Miten sinusta tuli "mersumies/nainen"?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Kaveri osti itellee ennen korttia 190 2,5td ja sillä tuli oltua kuski kerran jos toisenkin ja siitä se sitten lähti...


nyt W124 2,5d -86 eikä yhtään pahan sanan paikkaa...
320E
Teddy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 13.12.2004 17:59

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jos "erehdyt" ostamaan Mersun, paluuta entiseen ei enää ole....

Mersuista en aiemmin paljoa piitannut, olivat liian kalliita budjetilleni. Kunnes tuli vuosi 2003 ja käytettyjen verotus keveni. Työpaikkani aluepäällikkö kirosi, että nythän duunaritkin voi ostaa Mersun! (Mies oli henkeen ja vereen Mersumies)

Lähdinpä sitten Saksaan, muttei tarkoitus ollut tuoda Mersua. Katselin Golf GTi:tä ja Calibraa... Katse kiinnittyi hopean väriseen 124 coupeen. Hieno laite, mutta taitaa minulta perse revetä, kun tuota aletaan Suomessa verottamaan, ajattelin. Otin laitteen koeajoon ja totesin, että aivan ällistyttävän hieno ajettava! Hetken arvelutti, kun auto oli Saksan hintoihinkin nähden varsin halpa, mutta kun mitään vikoja en siitä löytänyt, ostin sen. Auto osoittautui hyväksi, ja ajelin sillä reilut puoli vuotta, kunnes se ostettiin pois. Tuumasin, että saahan näitä hakemalla lisää...

Nyt tallissa on toinen CE ja sen verran "löytö", että tätä en lähde kovinkaan helposti myymään.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Olosuhteiden pakosta...

Nuorena innokkaana automiehenä naureskeltiin itsetietoisia ja ylpeitä Mersunomistajia, jotka ylihintaisine nokivasaroineen ovat tientukkoina ja karvalakkikansan kateudenkohteina milloin missäkin.

Oma elämäntilanne oli aikaa myöten muuttunut "huomaamatta" sellaiseksi, että aikaa ei tahtonut riittää töissäkäynnin, kotitöiden ja nukkumisen ohella juuri mihinkään. Tuttua varmaan kaikille pienten lasten vanhemmille...

Lisäksi olin siirtymässä vanhasta kimppatallista "taivasalle" siksi, että ajoneuvoharrastuksessa oli em. syistä alkamassa tilapäinen suvantovaihe.

Silloinen amerikkalaisvalmisteinen suuuri käyttövaunu olisi luotettavien kilometrien takeeksi vaatinut sen verran aikaa ja huolenpitoa, että tämä yhtälöryhmä olisi ainakin minulta jäänyt ratkaisematta.

Siinä sitten eri vaihtoehtoja ja vaatimuksia kirjailtiin ylös. Hintakatto asetettiin noin 5keuroon (tarvittaessa 10kE). Tulevan auton tuli olla tilava, luotettava, käytännöllinen, mukava ajaa ja ennen kaikkea helposti korjattava/huollettava. Viimeksi mainittu ominaisuus rajasi vetotavaksi takavedon.

Mitä vaihtoehtoja sitten jäi?

1. BMW 500-700 sarja. Muuten ihan kiva, mutta tuttavapiiristä kuuluneet puheet monimutkaisesta tekniikasta lannistivat oman mielenkiintoni tätä hienoa automerkkiä kohtaan. Edistyksellinen moottoritekniikka pelotti suuresti. Kovin tilavakaan ei 5-sarjalainen kokoisekseen ole. Lisäksi hyvät yksilöt ovat melkolailla hinnoissaan.

2. Opel Omega/ joku iso Ford. Ruostetta, tekniikkamurheita, ja muuta kivaa. Antaa olla. Fordimies olen henkeen ja vereen, mutta että käyttöautoksi, huh!

