moottorin malli?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

moottorin malli?

Viesti Kirjoittaja jsr »

on varmaan käsitelty kyseistä asiaa monessa topikissa mutta kun olen huono käyttämään tuota hakua niin arvelin esittää kysymyksen.
mikä on moottorin tyyppi kun siinä on viisi sylinteriä 3litraa ja pari venttiiliä per sylinteri ja lisäksi turbo kyljessä ja kaiken lisäksi diesel.kysymys ei suoranaisesti liity turbo palstalle mutta kun tyyppi on selvillä niin seuraa lisä kysymyksiä turboihin liittyen.
w460
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

om617a? :roll:
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

laineracing kirjoitti:om617a? :roll:
sepä jep ilimeisestikkin
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jsr »

Mistä pystyy erottamaan ahdetun ja ahtamattoman om617 noin päällisin puolin. Jos nyt on oikein kutsua tuota ahtamatontakin om617:ksi. Onko tuo "a" perässä joka erottaa nuo kaksi moottoria. Haluaisin tietää tämän sillä että noissa kahdessa moottorissa lienee jotain eroja sisuskaluissa esim. jotain öljyruiskutuksia mäntien alle ja lieneekö muutakin hienouksia verrattuna ahtamattomaan?
Nyt kun tuo koodi alkoi jo hiukan selkenemään niin esitetään tylsiä kysymyksiä siihen liittyen( jotka on varmaan jo kaluttu moneen kertaan) Paljonko tuota moottoria tohtii ahtaa?
Autona on w460 ja tällä hetkellä ahdot on 0.6...0.7 luokkaa. 80-90km/h vauhdissa on ahtoja koko ajan noin 0.4-0.5 johtunee siitä että aerodynamiikkaa ei ole ja renkaina 33x12.5.15.
Vai onko tuossa jotain vikaa kun siinä ahdot koholla koko ajan? Vetää kyllä ihan mukavasti verrattuna ahtamattomaan gee malliin. Kesäksi pitäisi kuitenkin tehoja saada vielä lisää jotta jaksaa tuota rengasta pyörittää kunnolla isommillakin vaihteilla.
w460
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

jsr kirjoitti:Mistä pystyy erottamaan ahdetun ja ahtamattoman om617 noin päällisin puolin.
En varma oo, mutta eikös syöttöpumpun kylijesä olevasta laatasta voi jottain päätellä...?
Ainakin savutuksesta pystyy arveluita tekemään.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no eikös sen pysty erottamaan jos vaikka katsoo pakosarjaa et oiskohan siellä turboa vai ei ;D ja jos oikeen meinaa et vaikka esim boggeri pyörii reilusti ni kyselee gridde:ltä osia josko ois myynnissä tehokas 617 motti.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

laineracing kirjoitti:no eikös sen pysty erottamaan jos vaikka katsoo pakosarjaa et oiskohan siellä turboa vai ei ;D ja jos oikeen meinaa et vaikka esim boggeri pyörii reilusti ni kyselee gridde:ltä osia josko ois myynnissä tehokas 617 motti.
:lol:
Mutta vaparin voi nääs ahtaa. Ja hommaan käyttää esim. turpon vakio pakosarjaa yms. Vaikka turpotettu vapari ja alakuperänen turpo olisivat päällepäin identtisiä, niin se ei tarkota että sisältä ovat samanlaasia. :wink:
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Alkuperäisen turbokoneen erottaa siitä, että katsoo onko vasemmalla puolella lohkossa sitä öljypumpun käyttöakselin päätä näkyvissä. Turbo koneessa siinä kohtaa ei ole mitään, koska on erilainen öljypumppu. Öljypohjasta myös erottaa se on ihan erilainen. Niin ja onhan se tosiaan osiltaan eri kone kuin vapari. Männät, imu- ja pakosarja, ym eroja. Niin ja tietenkin sen erottaa koneessa olevista numeroista.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

aijaaa,ihan kun en tietäs että ne on erilaisia sisuskaluiltaan :wink:
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jsr »

harmi kun ei ole koskaan tullut tuommoista ahtamatonta konetta katottua sillä silmällä. öljypohjasta sen verran että uskon että g-mallissa on ihan oma öljypohjansa ja siitä ei välttämättä voi todeta onko se turbo vai ei(hyvin voimakasta mutua) pitää tänään valosan aikaan katella ja ottaa muutamia polaroideja motista niin eiköhän se siitä rupea aukeamaan. kiitoksia vain vihjeistä :D
w460
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

laineracing kirjoitti:aijaaa,ihan kun en tietäs että ne on erilaisia sisuskaluiltaan :wink:
Aattelinki että taijat tietää! :)

Eikös sulla ihtelläski oo joku turpo? :P
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jsr »

tuossapa ois muutamia kuvia likaisesta moottorista. saakohan noista mitään tolkkua.
millä korkeudella tuon öljypumpun akselin tulisi sijaita? noista kuvista sitä ilmeisesti ei pysty näkemään.
kun otin kuvia en oikein tajunnut minkälaista akselia sieltä tulisi etsiä niin eipä sitä tieten noista kuvista näe.

http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00010.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00009.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00008.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00003.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00005.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00006.jpg


osaako joku kertoa viimeisen kuvan ahtimen valmistajan. kompurassa ilmeisesti lukee presearch t3(en tiedä onko tuo merkki vai malli).
lieko joku tunnettu merkki vai jotain aivan muuta?
w460
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Luulisimpa että kyseessä on Garrett T03.

