Hehkurele 300D koneeseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cosfoortti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10

Hehkurele 300D koneeseen

Viesti Kirjoittaja cosfoortti »

Terve

Mahtaako löytyä tietoa tai peräti kytkentäkuvaa tommosesta hehkureleestä joka on tarkotus laittaa vuosimalliltaan jotain -84 luokkaa olevaan m-b matkailuautoon johon on juuri vaihdettu 300D kone.

Pappa oli tommosen hakenut m-b purkaamo E. Venetmäki Oy:stä eikä ole sitten mitään kuvia mukana.

Kyljessä lukee
Mercedes-Benz
003 545 25 31
899108
12V/6cyl.

Tolla ekalla numerolla löytyi Huco:n malliluettelo jossa oli korvaava malli tolle ja sisäinen kytkentäkaavio, mutta se ei paljoa vielä auta kun muutenkin sen näkee, että

Liittimet 50, 31,15,La ovat ohjaavia ja g1,g2,g3,g4,g5,g6 hehkuille menevät.

Nyt pitäs siis tietää, että mitä karvoja noihin ohjaus liittimiin tulee.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Napa :
1:Sytytysvirta.
2:Startin heräte.
3:Hehkun merkkivalon +.
4:Maadoitus.
5:tyhjä.
6:Moottorin lämpöanturi.

Releen pohjasta pitäs löytyä nuo järjestysnumerot.
Tämä on siis se ohjausliittimien järjestys. Järjestys on otettu -92 sähkökaaviosta. Joten vanhemmassa ei välttämättä edes ole kaikkia napoja. :shock:

Päävirta suoraan akulta tulee siihen releelle sen M6 mutterin alle. Ja hehkuille menevät johdot siihen Toiseen 6napaiseen liittimeen.
cosfoortti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10

Viesti Kirjoittaja cosfoortti »

Ööö... Tossahan on siis vain 4 napaa ohjaus liittimessä.

Tuolta---> www.hueco.com/Relais_05-06_full_web.pdf
Löytyy sivulta 29 toi kyseinen rele (tai korvaava sellainen).
Eli tohon viistossa olevaan liittimeen tulevat johdot kiinnostaa.
Meneekö ne siis noin kun jo mainitsit eli:

1.(15)= sytytysvirta
2.(50)= startin heräte
3.(La)= Hehkun merkkivalon +
4.(31)= Maadoitus

vai onko ihan jotain muuta?

Johtojen värit on ilmeisesti 1.violetti 2.musta/sininen 3.musta 4.ruskea
En ole noiden järejstyksestä ihan varma kun ei ole tässä sisällä mittaria enkä viitti enää juosta autosta hakemaan, mutta näyttäs menevän noin.

EDIT: Nojoo. Luin sun tekstin uudestaan ajatuksen kanssa :oops:
Eli joo tossa on tosiaan neljä napaa ja numerot 1-4 löyty johtoliittimestä.

Täytyy tolla järjestyksellä koittaa.

Onko mersuissa ja yleensä ruskea johtoväri maadoitus auton johtosarjassa?voorteissa vaan yleensä on...
Pitäs ainakin ton mukaan paikkansa.
S400 hybrid -10, Sprinter 319 -15, Mustang GT cabr. -96
cosfoortti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10

Viesti Kirjoittaja cosfoortti »

Ai niin ja noita piti vielä kysyä, että mitä nuo kuvassa näkyvät hehkujen johtosarjassa olevat palikat on? Toinen näyttää joltain anturilta, mutta toinen on ihan joku liitin.

http://s37.photobucket.com/albums/e86/C ... C00255.jpg
S400 hybrid -10, Sprinter 319 -15, Mustang GT cabr. -96
cosfoortti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10

Viesti Kirjoittaja cosfoortti »

Niin ja asiaa sivuten niin jos jostain löytyisi tohon tai vastaavaan laitteeseen lataus ja käynnistys virtapiirin kytkentäkaaviota niin helpottaisi taas toista projektia kun pappa oli motonetista hakenut tomosen yleismallisen virtalukon ja se pitäis kytkeä vanhan tilalle ja samalla muuttaa se painonappi startti.
S400 hybrid -10, Sprinter 319 -15, Mustang GT cabr. -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

cosfoortti kirjoitti:Ai niin ja noita piti vielä kysyä, että mitä nuo kuvassa näkyvät hehkujen johtosarjassa olevat palikat on? Toinen näyttää joltain anturilta, mutta toinen on ihan joku liitin.

http://s37.photobucket.com/albums/e86/C ... C00255.jpg
Tuo naarasliitin on sille moottorin lämpöanturille jolla hehkurele mittaa koneen lämmön.

Urosliitin on moottorin lämpömittarin johto.

Laturin kytkentä riippuu käytettävästä laturista.
Esim mersun perinteinen boschin laturi (Sisäinen jännitesäädin) kytketään niin että virtalukolta sytytysvirta vedetään latauksen merkkivalon plusnapaan ja merkkivalon miinusnavasta laturin D+ liitäntään.
Näin saat latauksen merkkivalonkin toimimaan. :D

Laturin päävirtahan (B+) vedetään suoraan akun plussalle.

Startti ei tarvi kuin akulta päävirran ja virtalukolta herätteen.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mika.T kirjoitti:
cosfoortti kirjoitti:Ai niin ja noita piti vielä kysyä, että mitä nuo kuvassa näkyvät hehkujen johtosarjassa olevat palikat on? Toinen näyttää joltain anturilta, mutta toinen on ihan joku liitin.
http://s37.photobucket.com/albums/e86/C ... C00255.jpg
Tuo naarasliitin on sille moottorin lämpöanturille jolla hehkurele mittaa koneen lämmön.
Urosliitin on moottorin lämpömittarin johto.
EI, vaan naaras on lämpömittarin anturin liitin ja uros korin johtosarjaan tuleva saman piuhan toinen pää... Jos johtosarjassa olisi myös hehkun lämpöanturin johto, niin silloin urosliitin olisi kaksinapainen.
cosfoortti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 16.02.2007 18:10

Viesti Kirjoittaja cosfoortti »

Jees. Tackar och pockar. Eiköhän näillä eväillä päästä jo aika pitkälle.
S400 hybrid -10, Sprinter 319 -15, Mustang GT cabr. -96
Avatar
kurati
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:10
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja kurati »

mulla 124 300d vm-92 jossa rele ilman sitä metallisulaketta ja joka
on sulattanu yhden "väkäsen" sieltä sisältä..
oireena on ettei hehkun valo syty ollenkaan ja huonosti lähtee käyntiin.
hehkut mitattu ja kaikki pelaa..
eli oottekos saanu korjattua noita releitä itse?? vai hakeeko mätänetistä
uuden hintaan jotain 90€... :cry:
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Onko siis kone kuusisylinterinen OM603, joka paikalleen on vaihdettu? Eli siis uudemman näköinen ja oloinen ja tehoinen?

Jos kyseessä on kumminnii vanha viissylinterinen ihqu OM617, niin huomioksi että uudemmat releet ovat (käsittääkseni - korjatkaa jos olen väärässä!) kaikki ns. duraterm -releitä, jotka hehkuttavat 180 s. käynnistymisen jälkeen ja vaativat siis erilaisen hehkutulpan. Jälkihehkutus kylmällä säällä säästää naftaa ja luontoa, kai.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
kurati
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:10
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja kurati »

OM603 on..
Vastaa Viestiin