W124 ruosteongelmaa, vertaisryhmän tukea kaivataan
W124 ruosteongelmaa, vertaisryhmän tukea kaivataan
Kävin sitten katsastuskonttorilla pitkään omistuksessani olleella W124 200D:llä vm 1986. Pohjasta löytyi yllätten suuria ruostevaurioita. Suurilla vaurioilla tarkoitan noin viitisentoista erikokoista reikää lattiasta matkustamon alta, helmoista, sekä pyöräkoteloista. Suurimmat reiät suurempia, kuin kämmenen kokoisia. Etujouset ovat onneksi tukevasti kiinni. Todella järkyttävä hetki. Aivan kuin perheenjäsenellä olisi todettu vakava sairaus.
Ensireaktioni oli, että nyt taisi tulla autolle noutaja, että enpä taida alkaa korjaamaan. (Kun on tehnyt mieli vaihtaa vähän uudempaan vuosimalliin ja pitempään moottoriin, vaikka mitään järkeähän siinä ei sinänsä ole...) Katsastusmies lohdutteli, että on paljon pahempiakin ruostevaurioita on vielä korjattu, ja kehui auton tekniikan olevan erinomaisessa kunnossa. Tekniikka on tietenkin pidetty kunnossa aina uusimalla kaikki mikä vähänkin on rikki, tai menossa. Kilometrejä on taulussa 548000, jos siinä nyt sitten kaikki on, kun olen autolle jo kolmas omistaja.
Arvoahan tämän ikäisessä autossa ei ole, kuin käyttöarvo. Mutta kun tuli vietävä vieköön tehtyä täysi kansiremontti n kolme vuotta ja 60000 km sitten. Siinä samalla tehtiin muutakin isompaa huoltoa moottoriin mm. vesipumppu, jakoketju, hihnan kiristäjät, heilunnan vaimentimet, tuulettimen viskolaakeri, ym yhteensä n. 2000 Euroa. Auto oli tuolloin luonnollisesti täysin ruosteeton.
Mitäpä mieltä, kannattaako tuon ikäistä autoa enää hitsaamalla korjata. Montako vuotta hitsaaminen antaa lisää ajoaikaa? Mikäli päätyy paalaamaan auton, paljonkohan tuossa kunnossa olevasta moottorista voisi saada?
Ensireaktioni oli, että nyt taisi tulla autolle noutaja, että enpä taida alkaa korjaamaan. (Kun on tehnyt mieli vaihtaa vähän uudempaan vuosimalliin ja pitempään moottoriin, vaikka mitään järkeähän siinä ei sinänsä ole...) Katsastusmies lohdutteli, että on paljon pahempiakin ruostevaurioita on vielä korjattu, ja kehui auton tekniikan olevan erinomaisessa kunnossa. Tekniikka on tietenkin pidetty kunnossa aina uusimalla kaikki mikä vähänkin on rikki, tai menossa. Kilometrejä on taulussa 548000, jos siinä nyt sitten kaikki on, kun olen autolle jo kolmas omistaja.
Arvoahan tämän ikäisessä autossa ei ole, kuin käyttöarvo. Mutta kun tuli vietävä vieköön tehtyä täysi kansiremontti n kolme vuotta ja 60000 km sitten. Siinä samalla tehtiin muutakin isompaa huoltoa moottoriin mm. vesipumppu, jakoketju, hihnan kiristäjät, heilunnan vaimentimet, tuulettimen viskolaakeri, ym yhteensä n. 2000 Euroa. Auto oli tuolloin luonnollisesti täysin ruosteeton.
Mitäpä mieltä, kannattaako tuon ikäistä autoa enää hitsaamalla korjata. Montako vuotta hitsaaminen antaa lisää ajoaikaa? Mikäli päätyy paalaamaan auton, paljonkohan tuossa kunnossa olevasta moottorista voisi saada?
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Se mitä kannattaa tehdä, on jokaisen omissa käsissä
Mutta, jos todellakin aiot autoa pitää ja ajaa vielä pitempäänkin, niin miksikäs ei pohjaa kannata korjata/korjauttaa. Siis jos kärry teknisesti kunnossa, niinkuin ainakin moottorin osalta annat ymmärtää..
