rekisteriotteessa merkintä jos vähäpäästöinen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

rekisteriotteessa merkintä jos vähäpäästöinen?

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

eli tuli tossa mieleen koska ton farkun "230TE" otteessa lukee erikoisehtoina vähäpäästöisyys mutta tossa 500E:n otteessa ei puhuta mitään vähäpäästöisyydestä...
eli sitä tässä kyselisin että jolakin tarkempaa tietoa miten nuo hommat menee??

tai riittää kyllä ihan ilmoitus että onko rekotteessa merkintää vai ei... ja vm on -91... eli onko siinä automaattisesti tai jotain? :shock:
230TE -89 vaimon kauppakassi
500E -91 myyty
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Kyllähän siinä pitää lukea, onko vähäpäästöinen. Ihan uusista en tiedä, kun sellaista en ole omistanut viime aikoina :wink: Oman ´90 rek.otteessa lukee: "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä.." Mutta ei mainintaa vähäpäästöisyydestä. Eli mullakaan ei ole vähäpäästöinen, vaikka KAT onkin. Sinänsä hyvä juttu, jos vaikka KAT sattuisi kyrvähtämään..Tai jos innostuisi tuonne konepellin alle jotain lisäämään!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaverilla w124 E200D -95 ja siinä ei lue mitään vähäpäästöisyydestä. :D
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Niinpä niin. Päästäkää nyt te "uusien" autojen omistajat meidät pälkähästä ja kertokaa, onko niissä rekkareissa merkintää vähäpäästöisyydestä..? Itse muuten huomasin asian sattumalta, kun ihmettelin kerran katsastuksessa siitä todistuksesta kovin korkean oloisia sallittuja päästöarvoja..
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Jos lukee katalysaattori niin on automaattisesti vähäpäästöinen, kuten myös kaikki 92 jälkeen rekisteröidyt.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

itselläni on kanssa täsmälleen samanlailla ilmoitettu tuossa farkussa tuo vähäpäästöisyys kuin veskolalla..

ei hitto täähä pitää iha maanantaina kysyä konttorilta..
230TE -89 vaimon kauppakassi
500E -91 myyty
Avatar
pasi124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 12.12.2005 20:30
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja pasi124 »

Mulla on 300TE ja lukee vähäpäästöinen auto on vm89 mutta jos olis orkkis suomi auto niin ei lukis kylä ahistaa. :cry:
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Joopa joo.Itselle tällä asialla ei ole mitään merkitystä mutta tingataan nyt...Mulla lukee rek.otteessa että hapettavakatalysaattori ja kun taas tilasin akelta auton laajat tiedot niin siellä on kohta Vähäpäästöisyys:ei ole vähäpäästöinen.Että näin.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Joo, katalysaattorin mainitseminen rekisteriotteessa ei TODELLAKAAN tee autosta vielä vähäpäästöistä! Näitä "kummajaisia" löytyy 80-90-lukujen taitteesta useita. Ja ´92-vuoden jälkeen valmistettujen autojen kohdalta en osaa sanoa, miten asiat on siinä rek.otteessa ilmoitettu. Sillähän minä pyytelin lisäselvennystä asiaan...

Niin ja vielä lisäyksenä, että oma autoni on aikanaan ostettu Ruotsista. Liekö sillä osuutta asiaan..?
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Tapio.P kirjoitti:Joopa joo.Itselle tällä asialla ei ole mitään merkitystä mutta tingataan nyt...Mulla lukee rek.otteessa että hapettavakatalysaattori ja kun taas tilasin akelta auton laajat tiedot niin siellä on kohta Vähäpäästöisyys:ei ole vähäpäästöinen.Että näin.
Mites nää laajat tiedot saa itselle??
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Näytti mullakin olevan ei vähäpäästöinen vm 94, mutta 31,12,1991 jälkeen rekisteröidyn auton on oletettu olevan vähäpäästöinen ollut rekisteröinnin ehto.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

aken mukaan vähäpäästötön.. kiitoksia vastauksista :)
230TE -89 vaimon kauppakassi
500E -91 myyty
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ensi keväällä olisi tarkoitus katsastaa Suomeen 1987 valmistunut, ehkä ´88 käyttöönotettu 500SE, missä on katalysaattorivarustus. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen jotta saisi keploteltua ulos vähäpäästöisyydestä.