3. Japanilaisia ei sopivia edes mieleen tullut. Joku maasturi ehkä? Vaimo tyrmäsi heti. Samoin kun itse miettii, niin mihin sitä tällainen esikaupunkilaisjuntti nelivetoja ja isoja pyöriä tarvii?

4. MB 123/124. Kaikki asetetut vaatimukset täyttyivät aika hyvin. Hinnat ovat myös inhimillistyneet tuonnin myötä. Samoin muistuivat vuosien takaa mieleen erään perhetutun korjaamoalan (ajeli itse japsiautolla) yrittäjän puheet siitä, että "kun auto on hyvin suunniteltu, niin voi pojat että on korjauskin helppoa". Sama mies sanoi aikanaan myös, että "Mersu noukkii tekniikan kehityksen parhaimmat hedelmät ja antaa muiden testata epäilyttäviä ratkaisuja ensin". Tilavuudessa tietty saman hintaluokan tilaihmeisiin hävitään, mutta enpä ole ahtaasti taksimersunkaan takapenkillä istunut. 123:n sulki lopulta pois erään asiantuntijana pitämäni Mersumiehen ylenpalttinen 124-mallin kehuminen.

Loppujen lopuksi vailnta oli aika helppo. Jos joku merkki paremman auton tekee samaan hintaan, niin ostetaan sitten sellainen. Siihen asti ajelen varmaan tuolla tientukolla.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ai niin ja jos joku rupeaa ihmettelmään miksen Volvoa ajatellut, niin...

Volvoja olen työkseni ajanut, ja sellaisia on lähisukulaisilla ollut. Siksi en omaksi sellaista halua. :lol:
Suomalainen häviää aina!
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

isältä voisi sanoa lähteneen mullaki jo heti vauvelina mersuinnostus.. :lol: onhan tossa tullut kokeiltua muitaki merkkejä, mutta ku niihin kyllästyy heti.. :roll: pienestä pitäen siis olen ollut aina mersumies ja tunnettu omalla paikkakunnallani mersufanina 8)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

w123w190w124

Viesti Kirjoittaja reimah »

olosuhteiden pakosta ja sukulaisten painostuksesta. Nyt en muuta laittaisikaan.
Vito 134 cdi
w212
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Aikanaan kun sain ajokortin 80-luvun alkupuolella tulin ostaneeksi mustan W110 200D:n -67 ensimmäiseksi autoksi.Armeija ikäisenä sitten seurasi W115 220D -71 ja siitä asti noita on sitten riittänyt omiksi tarpeiksi. Tuskin tulee merkkiä vaihdettua.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Olen vuodesta 1985 ajellut jos jonkinlaisia peliä, uusiakin..
Mutta nyt kun syksyllä tuli mahdollisuus vaihtaa, ajattelin jotta jos kokeilisin ensimmäistä Mersua, hain pelin Saksasta ja en voi kuin suositella.. parempaa ei oo ainakaan mulla ollut koskaan :lol:
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Piti saada iso työauto, ja koska pakettarit on hemmetin kalliita, niin piti ostaa kuorma-autoksi rekisteröity. Vaihtoehdot on jo tässä vaiheessa aika vähissä. Valintaan vaikutti myös isäukon 508 vm. -74 matkailuauto, joka on pomminvarma auto. Kun sen saa käyntiin niin sehän käy kunnes tankki on tyhjä. Mutta joo, ducatot ja rinnakkaismerkithän ei luottamusta oikein herätä (olen ajanut niillä paljonkin), ja jos niillä vetää jotakin voipi laatikko poikia. Sitte kun vielä lisätään se, että LT:t on paljon kalliimpia ja niissähän on vielä se nokkahihnakin, niin eihän siinä tarvi paljoa miettiä. Niin ja autohan on -99 sprinter.

Oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto. Ainakaan vielä en kadu, mutta katsotaan vuoden päästä uudestaan.
jalec
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 10.09.2005 11:15

Viesti Kirjoittaja jalec »

Mb:llä on ajeltu vuodesta 99 lähtien nyt navetan takaa löytyy w211 ajoautona taunus vm 72 ,tällä pääsee...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo MB:llä on tullut ajeltua vuodesta 2000 mutta sama auto ostettiin vuonna 94 peltoautoksi mutta sitä ei koskaan sellaista tullut.auto hitsattiin kuntoon ja isäni ajoi sillä työ matkoja kokkolasta laukaalle ja takaisin n1v ajan auto poistettiin liikenteestä useaan otteeseen ja maalattiin mustaksi.alkuperäinen väri oli haalean keltainen.sillä ajelin toukokuuhun 2003 asti jolloin poistin sen liikenteestä.Nykyisen autoni ostin vuonna 2002 armeijasta päästyäni vanteiden takia.Hitsailin siitä sitten itselleni komean käyttöauton jolla ajelen vieläkin muutoksia ja uutta osaa on tullut paljonkin lähinnä harraste pohjalta vaikka tarvetta ei välttämättä olisi ollutkaan.Mersumies olen siis periaatteessa ollut pienestä pitäen.Eka auto oli siis W115 korinen 220D sen hieno käyntiääni teki silloin joskus vaikutuksen pieneen mersumieheen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
valtsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 28.01.2006 00:45
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja valtsy »

Ilmeisestikkin vahingossa minusta on sellainen kehittymässä, eli sivistys avartaa maailmankatsomusta :lol: . Tästä samalla jatko kysymys viton (108cdi -02) maskin irrottamisesta ennenkuin tuonne -30 asteen pakkaseen.

Riittääkö ristipää meisseli että sais maskin alle jemmaan jonkin asteen tuulisuojan tuota pakkasta vastaan
Praktikant
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 12.11.2005 19:14

"Aivopesty" jo varhain

Viesti Kirjoittaja Praktikant »

"Ajoin" ensimmäisen kerran Mersua isäni avustuksella eli isän sylissä istuen valtaisaa W123 rattia sommaten 6-vuotiaana, sen jälkeen ei ole ollut vaihtoehtoa :lol:

Praktikant
Avatar
zami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 23.10.2005 21:34
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja zami »

Auton vaihto tuli ajankohtaiseksi, kiertelin eri liikkeissä Hesassa. Lopulta päädyin Vehoon katselemaan. Tutkailin eri malleja tietämättä mersuista juuri mitään. Ystävällinen myyjä kertoi kärsivällisesti eri malleista, olin jo iskenyt silmäni c-farkkuun, joka miellytti minua. Kun toimitusaika oli melko lyhyt (rekisteröinnit, vetokoukut ym) niin kaupat syntyi. Olen nyt ajellut vuoden päivät eikä ole yhtään kaduttanut hankinta. Voin melko varmasti todeta, että talliini ei muita merkkejä enään tule. PS."Parempi myöhään, kun ei ........"
akek05
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 29.01.2006 22:40
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja akek05 »

Tämä lienee hyvä topicci ensimmäiselle kirjoitelmalle.

Vähän oli sattuman kauppaa tuo M-B:n osto. Kaverin kanssa katseltiin hänelle autoa. Paikallisessa merkkiliikkeessä oli tarjolla työasioista tutun kaverin vaihdokki W202. Hän oli pari päivää aiemmin vaihtanut vastaavaan uuteen. Tiesin hänet huolelliseksi kaveriksi. Toisen kaverin M-B:n kyydissä olin joskus ollut ja jotain jäi kytemään.
Seuraavana päivänä vaimo mukaan ja koeajolle. Golfin jälkeen vaikutelma oli juhlava, olin aivan myyty. Eikä vaimokaan hanttiin pistänyt, kaupat syntyi.

Molempien mielestä etenkin kaupunkiajo on suorastaan rauhoittavaa. Ei vaihdekepin vatkausta ja dieseli vääntää tyhjäkäynnistä lähtien. Tehoa on tässä pienimmässä moottorissakin sen verran ettei jää jalkoihin ja kuitenkaan ei moottoria tarvitse tai voikkaan huudattaa. Aluksi tosin moottorin reagointi kaasupolkimeen tuntui omituisen verkkaiselta mutta siihen on jo totuttu. Toinen tottumiskysymys oli ohjaus, VW:ssä tarkkuus oli parempi.