Onko ruostevauriot vain alustassa, vai onko "bakteeri" levinnyt pintapelteihin (luukkujen, lokarien, ovien reunoihin)? Jos on, niin työn määrä ja kustannukset kasvavatkin pohjatöineen ja maalauksineen sitten jo reippaammin..
Muuta arvoahan näillä vanhoilla ei ole kuin käyttöarvo, ei ainakaan myydessä/vaihdettaessa. Toisaalta, jos siltikin mieli uudempaan, niin ei paljoa kannata alkaa korjailemaan. Ei niitä kustannuksia saa takaisin vaihdossa..
Mutta, jos todellakin aiot autoa pitää ja ajaa vielä pitempäänkin, niin miksikäs ei pohjaa kannata korjata/korjauttaa. Siis jos kärry teknisesti kunnossa, niinkuin ainakin moottorin osalta annat ymmärtää..
Onko ruostevauriot vain alustassa, vai onko "bakteeri" levinnyt pintapelteihin (luukkujen, lokarien, ovien reunoihin)? Jos on, niin työn määrä ja kustannukset kasvavatkin pohjatöineen ja maalauksineen sitten jo reippaammin..
Muuta arvoahan näillä vanhoilla ei ole kuin käyttöarvo, ei ainakaan myydessä/vaihdettaessa. Toisaalta, jos siltikin mieli uudempaan, niin ei paljoa kannata alkaa korjailemaan. Ei niitä kustannuksia saa takaisin vaihdossa..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Jos itse pystyy tekemään niin ehkäpä kannattaa.Jos teettämään joutuu niin harkitsisin kyllä kahdesti,noinkin isojen vaurioiden korjaus maksaa Eikä siitä uuden veroista ikinä tule.Yksi vaihtoehto olisi ostaa halvalla(sitähän nämä ovat)toinen ruosteettomampi ja jättää nykyinen hyvän tekniikan omaava varaosiksi...
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Ei se mitään!!
Ei se mitään, Jos vaan itse voi hitsaa jossain.
Itsellä juuri vaimon kauppa-auto projeltina. juuri w124 kori ja sama vuosimalli eli -86. pohjassa varmaa jotain tuollaista 15 reikää . hitsaan pari kolme paikkaa viikonloppuisin ,auto pukeilla purettuna.
Ei 0nneksi ole kiire kun on vaan kakkosauto.
Muistaa vaan suojata hitsaus-saumat hyvin ettei ensivuonna kuki taas pohjassa!!
Oliskohan tuo vm.-86 herkemmin ruostuvaa vuosimallia?
Käytetty huonompaa peltiä sinä vuonna?
Itsellä juuri vaimon kauppa-auto projeltina. juuri w124 kori ja sama vuosimalli eli -86. pohjassa varmaa jotain tuollaista 15 reikää . hitsaan pari kolme paikkaa viikonloppuisin ,auto pukeilla purettuna.
Ei 0nneksi ole kiire kun on vaan kakkosauto.
Muistaa vaan suojata hitsaus-saumat hyvin ettei ensivuonna kuki taas pohjassa!!
Oliskohan tuo vm.-86 herkemmin ruostuvaa vuosimallia?
Käytetty huonompaa peltiä sinä vuonna?
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Re: Ei se mitään!!
Näin on. Jos ite voi tehä, ei homma taatusti siltikään kannata , mutta eipähän kirpaise kukkarossa niin kovasti. Toisekseen miulla on sellanen käsitys noista ruostekorjauksista, että niitä tehdään yleensä tyylliin "leiman kunhan saa". Jos tehdään kunnolla, maksaa kahta kauheammin.Automatic260E kirjoitti:Ei se mitään, Jos vaan itse voi hitsaa jossain.
Muistaa vaan suojata hitsaus-saumat hyvin ettei ensivuonna kuki taas pohjassa!!
Tossa pari kuvaa 123:n kotelon korjauksesta. Voitte arvata ettei ollut yks eikä kaks iltaa, mitä auto seisoi pukeilla kun noita tein. En ees uskalla ajatella, mitä tolla tavalla korjaaminen ois maksanu, jos ois vieraalla teettäny.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jep, pitää käydä varmaan parilla korjaamolla ottamassa arvio, ja miettiä sitten asiaa vielä uudemman kerran. Montaa satasta ei viitsisi enää uhrata nuin vanhaan. Sehän on tosi, että itse tehty ei paljoa maksa, ja voisi olla sopevaa askartelua kesäpäivien ratoksi. Käsitöitä tosin tietenkin riittää.
Kyllä ruoste meinaa karata jo oven alareunojen sisänurkkiin, mutta se tauti on pysynyt hallussa periaattella sikspäkki+teräsharjausta+paikkamaalia kerran vuodessa.
Kyllä ruoste meinaa karata jo oven alareunojen sisänurkkiin, mutta se tauti on pysynyt hallussa periaattella sikspäkki+teräsharjausta+paikkamaalia kerran vuodessa.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
------------------------------------------------
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Re: Ei se mitään!!
itse hitsaus aina kannattaa ! Jos on paikka ja aikaa niin miksi ei? Miten joku voi sanooa että ei kannata??
ihme asenne ?
ihme asenne ?
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Re: Ei se mitään!!
No jos ihan puhtaasti taloudellisessa mielessä ajatellaan, niin omalla työllähän on aina hinta. Ei voi olettaa, että oma työ on ilmaista. Oman työn hinta on se hinta, joka saataisiin käyttämällä tässä tapauksessa hitsaamiseen menevä aika ansiotyössä. Taloudellisessa mielessä ei ole merkitystä voitaisiinko aikaa todellisuudessa käyttää ansiotyössä, vaan oletus on, että hinta on ansiotyössä saatava hinta.Automatic260E kirjoitti:itse hitsaus aina kannattaa ! Jos on paikka ja aikaa niin miksi ei? Miten joku voi sanooa että ei kannata??
ihme asenne ?
Tässä tapauksessa jos hitsaamiseen menee 10 tuntia on työn hinta 10 tunnin palkka ansiotyöstä.
Puhtaasti taloudellisessa mielessä asia on näin .
Kun taas puhutaan käytännön arjesta tulee mukaan tunneasiat, suhtautumiset, arvoasiat yms, joita taloudellinen aspekti ei tarkastele. Nämä asiat huomioon ottaen sanoisin itse, että tottakai hitsaaminen kannattaa, jos voi itse tehdä, onhan kyseessä kuitenkin perheenjäsen
Todennäköisesti noi viisitoista reikää pystyy tekohengittämään vielä jos tekee homman hefteillä ja sitten sikaa pensselillä saumojen päälle. Päivän homma, kestää vuoden tai kaks, jonka jälkeen vierestä menee puhki.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Re: W124 ruosteongelmaa, vertaisryhmän tukea kaivataan
Huhhuijaa. Kyllä jonkun vuoden päästä on Väykkyjä jonossa samassa kunnossa. Kannattaisi ruostesuojata näitä pelejä. Pitäisi myös muutaman vuoden välein tutkia tilanteet ja tarpeen mukaan paikkaustoimet. Välttyis tämmöisiltä yllätyksiltä. Näissä kun tekniikka kestäis muuten vaikka mitä, mutta ruoste sitten koituu ongelmaksi.takkanen kirjoitti:Kävin sitten katsastuskonttorilla pitkään omistuksessani olleella W124 200D:llä vm 1986. Pohjasta löytyi yllätten suuria ruostevaurioita. Suurilla vaurioilla tarkoitan noin viitisentoista erikokoista reikää lattiasta matkustamon alta, helmoista, sekä pyöräkoteloista. Suurimmat reiät suurempia, kuin kämmenen kokoisia. Etujouset ovat onneksi tukevasti kiinni.
Jos tonnin sijoittaa suojaukseen ja saa sillä vaikka 5-10 vuotta lisää käyttöikää, niin eikö se kannattaisi ? Mun järkeni mukaan kannattaa. Joku toinen on varmaan sitä mieltä, että paaliin vaan ja uutta alle. Noinkin käy tietysti...
Ite koitin laitella kuntoon. Tuohon kirjoittelin tarinaa...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=43224
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -