nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kalina
Mulla rallattaa 312 sprinter kierroksilla. (heti tyhjäkäynnistä ylöspäin)
Mitä kylmenpää sen kovempi ääni ja pidempään.
Tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa ääni on pois tai
hiljainen.
Jakoketju vaihdettu jolloin ääni oli poissa hetken aikaa.
Nyt taas palannut.
Nyt on tilattu tuo osa nro 17.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 105&SGN=02
Jos siinä oleva laakeri olis sen äänen aiheuttaja.
Miten tuon nokkaketjun kiristys tapahtuu? Jousen vai öljyn painneen avulla? Kun olen itse vielä sitä mieltä että ääni tulee ketjusta.
Aivan kuin se ottaisi johonkin kiinni.
Mitä kylmenpää sen kovempi ääni ja pidempään.
Tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa ääni on pois tai
hiljainen.
Jakoketju vaihdettu jolloin ääni oli poissa hetken aikaa.
Nyt taas palannut.
Nyt on tilattu tuo osa nro 17.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 105&SGN=02
Jos siinä oleva laakeri olis sen äänen aiheuttaja.
Miten tuon nokkaketjun kiristys tapahtuu? Jousen vai öljyn painneen avulla? Kun olen itse vielä sitä mieltä että ääni tulee ketjusta.
Aivan kuin se ottaisi johonkin kiinni.
Re: nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kal
Tähän mennessä tehty:Ketjunkiristin uusittu, kansi pahvi uus, Kansi oikaistu, kanenpultit uudet, Kaikki hydraaliset nostimet puhdistettu, Käytetty ilman apulaiteremmiä,Ketjun venymä noin 2-3astetta, Kiertokanget tuskin ovat mutkalla sillä männät olivat 1 ja 6 yhtäylhäällä. Pumppun ajoitus 13astetta.(kokeilin myös myöhäisemmällä n15astetta). SAMA ÄÄNI KUULUU.hartsa66 kirjoitti:MOI
Onko normaalia että menee ketju näin läheltä ja on kuluttanut tota reunaa vähän.(KUVA)
Näkeeko ammatti ihmiset nokka-akselista onko nokka kulunut(KUVA)
http://personal.inet.fi/cool/kos/pictur ... _nokka.jpg
Olen hakenut vikaa, kun moottri kalisee tyhjäkäynnillä ja kun kaasua painaa kalkatus loppuu n.1500 kierroksen kohdalla. Apulaiteremmi on ollut pois (sama ääni). Hydraaliset nostajatkäytin pois ja puhaltelin ne reijät (sama ääni). Esikammiot olivat ehjät ja kuula oli kiinni. Ajoitus on tarkistettu pumpulta n. 13 astetta ja muut merkit oli kohdallaan. Suihkut tutkittiin liikkeessä mutta ei vaihdettu, olivat muka kunnossa?puristuspaineet oli 19-20bar, lähtee kylmäna hyvin käyntiin -20 astetta. Kansi ei vuoda ulospäin. 291tkm?ajettu
Mitähän vois vielä tutkia ennenkuin ottaa kannen pois? Voisko olla esikammio vika? tai kansi.
hartsa
Pumppu remonttiko seuraavana, sillä pumpussa on jokin säätösarja(mahdollinen vika) ja pumpun laakerit.
Vai oisko nostajat sittenkin. 12 x 17e
Oisko kellään kokemuksia kyseisestä remontista:?: . Hinta arvio korjaukselle n. 600 Euroo. :shock:
S124 300 TDT -93
Jos kalina on kuin luita peltitölkissä, nin se voi olla palokalinaa. Omassa 300 TDT:ssa oli kylmäkalinaa, joka kuului kylmässä koneessa tyhjäkäynnillä ja sen tuntumassa sopivissa olosuhteissa. Se korjaantui tasaamalla suuttimien avautumispaineet, yksi oli pielessä. Tarkistuta suuttimien kärjet ja avautumisspaineet.
Mittaa myös puristukset. Jos jossain pytyssä on vähemmän puristusta, palaminen voi tapahtua kalisten. Tavallisesti kyse on kannentiivisteen vuodosta, mutta muitakin syitä on.