Kaupasta on nyt vuosi ja vuoden olen tiiviisti seuraillut tätä forumia. Nöyrä kiitos forumin ylläpitäjille ja jäsenille. Asiallinen ja asiantunteva, moni asia on selvinnyt vain seuraamalla kirjoitelua, kuten:
- ruostetta ovitiivisteen alla ja takakontin saumassa, meni takuuseen
- atm-laatikon öljynvaihto
- alapallot, takuuseen
- Webastossa / kellossa häikkää
- lämppärin moottori kitisee, pahenee koko ajan
- moottorin lämpö kesällä 80 astetta
- panin jäähdyttimen eteen jäykän huovan, nyt talvellakin lähes sama lämpö

Pitänee panna kyselyjä Webastosta ja lämppäristä tekniikka-palstalle myöhemmin.
C200 cdi stw a, W202 / 2001
Avatar
Eeti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 16.01.2006 10:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

olikohan 98 tai 99 nii taloon tuli volvon jälkeen w124 300d. sillä on ajeltu ja ajellaan vieläkin. mittarissa on nyt 530 000. sillä tuli ekaa kertaa ajettua varmaan 03 kesällä. voi sitä riemua ja kolmilitrasen kutoskoneen ääntä. senjälkeen on ollu selvänä millä autolla ajellaan. 8)
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Juuret on syvällä, vaikka historia onkin lyhyt. Ihan pienenä oli isäkkä pyöreäperäinen 190 60-luvun ihan alusta, siitä en muista mitään vaikka juttuja olen kuullut pljon. Sitten isällä oli musta 190D vm 1965 se lepakkomallinen ja pystylamppuinen. Tällä mentiinkin pitkälle 70-luvun loppu puolelle. Sitten isän terveys ei kestänyt entisiä hommia ja tulot vähän putosi, niin siirtyi muihin merkkeihin. Sedällä kyllä oli sitten vuorostaan mersuja 75-vuoden 230 jonka diseselöi 240:ksi ja sitten osti 83 mallin 300D:n. Näillä pääsin jo itsekin ajamaan.
Aikomuksena oli kyllä jo ostaa oma mersu paljon aiemmin, keräsimme veljen kanssa tyhjiä pulloja, jotta olisimme saaneet mersun hinnan kasaan. Olisi kyllä saatu kerätä vielä 10 vuotta jotta olisi saanut ajokortinkin, mutta vaikka kuinka ahkeroimme, niin mersujen hinnat nousivat suhteesa enemmän kuin pullopantin :)
Kolmisen vuotta sitten päätin, että nyt sellainen on saatava, kun työkaverilla oli menossa jo neljäs. Tänä kesänä oli jo niin paljon sukan varressa, että päätin hakea Saksasta itellekin ihan oman. Saksan rahat olin pannut säästöön ja veron sain maksettua myymällä vanhan auton pois... eikä ole kaduttanut. Tosin vaimo ei olisi antanut ensin ostaa automaatilla, kun sanoi ettei osaa sellaisella ajaa. (Tietysti ostin automaatin, että saisin itse ajaa enemmän). Nyt vaimo haluisi itselleenkin automaatin ja on taas mersulla jossakin.. Onneks jätti minulle Mondeon pihalle, jos pitäis jossakin poiketa :lol:
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

joo

Viesti Kirjoittaja suzy »

