Kolinaa takapäästä, mutta ei väljää missään-syy varmistui.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Kolinaa takapäästä, mutta ei väljää missään-syy varmistui.

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Elikkäs taas yksi omituinen sivuääni-tapaus: alkoi yht´äkkiä, kuulosti joltain väljältä niveleltä tai iskarin kiinnitykseltä takapäässä. Ja kolaus kuului vasta isossa, terävässä töyssyssä, vain kuskin puolelta. Kolaus oli niin kovaääninen, että vetokoukun päällä pomppiessa äänen kuuli todella selvästi. Mutta, itse tutkin jokaikisen nivelen, iskarin, jouset, kaikki mahdollisesti irti olevat osat alustassa ja jopa auton sisällä...Ja nivelet tuli testattua myös "normaalitilassa", eli tunkki alatukivarren alla, jolloin nivelet eivät olleet "kuolleessa kulmassa". En oikein jaksanut uskoa, että edes alkavaa välystä ei löytynyt. Noh, sittenpä auto korjaamolle (täälläkin varsin hyväksi todetulle, asiantuntevalle sellaiselle). Sama tuomio: kaikki kunnossa.

Hermonmenetyksen partaalla sain tuolta korjaamolta vielä yhden vinkin: kokeileppa viedä auto sulamaan kunnolla, jos iskarin sisälle on päässyt vettä, joka sitten jäätyi jne. Kolina nimittäin alkoi niiden kovien pakkasten aikoihin, tarkasti en muista. Nyt on ollut lauhaa, jopa plussan puolella välillä, kolina on vähentynyt, muttei poistunut kokonaan. Ensi viikolla täytyy ottaa iskari irti ja tutkia se. Jos jollain sattuu olemaan vastaavia kokemuksia, kertokaa ihmeessä. Ja muutkin vinkit ovat tervetulleita!
Viimeksi muokannut MH_W124, Ti 20.02.2007 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 12.09.2004 16:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eihän ääni voisi tulla pakoputken osueassa autonpohjaan? Eli joku tukikumi/kiinnikekumi mennyt hajalle. Eikun putkesta kiinni ja heiluttelemaan tai vähän jalalla tönii.
jjulli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: La 25.02.2006 16:51
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jjulli »

Tunkkaa auto ylös,ja laitappa jousien alapäähän n.10 cm pitkät esim.puutarhaletkun pätkät. Eli halkaiset letkunpätkät ja laitat jousen ympärille mahdollisimman jousen juureen.pitäisi kolinan loppua.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Juu ei ole pakoputki, kaikki moiset osat koluttu läpi. Mutta entäs tuo kumiletku jousen ympärille? Saako udella mitä ajat sillä takaa..? Mulla oli ittellä korva kiinni alatukivarressa, kun kaveri rytkytti autoa vetokoukusta. Ääni ei ikävä kyllä kuulu jousen alapäästä :(
jjulli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: La 25.02.2006 16:51
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jjulli »

Epäilen,että ääni kuuluisi jousesta,jousen ja alakupin välissä on kaikenlaista soraa,kiviä. Kokeile niitä letkunpätkiä,sittenhän se selviää..
EahuJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 24.02.2006 16:39
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kolinaa takapäästä, mutta ei väljää missään.

Viesti Kirjoittaja EahuJ »

Minulla oli myös "mystistä" kolinaa takapäässä(W201), kaikki piti olla kunnossa, myös iskarit mutta ne lopulta vaihtamalla kolina loppui. Ei niissä ollut muuta vikaa kuin se ääni.
Kyllähän sitä tuli vähän kaikilta kyseltyä mistähän tuo ääni... mm. merkkikorjaamon asentaja sanoi "ei kyllä iskareista mun mielestä".
Onnea vaan etsintään!
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Tunkkaa auto ylös. Ota takapyörät irti. Tarkasta apurungon etummaiset kumipuslat, ovatko irronneet vulkanoinnista? Antaa äänen, niin kuin olisi iskarin pusla löysä tai pakoputki hakkaisi johonkin.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Ei ole apurungon etummaiset kumipuslat rikki, nekin tuli tarkistettua kärkipäässä. Ja jäät, sorat yms. putsasin tottakai joka paikasta. Kyllä se kolinan syy taitaa löytyä iskarista. Mutta kerron tulokset, kunhan löytyy aikaa ottaa se irti.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Kuskinpuolen takaiskarin sisällä vettä, pakkasilla jäätyi, siitä kolina. Ja vaihtokunnossa rupesivatkin olemaan. Kumma kun ei mokomat kestä kuin 370tkm/17v :lol: Viikonloppuna vaihdan uudet Bilsteinit alle. Muistaako muuten kukaan oliko ´90 200E:n ensiasennusiskari Sachs, Bilstein vai joku muu?
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

niinpä :)

Viesti Kirjoittaja Tipi »

En muista mitkä oli alkuperäiset mutta mulla ne ei kestäneet kuin 340 tkm ja 14 vuotta, aika laadutonta kamaa :) Kolinalla mullakin alkoi oireilu, isakrin huononemista kun ei oikein huomaa kun se on kuitenkin yleensä pidemmän aikavälin tuotos ja kaikkeen tottuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On varmaan ollut paria eri merkkiä ensiasennuksena, mutta Bilstein on aina hyvä valinta vakioiskunvaimentimeksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
wargoz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 13.02.2007 18:52
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja wargoz »

Timo L. kirjoitti:On varmaan ollut paria eri merkkiä ensiasennuksena, mutta Bilstein on aina hyvä valinta vakioiskunvaimentimeksi.
juuh yhdyn tuohon itelkin on bilsteinit autos :D
ei näin
Vastaa Viestiin