Kai ne polttoainesuodattimet on vaihdettu? Vaihda suodattinet ja tee Forte-käsittely (loraus Fortea lähes tyhjään tankkiin ja ajoa), jos suuttimien kärjet on katsottu.
Siitä esisuodattimesta: se on siinä ruiskutuspumpun lähellä, letku menee pääsuodattimelle. Se ei näy kovin hyvin, koska se on letkujen alla piilossa. Se EI ole ilmanpuhdistimen alla oleva suodatin. Tässä on kuulemma joku joskus erehtynyt.
Mittaa myös puristukset. Jos jossain pytyssä on vähemmän puristusta, palaminen voi tapahtua kalisten. Tavallisesti kyse on kannentiivisteen vuodosta, mutta muitakin syitä on.
Kai ne polttoainesuodattimet on vaihdettu? Vaihda suodattinet ja tee Forte-käsittely (loraus Fortea lähes tyhjään tankkiin ja ajoa), jos suuttimien kärjet on katsottu.
Siitä esisuodattimesta: se on siinä ruiskutuspumpun lähellä, letku menee pääsuodattimelle. Se ei näy kovin hyvin, koska se on letkujen alla piilossa. Se EI ole ilmanpuhdistimen alla oleva suodatin. Tässä on kuulemma joku joskus erehtynyt.
Viimeksi muokannut JarkkoN, To 22.02.2007 12:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kal
Puristuspaineet olivat19,19,19,20,20,20,hartsa66 kirjoitti:Tähän mennessä tehty:Ketjunkiristin uusittu, kansi pahvi uus, Kansi oikaistu, kanenpultit uudet, Kaikki hydraaliset nostimet puhdistettu, Käytetty ilman apulaiteremmiä,Ketjun venymä noin 2-3astetta, Kiertokanget tuskin ovat mutkalla sillä männät olivat 1 ja 6 yhtäylhäällä. Pumppun ajoitus 13astetta.(kokeilin myös myöhäisemmällä n15astetta). SAMA ÄÄNI KUULUU.hartsa66 kirjoitti:MOI
Onko normaalia että menee ketju näin läheltä ja on kuluttanut tota reunaa vähän.(KUVA)
Näkeeko ammatti ihmiset nokka-akselista onko nokka kulunut(KUVA)
http://personal.inet.fi/cool/kos/pictur ... _nokka.jpg
Olen hakenut vikaa, kun moottri kalisee tyhjäkäynnillä ja kun kaasua painaa kalkatus loppuu n.1500 kierroksen kohdalla. Apulaiteremmi on ollut pois (sama ääni). Hydraaliset nostajatkäytin pois ja puhaltelin ne reijät (sama ääni). Esikammiot olivat ehjät ja kuula oli kiinni. Ajoitus on tarkistettu pumpulta n. 13 astetta ja muut merkit oli kohdallaan. Suihkut tutkittiin liikkeessä mutta ei vaihdettu, olivat muka kunnossa?puristuspaineet oli 19-20bar, lähtee kylmäna hyvin käyntiin -20 astetta. Kansi ei vuoda ulospäin. 291tkm?ajettu
Mitähän vois vielä tutkia ennenkuin ottaa kannen pois? Voisko olla esikammio vika? tai kansi.
hartsa
Pumppu remonttiko seuraavana, sillä pumpussa on jokin säätösarja(mahdollinen vika) ja pumpun laakerit.
Vai oisko nostajat sittenkin. 12 x 17e
Oisko kellään kokemuksia kyseisestä remontista:?: . Hinta arvio korjaukselle n. 600 Euroo. :shock:
Molemmat polttoainesuodattimet on vaihdettu
S124 300 TDT -93
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
No niin,
testattu mun vakiopumpulla ja sama kalina edelleen...
Nyt ostettu Fortea ja sitä kokeillaan seuraavaksi..
btw. ja uus alipainepumppukin vaihdettiin ku oli entisestä laakeri "aika" finaalissa...
Pystyykö tuohon alipainepumppuun vaihtaan tuota laakeria mitenkään??
(siis sellanen "vanhan" mallinen jossa näkyy laakerin kuulat)
~KOS~
testattu mun vakiopumpulla ja sama kalina edelleen...