siitä on kaheksan vuotta...tarvitsin autoa 120 km työmatkalle. Oli ollut riisikuppeja yllin kyllin. Dieseliä haettiin...osta Mersu! Naapurissa oli ollut aina Mersu, joten tuttu auto oli ja velipojalla lähes kaikki autot olleet Mersuja. En minä mersua...vanhojen ukkojen autoja. Sitten jostain lehdestä tarttui silmään tuo harmaa lady W124 200D. Nahkapenkit ja kaikki...kaupat tehtiin. Aluksi tuntui, että "iso on laiva" ja hidas...mutta kaikkeen tottuu...Vierähti muutama vuosi ja matkailuautolle tuli tarve, ei muuta merkkiä edes katsottu kuin MB. Nyt niitä on kaksi talossa ja vanha lady saa luvan poistua...ja uutta tilalle. Katselin jo muitakin merkkejä...mutta niin sitä vain Mersuja ostatellaan. Saas nähdä tuleeko taloon MB 300TD vai ei! Luulisin että tulee!
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Siitä lähtien on ollu pää näihin sekaisin kun istuin Väyrysessä joskus muutamia vuosia sitten :D Se oli rakkautta ensisilmäyksellä ja sille tielle jäätiin.
Avatar
allu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja allu »

Mersuja ollut aina talossa vähintään yksi, parhaimmillaan neljä. Vahemmat hankki siskolle ja mulle aikanaan 123 240D:n, jolla tuli harjoteltua kortin saatua. Siitä kait se lähti. Väliin tuli käytyä Audin ratissa 8 vuotta, mutta taas on palattu johtotähden syleilyyn. Eiköhän sitä mersussa myös pysytä.
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Avatar
MY SEC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 20.07.2006 19:44

Viesti Kirjoittaja MY SEC »

560 SEC: Ne linjat ne linjat.... :shock: niin ja tietysti V-8.
560 SEC -91
Yamaha V-MAX
Ford sierra rospuutto
keleille :(
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Sain entisen "rata-auton" käteisellä hukattua ja ajatuksissa oli tilalle joku pehmeä, tehokas ja automaatti. E39 540 oli mielessä, mutta niitä näytti joka toisella naapurilla jo olevan. Niin se AMG taloon tuli. N. 6 tkm takana melkein remonttivapaita (parisataa euroa kulunut varaosiin ja vikakoodien lukuihin) kilometrejä.
eeviiskyt
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Itse täytyy kyllä myöntää että mersumies ominaisuus on veressä peritty ukolta.
Lapsuus aikainen aivopesu myös on tehnyt osuutensa.. Vaikka välillä on potuttavia tilanteita auton kanssa, niin lopputuloksena auto voi vaihtua, mutta merkki ei..
220.128 Black Mirror
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Siihen vain jää koukkuun, vaikka olenkin hairahtunut vuosien varrella...
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Isältä pojalle. Muijalla menee Isältä tyttärelle. Meidän taloudessa kaikki on mersuhenkilöitä.

Mulla eka mersu piti saada siksi, koska W116 vain oli mailman makein auto. On se edelleenkin lähes sitä. Isolle pojalle piti saada iso auto ja useampaan jenkkiautoon vittuuntuneena vaihto Blazeriin päittäin oli se juttu. Muiden ajellessa Corolloilla ym. ajan klassikoilla lippa vinossa.

Sen jälkeen kun bensa alkoi maksamaan 5mk/l oli pakko siirtyä dieseliin. W123 oli tietenkin köyhän raksajätkän ainoa vaihtoehto. Suhteilla Neuvostoliiton suurlähetystöltä priima yksilö löytyikin pilkkahintaan.

Sitten tuli tilapäinen mielenhäiriö ja olin useamman vuoden ilman mersua. Jäi kaihertamaan ja kun kerran halaavalla sain W201 niin tässä sitä nyt sitten jo 300CE:tä etsiskellään.

