ruostemurheita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Vaan yli 12v autothan joutaa paaliin, Tuulilasi lehdessä oli moinen kommentti. Sen vissiin ovat Mersun tehtaalla ottaneet jo huomioon.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minä olen ottanut sen kannan etten katsele ruosteita tai lommoja enää yhtään vaan vain nautin ajo-ominaisuuksista.

Menee minkä menee, sille ei mahda mitään. Huoltojen yhteydessä tarkastelevat sitten takuuseen kuuluvat asiat, minua ei kiinnosta pätkääkään.

Tuon saksantuonnin joka lommoa tuli harmiteltua aina erikseen kunnes tajusi että autoon laitetut rahat on joka tapauksessa menneet kankkulan kaivoon ja paras hyöty niistä saadaan vain nauttimalla ajamisesta.
arttumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 30.11.2006 18:18
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja arttumi »

Omassa väykyssä edellinen omistaja vaihdattanut etuovet takuuseen, ja nyt huomasin että takaoven alakulmasta kukkii. Näyttää että Vehoillakin päätöksissä/käsittelyajoissa suuria eroja, niin kysyisinkin että jos vaihtoehtona Kokkolan ja Oulun Vehot, niin onko eroja?
Tosin auto jo kymmenen vuotta vanha, mutta ajattelin et kannataa ainaki koittaa että mitä sanovat.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

e320 kirjoitti:Minä olen ottanut sen kannan etten katsele ruosteita tai lommoja enää yhtään vaan vain nautin ajo-ominaisuuksista.

joka lommoa tuli harmiteltua aina erikseen kunnes tajusi että autoon laitetut rahat on joka tapauksessa menneet kankkulan kaivoon ja paras hyöty niistä saadaan vain nauttimalla ajamisesta.
No nyt ollaan tietyllä tapaa asian ytimessä. Jotakuinkin näin olen myös itse asennoitunut viimeisen 3:n auton kohdalla (Volvo-Volvo-Mersu).

Kannattaa samontein hommata iso, miellyttävä, turvallinen, tehokas, varusteltu, jne... auto, kun kumminkin jollain pitää ajella (työkseen). Tällöin voi nauttia edes ajamisen osuudesta.

Jos ajais työkseen jollain reppanalla, niin menis hermot sekä ajaessa, että korjatessa. Nyt menee hermot vain korjatessa... Ja tätäkin lievittää aika lailla, kun auto on ajaessa mieleinen.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:lol:
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla ainakin meni takaluukku sedanista uusiksi, kun työnjohtajan kanssa porukalla katsottiin. Saumat olivat turvoksissa alareunasta pahasti ja kilpivalojen aukot ruosteessa. Ei niitä saumoja olisi pystynyt mitenkään korjaamaan, myös työnjohtaja oli ilmeisesti samaa mieltä ja maahantuojan takuukäsittelijä.

Mulla on ihan hyvä mieli tuosta ruostekorjauksesta, vaikka aika nuukaa muu maalaus olikin. Kuitenkin melkein kahdeksan vuotta vanha auto ja melkein 350tkm mittarissa. Huoltokirjastakin muutama leima puuttuu. En henk. koht. oleta auton olevan virheetön tuossa iässä. Hyvällä hoidolla tuon kanssa pärjää pitkään, kun ei anna ruosteelle valtaa.

Mulla on kokemuksia Audin kanssa takuujuttujen hoitamisesta ja oli paljon vaikeampaa. Alustahan kuluu noissa A4:ssa hetkessä väljäksi.

Onhan se kuitenkin ihme, että mersu on mennyt korinvalmistuksessa taaksepäin vuosituhannen vaihteessa. Mutta jos positiivisesti ajatellaan, niin ainakin oma auto tuntuu käteen tosi napakalta ja kulumattomalta mittarilukemaan nähden. Verhoilutkin ovat kuin uudesta autosta, ei edes kuskun penkin nurkka ole puhki. Aivan kaikkea ei kuitenkaan ole unohdettu mielestäni, jotain jopa tehty paremmin, kuin aikaisemmin. Ruosteongelma vaivaa monia muitakin merkkejä, liekö yksi syy se, että pakollinen lisäruostesuojaus lopetettiin Suomessa?
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:lol:
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Autotalli ja ruoste

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tuli vaihdettua kämppää ja nyt on oikein lämmin autotalli. Ilmastointi on tehokas, koneellinen (kerrostalo, jossa kivijalassa tallit). Nokkapellin yllä on yksi rööri. Kädellä kun koittaa niin melko huiku on. Auto kuivuu ainakin pinnalta 2-3 tunnissa.

Mutta nyt askarruttaa tämän tallin vaikutus ruosteisiin. Noin yleisesti ottaen ei kait ole kovin hyväksi talvella jäätyy->sulaa->jäätyy...

Onko jollain pitkältä ajalta kokemusta, että ruostuttaako tallissa pito, vai ei ? Entä jos on ruostesuojattu auto, kuten itellä, vaikuttaako jotenkin erilailla ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

arttumi kirjoitti:Omassa väykyssä edellinen omistaja vaihdattanut etuovet takuuseen, ja nyt huomasin että takaoven alakulmasta kukkii. Näyttää että Vehoillakin päätöksissä/käsittelyajoissa suuria eroja, niin kysyisinkin että jos vaihtoehtona Kokkolan ja Oulun Vehot, niin onko eroja?
Tosin auto jo kymmenen vuotta vanha, mutta ajattelin et kannataa ainaki koittaa että mitä sanovat.
Veholla sanoivat että 8 vuotta raja tällä hetkellä, tai siis marraskuussa oli. Tänään sain omani maalauksesta ja kaikki ovet + peräluukku fiksattiin...
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Autotalli ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Raine »

jukka-tre kirjoitti:Onko jollain pitkältä ajalta kokemusta, että ruostuttaako tallissa pito, vai ei ? Entä jos on ruostesuojattu auto, kuten itellä, vaikuttaako jotenkin erilailla ?
Itsellä on täällä Hervannassa paikka tuolla parkkiluolassa. Ilmastointi on pakkokin olla tehokas jo pakokaasujen poiston takia, kun autopaikkoja on satoja. Lämpötila on varmaan jossain 15 asteen hujakoilla kesät talvet. Siis kun paikka on jonkun 30-40 metriä maan alla, on lämpötilanvaihtelut aika pieniä. Tuolla on kyllä myös pesupaikat ja monilla näyttää olevan tapana huuhdella aina irtoliat ja lumet pois ajaessaan luolaan vaikkei sen kummemmin kunnolla pesisikään. Voi tuokin osaltaan vaikuttaa autojen siisteyteen.

Mitä tuolla autoja olen katsellut, niin vanhemmatkin yksilöt näyttävät aika ruosteettomilta. Toisaaltahan tuota jäätyy, sulaa, jäätyy ilmiötä ei niinkään tule, jos auto viettää puolet ajasta siellä kuivassa tallissa, vaan auto pysyy suurimman osan aikaa kuivana. Ajaessahan auto on sen verran lämmin, ettei kauheasti kerää kosteutta. Ulkona pysäköinti auton vasta kastelee. Ja sulaahan se jää aina kuitenkin koteloissa sun muualla, kun auto kunnolla lämpimäksi ajetaan, jos ulkona säilyttää.

Itse pidän tuota uskomusta lämpimästä tallista ruostumista edistävänä paikkana enemmänkin huonosta ilmastoinnista johtuvana. Kyllähän se auto siellä tallissa pysyy kosteana ja ilma on kosteaa, jos ei kunnollista ilmanvaihtoa ole. Kostea tallihan on ruosteelle unelmapaikka.
W123 280TE -79
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Autotalli ja ruoste

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Raine kirjoitti:[Itse pidän tuota uskomusta lämpimästä tallista ruostumista edistävänä paikkana enemmänkin huonosta ilmastoinnista johtuvana. Kyllähän se auto siellä tallissa pysyy kosteana ja ilma on kosteaa, jos ei kunnollista ilmanvaihtoa ole. Kostea tallihan on ruosteelle unelmapaikka.
No joo, näin toivottavasti on. Täytyypä tarkkailla vielä, miten auto kuivuu eri paikoista, alustasta ym. tuolla tallissa. Sitten jos näyttää olevan ongelmaa, niin pitää kysellä tuon ilmastoinnin perään. Niitähän saapi säädeltyä ja putsata voi ainakin röörit. Tämähän voi vaikka vaikuttaa paljonkin, koska nuo tallit meillä on aina 2:lle autolle kerrallaan erillisiä talleja kukin. Eli ilmastointi on jokaisessa 2:den tallissa erikseen.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

hyvinkö meni ?

