen irti ja vetää käsipelillä ojentajan ulos ja laittaa liittimen kiinni niin vetää kyllä sen takaisin mutta muuten ei toimi.
Toimi ennen niin että kun tuli ulos niin hyppi siinä edes takaisin aikansa kunnes lopetti toimintansa kokonaan. mistäs kannattaisi vikaa lähteä hakemaan? :oops:
Mulla oli toi sama vika ja siinä oli syynä että joku oli laittanut releeseen tulevat piuhat väärään järjestykseen. Tilanne selvisi kun vertailin piuhoja toimivan puolen ojentajaan.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

adenauer300 kirjoitti:Jos toimii vain toiseen suuntaan, voi vika olla ojentajan ohjausboxissa joka on sen ojentajan yhteydessä.
Onko se siellä ovipahvin alla? Eikö se ainakin joka näkyy verhoilujen takaa ole ikkunan moottori?
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

miksu.s kirjoitti:ojentajan varressa on mikrokytkimet ( rajakatkaisijat) jotta ojentaja tietää koska pysähtyä. Jos ojentaja ei ole rajassa kiinni niin ei se osaa lähteä liikenteeseen :shock: Sellainen mahdollisuuskin vois olla!
Ne pienet muoviset laatat mitä voi siirrellä?
On ainakin molemmilla puolilla samassa kohtaa ja toinen toimii ja toinen ei.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

jarrutan kirjoitti:
Onko se siellä ovipahvin alla? Eikö se ainakin joka näkyy verhoilujen takaa ole ikkunan moottori?
Ojentajan mekanismi paljastuu kun takapenkin sivupahvin irrottaa pois paikoiltaan: turvavyönojentajasta se kolmiomainen pää irti (on varressa kiinni jousimaisilla nastoilla), oviaukosta kromit irti, kampea takasinnostimen sähkökytkin pois paikoiltaan jolloin onkalosta saa työnnettyä ristipääruuvarin takakahvan kiinnitysruuville, irrota takakahvan alaosassa oleva muovitulppa, jolloin pääset irroittamaan kahvan alemman kiinnitysruuvin, takaistuinosan alla on vielä yksi sivupahvia kiinni pitävä ruuvi. Kun nämä on ruuvattu auki pahvi lähtee pois paikoiltaan ylöspäin nostamalla. Takaikkunan käyttökytkimen sähköjohdot täytyy vielä irrottaa kun pahvia on saanut raotettua.

Ohjainboksi on selvästi näkyvissä ojentajan takapäässä erikseen koriin pultattuna. Niissä on harvoin vikoja, mutta toisen puolen boksia lainaamalla tämän vian voi varmaankin poissulkea.

Jos nyt näkyvässä ojentajan mekanismissa hammasrattaat ovat ehjät, vika löytyy mikrokytkimien säädöistä. En enää jaksa muistaa mihin suuntaan niitä mikrokytkimen vastelevyjä piti säätää, mutta oikea toiminta löytyy kyllä helposti nyt kun näet mekanismin auki ja seuraat ojentimen liikettä ovikytkimiä liksuttelemalla. Tärkeintä kytkimen säädössä on se, että jos ojentaja törmää esteeseen, esim. hartiaan, se vetäytyy pari senttiä taaksepäin ja jää siihen. Ulostyöntyvän liikkeen pitää pysähtyä välittömästi jos ojentaja törmää esteeseen, sillä muutoin hammasrattaan hampaat menevät piloille. Jos ojentaja jää ulostyöntyneenä nytkyttelemään paikoillaan, muistaakseni se ei ulostyöntyneenä laukaise mikrokytkintä, jotta aivolaatikko tietäisi varren olevan nyt täysin ulos työntynyt.

Ojentajaan ei saa mitään osia erikseen, vaan koko mekanismi pitää tilata Vehosta, jossa hintalapussa seisoo noin 700 euroa!
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Lisätäänpä tähän samaan topicciin meikäläisen ojentajaongelmat :D

Auto siis SEC -82 ja vika on, että kuskinpuoleinen vyönojentaja on täysin pimeänä. Ei tapahdu missään vaiheessa mitään, jököttää vaan paikallaan.

-Ovessa olevan kytkimen toiminnan olen tarkistanut -> toimii
-Ohjausboxi tarkistettu -> toimii
-Sulake tarkistettu sulakerasiasta -> kunnossa (onko muualla tuohon liittyviä sulakkeita?)
-Ohjausboxiin tulevien johtojen oikea järjestys tarkistettu -> OK
-Lopulta vaihdoin koko ojentajalaitteiston -> ei änähdä vieläkään

Jääkö tuossa nyt enää muuta vaihtoehtoa kuin johto on poikki ovikytkimen ja ohjausboxin väliltä?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Nyt tuli mieleen että turvavyön kiinnitys pistokkeessa on myös joku sähkökytkin, en nyt muista että vaikuttaako se muuhun kun turvavyön laittaa kiinni niin se turvavyön ojentaja vetäytyy sisään.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

timo230e kirjoitti:Nyt tuli mieleen että turvavyön kiinnitys pistokkeessa on myös joku sähkökytkin, en nyt muista että vaikuttaako se muuhun kun turvavyön laittaa kiinni niin se turvavyön ojentaja vetäytyy sisään.
Juu se ei vaikuta muutenku silleen että kun vyön laittaa kiinni niin vyönojentaja lähtee sen jälkeen paluumatkalle omalle paikalleen.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Vastaa Viestiin