Nyt ostettu Fortea ja sitä kokeillaan seuraavaksi..
btw. ja uus alipainepumppukin vaihdettiin ku oli entisestä laakeri "aika" finaalissa...
Pystyykö tuohon alipainepumppuun vaihtaan tuota laakeria mitenkään??
(siis sellanen "vanhan" mallinen jossa näkyy laakerin kuulat)
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Vaihtoehot vähenee...KOS kirjoitti:No niin,
testattu mun vakiopumpulla ja sama kalina edelleen...
Nyt ostettu Fortea ja sitä kokeillaan seuraavaksi..
btw. ja uus alipainepumppukin vaihdettiin ku oli entisestä laakeri "aika" finaalissa...
Pystyykö tuohon alipainepumppuun vaihtaan tuota laakeria mitenkään??
(siis sellanen "vanhan" mallinen jossa näkyy laakerin kuulat)
~KOS~
Saisko tuosta tänne mitenkään ääninäytettä? Ku on nuita kalinoitaki niin monenlaisia...
No, hämmennän minäkin soppaa...
Kk-laakeri oli ilmeiseti poissuljettu äänen aiheuttaja?
Kampiakseli tuskin on poikki, mutta mites se jakoketjun hammaspyörä on kiinni kampiraudan päässä (kyselee kun ei muista...)? Samoin hihnapyörä on varmaan tiukassa jne. Vauhtipyörä ainakin olis jo hakannut itsensä kokonaan irti.
Kk-laakeri oli ilmeiseti poissuljettu äänen aiheuttaja?
Kampiakseli tuskin on poikki, mutta mites se jakoketjun hammaspyörä on kiinni kampiraudan päässä (kyselee kun ei muista...)? Samoin hihnapyörä on varmaan tiukassa jne. Vauhtipyörä ainakin olis jo hakannut itsensä kokonaan irti.
Väljä laakeri näkyisi heti öljynpaineessa, lisäksi se kolistaa, kun pumppaa kaasua. Väljä moottori veisi öljyä ja männät pitäisivät kylmänä kalinaa. Tuskin laakereissa mitään sanomista on, jos öljynpaineet ovat OK. Kun puristuspaineetkin ovat kunnossa, vika ei saata olla kovin kallis korjattava (vielä). Mites se ääninäyte, saako sitä?
Olikos ne suuttimien avautumispaineet mitattu ja tasattu? Ja kärjet kunnossa?
Venttilinnostajien naputus on terävää naputusta, ei niin kumeaa kalkatusta kuin palokalina.
Olikos ne suuttimien avautumispaineet mitattu ja tasattu? Ja kärjet kunnossa?
Venttilinnostajien naputus on terävää naputusta, ei niin kumeaa kalkatusta kuin palokalina.
Koitetaan saada semmoinen ääninäyte kun asian tunteva henkilö saapuu paikanpäälle.Suuttimet kyllä testattiin ensimmäisenä olivat muka kunnossa?JarkkoN kirjoitti:Väljä laakeri näkyisi heti öljynpaineessa, lisäksi se kolistaa, kun pumppaa kaasua. Väljä moottori veisi öljyä ja männät pitäisivät kylmänä kalinaa. Tuskin laakereissa mitään sanomista on, jos öljynpaineet ovat OK. Kun puristuspaineetkin ovat kunnossa, vika ei saata olla kovin kallis korjattava (vielä). Mites se ääninäyte, saako sitä?
Olikos ne suuttimien avautumispaineet mitattu ja tasattu? Ja kärjet kunnossa?
Venttilinnostajien naputus on terävää naputusta, ei niin kumeaa kalkatusta kuin palokalina.
S124 300 TDT -93
Re: nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kal
hartsa66 kirjoitti:hartsa66 kirjoitti:Puristuspaineet olivat19,19,19,20,20,20,hartsa66 kirjoitti:MOI
Ajoitus on tarkistettu pumpulta n. 13 astetta ja muut merkit oli kohdallaan.
Miten tuo ajoitus on tarkastettu? Pumpun kyhmyn mukaan tarkastus ei ole luotettava, jos pumppua on avattu esim takapään laakeri vaihdettu. Omassa oli 20 astetta myöhäisellä kyhmystä ajoitettuna.