Viesti Kirjoittaja kossu »

:idea:
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Pari vuotta sitten tehtiin tuohon meikäläisen autoon nuo ruostekorjaukset. Joittenka yhteydessä vaihdettiin takaluukku (farmari), takaovi ja kolmen ovenkarmien hionta ja maalaus. Autoni on tuollainen metallinhohtoväri, joka välkehtii sateenkaarenväreissä valaistuksen mukaan. Korjaustyö tehtiin Pieksämäellä ja työ suoritettiin erittäin hyvin. Värieroja ei huomaa mistään puoleta. Auto oli siistitty kaikinpuolin ja vahattu. Lisäksi sain mukaan dokumentit, että mitä autolle oli tehty ja paljonko homma oli tullut kustantamaan. Lisäksi oli työhön käytetyt ajat + maalien määrät yms. Vaikka työn maksoi kokonaan Mercedes. Ainoa ongelma joka ilmeni myöhemmin oli tuon takaluukun keskuslukitusmoottorinletkun irtoaminen ja sekin korjattiin takuuseen tuossa Varkauden MB-huollossa.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Mielestäni ei kannata hyväksyä mitään työtä mikä on sutaisten tehty, pistä tekemään niin kauan kuin itsellesi kelpaa.
Maalarin ammattitaito on suoraan verrannollinen tuohon, miten se saa sävyn onnistumaan jo olemassa olevaan väriin!
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:shock:
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kossu kirjoitti:
Ne ruosteet on siis olemassa edelleen paikoillaan siellä , kun löytyy näitä jo korjattujakin näin äkkiä uudestaan . Taitaa olla nopeusennätys Guudwill korjauksen jälkeen , jos nämä on jo uusia :-) .

Kuka osaa kertoa ihan konkreettisesti että mitä tarkoittaa "sisältäpäin alkanut ruostuminen" Koteloitako, piilossa, esim auton sisällä olevaa , maalin alla , massan alla vai mitä ? Minkä sisältäpäin alkanutta ??
Voi voi voi ...

Harmi etten ottanu kuvia tuosta omasta W210:stä.

Suojaus-firmassa purettiin kaikki (huom. siis kaikki) irti lähtevä: helmat, lämpösuojat, puskurit, sisälokarit ...

Veholla otettiin irti nuo erilaiset muovilistat ja alta tarkistus. Siis kaikki purettiin, hiekkapuhallettiin, pohjamaalattiin, massattiin. Jälki erittäin hyvää, tsekkasin aina joka vaiheen jälkeen, että kaikki on tehty.

Tämä ei mennyt kaikki takuuseen (pohjasta ei takuuta), vaan itte maksoin n. 2000 koko hoidosta (pelkkä suojauksen listahinta n. 1000). Tuon ylimääräisen tonnin sijoituksella suojauksen lisäksi sain nämä kaikki, mitä tuossa edellä luettelet / on kuvissa kerralla kuntoon.

No kannattaa / ei kannata / kannattaa. Miten vaan, mutta itte aattelin, että vien tän vehkeen kerran pajalle ja siinä on tultava kuntoon, vaikka sitten maksaa. Ja tuli kanssa. Aikaa meni 2 viikkoo kaikkiaan. No tää juttuhan on tuossa yllä ja linkeissä tarkemmin, niinkuin varmaan monet ootte kattoneet.


Eli siis , kun ruostetta on näkyvästi siellä täällä, niin sitä on myös pohjassa ja siellä sitä on paljon enempi, kuin mitä näkyy. Tätä ei takuu korvaa ja jos sen haluaa kuntoon, on varmaan paree viedä kunnolliseen hoitoon. Lysti kustantaa tonnin/pari.


