300DT kannentiiviisteen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

300DT kannentiiviisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Elikkä olisi tarkoitus (ehkä) vaihtaa kannentiiviste itse kyseiseen vehkeeseen. Onnistuukohan ilman mitään erikoistyökaluja?
Tallista löytyy kaikki normi työkalut jolla saa ainakin moottoripyörien koneet kokonaan kappaleiksi ja vielä ehyeksikin.
Tarkoitus on vaihtaa ainoastaan kannen ja venttiilikopan tiivisteet eikä mitään muuta. Onko suunnilleen samanlainen projekti kuin http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html

Moottori syö vähän jäähdytin nestettä ja sitä ei näy tulevan pakoputkesta. Öljyn määrä ei vaihtovälillä muutu miksikään ja pitäisihän 89 vuosmallin edes vähän syödä, luulen että jäähdytinneste sekoittuu öljyn sekaan. Onneksi se ei syö sitä paljon. Moottorin kylki on jatkuvasi kostea, osa ainakin dieseliä, osa jäähdytin nestettä ja osa öljyä. Jos saisi edes vähän kuivemmaksi koneen kyljen kun vaihtaisi tiivisteitä.

Ja missähän hinnoissa pyörii kannentiiviste? Venttiilikopan tiiviste maksaa ainakin 15€ kl-varaosassa
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jonninlaisen massaulosvetäjän tarvitset että saat ketjunohjaimen lieriösokat vedettyä irti kannesta. Ekana täytyy kyllä irrottaa jäähdyttäjä. Ja kannenpultithan on noita XZN kantaisia.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Nokka-akselin kanssa pitää olla tarkkana, ettei katkea. Kolmesatasessa on sen verran pitkä nokka-akseli. Pitää kiristää akselin pukit oikeassa järjestyksessä, ettei tule jännityksiä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nokka-akselin pulttien kiristysjärjestys on oleellinen myös nelosessa, se on jäänyt tuolta ohjeestani mainitsematta.

Eikös kutosessa ne laahaimen tapit ole samanlaisia kuin nelosessa, eli pultilla tai kierretangonpätkällä ja holkilla kiertämällä tule ulos ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Jos kannentiivisteen vaihtaa, niin kannattaa kiikuttaa kansi koneistamolle tarkistettavaksi.

Purkaminen ei ole kovinkaan paha homma. Enempi tarkkuutta vaaditaan sitten kasaamisessa ja oikeassa kiristysjärjestyksessä.
Kannentiivisteen mukana taitaa tullakin paperi, missä kerrottu oikea kiristysjärjestys ja momentit.

:roll: :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Täällä momentit, järjestykset ja muut viralliset ohjeet:
Tuossa linkki

eli kannenpultti (M10): 15 Nm, 35 Nm, 90 astetta, 10 minuutin tauko, 90 astetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu siinä nokka-akselin asennuksessa kannattaa olla tarkkana. Ajoitus merkit pitää olla kohdallaan kampiakselilla kuin myös nokassa. Tämä siksi ettei ventiili ja mäntä osu toisiinsa ja sitten nokkaa kiriessä akseli napsahda poikki.

Ja nokka-askeli pukkeja asennellessa kiritään pikkuhiljaa jokaista tasaisesti kiinni. Ei niin että väännetään yksi kerrallaan iholle.
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Eikös se nokkaratas tai mikä se nyt onkaan viralliselta nimeltä niin sovi menemään kannesta läpi? Ettei tartte ketjua irroittaa siitä rattaalta, näytästi ainakin silloin että mahtuu kun käytin nokka-akselia irti.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mahtuu. Mutta se kannessa oleva ketjun ohjain pitää irrottaa. Koska ketju menee sen läpi.
Vastaa Viestiin