Toisaalta, jos tulevaisuudessa käyttömaksuja aletaan keräämään saastuttavuuden mukaan niin taasen vähäpäästöisyys olisi etu - mutta todellisuudessa käyttöä rokotetaan kasvuhuonekaasujen mukaan ja lisäksi tuollaiset ympäristön kuormituksen mukaan menevät käyttömaksut tulisi vasta sellaisiin autoihin jotka tuodaan halvalla "hankintaverolla" maahan (jos tämä visio sitten ikinä toteutuukaan).

Eli summa summarum jos saan auton ei-vähäpäästöiseksi ja maksan nykyisen "hankintaveron" niin auto on samassa kategoriasssa kun kaikki muutkin "suomi-auto"-kolleegansa .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

karra kirjoitti:Ensi keväällä olisi tarkoitus katsastaa Suomeen 1987 valmistunut, ehkä ´88 käyttöönotettu 500SE, missä on katalysaattorivarustus. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen jotta saisi keploteltua ulos vähäpäästöisyydestä.
Helppo homma. Omassa -88 Coupessa on katalysaattori, mutta pykälä on kuulemma silleen että jos käytöönotto on ennen ??.??.1988 niin voi itse valita haluaako auton vähäpäästöiseksi. Coupe täytti vähäpäästöisen arvot, mutta katsastin sen siitä huolimatta normaaliksi. Eli -87:n saa ilman muuta normaaliksi ja -88 osalta kannattaa tarkistaa tuo päivämääräraja.

Nyt jos verosäännöt muuttuu voin muutoskatsastaa auton vähäpäästöiseksi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Janne kirjoitti:[Helppo homma. Omassa -88 Coupessa on katalysaattori, mutta pykälä on kuulemma silleen että jos käytöönotto on ennen ??.??.1988 niin voi itse valita haluaako auton vähäpäästöiseksi. Coupe täytti vähäpäästöisen arvot, mutta katsastin sen siitä huolimatta normaaliksi. Eli -87:n saa ilman muuta normaaliksi ja -88 osalta kannattaa tarkistaa tuo päivämääräraja.
Toivotaan että näin on. Kunhan selviää käyttöönottopäivä niin katsotaan sitten tarkemmin. Googlella en löytänyt tuollaisia päivämääriä; E15/04 pykälän mukaan 1.7.1987 lähtien käyttöönotetuissa vaaditaan katalysaattorien toiminta jos sellainen autossa on. Saabifoorumilla taasen kerrottiin että AKE oli ohjeistanut viime kesäkuussa että päästötodistusta (vaatimustenmukaisuustodistusta) ei tarvita tuontiautosta jos on käyttöönotettu ennen 1993...mutta epäselväksi jäi se vähäpäästöisyyden vaatimus.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Täällä 10.9.1988 ensirekisteröity auto. Rekisteröity Suomeen ??.5.2005 ja autossa ollut paikallaan katalysaattori. Katalysaattorista ei kuitenkaan mainintaa rekisteriotteessa, joten katti poistettiin kun putkistoa rakennettiin. Tuon jälkeen katsastuksessakin kehui vaan päästöarvoja. 8)
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyselin merkkiliikkeen työnjohtajalta asiasta, siis 1988 vähäpäästöisyydestä tai -dettömyydestä :D . Haki siihen hallista asentajan paikalle joka oli juuri tuontikatsastanut 1988 W201:en, Irlannista tuotu :shock: huom. Jos on 1988 otettu käyttööön, niin ei mene vähäpäästöiseksi - etenkin jos asiasta mainitsee katsastuksen yhteydessä heti. Otteeseen tulee merkintä: katalysaattorivarustus, käytettävä lyijytöntä polttoainetta.