Ihan eri asia on sitten, jos joku pystyy tinkimään tällaiset ilmatteksi. Itte en jaksa moista edes yrittää, koska tuskin nyt täydellistä ruostesuojauskäsittelyä kaikkineen mistään ilmatteksi saa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

:?:
Viimeksi muokannut kossu, To 01.02.2007 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-> viisastunut :-)
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ruostevaurioita - ennakointia ja korjausta

Viesti Kirjoittaja markku »

Kansa taisteli, miehet kertovat, oma ruostetaistelutarinani löytyy täältä.

Alunperin, 3,5 vuotta sitten, auton ostettuani en ollut tietoinen Vehon ruostetakuista vaan teetin etulokarien korjauksen + suojauksen omaan piikkiin omien standardien mukaisesti. Autoa on korjattu ja maalattu aina kun uutta vikaa on löytynyt kuten threadissa on kerrottu. Taxana teki fiksummin, eli heti tuonnin jälkeen auto päreiksi ( kuvia em. threadissa ), ruostevaurioiden ja maalauksien korjaus sekä ruostesuojaus. Siperia opettaa.

Sinänsä komppaan Jukan lähestymistapaa, jos autoa on tarkoitus pitää pidempään kannattaa ruosteen ennaltaehkäisyyn satsata kunnolla. Nykyiset huonot vesivärit ja puutteellinen ruostesuojaus voivat saattaa auton paalauskuntoon yllättävän nopeasti. Jos Vehon ruostekorjaukset tehdään puutteellisesti, niin ne kestävät sen 2-3 vuotta ja sitten on helvetti irti, kun samoja ruosteisia saumoja pitäisi toiseen kertaan alkaa korjaamaan omaan piikkiin, koska takuut on ohi. Tuskinpa niistä saumoista enää niin paljoa peltiä löytyy, että mitään olisi tehtävissä. Suoritetut ruostekorjauksethan eivät pidennä auton takuuta miltään osin.

Eli koska joulupukkia ei ole, niin korjauksen jälkeen auto ruostesuojaukseen, jossa ruosteet poistetaan, tarvittava maalaus ja hyvät tervat perään, muuten kosmeettinen korjaus vain samanarvoinen kuin pakkasella housuun pissiminen.

Kaikella kunnioituksella Kossu, minusta sinun autosi korjaukset eivät näytä hyvältä.
S320L -97
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kossu kirjoitti: Kannattaa ja ei kannata - juuri noin . Ei kannata , jos juuri on jotaain korjattu, tehdas maksanut ja homma jäänyt vaiheeseen . Ei kai kannata alkaa maksaa niistä että teettää niitä jossain uudelleen. Ja jonnekkin jää kumminkin ruoste, kun korjaustavat on mitä olen kertonut, pullistelleen takaluukun sauman jne osalta- eli tietoisesti jätetään ruosteet sinne. Eli miksi tuhlata tonneja tehtaan mokan pelastamiseen, ostan vaikka konjakkia ja viskiä sillä rahalla .
Tässä oli vaan enempikin tarkoitus näyttää mitä ne korjaukset on. Jukka on eriasia, maksaa itse pussistaan - mutta miten te muut - jotka olette hyvillämielin kun auto on laiteltu ?
No juu, nyt alkaa näitten pitkien juttujen jälkeen nämä meidän eri lähestymistavat selvitä, juu.

Elikä mulla nyt on vaan yksinkertaiseesti sellainen pessimistinen asenne näihin auto(kin) hommiin, että Joulupukkia ei ole. Jos autossa on ruostetta, niin sitten se viedään pajalle, jossa se laitetaan kuntoon.

Tietystikin vaan siinä tapauksessa, että se on järkevän kokoinen kustannus. Ite vaan ihan kylmästi pähkäilin, että parilla tonnilla homma kuntoon. Jos meinaa vaihtaa, niin siinä tulee välirahassa takkiin vähintään sama ja onkos takeita, että uusi on sen parempi. No ei ole.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
JiiÄSSÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 15.12.2005 21:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JiiÄSSÄ »

Minkä ikäiset mersut ruostuvat, siis uusimmasta päästä? Maalautin oman w126 pari viikkoa sitten ja samaan aikaan oli ruostekorjauksessa v2004 eemeli samassa automaalamossa.
Rahat ei riitä mihinkään, kun kaikki menee säästöön.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Ruostevaurioita - ennakointia ja korjausta

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

markku kirjoitti:Kansa taisteli, miehet kertovat, oma ruostetaistelutarinani löytyy täältä.
Toi kiveniskuja kestävä teippi tuossa em. jutussa vaikutti melkosen hyvältä keksinnöltä. Ite en ole tajunnut tätä näin monikäyttöiseksi.