Olin vain unohtanut kuinka mukavia ne mersut onkaan. Moni kakku päältä kaunis... No mielummin vähän askeettinen ja hyvä kuin hyvännäkönen ja huono.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
kaitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.08.2006 00:38
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Minusta ei tullut, vaimosta tuli. Minulle kävi vähän kuin suomen ykkösmiehelle.
Vaimo listasi joukon ominaisuuksia ja lähti sitten listan kanssa ostoksille.
Hän palasi takaisin metallisinisellä MB190 2.6 tomaatilla. Samalla minä sain ylennyksen Mersuhenkilön puolisoksi.
Katsoin jälkikäteen sitä listaa, siellä luki: Söpö, pitää mahtua yhteen parkkiruutuun, ei saa kuulua ääniä, pitää päästä traktorin ohi, ei saa olla vaihteita, ei saa olla lommoja, pitää olla hyvä radio.
Itse olen tottunut Amerikan autoihin ja kun vinoilin että tuommoisen "starttimoottorin" olet mennyt ostamaan, vaimo totesi että niin, kyllä siinä on starttimoottori mutta vain yksi vinksutin (pyyhkijä).
Sellainen kauppakassi tuli taloon, kuulemma saman merkkinen kuin Halosillakin.

Kaizu
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

No piti saada diesel, kilsoja, kilsoja... Ikinä en ollu semmosella ajanu, vaan tehokkailla bensa-vehkeillä. Kriteerilista noin suurinpiirtein:

Maksimi raha minkä auto saa maksaa on n. 30 000 (vaihtoraha vanhaan tietysti paljon vähempi).

- Iso ja turvallinen, paino n. 1700 kg, mieluummin enempi, akseliväli piitkä.
- Auton pitää kestää ajoa paljon, ainakin 50 000 km/v ja pitää olla sen verran yleinen, että huoltopaikkoja löytyy.
- Teho vakiona min. n. 200 hp, vääntöä min. n. 500 Nm. Pitää olla varaa ohjelmoida helposti lisää n. 20%. Pitää käydä kuin kello (mieluummin rivi-6).
- Automaatti ja kunnollisesti toimiva kanssa, 5-v tai enempi. Viivettä ei saa olla, kun polkasee.
- 0-100 max. n. 8 sek. ja 200 km/h pitää ottaa hetimiten (että pääsee ohitte, jos tarttee).
- Polttoainekulu max. n. 7 Euroa/100 km
- Pitää olla kaikki oleelliset varusteet, mm. webasto, aut.ilm, ajotietokone, vak.n.säätö, jne,+++
- Turvavarusteet, ABS, ESP, turvatyynyjä joka puolella, 3:lle lapselle riittävät turvaistuimet.
- Ajo-ominaisuudet pitää olla vimpan päälle. Pitää olla leppoisa, hiljainen, edustava, tarvittaessa mutkista jämäkästi kulkeva jne. Ja sitte pitää päästä leikkiin takavedolla kunnon suditusta.

No jaa, tähän kriteeriin ei monta autoa sovi, ehkä 530D Bemari ja E320CDI Mese. Epäilyttää Bemarin kanssa tuo huoltopuoli...

Tuli sitte käytyä kokeilemassa tota Mesee... Ihan käsittämättömän hieno auto... Paluuta ei ole... Joka reissu on liian lyhyt ...

Lisää juttua:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&start=30
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Vahingossa tuli minusta mersumies. Ja lähellä oli, ettei tullut.

Duunipaikan vaihdon myötä bensaturbo-Volvon 8,5 litraa 98:ia per 100 km alkoi tuntua turhalta kuluerältä. Harkinnassa oli ensisijaisesti V70 D5, mutta sen 185 heppaa tuntui tiellä hieman vähäiseltä ja auton melko karhea käyntiääni kuului myös sisään häiritsevästi.

Olin monesti aiemmin ajellut 500-sarjan diesel-bemuja ja nauttinut dieselin muhkeudesta. Aivan sattumalta ajelin paikallisen mesediilerin halliin ja siellä oli yksi ainoa käytetty E-sarjalainen sisällä (että tällainen valikoima Porissa). Auto oli 200 CDI mutta otin kuin otinkin sen koeajoon ihan huvikseni; ikään kuin vahvistaakseni omaa käsitystäni siitä, että Volvo on edelleen paras vaihtoehto. Varsinkin, kun 2007-malleihin tulee nyt kaikki varusteet muistituoleja ja tutkia myöden samaan hintaan.