Sivuvilkuissa taidan turvautua näin ensialkuun tarramallisiin...saa sitten irti rumentamasta :wink: . Kuulemma Lappeenrannassa ollaan erityisen tarkkoja noista sivuvilkuista :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Vähäpäästöiseksi luokittelu ei vaadi merkintää rek.otteeseen "vähäpäästöinen" vaan siihen riittää myös maininta "kolmitoimikatalysaattori"
Oman auton otteessa lukee että "katalysaattori käytettävä lyijytöntä bensiiniä" ja se ei ole vähäpäästöinen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Manu300cea24 kirjoitti:Vähäpäästöiseksi luokittelu ei vaadi merkintää rek.otteeseen "vähäpäästöinen" vaan siihen riittää myös maininta "kolmitoimikatalysaattori"
Oman auton otteessa lukee että "katalysaattori käytettävä lyijytöntä bensiiniä" ja se ei ole vähäpäästöinen.

Kolmitoimikatalysaattori, eli on automaattisesti vähäpäästöinen lukee sitä tai ei.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mitä vähäpäästöisyys tarkottaa diesel vitossa :?:
Omassa ei ole egr:ää eikä koneessa/pumpussa mitään sähköjä, pakoputkessa ei ole kuin äänenvaimennin. Silti otteessa lukee "vähäpäästöinen" :roll: .

Vai lukeeko niissä muuten vaan "vähäpäästöinen".
Oma ei ainakaan tällähetkellä ole edes normaalipäästöinen, savut viimeviikolla k=7 :mrgreen: .
Tulis nyt edes lunta maahan niin pääsis piirtää mustaaviivaa pakoputkella.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Dieselpower kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Vähäpäästöiseksi luokittelu ei vaadi merkintää rek.otteeseen "vähäpäästöinen" vaan siihen riittää myös maininta "kolmitoimikatalysaattori"
Oman auton otteessa lukee että "katalysaattori käytettävä lyijytöntä bensiiniä" ja se ei ole vähäpäästöinen.

Kolmitoimikatalysaattori, eli on automaattisesti vähäpäästöinen lukee sitä tai ei.
Kyllä. Näin se asia mulle katsastusmies selvitti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vito500tkm kirjoitti:Mitä vähäpäästöisyys tarkottaa diesel vitossa :?:
Omassa ei ole egr:ää eikä koneessa/pumpussa mitään sähköjä, pakoputkessa ei ole kuin äänenvaimennin. Silti otteessa lukee "vähäpäästöinen" :roll: .

Vai lukeeko niissä muuten vaan "vähäpäästöinen".
Oma ei ainakaan tällähetkellä ole edes normaalipäästöinen, savut viimeviikolla k=7 :mrgreen: .
Tulis nyt edes lunta maahan niin pääsis piirtää mustaaviivaa pakoputkella.
Diiselistä en niin varma ole mutta luulisin että siinäkin pitäisi olla katti.
Sekin on varmaan alkuperäisessä kokoonpanossa siinä heti solmun jälkeen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Dieselissä meni näin vm-92 suomi auto, otteesa merkintä" pakokaasujen takaisin kierrätys " . Autoon sai vaihtaa moottorin ilman tuota kierrätystä joko turbona tai ilman, kunhan se menee läpi ryntäystestistä. Jos teet moottoriin muutoksia esm. coolerin tehot pitäis mittauttaa.
Vähäpäästöinen on sitten merkitty otteeseen vähäpäästöisenä ja niilehän ei sais tehä mittään ilman hel****in kalliita mittauksia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitossa ei ole alunperinkään kattia, jos se laite on valmistettu -97. Silloin riitti, että auto täyttää euro2 päästönormit ja sai siten verohelpotuksen Suomessa. Myöhemmin tuli EGR ja katalysaattori, joilla täytettiin euro3 päästönormi. Toki euro2 aikaan saattoi autoissa jo olla katalysaattori, jos jotkut tietyt päästöt eivät täyttyneet tyyppihyväksyntätesteissä vai mitä ne tehtaan testit ovatkin. Vähäpäästöisyys ei siis mitenkään tarkoita kattia ja egr järjestelmää vaan sitä, että auto on testeissä alittanut tietyt normit ja saanut siten myyntiluvan / verohelpotuksen tiettyihin maihin.