Onko siis tosiaan niin, että tätä teippiä laitetaan esim. ovissa pelliä hankaavien muovilistojen alle, lokarien kaariin jne. vaikeisiin paikkoihin. Ja ihan niinkuin metritolkulla / auto. Eikö nämä teipit ruostuta altansa pelliä pitkässä juoksussa ?

Ex. -99 S70 Volvossa oli ilmeisesti tämmöstä teippiä semmoisissa kohdissa, joihin eturenkaista lähtevät kivet tuppaa osuun. Varmaan ihan alunperin ollut ? Ostin aikoinaan 2v / 100 000 ajettuna. Tuskin nyt kukaan sitä oli siinä pätkässä itte laitellut.

Itellä suojausfirmassa laitettiin lokarien kaariin pirunmoisen kovan tuntuinen musta pikimäinen pinnoite. Ei vaikuta teipiltä. Taitaa olla jotain massaa. On sillä lailla laitettu, että loppuu just siinä kohdassa, jossa kaari alkaa kaartua ulospäin. Ei siis näy, ellei hieman kumarru katsomaan. Tietysti tämä on ihan siihen reunaan vaan, mihin asti sisälokari ei yllä. Sisälokarin alle tietystikin normaali massaus (Mutta hiekkapuhallusta / pohjamaalausta piti tehdä joka lokariin ensin...)

Teipillä sais varmaan paremmin näkymättömän, mutta jonkun verran ulkopuoleltakin suojaavan pinnoitteen. Muutenkin käyttökohteita löytyisi. Mistähän tämmöstä teippiä sais ? Onko kuinka pitkää kokemusta moisesta ? Ihan ei viittis koekaniini-pohjalta kokeilla.

Ja vielä kommentti alla olevaan:
kossu kirjoitti:
Se vaatii näemmä sen suojausfirma keikan heti perään, että edes jonkinmoinen tulisi .
Ihan taatusti näin on. Ei ne Veholla mitään massaile. Eihän minkään muunkaan merkin merkkiliikkeissä massata. Ei ainakaan ilmatteksi melkein 10 v. vanhoja autoja. Eikä Vehon mielestä autoja tartte massata, kun niissä on 30 v. takuu :shock: . Todellisuudessa ne on paalissa alta 20 v. ilman kunnon käsittelyitä. Senhän nyt näkee kaikki tänkin jutun esimerkeistä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Jätän tähän aiheen , eiköhän ole reposteltu tarpeeksi . Kommentteja tuli , vastauksia ei , satuolentojakin vedettiin mukaan .
Kai se on uskottava että Mersu on maailman paras auto , sitä ei saa kyseenalaistaa , ei ruostumista , ja varsinkaan korjausmenetelmiä .
Asiasta ei kannata edes keskustella , mutta se kannattaa että mahdollisen korjauksen jälkeen vietävä heti uudelleen purettavaksi ja hiekkapuhallettavaksi ja laiteltavaksi .
Hyvä niin , tai noin - yksilysti .
Guudwill korjatut autot on kunnossa, hyviä , jotkut jopa erinomaisia , osa luulee että noin on , jotkut ei välitä .
Itse en välitä , vetäsin massat tuonne päälle, spraypurkista, listat ja muovit kiinni , ette usko että on siisti :!: Yhtään ei näy ruostetta :lol:
Auto on huomenaamulla ajossa, mitä sitä seisottaa , kyllä se liikkeitä kestää kierrellä - ja on hyvä vaihdokki , juuri ruostekorjattu .
Eli viisastuin , opin , alan tietokone nörtiksi . Unohdan kaikki mitä autoista tiesin, sekä maalaisjärjen , suhteellisuuden tajun, oikeudenmukaisuuden jnejne .