Entäs nuo puristuspaineet, mitä ne ylipäätään pitäisi olla? Om615 koneeseen on jossain annettu arvoksi 24...30 bar.
Omassa 600000 km ajetussa 601:ssä oli, kun noita paloääniä selvittelin puristuspaineet 26....27,5 bar, tosin mittaria ei tullut tarkastettua, mutta uusi se oli.
Re: nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kal
Joo tonku joku sanois että johtuuko kalkatus noista paineista, sehän on selvää että paremmathan nuo vois olla. Onhan täällä joku muukin paininut samojen ongelmien kanssa mutta vastausta siihen millä ääni on loppunut, niin sitä ei monessakaan ketjussa ole. Toivottavasti niitä tänne tulis, ei tarviis niin kauheesti purkaa ja arvailla vikaa.juhaoh kirjoitti:hartsa66 kirjoitti:hartsa66 kirjoitti:Puristuspaineet olivat19,19,19,20,20,20,hartsa66 kirjoitti:MOI
Ajoitus on tarkistettu pumpulta n. 13 astetta ja muut merkit oli kohdallaan. :shock:
Miten tuo ajoitus on tarkastettu? Pumpun kyhmyn mukaan tarkastus ei ole luotettava, jos pumppua on avattu esim takapään laakeri vaihdettu. Omassa oli 20 astetta myöhäisellä kyhmystä ajoitettuna.
Entäs nuo puristuspaineet, mitä ne ylipäätään pitäisi olla? Om615 koneeseen on jossain annettu arvoksi 24...30 bar.
Omassa 600000 km ajetussa 601:ssä oli, kun noita paloääniä selvittelin puristuspaineet 26....27,5 bar, tosin mittaria ei tullut tarkastettua, mutta uusi se oli.
S124 300 TDT -93
Re: nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kal
No tuota kokeiltiin mun vakiopumpulla, jolla mun 603 turbo kävi kuin sveitsiläinen kello kaikilla kierroksilla.juhaoh kirjoitti: Miten tuo ajoitus on tarkastettu? Pumpun kyhmyn mukaan tarkastus ei ole luotettava, jos pumppua on avattu esim takapään laakeri vaihdettu. Omassa oli 20 astetta myöhäisellä kyhmystä ajoitettuna.
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Alhaiset puristuspaineet aiheuttavat nakutusta kun polttoaine ei pala täydellisesti.Omasta OM 617 koneesta "palokalinat" häipyivät täydellisellä koneremontilla.Tässäpä olis ääninäyte vanhasta dieselistä
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6919837858
_________________
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6919837858
_________________
auto w123 200D/300DT vm, -81
En mitannut paineita ennen remonttia.Uskoisin että ne olivat jotain vajaa 20 kiloakoska kylmäkäynnistys vaikeudet alkoivat ja lämpimänäkin käynnistyvyys oli heikkoa kovan polkemisen jälkeen.W124 dieselin kohdalla riittänee männänrenkaiden vaihto ja kevyt hoonaus.Omassa moottorissa sylinterit olivat loppu välyksen ollessa noin 0,2mm.Toisesta koneesta rakensin uuden jolla oli ajettu 380000km jolloin välys oli kasvanut arvoon 0,13mm.Oletko varma ettei venttiilit vuoda tai kanna ja laske sitä kautta puristuksia
auto w123 200D/300DT vm, -81
No niin,konjamiini kirjoitti:
Saisko tuosta tänne mitenkään ääninäytettä? Ku on nuita kalinoitaki niin monenlaisia...
tässä ois puhelimella äänitettyä kalinaa.
Ei kovin raponen oo tuo äänenlaatu.....
http://personal.inet.fi/cool/kos/sound/kalina.wav
Livenä kalisee pahemmin.
Niin ja kylmänä ei kalise jälkihehkutuksen aikana ekaan 10 sekuntiin, mut heti sen jälkeen alkaa kaliseen eikä lopu vaikka kone lämpiää.
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
En väitä olevani mikään guru, joten tämä on ihan vaan
oma mielipide, joka voi olla pielessäkin:
Kuuntelun perusteella olen melko varma, että kalina on
palamisesta johtuvaa. Kalina johtuu siis siitä, että palaminen
tapahtuu liian myöhään ja tässä tapauksessa seos syttyy liian
myöhään. Syynä voi yksinkertaisesti olla liian myöhäinen ajoitus.
Tallenteesta en kuule, monessako pytyssä kalinaa on.
Jos sitä on tasaisesti kaikissa, ajoitus on myöhäisellä.
Jos sitä on vain yhdessä, suuttimen avautumispaine on väärä
tai puristuspaine karkaa. Jos suuttimet tarkistettiin, niin
tuskin ne ovat kuluneet. Avautumispaineen mittaus on
saattanut epäonnistua, se on kai aika pienestä kiinni.
Jälkihehkutus tuntuu toimivan.
Oman käsitykseni mukaan puristuspaineet riippuvat mm.
pyöritysnopeudesta. Jos paineet vain ovat tasaiset ja noinkin
kovat kuin 19, niin minusta ne ovat OK.
Kuten tuossa edellä jo mainittiin, niin moottorin ääni on kai
jonkin aikaa terävähkö kannen höyläyksen jälkeen. Kyllä se
siitä varmaankin hiukan pehmiää. Kun lämminkin moottori
kalisee, niin se kalina voi olla pitkälti tästä johtuvaa.
Oma auto alkoi kyllä käydä todella hiljaa kylmäkäyntiä,
kun ajoitus laitettiin 14 asteeseen ja yhden suuttimen
avautumispaine korjattiin. Siitä ei ole kantta laitettu.
oma mielipide, joka voi olla pielessäkin:
Kuuntelun perusteella olen melko varma, että kalina on
palamisesta johtuvaa. Kalina johtuu siis siitä, että palaminen
tapahtuu liian myöhään ja tässä tapauksessa seos syttyy liian
myöhään. Syynä voi yksinkertaisesti olla liian myöhäinen ajoitus.
Tallenteesta en kuule, monessako pytyssä kalinaa on.
Jos sitä on tasaisesti kaikissa, ajoitus on myöhäisellä.
Jos sitä on vain yhdessä, suuttimen avautumispaine on väärä
tai puristuspaine karkaa. Jos suuttimet tarkistettiin, niin
tuskin ne ovat kuluneet. Avautumispaineen mittaus on
saattanut epäonnistua, se on kai aika pienestä kiinni.
Jälkihehkutus tuntuu toimivan.
Oman käsitykseni mukaan puristuspaineet riippuvat mm.
pyöritysnopeudesta. Jos paineet vain ovat tasaiset ja noinkin
kovat kuin 19, niin minusta ne ovat OK.
Kuten tuossa edellä jo mainittiin, niin moottorin ääni on kai
jonkin aikaa terävähkö kannen höyläyksen jälkeen. Kyllä se
siitä varmaankin hiukan pehmiää. Kun lämminkin moottori
kalisee, niin se kalina voi olla pitkälti tästä johtuvaa.
Oma auto alkoi kyllä käydä todella hiljaa kylmäkäyntiä,
kun ajoitus laitettiin 14 asteeseen ja yhden suuttimen
avautumispaine korjattiin. Siitä ei ole kantta laitettu.
Forten vaikutus käyntiääneen oli lähes olematon, öljynpaine kuitenkin putoaa nyt kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä n. 1.8-2 bar. Mutta osasyyllinen saattoi olla ylimääräinen kumitiiviste öljynsuodattimen pohjalla joka oli irronnut joskus aikaisemmassa elämässä öljynsuodattimesta. Poistin tiivisteen sieltä pohjalta. Uudessa suodattimessa oli tietenkin omat tiivisteet. pois otetussakin suodattimessakin oli tiivisteet paikallaan. Eli ei öljynpainekaan varmaan sitä kolkutusta aiheuta.juhaoh kirjoitti:Millainen vaikutus oli tuolla Fortella käyntiääneen??KOS kirjoitti:No niin,
Nyt ostettu Fortea ja sitä kokeillaan seuraavaksi..
~KOS~
(Tuo ääninäyte ei auennut mulle.)
Kalkatus on pysynyt koko ajan samanlaisena. Mutta tutkitaan tutkitaan
Hartsa
S124 300 TDT -93