Täälläpäin sama, ja tämmönen lukkee kompurapesässä:
http://img184.imageshack.us/my.php?imag ... 357ww1.jpg

Ei kait se vain likanen ole!?! :oops:
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kyllä tuo alkuperäiseltä turbokoneelta näyttää imu- ja pakosarjojen ja venttiilikopan sekä ilmanputsarin perusteella. Syöttöpumppu näyttää olevan vaihdettu uudemman mallin vaparin pumppuun. Turbokoneessa on myös tuplat laturinremmit ja tuossa näyttäisi olevan vain yksi.

Tuossa kuvassa tuon ohjaustehostimen korvakon taakse kurkistamalla siinä lohkossa näkyy sileä pinta tai sitten siinä on sellainen reikä jossa näkyy pultin kanta. Katsoppa tuo juttu niin näet kumpi kone se on.

http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00009.jpg
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jsr »

vielääkään ei oikein käsitä minkälainen pultti siellä pitäs olla(hidas kun olen) otin pari kuvaa kuiten josko joku viisaampi kertois.
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00018.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00016.jpg

öljypohja taitaa olla ihan normi kamaa
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00028.jpg
oli tuollainen numero siellä
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00030.jpg


kätevää tuo haitari putki:)
piti laittaa vaimennin väliin kun oli aika raakat äänet ilman. naapuri sopu säilyy paremmin kun vääntää kuudelta aamulla mursun käyntiin.
http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00019.jpg
vaimennin on nätisti kahdella nippusiteellä vielä kiinni


toivottavasti noista kuvista saa jotain tolkkua
w460
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kyllä tuo taitaa olla alkuperäinen turbokone. Menee tuo turbon öljypaluu öljypohjaan ihan tehdastekoisen näköisesti ja öljypohjakin näyttää turbon pohjalta. Se pultinkanta ei satu silmään tuossa ylhäältä otetussa kuvassa, että eiköhän se ole selvä niiltäkin osin.

Osaako joku kertoa minkä vuoksi nuo syöttöputket on noin monella mutkalla tuossa? Pitääkö kaikkien olla saman mittaiset ja sen vuoksi laitettu tuota kierrettä tuonne?

http://i80.photobucket.com/albums/j196/ ... C00016.jpg
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kaikkien suutinputkien pitää olla saman mittaisia ettei tule sylinterikohtaisia eroja ruiskutusajoissa.Mitä pitempi putki sen myöhäisempi ruiskutusaika mitä lyhyempi sitä aikaisempi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
jsr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 15.09.2006 21:46
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jsr »

kiitoksia vain vastauksista :)
nyt kun aika suurella varmuudella on selvää että tuo on alkuperäinen turbod garretin ahtimella ja uudemman mallin vaparin pumpulla niin kertokaahan vielä kuinka paljon tuota on järkevää ahtaa, minulla on välijäähdytin odottelemassa tallin nurkilla asennusta. laitan sen paikoilleen jahka saan siihen enempi paineita laitettua.
jostain vanhasta topikista luin että tuo vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon alkuperäinen virityksen kannalta(jos nyt oikein ymmärsin). mikä siihen on syynä?
w460
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kannattaa se kuuleri pistää vaikka ei paineita nostakkaan!
Ei vakio pumpulle kannata kovinkaan paljoa alakaa painetta nostamaan.
Jotain 1bar luokkaa yksilöstä tietysti riippuen.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jsr kirjoitti:jostain vanhasta topikista luin että tuo vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon alkuperäinen virityksen kannalta(jos nyt oikein ymmärsin). mikä siihen on syynä?
Tuohon uudempaan pumppuun on halvemmat osat ja pumppupajat ovat niihin perehtyneet enemmän. Niin ja uudemmasta saa paremman tehtyä ja kuulemma tasaisemmin syöttää soppaa koneelle. Siihenhän saa myös tehtyä sen ahtopaineentunnistuksen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JuhoL kirjoitti:Kannattaa se kuuleri pistää vaikka ei paineita nostakkaan!
Ei vakio pumpulle kannata kovinkaan paljoa alakaa painetta nostamaan.
Eikä varsinkaan vakioturbolla kannata niitä paineita nostaa.
Välijäähy ihan ensiksi. Sitten voi kokeilla isompaa turboa ja mahollisesti pumppuu isompia elementtejä. :D
Vastaa Viestiin