Jatketaan elämää ,ollaan tyytyväisiä . Tähän yksinpuheluun ei tarvitse vastata . :D
-> viisastunut :-)
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ruostevaurioita - ennakointia ja korjausta

Viesti Kirjoittaja markku »

jukka-tre kirjoitti:Onko siis tosiaan niin, että tätä teippiä laitetaan esim. ovissa pelliä hankaavien muovilistojen alle, lokarien kaariin jne. vaikeisiin paikkoihin. Ja ihan niinkuin metritolkulla / auto. Eikö nämä teipit ruostuta altansa pelliä pitkässä juoksussa ?
Teippi on läpinäkyvää, varmaan samaa kamaa kun mitä oli Volvossakin. Teipit laittoi maalari/tervaaja korjauksen jälkeen puhtaalle maalille. Muovipäreiden alla on ainoastaan kapea suikale niissä kohdissa, joissa muoviläystäkkeen reuna kohtaa pellin. Näistä kohdista muovin terävä reuna hankaa muuten maalin puhki uudestaan ja taas mennään. Ulospäin näkyy vain 2-3 mm teippiliuska saumassa. Ei näy ellei erikseen katso. äSSässä pahvit on senverran pitkiä, että päreiden lämpölaajeneminen/tärinä muuten kalvaa maalit alta puhki, kuten oli jo tapahtunut. H*elvetin vesivärit, ei auto ole mikään akvarelli.

Näkyvissä osissa teippiä on vain lokareiden reunoissa ja konepellin alareunassa, eli kivenhakkaamille alttiissa paikoissa. Lokareiden reunoissa saman asian ajaa sinulle laitettu kiveniskumassa.

Ensimmäisten päreiden alla muovia on minulla ollut ~3 vuotta, eli siitä lähtien kun kuppa alkoi tursuamaan päreiden reunoista, eipä ole puhjennut uudestaan.

Automaalari varmaan pystyy ko. teippiä hankkimaan, se on selvästi paksumpaa ja taipuisampaa kuin esim. pakkausteippi. Liimakin on varmaan omaa rotuaan kun pysyy kiinni näinkin pahoissa paikoissa.

Englantilaisilla foorumeilla on Mersun ruostumista käsitelty runsaasti. Siellähän autot ruostuvat suolaisen meri-ilman ja maantiesuolan yhteisvaikutuksista hyvin tehokkaasti, varsinkin rannikolla ja pohjoisessa. Siellä on myös ollut hiuksianostattavia kuvakertomuksia huonosti tehdyistä korjauksista, jotka ovat johtaneet auton ruostumiseen uudestaan esim. vuoden kuluttua edellisestä korjauksesta ja paikallisen maahantuojan suhtautumisesta asiaan.

Oma ääneni menee kunnolliselle ruostesuojaukselle, Mersun oma vastustuskyky ruostetta vastaan ei ole samaa luokkaa kuin esim. Volvossa tai Peugeotissa. Jota seikkaa en lakkaa hämmästelemästä tällaisessa premium-luokan autossa.
S320L -97
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

kakkosnelosen pappalaatta

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Otin tuon pappalaatan pois (heijastin rekisterikilven takaata) ja huomasin että oli vuosien saatossa hangannut ilmeisesti tärinän vaikutuksesta maalipinnan useasta kohtaa puhki ja ruostetta oli päässyt syntymään jonkin verran. Myös kontin alareunassa olevan listan alta (erityisesti listan kiinnitysrei'istä) löytyi ruostetta. Jynssäsin ruosteet pois ja maalasin tuon rekkarikilven taustan kokonaan uudelleen. Ei siitä nyt kovin nätti/tasainen tullu mutta eipähän ruostu sieltä, ainakaan ihan heti. Poistin samalla tuon kontin alareunassa olevan listan ja pistin reiät umpeen.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=s ... d=54081266

Väri on sama mutta vuosien saatossa tummunut maalipinta melkolailla... tosin muu osa autosta on harvinaisen likanen... Viikonloppuna pesemään ja vahat pintaan (ei maalatulle kohdalle). Näkee sitten todellisen kontrastieron.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Vastaa Viestiin