Damn. Heti ensi metreiltä mese tuntui tosi hyvältä. Ja näytti hyvältä. Vaimokin tykkäsi.

Sitten alettiin lueskella nettiauton tarjontaa ja kierrellä liikkeitä. Nelipyttyisen dieselin karhea ääni hieman haittasi, mutta viisipyttyisiä ei paljon ollut tyrkyllä ja kuusipyttyiset aika kalliita.

Ajelin 270 CDI:tä pariakin kappaletta sitten loppujen lopuksi, kunnes istuuduin 320 CDI:n ohjaimiin. Jotain naksahti, tiesin, että tämä se on. Sain auton kahdeksi päiväksi yön yli koeajoon eikä paluuta enää ollut.

Täältä mersuforumilta olen saanut paljon tietoa mutta toisaalta myös lukenut melko paljon kauhutarinoita. Odottelen tässä, milloin pitää laittaa 5000 e vaihteistoon ja 3000 e ruiskutusvehkeisiin ja 5000 e ohjausboxeihin... :( Ei kait nämä CDI:tkään koko ajan kaikki rikki ole? Tuntuisi kurjalta joutua vaihtamaan tämä nyt pois ja todeta tehneensä huono ratkaisu.

Tykkään tästä autosta kylla kuin hullu puurosta. Tulee jopa ajeltua ihan huvin vuoksi, vähän samaan tyyliin kuin teinivuosina aikanaan. Aiemmin ei hupiajeluita viitsinyt harrastaa, työmatkat tarjosivat ihan tarpeeksi autoilua.


pforsell
Viimeksi muokannut pforsell, Su 05.11.2006 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

pforsell kirjoitti:sitten loppujen lopuksi, kunnes istuuduin 320 CDI:n ohjaimiin. Jotain naksahti, tiesin, että tämä se on. Sain auton kahdeksi päiväksi yön yli koeajoon eikä paluuta enää ollut.

Täältä mersuforumilta olen saanut paljon tietoa mutta toisaalta myös lukenut melko paljon kauhutarinoita. Odottelen tässä, milloin pitää laittaa 5000 e vaihteistoon ja 3000 e ruiskutusvehkeisiin ja 5000 e ohjausboxeihin... :( Ei kait nämä CDI:tkään koko ajan kaikki rikki ole? Tuntuisi kurjalta joutua vaihtamaan tämä nyt pois ja todeta tehneensä huono ratkaisu.

Tykkään tästä autosta kylla kuin hullu puurosta. Tulee jopa ajeltua ihan huvin vuoksi, vähän samaan tyyliin kuin teinivuosina aikanaan. Aiemmin ei hupiajeluita viitsinyt harrastaa, työmatkat tarjosivat ihan tarpeeksi autoilua.
Tuo sun yllä oleva tarina on ihan niinkuin omani. Samanlailla päädyin tähän Meseen, tosin pykälää vanhempaan malliin, yli vuosi sitten.

Ja itekkin tulee koitettua lisätä matkan pituutta vaikka millä tekosyyllä. Ikinä en oo mitään autoa koko ajan pessy, tarkkaan vahaillu ja puunannu. Mutta tämä aiheuttaa semmosen ajamisen ja omistamisen riemun, että pitää hoitaa ja laittaa.

Kaveri -Volvo-kuski- sanoi, että jos tämmösen W210 320CDI:n sais, niin 2 ekaa viikkoo nukkuis yöt takapenkillä... Aikas Mersumies, vaikka Volvolla ajaa...

Älä nyt ihmeessä pelästy tän foorumin vikakierrettä. Täällähän nimenomaan käydään läpitte kaikki ongelmat. Ei näissä autoissa keskimäärin isoja vikoja ole. Mulla on itellä ja kahdella tutulla tämmöset W210-Meset, eikä näissä mitään isompaa ole ollu. 500 000 km on yhteensä ajeltu. Eikä varsinkaan ole tuossa sun W211:ssa. Sehän on parennettu painos näistä W210:stä.

Otappas ja katso toi galluppi W210-mallista. Kaikki on täällä suuna päänä, että kuinka karseen huono tää auto on. Miksi sitten arvosana on keskimäärin hyvä? Eli siis täällä foorumilla käydään läpitte viat. Jos auto on kunnossa, niin sitte ei kirjoitella mitään.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42737

Kattoppa tuosta em. jutusta myös noi kokonaiskulut. Sekin auttaa suhteuttamaan asiaa.

Mulla on haaveissa, että jos jonain päivänä sais tollasen W211 320CDI:n. Voi poijjaat... Kyttäilen tässä mitä hintoja on 2004-2005 malleissa. Pitää olla tuo nanolakka-versio, joka tuli 2003 loppuvuodesta. Sulla vissiin on se, vai ???

Tän kuumeen muuten aiheutit SINÄ, koska luulin, että W211:n saa vain V6:lla. Kun selvis, että tällä samalla rivi-6-tekniikalla saa tuota uutta korimallia, niin alkoi into nousta...

Nyt tämä mun auto on menossa Veholle ja Takuusuojaus Oy: lle täydelliseen ruostekorjaus / suojaus -käsittelyyn. Ajan tällä sitte näitten jälkeen ainakin 2 vuotta ja mieluummin paljon enempi...

Jos minulla olisi nyt tuo Sinun Auto, niin veisin sen heti parhaaseen ruostesuojaukseen, mitä löytyy (ja Vehon suositus mukaan). Itsellä kaduttaa, etten tehny heti ostaessa.

Ja nyt sitten ajat ja nautit tuosta maailmanluokassakin mitaten aivan kärjessä olevasta autosta. Parempaa ei oikeastaan ole, vaikka miten ettis !!! (Jos nyt sitten jättää S-Meset pois listalta).Koita saada takarenkaat sileeksi mahd. nopeesti. Niin teen itekkin... 500 Nm vääntö, eihän semmoista ole, vai onko sittenkin :shock: Gummi-parat :(

Ja sitten kun vaihtelet tota nykyistä uudempaan Meseen, niin kerro mulle. Ostan tämän sun auton, kunhan oot vaan tehny tuon suojauksen. Tämä joskus 2008-9 -paikkeilla, jos nyt ylipäätään ollaan vielä näissä hommissa ja olet vaihtamassa... Ihan tosissani olen, ei vitsi. Joka tapauksessa W211 320CDI on mitä todennäköisemmin seuraava autoni...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Voi poijjaat... Kyttäilen tässä mitä hintoja on 2004-2005 malleissa. Pitää olla tuo nanolakka-versio, joka tuli 2003 loppuvuodesta. Sulla vissiin on se, vai ???

Tän kuumeen muuten aiheutit SINÄ, koska luulin, että W211:n saa vain V6:lla. Kun selvis, että tällä samalla rivi-6-tekniikalla saa tuota uutta korimallia, niin alkoi into nousta...
Vai autokuume? En ole kuullutkaan :D

Tuossa on tosiaan nanolakka; auto on valmistettu heinäkuussa.

Näyttäisi siltä (korjatkaa, jos olen väärässä), että V6-moottorit tulivat E-sarjassa käyttöön toukokuussa 2006. Sitä ennen valmistetuista pitäisi vielä löytyä rivikuutonen.

Voisi olla kiva kokeilla/ajella 320 CDI 4Maticia, mutta vaikuttaa aika harvinaiselta ja kalliilta kapineelta. Samaten ylläpito voi olla aikalailla tyyriimpää, kuin takavetoisessa. Täällä Satakunnassa on tiestö ja maastokin kohtalaisen tasaista, voipi olla että kaksivetoinen saa luvan riittää jatkossakin.


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Vastaa Viestiin