Vito siis on (tietenkin) vähäpäästöinen, eikä sitä siten saisi ruuvailla, eikä muutella.

Alkuperäisenähän savuarvo on jossakin 0,3 ... 1,0 välillä, mutta kyllähän se tiedetään missä se aina välillä itse kullakin huitelee.

Kyllä sen Viton katin voi vaihtaa suoraksi putkeksi, motonetista löytyy molempia, ja ei niistä vältämättä ole tullut sanomista kun katsastuksessa on hieman vaikea selvittää onko kattia ollut alunperin vai ei kun ei sitä tarvitse mainita rekisteriotteessa. Mikäli merkintä jostain syystä sattuu olemaan, esimerkiksi tuontiautossa niin silloin on syytä pitää se katti siellä ja tarpeen mukaan "ilmastoida" se. Alkuperäinen Viton katti on ekassa putkessa, siinä kun putki taittuu ahtimelta auton alle, eli ennen sitä ainokaista äänenvaimenninta. (Kuva löytyy forumilta)

Vähäpäästöiseen toki saa vaihtaa saman mallisarjan vähäpäästöisen tekniikan, siis koko tekniikan, kunhan se on vaikkapa samanvuotinen. Niin eli ei mitään järkeä vaihdella moista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Manu300cea24 kirjoitti: Oman auton otteessa lukee että "katalysaattori käytettävä lyijytöntä bensiiniä" ja se ei ole vähäpäästöinen.
Näin lukee myös minulla tuossa bensamersussa.Ja ei tosiaan ole vähäpäästöinen,katin ei tarvitse toimia, mutta sen pitää kuitenkin olla paikallaan :roll: Tuohon jos vaihtaisi dieselimyllyn niin mites sitten? Katin pitäisi varmaan sielläkin roikkua mahan alla?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti: Alkuperäisenähän savuarvo on jossakin 0,3 ... 1,0 välillä, mutta kyllähän se tiedetään missä se aina välillä itse kullakin huitelee.
Ei tullut alkuperäisellä kannella ja vakiosädöillä alle 1,5 arvoja vaikka kuinka yritti.
Mitä muilla on viton savu arvot olleet?
Saahan niitä pienemmäksi päästömittaukseen mutta nämä arvot mitattu niillä säädöillä millä ajetaan.
Esim nyt pumppu ruuvattuna saa myös 1,8 arvon jos tarvii, mutta ei se sitten kulje mihinkään.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

AM kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti: Oman auton otteessa lukee että "katalysaattori käytettävä lyijytöntä bensiiniä" ja se ei ole vähäpäästöinen.
Näin lukee myös minulla tuossa bensamersussa.Ja ei tosiaan ole vähäpäästöinen,katin ei tarvitse toimia, mutta sen pitää kuitenkin olla paikallaan :roll: Tuohon jos vaihtaisi dieselimyllyn niin mites sitten? Katin pitäisi varmaan sielläkin roikkua mahan alla?

Kysyin katin pois ottoo samalla. Ja sen saa ottaa pois kun se menee senkin jälkeen tiettyihin päästöarvoihin.(niitä en nyt muista)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Manu300cea24 kirjoitti: Kysyin katin pois ottoo samalla. Ja sen saa ottaa pois kun se menee senkin jälkeen tiettyihin päästöarvoihin.(niitä en nyt muista)
Saako katin todellakin ottaa pois vaikka lukee "katalysaattorivarustus" :?: . Kuulemma pitää olla paikallaan vaikka "ilmastoituna" (veskolan sanoin :D ).

Ei-vähäpäästöiselle maksimiarvot ovat
CO 4.5 %
HC 1000 ppm
O2 5 %

Vanhemmalla oli muistaakseni enemmän, päästöjähän mitataan vuosimallista 1978 ja muuttuiko se tiukemmaksi 1983 tai jossain siellä...nuo arvot on omasta 1984-mallisen katsastuskortista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin