Joutokäyntimoottori M104/W124/320?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Joutokäyntimoottori M104/W124/320?

Viesti Kirjoittaja lufsen »

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 040&SGN=03

Tuollainen mötikkä kaasuläppärungossa. Mitenkähän lähtee irti? Onko tietoa kellään? Tyhjäkäynti humppaa miten sattuu. :?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuo säädin ei taida erikseen lähteä läppärungosta irralleen.
Ainakin sitä myydään vain koko pakettina :roll:
Kannattaapi katsoa imuvuodot ym, ennenkuin tuota lähtee purkamaan.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Jani kirjoitti:Tuo säädin ei taida erikseen lähteä läppärungosta irralleen.
Ainakin sitä myydään vain koko pakettina :roll:
Kannattaapi katsoa imuvuodot ym, ennenkuin tuota lähtee purkamaan.
Joo...ei se lähde...samaa pakettia koko hässäkkä ja maksaa 975€ veholla ja KL-varaosassa 1100€! Pirskatti :D Eli ihan vihoviimeisenä sitten tollanen uusi.

Säätimen ylärajan (jousitettu ruuvi) eli kierroksissa alarajan ruuvin säädöllä saa ahdistettua joutokäyntimoottoria sopivasti ettei joutokäynti humppaa. Joutokäyntikierrokset nousee vaan 50rpm tällä kikalla. Taitaa olla potentiometri tossa säätimessä kulunut lämpimän moottorin joutokäyntikierrosten alueelta 600-700rpm.

Imuvuotoja ei ole millään löytynyt mut imusarajan ja suuttimien tiivisteet on tsekkaamatta. Pitänee kattoo ne jossain välissä.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaverilla oli vastaava ongelma. Tuossa tapauksessa vika löytyi toimimattomasta aktiivihiilisuodattimen venttiilistä. Venttiili ei pitänyt ollenkaan vaan päästi ilmat tankista ja aktiivihiilisuodattimen kautta rajoittamattomana imusarjaan. Kierrosten humppaus oli melkoinen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

unski kirjoitti:Kaverilla oli vastaava ongelma. Tuossa tapauksessa vika löytyi toimimattomasta aktiivihiilisuodattimen venttiilistä. Venttiili ei pitänyt ollenkaan vaan päästi ilmat tankista ja aktiivihiilisuodattimen kautta rajoittamattomana imusarjaan. Kierrosten humppaus oli melkoinen.
Luojan kiiiiiiiitos! Jos vika on sama mulla niin olen ainakin kukkakimpun velkaa! :D
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa ensin tukkia tuo venttiiili (n. 77)

Kuva

Mikäli se ei ole tuo syypäänä, varmaan kannattaa aloittaa järjestelmällinen muitten alipaineletkujen tukkiminen. Tuollainen tyhjäkäyntimoottori nimittäin menee aika harvoin rikki. Tuon mallin alipainejärjestelmässä näyttää olevan melkomoinen määrä eri alipaineventtiileitä....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Joo...noita alipaine mokkuloita on jokapaikassa :o
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

unski kirjoitti:Kannattaa ensin tukkia tuo venttiiili (n. 77)

[ http://www.detali.ru/cat/MB/B47060000180.0165.gif ]

Mikäli se ei ole tuo syypäänä, varmaan kannattaa aloittaa järjestelmällinen muitten alipaineletkujen tukkiminen. Tuollainen tyhjäkäyntimoottori nimittäin menee aika harvoin rikki. Tuon mallin alipainejärjestelmässä näyttää olevan melkomoinen määrä eri alipaineventtiileitä....
Missä tarkalleen tuo venttiili sijaitsee?
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Sijainti on yleensä imusarjan puolella, yleensä lokasuojaan tai imusarjaan kiinnitettynä. Venttiilin tulee ja lähtee n. 8-10 mm:n muoviputki ja kaksinapainen liitin.

Toinen muoviputkista menee suoraan imusarjaan ja toinen pää joko tankkia kohti tai lokasuojan sisään.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

unski kirjoitti:Sijainti on yleensä imusarjan puolella, yleensä lokasuojaan tai imusarjaan kiinnitettynä. Venttiilin tulee ja lähtee n. 8-10 mm:n muoviputki ja kaksinapainen liitin.

Toinen muoviputkista menee suoraan imusarjaan ja toinen pää joko tankkia kohti tai lokasuojan sisään.
Se on sitten tossa varmaan se lokarissa, kumitelineessä pystyssä oleva mutikka. On sitäkin jo kokeiltu tukkia. Ei auta.
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Onko lambda-anturi kunnossa? Pääseekö kaasuläppä palutumaan kokonaan jotta ohjainyksikkö saa tiedon joutokäynnistä?
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

rei7pir8 kirjoitti:Onko lambda-anturi kunnossa? Pääseekö kaasuläppä palutumaan kokonaan jotta ohjainyksikkö saa tiedon joutokäynnistä?
Lambdasta ei tietoa. Ei ainakaan vikamuisti herjaa sitä, jos se siitä listalta löytyy...en muista. Kaasuläppä palautuu ja mikrokytkin naksauttaa joutokäyntimoottorin toimimaan. Kun joutokäyntimoottori ei ole käytössä kierrokset ei humppaa...eli kun painaa pikkuriikkisen kaasua.
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Kyseinen murikka on vehon kirjojen mukaan jo tehtaalta lähtiessä paska.
Huolto-ohjeessa lukee: kunnossa kun kannessa leima 4/95.(olikohan se 4 mut kuitenkin -95)
Jos sulla on vakionopeudensäädin niin se mokkula maksaa 2800€ veholla
Kysytty on......
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Pitääpäs katsoa. Onneks ei ole vakkaria...
Vastaa Viestiin